Hoe open ik de voorlamp van mijn fiets?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• CubeSupreme23
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 08-09-2024
Mijn vraag

Ik heb een (vorig jaar nieuw gekochte) Cube Supreme Hybrid SE 500 waar ik heel tevreden over ben. Helaas viel ik een paar maanden geleden en is onder anderen de koplamp gesneuveld. Alles is netjes opgelost, behalve de lamp. Dat was een groot gezeur omdat hij zo moeilijk te verkrijgen was. Uiteindelijk zelf besteld en binnen gekregen, gemonteerd door de fietsenmaker. Dan denk je dikke prima toch? Nou.. eigenlijk niet..

Normaal gesproken liep er een kabel uit het frame dat direct naar de koplamp ging en mooi zat weggewerkt zonder enige plus en min draden. Nu loopt diezelfde kabel naar de lamp, maar met een soort verlengstukje en de plus & min draad eruit en uiteindelijk met een tyrapje vast gemaakt. Niet tevreden dus! Eerst gevraagd aan mijn vader die een poging had gewaagd om de lamp (Acid Pro E-60 CMPT) open te maken. Er zat onderin een schroef die je met geen mogelijkheid open krijgt. Uiteindelijk hebben we er een soort speciale tape omheen gedaan waardoor het er in ieder geval beter uit ziet.

De bedoeling van ons was om de lamp (mijn vader is ontzettend handig) open te maken en een stuk van de kabel af te knippen en vervolgens alles netjes binnenin aan te sluiten. Nu is mijn vraag: kan deze lamp uberhaupt wel open? De enige andere mogelijkheid is om het hele frame uit elkaar te halen, aangezien het een 140cm lange kabel is die door het frame loopt..

Ik hoop dat er iemand is die er kennis van heeft die mijn vraag kan beantwoorden..
Ik ben er ontzettend zuinig op en ben een kritische man. De fietsenmaker zij ''dat hoort zo''. NOT
Mijn vader heeft dezelfde en het zit perfect weg gewerkt.

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Al beschreven.

Alle reacties

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:30
Van een Cube Acid van ons ging de voorlamp stuk en bleek deze niet open te kunnen. Je kunt alleen de hele lampunit vervangen. Die zijn overigens niet van Cube zelf maar gewoon van een onduidelijk merk. Kan prima bij jouw fiets anders zijn maar ik vermoed dat jouw lamp uit dus ook niet open kan.

Is het probleem nu dat de kabel niet meer door het frame loopt of dat je van het verlengstukje af wil? Wellicht helpt het als je een foto plaatst, vast wel iemand met een creatief idee

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:50

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Die lampen zijn geseald en worden geleverd met een vaste kabel die je direct in de (bosch) controller prikt. Dat had je fietsenmaker ook moeten doen.

Wise enough to play the fool

• CubeSupreme23
Wat bedoel je precies met de controller?

• CubeSupreme23
hoi teacher,

het blijft raar dat ze een lamp maken die niet open kan..
maar goed. Ik zal morgen sowieso even een fotootje maken. Het is al creatief opgelost met een stuk(speciale?) tape dat er omheen gewikkeld is die er opzich prima bij staat. Vroeg me vooral af of het ook nog origineel opgelost kon worden. Mijn fiets is de Cube supreme hybrid se 500. Kabel loopt helemaal door het frame.

Ze hebben blijkbaar de kabel die erin zat voorin afgeknipt en vervolgens het met dat verlengstukje aan de oude vast gemaakt.. Ze hadden veel beter hem wat verder konden laten door lopen tot onder het veringsstuk en dan met een wat kleiner stukje het kunnen koppelen van de twee kabels en dan met een zelfde kleur tape kunnen omwikkelen. Dan was het niet zichtbaar geweest. Helaas kiezen ze de makkelijke weg..

Foto's komen morgen. Als er echt geen andere oplossing is, dan moet het maar zo en dan stuur ik cube een mail. Is toch echt achterlijk dat als de voorlamp ook maar enigzins stuk is dat dit nooit meer origineel opgelost kan worden? Op een fiets van 3000,-! Vind ik echt niet kunnen. Dus stel je hebt enkel een beschadiging op het glas van de lamp door bijvoorbeeld een steen moet naast dat de complete lamp vervangen moet worden ook de hele fiets worden uit elkaar geschroefd om het origineel te houden. Sorry hoor, maar dat kan echt niet voor zo'n fiets. Uberhaupt kan dat niet. Er moeten vast meer mensen zijn die dit probleem hebben gehad. Iedereen die zoveel geld uitgeeft aan zo'n fiets, wil hem waarschijnlijk ook origineel houden en niet een mooie fiets met een in elkaar gefrutste voorlamp.

