Starten met Smart maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rik1337
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-01 16:34
Beste Tweakers,

Mijn vraag:
Ik wil ons huis smart maken. Er zijn al wel wat losse zaken in mijn huis met een app te besturen, maar ik wil weten of het ook mogelijk is om deze centraler aan te gaan sturen/in te zien. Binnenkort hebben we ook een nieuwe keuken waar meerdere apparaten in komen te staan die ook smart aan te sturen moeten zijn. Ik zou heel graag willen weten waar ik aan moet denken en hoe zoiets in de basis gaat.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Deurbel (Eufy met Homebase 2)
Camera voor de achtertuin (Eufycam 2 Pro Uitbreiding)
Tado verwarmingssysteem (met op iedere radiator in huis een knop)
Zonnepanelen (Enphase)

Binnen afzienbare tijd komt daarbij:
Siemens Stoomoven CS736G1B2
Siemens Combi oven CM976GKB1
Siemens Vaatwasser SN63HX01CN
Er komt ook nog een koelkast en en kleine vriezer bij van Siemens. Geen idee of die centraal aan te sturen zijn en wat daar de meerwaarde van kan zijn. Deze laat ik dus voor nu buiten beschouwing.

Wat zou ik graag willen kunnen:
Van alle keukenapparatuur heb ik gelezen dat je deze in programma's kunt zetten om ze een maaltijd te laten maken of om te zien wanneer ze klaar zijn. Ik zie hier voordelen in (gezin met kleine kinderen) om het koken makkelijker te maken.
Voor de deurbel hebben we geen chime, maar maakt de homebase een geluid om aan te geven dat er iemand bij de deur staat. Ook krijgen we een melding op onze telefoon. Ik zou ook graag willen dat dit over een centraal systeem in het huis gaat. Ditzelfde geldt voor de camera achter het huis.
Via Tado zou ik graag per ruimte alles in willen regelen net zoals dat nu met de app gaat.
De opbrengst van de zonnepanelen zou ik ook graag centraal af willen lezen.
Met centraal aflezen bedoel ik overigens dat we in de woonkamer een schermpje hebben staan vanuit waar alles te bedienen is (Als zoiets bestaat).
Ook ben ik op zoek naar geschikte stekkers om daarmee de verlichting in de woonkamer te bedienen.
In de toekomst wil ik ook een nieuwe installatie plaatsen en deze ook aansluiten op dit systeem. Daarmee wil ik dan de muziek in huis ook bedienen. Mijn zwager heeft al zoiets van Google en kan dit met zijn stem bedienen. Dit lijkt mij ook interessant. Ook een robotstofzuiger is iets waar ik over nadenk. Het zou dus mooi zijn dat ik in de toekomst nog apparaten aan kan sluiten op dit systeem. Zijn er dan zaken waar ik rekening mee moet houden?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Volgens mij is het zo dat er verschillende basissystemen zijn waar je apparatuur op aan kunt sluiten. Die basissystemen werken volgens een bepaalde architectuur en de slimme tools die nu al draaien moeten daar compatible mee zijn (Correct me if I'm wrong). Het systeem van Google lijkt mij interessant door de ervaringen die ik heb bij mijn zwager. Zelf hebben we iPhones en dat zal ook in de toekomst niet veranderen. Is dat op elkaar af te stemmen?

Hopelijk ben ik zo volledig mogelijk geweest in mijn vraag. Mocht er wat onduidelijk zijn dan hoor ik dit graag.

Alvast bedankt voor het delen van jullie input. Dat waardeer ik zeer! _/-\o_

Alle reacties

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zoek eens op “Home Assistant”. Werkt perfect met je iPhones en kan veel meer dan wat je hierboven aan apparatuur opsomt.

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:37
heb je iets van een homelab, wil je dingen graag zoveel mogelijk lokaal, of mag het ook in de cloud?
ik denk dat laatste ivm het noemen van google home.

als je van knutselen houd, en je een nas of pc/raspberry pi hebt die je 24/7 aan hebt staan kan homeassistant iets voor je zijn.
https://www.home-assistant.io/

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:48
Je kan ook naar homey kijken.

