Vochtige kelder aanpakken met waterglas?🤔

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaaatje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-05 19:59
Heb het forum doorgespit, maar dé oplossing v mijn kelder-probleem niet gevonden.
Heb mijn huis 20 jr geleden gekocht met een op het oog droge (gemetselde en glad gestucte) kelder, opvallend was wel dat de onderste 10-15 cm van het stucwerk rondom was afgebrokkeld. Vloer was droog. Heb de muren indertijd getext met (ademende) muurverf, en dat is erg lang netjes gebleven.

Sinds het afgelopen (natte) voorjaar komen er donkere plekken op de vloer, en stond er zelfs een beetje water in een hoekje.
Van de muur onder de buitenmuur laat het stuckwerk bovenaan en naast en onder de koekoek los.
Inmiddels heb ik met een verkrabber en plamuurmes al een emmer los spul weg kunnen halen bij de buitenmuur.

Ik heb een plan, en wil graag jullie mening/ervaringen horen:
-cement maken met daarin waterglas, daar na grondig schoonmaken v muren de gaten mee dichtstrijken.
Daarna heb ik het nog wat minder scherp, maar volgende stappen zou iets kunnen zijn van:
-de muren wit maken, en geheel behandelen met waterglas. Of dit kan en hoe ik het moet aanpakken is me niet duidelijk.
-Vloer coaten met een 2 componenten epoxy coating (goede ervaringen mee in vochtig tuinhuis), of ook iets met waterglas doen?
Tips, ideeën, adviezen? Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hoe ga je garanderen dat je fundering (ofwel de bestaande kelder) dan niet weg gaat rotten? Je gaat het vocht erin opsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05-07 16:19
Zou het eerst proberen op te lossen met goede ventilatie en dan kijken hoe vochtig het blijft..

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaaatje
Goede vraag! Niet…
Koos deze route omdat ik begrijp dat professionals het ook van binnenuit waterdicht het gaan maken als het van buitenaf niet meer lukt.
Andere ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Houd er rekening mee dat een kelder niet eeuwig waterdicht is/blijft. In de 20 jaar dat je er woont is de waterdichting verder versleten.

Zelf heb ik een souterrain van 60 jaar oud en had ik ook lekkage. Maar dat kwam meer door de regenpijp die kapot was waardoor al het water tegen de kelder muur aanliep. Regenpijp gerepareerd en nu heb ik tijdens hele natte periodes wat vocht doorslag. Maar dat is niet dusdanig erg dat ik er nu iets aan moet doen.

Moraal van het verhaal: als je kelder lekkage nauwelijks ongemak oplevert kun je een reparatie ook uitstellen. Ook een eventuele reparatie heeft weer een technische levensduur.
Los daarvan, stucwerk is geen fijne basis voor waterdichting/waterkering. Dus als het goed moet, dan moet het stucwerk eraf of je moet gaan injecteren.

Als je ermee kunt leven zou ik een reparatie uitstellen en wel even controleren dat er geen onnodig water in die hoek van het huis de grond in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaaatje
TheGhostInc schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:03:
Houd er rekening mee dat een kelder niet eeuwig waterdicht is/blijft. In de 20 jaar dat je er woont is de waterdichting verder versleten.

Zelf heb ik een souterrain van 60 jaar oud en had ik ook lekkage. Maar dat kwam meer door de regenpijp die kapot was waardoor al het water tegen de kelder muur aanliep. Regenpijp gerepareerd en nu heb ik tijdens hele natte periodes wat vocht doorslag. Maar dat is niet dusdanig erg dat ik er nu iets aan moet doen.

Moraal van het verhaal: als je kelder lekkage nauwelijks ongemak oplevert kun je een reparatie ook uitstellen. Ook een eventuele reparatie heeft weer een technische levensduur.
Los daarvan, stucwerk is geen fijne basis voor waterdichting/waterkering. Dus als het goed moet, dan moet het stucwerk eraf of je moet gaan injecteren.

Als je ermee kunt leven zou ik een reparatie uitstellen en wel even controleren dat er geen onnodig water in die hoek van het huis de grond in komt.
Ja, zit wat in.
Bedenk me dat het meeste gedoe aan de buitenmuur-kant is.
Als ik de oprit daar eens weghaal en de muur van de buitenkant dichtmaak? Is wel 1.80 m diep ofzo…🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaaatje
BTFD schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:17:
Zou het eerst proberen op te lossen met goede ventilatie en dan kijken hoe vochtig het blijft..
Er zit een raam in, wat altijd open staat. Bedoel je meer doen dan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:23
Kaaaatje schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:31:
[...]

Er zit een raam in, wat altijd open staat. Bedoel je meer doen dan dat?
1 raam is geen ventilatie je moet iets tegen elkaar open zetten om tocht te creëeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaaatje
saaltink schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:32:
[...]

1 raam is geen ventilatie je moet iets tegen elkaar open zetten om tocht te creëeren.
Ok, helder. Ga ik doen!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kaaaatje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTN2uahWs2M30tqHoz_qWv5w6cM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/188LUhKwYWlXSpJdt36vFk1x.jpg?f=fotoalbum_large
Het vocht bleek condensvocht te zijn.
Ventilator die lucht aanzuigt vanuit naast/boven-gekegen ruimte aanzuigt ingebouwd, raam op kier, dus mooie trek. Va nu spullen in rekken in plaats van op grond.
Foto spreekt verder v zich, denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Kaaaatje op 20-10-2024 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:42
Ontstaat de vocht / natheid in de zomer of in de winter?

[ Voor 7% gewijzigd door barry86 op 21-10-2024 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaaatje
In de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-07 11:34
Warme lucht komt binnen, koelt af en condenseert op de koude muren.
Je raam dichtdoen bij warmer weer zou hierbij al veel kunnen schelen.
Pagina: 1