• CubeSupreme23
Sorry dat ik een beetje fel uit de hoek kom, maar ik baal er gewoon ontzettend van. Ook aangezien ik mijn fiets tot op het bot vertroetel en ieder schade plekje ''pijn'' doet. Maar dat dit gebeurt kan eigenlijk echt niet. Ben ook uiterst benieuwd hoe cube hierop antwoord.

Maar voordat ik meteen van het slechtste uitga: misschien verteld dadelijk iemand dat er wel een geniale oplossing is zonder dat het uurloon van het repareren duurder wordt dan de fiets zelf :)

• CubeSupreme23
En het is trouwens ook zo dat alle kabels in het frame zitten weggewerkt. Super mooi, maar op deze manier maak je het behoorlijk lastig om erbij te kunnen komen.

Ik zal morgen wat foto's maken en ik hoor graag jullie adviezen/oplossingen.
Het ziet er met hoe mijn vader het heeft gedaan opzich prima uit, maar als ik weer eens zijn of een andere zelfde fiets voorbij zie komen zie ik dan weer meteen dat het daar wel ''goed'' is..
Zal wel aan mij liggen, maar komt misschien ook omdat ik zo zuinig ben en omdat de fiets een flinke smak geld kostte. Gebruikssporen zijn normaal, maar aan zulke dingen stoor ik me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 23:39
@CubeSupreme23
Als ik het goed heb, dan is jouw Cube Supreme Hybrid SE 500 (2023) uitgerust met een Bosch Purion display i.c.m. een Bosch Performance Line motor (65 Nm) BDU365 met het Bosch eBike-systeem 2 (BES2).

Heb jij de ACID E-Bike Front Light PRO-E 60 CMPT BES2 of de ACID E-Bike Front Light PRO-E 60 CMPT BES3 aangeschaft? Het is namelijk plug-and-play mits je de correcte versie hebt gekocht. Controleer dus even welk stekkertje je hebt (BES2 of BES3) :).

[ Voor 15% gewijzigd door Puch-Maxi op 16-08-2024 00:44 . Reden: Groene fiets ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubeSupreme23
Ik heb inderdaad de juiste variant gekocht met het BES2 systeem en het is inderdaad die fiets met die motor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubeSupreme23
Wat zou er moeten gebeuren om het weer netjes te krijgen?
De fietsenmaker moest zonodig de bijgeleverde kabel doorknippen en die weer met een verlengstukje eraan frutselen. Gelukkig is de kabel lang genoeg en kan dat stuk(je) echt makkelijk af. Hoor graag wat ik moet doen / mijn vader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubeSupreme23
Op dit moment heeft de fietsenmaker zoveel blunders (ook buiten de lamp) gemaakt dat ik het graag even zelf met mijn pa oplos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubeSupreme23
Ik heb een groene! Hele mooie en hele fijne fiets. En geweldig voor dat bedrag als je hem vergelijkt met andere fietsen met dezelfde specificaties zoals performance line motor en 500w accu in het frame. Wil hem graag in topconditie houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubeSupreme23
Of kan ik nou door het geblunder een nieuwe bestellen omdat ze het snoer hebben ingekort en ik het met de oude en een stukje van de nieuwe mag doen? Dan waren ze tijdens het monteren letterlijk de draad kwijt. :)

Serieus: Ik hoop van niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
@CubeSupreme23
Dan heb jij waarschijnlijk wel de goede voorlamp gekocht, maar vrees ik dat de fietsenmaker het niet goed heeft gemonteerd :X. We wachten de foto's van morgen, eh ik bedoel vandaag, nog even rustig af :).

[ Voor 7% gewijzigd door Puch-Maxi op 16-08-2024 00:53 . Reden: Morgen is vandaag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubeSupreme23
Is goed. Ik zal de foto's posten van toen ik m net kreeg.

Als het echt zo is dat de fietsenmaker geblunderd heeft, dan ben ik daar echt niet blij mee
Ik heb zelf die lamp moeten bestellen en nou verpesten ze hem ook nog en werken ze het op zijn zachts ezegd slordig af! Dan was die 40 euro weggegooid geld

Kun je mij misschien uitleggen hoe het had moeten gebeuren?

