Dekking Vodafone slecht tov andere providers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroeningen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-02 10:53
In de jarenn '90 was Vodafone in mijn herinnering de duurste provider qua kosten en daarmee misschien ook de beste.

Laatst las ik ergens (op ik geloof nu.nl) een artikel dat de investeringen van Vodafone in het netwerk achterblijven ten opzichte van de concurenten.
Het valt mij ook best wel op dat ik vaak door gebieden ga waar mobiel Internet van Vodafone nogal matig is.

Ik ben gewoon benieuwd: ligt het aan mij of is het netwerk van Vodafone daadwerkelijk minder goed dan dat van de concurrenten?
Is er bewijs voor dat het netwerk van Vodafone de laatste jaren niet geweldig is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Andersom: KPN is in mijn omgeving bijna 3 jaar slecht geweest qua dekking en ik ben toen naar Vodafone overgestapt. ;)

Er zijn een paar (interessante) specifieke casussen waar je even naar kan kijken: goed spreken met Vodafone of jouw SIM of e-SIM de allerlaatste versie is die ze leveren. Daarnaast overleggen met Vodafone of de network-settings en (revisie) van jouw smartphone helemaal op orde zijn.

Waarom zeg ik dit zo stellig: ik heb een aversie tegen het model & reclame van Vodafone. Maar zowel prive als zakelijk ben ik erg goed door ze geholpen (in NL en in Europa) bij problemen met dekking, snelheden etc.

Overigens, met KPN (binnen NL) heb ik nog veel fijnere communicatie gehad over dekkingsgraad, metingen en (heel specifiek) overleg over mijn toenmalige OnePlus5 die blijkbaar met 2 masten niet en 1 mast wel wilde verbinden in de buurt.

Maak het bespreekbaar met Vodafone. Stel specifieke vragen. Probeer een kruistest te doen met een andere phone of (tijdelijk) andere simkaart/provider. etc.

Heel veel succes :)

/edit: nieuws: Netwerktest: alle drie de Nederlandse providers scoren iets beter, KP... het lijkt jaar op jaar "beter" te zijn ;)

[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 16-08-2024 11:13 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-05 21:47
Ja, inderdaad, het klopt. Vodafone investeert mnder in haar netwerk dan andere providers. Ook zijn ze niet vlot met bijvoorbeeld de uitrol van de 3500 MHz band die meer snelheid en capaciteit per mast op zou kunnen leveren. En Vodafone is zonder kortingen van koppelverkoop met Ziggo nog steeds best flink geprijsd, vooral omdat de lagere goedkopere bundels de laatste jaren zijn verdwenen (net als bij de andere grote 2).

Op papier zou Vodafone daarom het slechtste netwerk moeten zijn. Maar is dat wel zo?

Nou, dat hoeft niet. Vodafone doet naar mijn persoonlijke ervaringen slechts "wat nodig is", niets meer en niets minder. Dus als een plek druk wordt, dan zal daar vermoedelijk toch redelijk vlot de 3500 MHz band worden bijgeschakeld.
Heb je in een gebied 1 mast waar de concurrenten er wel 10 hebben staan, dan kan nog steeds die ene mast zo strategisch en goed staan, dan het nog steeds niet minder presteert.

En heb je geen mast staan, daar waar bijna niemand komt, dan zijn er ook heel weinig mensen ontevreden.

Een 100% dekking lukt niet

Waar ik vooral verschil zie is de maximum download snelheden die je bij Vodafoe haalt. Bij Odido zijn die echt landelijkop de meeste plaatsen erg hoog. Bij KPN zijn ze op sommige punten hoog, op ander punten bruikbaar. Bij Vodafone is het gehele netwerk bruikbaar met als uitzondering een paar uitschieters.

Maar wat heb je nodig? Als je ook Ziggo hebt, dan zit je bij Vodafone en Hollandsnieuwe best goed in kosten en netwerk. Je hebt meestal dekking en het zal werken.

Omdat de prestaties van Odido achteruit gingen ben ik naar KPN overgestapt. Ook heb ik een Vodafone abonnement. Wat opvalt is dat Vodafone de laatste jaren niet heel veel heeft bijgebouwd aan dekking. Maar wat bij bijvoorbeeld KPN opvalt die een superieure dekking had door de aoude NMT-mobiel opstelpunten en netwerksamenvoeging van Telfort met KPN uit de historie, was dat juist KPN opstelpunten heeft verwijderd en afgebouwd. De datasnelheden vallen mij tegen tov. Odido.

Bij Vodafone zijn de data snelheden overwegend weer wat lager dan bij KPN. Maar is het problematisch? Nee dat niet. Alleen heb je door de nieuwe energie isolatie en ruiten eerder geen dekking binnen bij alle 3 de providers dan vroeger. Daar krijg je dan WiFi bellen voor terug.

