Outlook (Windows/Android) mail blijft in spam gezet worden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Mijn vraag
Ik gebruik Outlook 365 op mijn Windows PC en Outlook for Android op mijn mobiel voor een @live.mailadres. Ik heb een tijdlang onwijs veel spam gehad en toen in Outlook 365 op de PC de instellingen tegen spam wat hoger gezet. Inmiddels lijkt de spamgolf aardig voorbij, maar sinds enige tijd heb ik een nieuw probleem er voor terug gekregen. Mails van contactpersonen verdwijnen met grote regelmaat in de spambox. Vaak is het een tweede mailtje in een conversatie terwijl de eerste mail gewoon in de inbox kwam. Ook wanneer er mensen (meestal contactpersonen) in de cc staan verdwijnt de mail naar de spambox

In outlook 365 heb ik al aangegeven dat contactpersonen als vertrouwd moeten worden gezien. Iedere keer als een mail in de spam komt, geef ik aan dat het geen spam is en dat de afzender vertrouwd moet worden. Het lijkt echter of deze bewerkingen genegeerd worden (op serverniveau?) want bepaalde mails blijven gewoon in de spambox terecht te komen. De lijst met geblokkeerde afzenders heb ik uiteraard afgelopen en bepaalde contactpersonen die ik regelmatig mail heb ik juist op de vertrouwde lijst gezet (los van dat dit contactpersonen zijn en sowieso vertrouwd zouden moeten worden).

Ik heb ook een andere mailclient geprobeerd, maar daar gebeurde hetzelfde, wat mij het idee geeft dat dit serverside geregeld is. In de webmail van Outlook kan ik echter weinig vinden waar ik wat in kan stellen hiervoor. Ik heb geen idee of ergens anders in het Microsoft account hiervoor iets aan te passen is.

Via een ander draadje over spam hier vond ik een link om mijn mail te controleren. Daaruit bleek dat mijn account op geen enkele blacklist staat.

Voor mijn gevoel heb ik alles ingesteld wat ik tegen ben gekomen, maar het probleem blijft. Wie kan mij helpen aan de gouden tip om Outlook weer te laten doen wat ik wil.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Kijk in Outlook naar de headers, daar zal zijn te zien waarom het als spam wordt aangemerkt. Bijvoorbeeld omdat de verzenders een niet-officiele mailserver gebruiken?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

PaT schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:33:
...In de webmail van Outlook kan ik echter weinig vinden waar ik wat in kan stellen hiervoor. Ik heb geen idee of ergens anders in het Microsoft account hiervoor iets aan te passen is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLIL5gbWJXWmJEVBrz74JEmTkhU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NdoraDNSXbEgkmsNWnHATzzt.png?f=fotoalbum_large

Echter, en misschien zit daar de crux; ik heb wel een betaald O365-account (Family) dus allicht dat mijn webmail er anders uit ziet dan de jouwe.

Onder Rules kan je mogelijk ook even een test doen door een "notoire afzender" die jij wel vertrouwt alsnog te verwijzen naar je Inbox of andere vertrouwd mapje

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 16-08-2024 12:48 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
F_J_K schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:44:
Kijk in Outlook naar de headers, daar zal zijn te zien waarom het als spam wordt aangemerkt. Bijvoorbeeld omdat de verzenders een niet-officiele mailserver gebruiken?
Dat is toch vreemd als de eerste mail wel gewoon in de mailbox komt, maar een reply op een reply van mij in de spambox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:46:
[...]

[Afbeelding]

Echter, en misschien zit daar de crux; ik heb wel een betaald O365-account (Family) dus allicht dat mijn webmail er anders uit ziet dan de jouwe.
Ik ga nog eens kijken, hier ook een betaald 365 account. Er staat mij bij dat ik deze instelling wel eens heb gezien en op standard heb staan. Ook in de Windows app staat deze instelling zelfs op "licht".

[ Voor 12% gewijzigd door PaT op 16-08-2024 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

PaT schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:47:
[...]