[ Voor 9% gewijzigd door CubeSupreme23 op 16-08-2024 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubeSupreme23
Ik zal alvast even uitleggen hoe het gegaan is:

Ik kwam om de fiets op te halen. Ik keek natuurlijk meteen naar het het gedaan was.
Het viel mij meteen op dat het ''bijzonder'' zat. Een soort verlengstukje met een plus en min draad erop gefreubeld in een tyrap. Dit zag er ontzettend slordig uit en het hoorde zo overduidelijk niet.
Ik vertelde het aan de eigenaar en die zei dat het zo hoorde. Ik was zo ''gepikeerd'' omdat dit niet de eerste keer is dat ik niet serieus genomen wordt.

Het meegeleverde (in de lamp vaste) draad is waarschijnlijk tot bijna het einde erafgeknipt, met een oerlelijk verlengstukje aan elkaar gemaakt met de plus en min draad eruit hangend vast gemaakt met een tyrapje aan het oude draad.

Kan eigenlijk niet voor zo'n groot professioneel bedrijf. Ik ga de naam niet noemen. Ik ben hier niet om het bedrijf in een slecht daglicht te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubeSupreme23
Er waren na mijn val met 13kmh namelijk wat meer dingen stuk.
De rest is netjes opgelost door de verzekering. Toen ik na 7 weken eindelijk mijn fiets terugkreeg zat er ineens een Axa CL-35e op! Deze zat er al slecht op gemonteerd en was niks in vergelijking met de lamp die erop zat. Ik dacht dat de slechte montage te maken had met dat het een hele andere lamp was. Maar niks blijkt minder waar.

Heb dus uit eigen zak de originele moeten bestellen. Was een groot gezeur, aangezien die weer niet op voorraad was. 3x gebeld en uiteindelijk kwam hij na 10 dagen eindelijk binnen.

En nu zitten we met een erop gefreubelde lamp die uit de eigen portemonee betaald is en teleurstellend gemonteerd is.

Ik hoor graag wat er verkeerd gedaan is (eventueel pas nadat ik de foto's heb gestuurd) en of ze het zo slecht gedaan hebben dat om het weer mooi te krijgen er een nieuwe voorlamp met vast snoer op moet. Ze hebben het draad aan het begin gewoon afgeknipt dus het zou mij niks verbazen. En graag zou ik horen wat ik er tegen zou kunnen doen / wat tips. Morgen ga ik de foto's plaatsen. Nu eerst maar eens slapen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:13
Een kabel met een krimpkousje eromheen lijkt mij redelijk nette manier om dit te monteren maar weet niet of ze dit gedaan hebben. Als je die op de juiste plek maakt kun je het krimpkous stukje wss ook zo het frame induwen

maar fotos lijkt mij prima begin

[ Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 16-08-2024 08:21 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psql
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19:45
CubeSupreme23 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 03:12:
Ik hoor graag wat er verkeerd gedaan is (eventueel pas nadat ik de foto's heb gestuurd) en of ze het zo slecht gedaan hebben dat om het weer mooi te krijgen er een nieuwe voorlamp met vast snoer op moet. Ze hebben het draad aan het begin gewoon afgeknipt dus het zou mij niks verbazen. En graag zou ik horen wat ik er tegen zou kunnen doen / wat tips. Morgen ga ik de foto's plaatsen. Nu eerst maar eens slapen :)
Als je de juiste lamp met BES2 connector hebt besteld, dan had gewoon de gehele oude kabel tot aan de controller van de motor los gekoppeld en weggehaald moeten worden.

Daarna is het een kwestie van de kabel + connector van de nieuwe lamp naar de controller te laten lopen netjes door het frame van de fiets. Vervolgens weer de connector in de controller van de motor te steken en klaar ben je. Meer is het niet zoals Puch-Maxi zegt, het is plug & play.

Zelf een tijd geleden bij een Cube Reaction gedaan en hoef je niet voor te solderen of te knippen of wat dan ook. Kabel door het frame, connector aansluiten op de motor en klaar ben je.

[ Voor 3% gewijzigd door Psql op 16-08-2024 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubeSupreme23
Hier is hoe het gemonteerd zit. Was dit makkelijk goed te doen? Of hebben ze gewoon de makkelijke weg gekozen?