Persoonlijk heb ik het nu opgelost door op mijn KPN toestel een prepaid e-sim van Vodafone toe te voegen (Vodafone prepaid e-sim naast KPN) en op mijn Vodafone toestel een Simyo e-sim op het KPN net toe te voegen. En daarnaast nog een Airalo e-sim voor roaming gebruik.

Mijn advies: maak je niet al teveel zorgen over je verbinding. Kijk naar de prijs en kijk of je dekking hebt op de plekken waar jij vaak komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redfloor
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:19
Sinds een paar weken merk ik dat ik slecht bereik heb bij het bellen als ik op mijn kantoor zit (centrum Amersfoort). Sinds een paar dagen merk ik dat ik ín veel gebouwen in de binnenstad geen 4G of andere dataverbinding heb. Thuis (precies aan de andere kant van het centrum) heb ik uitstekende dekking.

Ik probeer te achterhalen of er de afgelopen periode iets in gewijzigd in de dekking van Vodafone, maar kan niks vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:46

The Wizard

Moderator Mobile
Redfloor schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:50:
Sinds een paar weken merk ik dat ik slecht bereik heb bij het bellen als ik op mijn kantoor zit (centrum Amersfoort). Sinds een paar dagen merk ik dat ik ín veel gebouwen in de binnenstad geen 4G of andere dataverbinding heb. Thuis (precies aan de andere kant van het centrum) heb ik uitstekende dekking.

Ik probeer te achterhalen of er de afgelopen periode iets in gewijzigd in de dekking van Vodafone, maar kan niks vinden.
Al op www.antennekaart.nl gekeken? Misschien dat een locatie verdwenen is.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redfloor
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:19
Al op www.antennekaart.nl gekeken? Misschien dat een locatie verdwenen is.
Ik had al gekeken, maar niet gezien dat je ook kunt kijken welke er in het verleden stonden. Inderdaad zijn er twee zendmasten in de buurt van mijn kantoor verdwenen. Dat zou het kunnen verklaren.

Waarom het in de stad ineens deze week slechter is zie ik helaas nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05 15:35
Ik heb eigenlijk hetzelfde een beetje met VF. Al denk ik dat het bij mij aan mijn S22 eerder ligt.
Ben al van esim naar een normale sim gegaan. Leverde weinig op, afgezien ik nu soms 5G heb, wat nieuw is voor mij.

Maar waar ik vroeger gewoon bereik buiten had, heb ik dat nu soms niet meer. Best lastig met parkmobile of die tank apps.
Flitsmeister is ook regelmatig aan het zoeken naar updates valt mij op mijn autorijden.

Vreemd is dat op de camping ik perfect bereik had met 4G, al zag ik nu op de kaart net. dat daar letterlijk een VF mast staat.

Thuis had ik wel altijd wat bereik, niet goed, maar wel iets aan bereik. Nu is het zonder wifi bellen letterlijk 0 bereik. Laatst al een belangrijk telefoontje gemist wegens dit gezeik.
Mijn S9 met dezelfde SIM, doet het wel gewoon trouwens.

Ik heb het denk ik ongeveer 4-6 weken nu.

Ben er nog niet helemaal uit, of dit nu echt mijn telefoon is. Heb woensdag een afspraak staan met Samsung in Amsterdam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05 20:03

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

Rolfie schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 18:04:
Ik heb eigenlijk hetzelfde een beetje met VF. Al denk ik dat het bij mij aan mijn S22 eerder ligt.
Ben al van esim naar een normale sim gegaan. Leverde weinig op, afgezien ik nu soms 5G heb, wat nieuw is voor mij.

Maar waar ik vroeger gewoon bereik buiten had, heb ik dat nu soms niet meer. Best lastig met parkmobile of die tank apps.
Flitsmeister is ook regelmatig aan het zoeken naar updates valt mij op mijn autorijden.

Vreemd is dat op de camping ik perfect bereik had met 4G, al zag ik nu op de kaart net. dat daar letterlijk een VF mast staat.

Thuis had ik wel altijd wat bereik, niet goed, maar wel iets aan bereik. Nu is het zonder wifi bellen letterlijk 0 bereik. Laatst al een belangrijk telefoontje gemist wegens dit gezeik.
Mijn S9 met dezelfde SIM, doet het wel gewoon trouwens.

Ik heb het denk ik ongeveer 4-6 weken nu.

Ben er nog niet helemaal uit, of dit nu echt mijn telefoon is. Heb woensdag een afspraak staan met Samsung in Amsterdam.
Dit klinkt toch aardig dat er iets met je S22 aan de hand is, als dezelfde sim in ander toestel perfect werkt moet er iets met je toestel zijn.

Antenne en masten malloot

Pagina: 1