Dat is toch vreemd als de eerste mail wel gewoon in de mailbox komt, maar een reply op een reply van mij in de spambox.
Klopt.. (Afhankelijk van het gedrag van de afzender, bv uitgebreid zitten voor de initiele mail en ff snel via foon reageren voor de reply). Desondanks, het zal info geven.

Mail openen met dubbelklikken -> Menu bestand -> eigenschappen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
F_J_K schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:52:
[...]

Klopt.. (Afhankelijk van het gedrag van de afzender, bv uitgebreid zitten voor de initiele mail en ff snel via foon reageren voor de reply). Desondanks, het zal info geven.

Mail openen met dubbelklikken -> Menu bestand -> eigenschappen.
En waar moet ik dan naar kijken in die mailheader?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Snelste: kopieren naar kladblok en zoeken op 'fail'. Uitgebreid: https://learn.microsoft.c...5/message-headers-eop-mdo
Helaas is AFAIK de betekenis van de codes in X-Microsoft-Antispam-Mailbox-Delivery etc niet gedeeld buiten MS zelf. Zal wel zijn om spammers niet wijzer te laten worden.

Grappig: ik wilde even een praktijkvoorbeeld uitproberen - en zag een mail van mn zorgverzekering in de spambak. Jammer, die moet ik dan maar betalen. Je hebt me een dikke 500 gekost :+
Zowel die als een andere valide mail in mn spambak bevatten voor mij ook niet direct aanknopingspunten om duidelijk te zien waar het mis gaat :X Geen SPF / DMARC / .. fails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-06 20:19
Heb je hier uiteindelijk een oplossing voor gevonden? De spam filter van Outlook.com lijkt de laatste maanden veels te agressief. Mails van de overheid, tandarts, fysiotherapuit, en sollicitaties komen allemaal in de spam filter terecht.

Ik heb voor de zekerheid alle e-mail regels verwijderd en alle geblokeerde en veilige addressen uit de filters gehaald (om met een clean-slate te beginnen). Ook heb ik de auto forwarding van mijn gmail address naar mijn outlook adres uitgezet (daar kwam veel spam via binnen).

Ik word er helemaal gek en paranoide van en zou het liefst de spam filter helemaal uit zetten. Die 3 spam berichten per dag swipe ik graag weg, als dat betekend dat ik niks mis. Maar het lijkt er op dat die optie niet meer bestaat in op outlook.com.

Ik betaal voor outlook.com, maar zelfs dan is het onmogelijk om in contact te komen met support...

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
roy-t schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:55:
Heb je hier uiteindelijk een oplossing voor gevonden? De spam filter van Outlook.com lijkt de laatste maanden veels te agressief. Mails van de overheid, tandarts, fysiotherapuit, en sollicitaties komen allemaal in de spam filter terecht.

Ik heb voor de zekerheid alle e-mail regels verwijderd en alle geblokeerde en veilige addressen uit de filters gehaald (om met een clean-slate te beginnen). Ook heb ik de auto forwarding van mijn gmail address naar mijn outlook adres uitgezet (daar kwam veel spam via binnen).

Ik word er helemaal gek en paranoide van en zou het liefst de spam filter helemaal uit zetten. Die 3 spam berichten per dag swipe ik graag weg, als dat betekend dat ik niks mis. Maar het lijkt er op dat die optie niet meer bestaat in op outlook.com.

Ik betaal voor outlook.com, maar zelfs dan is het onmogelijk om in contact te komen met support...
Nee, helaas niet. Het lijkt ook met golven beter en slechter te gaan. De laatste tijd verdwijnt bijna alles weer in spam. Ik zit er serieus aan te denken om over te stappen naar een nieuwe mailprovider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-06 20:19
Op mij Gmail krijg ik alleen maar spam, hoewel ik die nooit gebruik. Ik zit nu ook te kijken naar Proton, Posteo of Fastmail. Maar het fijne van Outlook is dat je weet dat het er over 10 jaar ook nog is.

Misschien toch maar eens een extra domeinnaam kopen en die aan een van deze aanbieders hangen.

~ Mijn prog blog!

Pagina: 1