Plan: dompelpomp permanent op riool aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:34
Om het water onder de vloer regelmatig weg te pompen heb ik het plan om de dompelpomp (met vlotter) in een put te zetten en permanent op het riool aan te sluiten.
Een terugslagklep in de afvoerslang van de pomp moet voorkomen dat rioolwater in bijzondere omstandigheden terug stroomt naar de pomp en dus naar de kruipruimte, tevens moet voorkomen worden dat rioolgas via de pomp de kruipruimte in kan komen in het bijzondere geval dat de pompput droog komt te staan.

Er zijn riool terugslagkleppen met inwendig een fragiel kunststof klepje of een bal.. maar veel keuze op de Nederlandse Webshop's is er ook niet.

De vraag is hoe goed deze kleppen afsluiten als deze naar verloop van tijd vuil worden van het water in de kruipruimte dat uiteraard vervuilt zal zijn met allerlei deeltjes, zand, e.d.
Eenmaal aangesloten zal ik er weinig naar omkijken, mss 1x per jaar.
Een terugslagklep voor op de pomp is niet (meer) leverbaar, de pomp is zo'n 20 jaar oud en destijds erg duur (Conrad), de slang is 25mm.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:46
Niet - elke terugslagklep die last krigjt van vuil zal niet goed afsluiten.
In 90 % van de gevallen zal dit geen direct probleem opleveren, tot het hard regent en het riool de waterafvoer niet aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

In het topic voor waterontharders is veel besproken over het airgappen richting riool/HWA: Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
NB; mijn bedoeling is om een terugslagklep in de afvoerslang van de pomp te plaatsen, niet in het riool zelf.

Voorbeeld met klepje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4hTrLT9stS0fXlQCUkvz_hCM9Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b74637cbJUQYgru99NjWiC09.jpg?f=user_large

[ Voor 61% gewijzigd door natural colour op 16-08-2024 10:45 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-05 22:25
Je kan er beter voor zorgen dat de uitstroom van je dompelpomp hoger komt en met vrije val het riool in gaat, met een voldoende grote sifon en beluchter heb je dan nooit problemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-06 09:24
Mag ik dit een slecht idee noemen? Daar is het riool niet voor bedoelt.
Als je een probleem hebt met grondwater in de kruipruimte zul je andere maatregelen moeten nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:36

Esumontere

Floep, banaan.

Waarom niet werken met een sifon/zwanenhals?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Slecht idee vanwege mogelijk vervuild water?.. nu wordt het nog naar buiten gepompt de tuin in, afgelopen 12 maanden kon ik dat kruipruimte-leegpompen gedoe zeker 6x uitvoeren, en daar krijg op mijn leeftijd een beetje genoeg van.
Kruipruimte ligt 80cm onder maaiveld, zonder opstapje kom er niet in of uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Officieel mag je geen grondwater in vuilwater riolering lozen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-06 13:56
Waarom niet een buis een eind de tuin in leggen en de dompelpomp op de tuin laten pompen ipv het riool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Cereal schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:00:
Waarom niet een buis een eind de tuin in leggen en de dompelpomp op de tuin laten pompen ipv het riool?
Dat zou kunnen, moet ik even onthouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05 15:53
edsandje schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:27:
Officieel mag je geen grondwater in vuilwater riolering lozen.
Bij ons in Franeker heeft de plaatselijke woningbouwvereniging een hele wijk met jaren 70 woningen voorzien van deze oplossing. Alle woningen hebben jaren geleden een dompelpomp gekregen, welke is aangesloten op het riool. De pomp hebben ze verdiept in een soort van emmer geplaatst met filter, ivm met isolatiechips onder de vloer. De aansluiting is uitgevoerd met een terugslagklep. Een tijdje terug is het misgegaan door zware regenval en een slecht onderhouden klep. Er is toen rioolwater onder de vloer gekomen.
Pagina: 1