Vraag is.
Hoeveel tijd wil je investeren.
Hoe makkelijk moet het te gebruiken zijn buiten jezelf om.

Ben je vaak weg en zijn er dan andere mensen thuis die niet zo technisch zijn?
Wil / kan je die dan makkelijk remote helpen.

• Rik1337
sypie schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:30:
Zoek eens op “Home Assistant”. Werkt perfect met je iPhones en kan veel meer dan wat je hierboven aan apparatuur opsomt.
Bedankt voor je reactie!

Ja dit lijkt mij erg interessant. Ik zit alleen een beetje met hou ik dat 'ergens op' ga laten draaien. Ik las op Tweakers wat over de Yellow en Green van Home Assistant zelf. Misschien dat dat wat is.
Is het dan noodzakelijk om daar de Yellow van te nemen met de extensies zodat ik kan communiceren met allemaal verschillende soorten architectuur? Ik heb ook nog een oude computer staan. Hieronder de specs:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Pentium G3220 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock B85M-ITX€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSamsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 100,-€ 100,-
1Interne harde schijvenWD Green WD10EZRX, 1TB€ 53,-€ 53,-
1BehuizingenSilverstone Milo ML04€ 101,16€ 101,16
1ProcessorkoelingScythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial CT51264BA160BJ€ 18,95€ 18,95
1Optische drivesSamsung SE-208DB Zwart€ 0,-€ 0,-
1Voedingenbe quiet! System Power 7 300W€ 0,-€ 0,-
1SSD'sCrucial M500 2,5" 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 273,11

Zou ik die ergens in de meterkast oid kunnen zetten en daar laten draaien? Dan haal ik de HD's eruit (die staan nog vol met films). En is het installeren van HA dan net zo makkelijk als dat het is op zo'n Yellow? Of moet ik een VM daarop gaan draaien met HA als OS? En kan ik dan automatisch ook verbinding maken met alle verschillende devices via WiFi?
joke_name schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:34:

Vraag is.

Ook erg bedankt voor je reactie.
Ik wil er zelf wel wat aan gaan knutselen. Lijkt me leuk om te doen. Voor de rest van de familie is het 'Plug and play' principe van toepassing. Het moet dus niet te moeilijk in gebruik zijn.
Ik zal niet vaak lang weg zijn, dus het onderhouden ervan lijkt mij door mijzelf prima te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Rik1337 op 16-08-2024 18:11 ]

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
joke_name schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:34:

Vraag is.

Wel belangrijk om op te merken dat Homey recent is overgenomen door LG. Helaas heeft het verleden uitgewezen dat dergelijke overnames vaak niet als doel hebben om de overgenomen partij groter te maken. Je loopt dus een niet te verwaarlozen risico om een kat in de zak te kopen op middellange termijn.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• sypie
  • Niet online
Rik1337 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:09:
[...]
Ja dit lijkt mij erg interessant.
Het systeem wat je hebt staan kan dit prima draaien, het is waarschijnlijk een beetje aan de grote kant om ergens te plaatsen. Jij weet wat voor ruimte je hebt en of dat de moeite waard is.

En ja, het installeren is eigenlijk net zo makkelijk als Windows 10/Linux. Het onderhouden er van gaat redelijk vanzelf: updates komen geregeld en het is aan jou om te kiezen om die wel of niet te installeren.

Nadat HA is geïnstalleerd zal er vast het een en ander vanzelf op je netwerk gevonden worden. Andere dingen zullen pas iets doen wanneer je de integratie er van geïnstalleerd hebt.

Zelf heb ik het op een tweedehands NUC staan. Lekker compact, redelijk zuinig en eigenlijk overkill voor HA.

• Rik1337
sypie schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 21:36:
[...]

Het systeem wat je hebt staan kan dit prima draaien, het is waarschijnlijk een beetje aan de grote kant om ergens te plaatsen. Jij weet wat voor ruimte je hebt en of dat de moeite waard is.

En ja, het installeren is eigenlijk net zo makkelijk als Windows 10/Linux. Het onderhouden er van gaat redelijk vanzelf: updates komen geregeld en het is aan jou om te kiezen om die wel of niet te installeren.

Nadat HA is geïnstalleerd zal er vast het een en ander vanzelf op je netwerk gevonden worden. Andere dingen zullen pas iets doen wanneer je de integratie er van geïnstalleerd hebt.

Zelf heb ik het op een tweedehands NUC staan. Lekker compact, redelijk zuinig en eigenlijk overkill voor HA.
Ik zie ook van Google een Nest Hub. Dit is natuurlijk een UI van Google waar niet zoveel aan gesleuteld kan worden als bij HA, maar zijn er nog meer van dat soort schermen? Kan ik ook een oude iPad aanzetten en deze als scherm in huis gebruiken? Of werkt dat niet meer. Gaat om een iPad 2.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:04
Als je Eufy deurbel, een bestaande deurbel heeft vervangen, kun je deze ook met een bestaande gong laten werken.
Ikzelf heb in Home Assistant de gong uitgeschakeld tussen 19.00 en 7.00, zodat de (jonge) kinderen niet wakker werden.

• sypie
  • Niet online
@Rik1337 Heb je al gezocht op HA met iPad wall mounted? Er zijn werkelijk duizenden voorbeelden van te vinden op het internet. Een klein beetje onderzoek zal je wel moeten doen om je woning slimmer te maken.

• Rik1337
Ik ben weer thuis van vakantie en thuis aan de knutsel gegaan en wat onderzoek gedaan. Mijn oudere PC heb ik klaargemaakt voor HA. Ik zie alleen twee smaken en vraag mij af wat de voor- en nadelen zijn. Daarom nog een vraag:
Ik zie dat het mogelijk is om HA als OS te draaien op de PC. Dit gaat dan met Ubuntu (geen ervaring mee) en allemaal commands. Lijkt mij best spannend.
De andere manier is om een VM aan te maken met VMwar en van daaruit HA installeren. Ook hier heb ik geen ervaring mee.

Is er een manier die het beste is?

Ik vind deze filmpjes op YouTube.
1. HA als OS installeren: YouTube: How to Install HomeAssistant on a PC (Easy!)
2. HA op een VM draaien: YouTube: Installing Home Assistant on VMware Workstation Player

Hebben jullie betere filmpjes of kanalen die jullie aanbevelen voor een leek?

• pc_freak1
als je meer dingen dan alleen homeassistant gaat draaien zou je inderdaad met een hypervisor > vm opstelling kunnen werken.
dan zou ik wel proxmox aanraden, dat is gratis te gebruiken, open source en heeft een grote community (en ook een themaforum hier).

ben je zulke dingen niet van plan, zou ik gewoon voor HA OS.
dan zou ik overigens uit de handleiding methode 2 gebruiken, en niet 1 zoals in de video. methode 2 is een stuk makkelijker: https://home-assistant.io/installation/generic-x86-64

• Rik1337
pc_freak1 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:08:
als je meer dingen dan alleen homeassistant gaat draaien zou je inderdaad met een hypervisor > vm opstelling kunnen werken.
dan zou ik wel proxmox aanraden, dat is gratis te gebruiken, open source en heeft een grote community (en ook een themaforum hier).

ben je zulke dingen niet van plan, zou ik gewoon voor HA OS.
dan zou ik overigens uit de handleiding methode 2 gebruiken, en niet 1 zoals in de video. methode 2 is een stuk makkelijker: https://home-assistant.io/installation/generic-x86-64
Duidelijk. Dan gaat het HA als OS worden.

Andere vraag: Ik zie op internet nog wel USB plugjes staan zodat ik contact moet kunnen maken met oa Zigbee en Thread. Is dat handig om te hebben? Ikea spul draait op Zigbee toch?

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Als je zigbee apparatuur hebt is een zigbee stick de uitkomst.
Niet vergeten een usb verlengkabel erbij te nemen ivm interferentie van wifi.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• Rik1337
Ik ga alles op zolder neerzetten. Daar komt het aan de kabel.

Of red ik het dan niet met een USB plug? En moet ik er ook een WiFi adapter in doen?

• pc_freak1
Rik1337 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 18:12:
Ik ga alles op zolder neerzetten. Daar komt het aan de kabel.

Of red ik het dan niet met een USB plug? En moet ik er ook een WiFi adapter in doen?
wat ga je allemaal met zigbee doen?
de meeste zigbee apparaten die permanente voeding hebben fungeren als router, als je er daar genoeg van hebt maakt het niet veel uit waar je de usb plaatst, zolang hij maar binnen 5 tot 10 meter (hoe meer beton en staal ertussen hoe dichter bij natuurlijk) van je eerste router apparaat zit.

• pc_freak1
een wifi adapter is alleen nodig als je wifi gebruikt, maar zoals ik het lees zet je hem aan de kabel, dat is ook wel te adviseren voor een stabiele verbinding.
zigbee is verder ideaal, o.a. philips hue en ikea werken ermee, maar ook de aqara spullen die je op aliexpress kunt krijgen werken super.
als je een zigbee usb in je homeassistant server steekt hoef je van al die merken geen hub te kopen.
verder zijn de wifi spullen van shelly ook super icm homeassistant, maar dan moet je ook een goed dekkend wifi netwerk hebben van je router.

• p_jaro
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 26-08 15:47
Ik zou home assistant aanbevelen! Namelijk voor de reden dat u best wel veel wilt kunnen, home assistant ondersteunt extreem veel producten.

En aangezien u een custom dashboard zou willen is er niet echt een andere optie... home assistant is open source dus dat is wel een groot voordeel! Als je niet het gedoe wilt van de os op een raspberry pi installeren etc. Zou ik aanbevelen om een home assistant green met een skyconnect te kopen! Heb dit zelf ook gedaan, en ben hier heel tevreden over!

Kan veel en veel uitgebreider dingen automatiseren als met google! Ik kan redelijk simpel custom dashboards maken! En als je de skyconnect aangeschaft kan je ook ineens alle zigbee apparaten en matter/thread apparaten toevoegen!

Home assistant is tegenwoordig echt niet meer zo moeilijk als vroeger. De ontwikkelaars zijn heel erg bezig om zo veel mogelijk via de ui mogelijk te maken en dit is zeer hard te merken! Ik spreek uit persoonlijke ervaring!
Ik hoop dat u hier wat aan heeft!

p_jaro

• p_jaro
pc_freak1 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:48:
een wifi adapter is alleen nodig als je wifi gebruikt, maar zoals ik het lees zet je hem aan de kabel, dat is ook wel te adviseren voor een stabiele verbinding.
zigbee is verder ideaal, o.a. philips hue en ikea werken ermee, maar ook de aqara spullen die je op aliexpress kunt krijgen werken super.
als je een zigbee usb in je homeassistant server steekt hoef je van al die merken geen hub te kopen.
verder zijn de wifi spullen van shelly ook super icm homeassistant, maar dan moet je ook een goed dekkend wifi netwerk hebben van je router.
Ik wist dus niet dat je aqara op ali kon kopen, is dat vertrouwbaar? Want is wel eedn heel stuk goedkoper op ali natuurlijk...
https://a.aliexpress.com/_EvnbGnx

p_jaro

• pc_freak1
p_jaro schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:46:
[...]

Ik wist dus niet dat je aqara op ali kon kopen, is dat vertrouwbaar? Want is wel eedn heel stuk goedkoper op ali natuurlijk...
https://a.aliexpress.com/_EvnbGnx
al mijn aqara spul komt van ali, nooit problemen mee gehad.

• p_jaro
pc_freak1 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:48:
[...]

al mijn aqara spul komt van ali, nooit problemen mee gehad.
Op de link dat ik had doorgestuurd, het valt me ineens op dat da logo er anders uitziet als het normale. Is da normaal?

p_jaro

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:07
Bedenk ook een exitplan. Er komt een moment dat je je smarthome niet meer kan bijbenen (leeftijd/ziekte/etc).

• pc_freak1
O085105116N schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:31:
Bedenk ook een exitplan. Er komt een moment dat je je smarthome niet meer kan bijbenen (leeftijd/ziekte/etc).
in principe zou je het zo moeten bouwen dat je de internet kabel er uit moet kunnen trekken (virtueel wellicht ivm wifi apparaten) en dan zou het zolang de hardware werkt tot in ondeindigheid moeten kunnen werken.

ik zie niet waarom je op een gegeven moment alles er uit zou moeten halen.

Pagina: 1