Ik heb een mail naar Cube gestuurd en ook vermeld welke fietsenmaker dit werk heeft geleverd. Als ze het verkeerd hebben gedaan, dan hebben ze gewoon mijn lamp verprutst waar ik bijna 2 weken op moest wachten..

Iemand een tip..?

Hieronder de foto’s. Ik hoef jullie niet te vertellen welke de goede is en welke niet😂

(1&3 nu 3 hoe het hoort)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubeSupreme23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLvMUDkDMJ7_4WTiwQ-U-NsMtt4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5jRacCJicjZhxbyngwTCRQJb.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Uu7N4nEoJqUY5D8stydY8TYGog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/koXkrjPeCGfYGdBiA0MQz5zA.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZurAlF_UqX73ErV_ShlpkA5F6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HkJZjvj2JFvE5ogNv1dC9LdE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:50

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

CubeSupreme23 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:16:
Hier is hoe het gemonteerd zit. Was dit makkelijk goed te doen? Of hebben ze gewoon de makkelijke weg gekozen?

Ik heb een mail naar Cube gestuurd en ook vermeld welke fietsenmaker dit werk heeft geleverd. Als ze het verkeerd hebben gedaan, dan hebben ze gewoon mijn lamp verprutst waar ik bijna 2 weken op moest wachten..

Iemand een tip..?

Hieronder de foto’s. Ik hoef jullie niet te vertellen welke de goede is en welke niet😂

(1&3 nu 3 hoe het hoort)
Bah. Er zijn mensen die dit prima vinden, maar ik ben (ook? ;) ) een onwijze zeiksnor met dit soort dingen. Als dit een fiets van 10 jaar oud was met de nodige battle scars dan was dit een prima oplossing, maar nu.. nee.
CubeSupreme23 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 23:36:
Wat bedoel je precies met de controller?
De nieuwe kabel trek je door het frame naar de motor. Daar zitten contactjes voor oa verlichting.
Leesvoer: https://www.emtbforums.co...nce-line-cx-lights.36263/

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 16-08-2024 10:26 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubeSupreme23
Echt bizar dit! Dat ook zelfs een eigenaar me verteld dat dit normaal is. Ik heb niet de kennis die mijn vader heeft, maar een lamp monteren en de kabel op deze manier monteren en laten doortrekken naar de motor had ik zelf ook wel gekund.

Top! Lamp van mezelf verpest. Wat kan ik het beste doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Nieuwe lamp met kabel doorvoeren is mooiste oplossing. Klagen bij winkel det ze t opnieuw mogen doen

mocht je daar geen zin in hebben dan is t denk ik wel netter te krijgen door:
- tie wrap loshalen en verbinding losmaken
- kabel doorknippen op verschillende hoogtes (de min paar cm verder dan de plus om kortsluiting in enkele kous te voorkomen)
- 1 enkele krimpkous eromheen
- kabels aan elkaar solderen
- kabel zover mogelijk frame induwen

[ Voor 21% gewijzigd door laurens0619 op 16-08-2024 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubeSupreme23
Ik hoor het al.

Ik denk dat het of zo houden wordt of er een nieuwe op laten zetten. Zelf het gaan fixen durf ik niet aan. Mijn vader heeft er een soort tapen overheen gedaan. Het ziet er wat beter uit, maar lang niet zo mooi als dat het zou moeten.

Zou Cube daar wat aan kunnen doen?
Kan me voorstellen dat als ze horen dat een fietsenmaker hun lampen niet goed monteren dat ze daar wat wel mee willen. Anders ga ik wel gewoon naar de fietsenmaker en zeggen dat het opnieuw moeten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Vooropgesteld, ik ben géén fietsenmaker. Op zich is de reparatie functioneel, je voorlamp werkt immers weer.
Het is alleen jammer dat de originele kabel is afgeknipt en doorverbonden met stekkertjes op de oude kabel. Dat is niet zoals het origineel zat. Ik vermoed dat je halve fiets anders open moet om de hele kabel te vervangen en dat kost tijd, dit is sneller en 'goedkoper' voor de klant.

Het is een praktische reparatie/oplossing, maar de klant heeft dit niet zo gewild.
Ik zou de lamp zelf vervangen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:07
Was die fietsenmaker Cube reseller?
Als het een willekeurige fietsenmaker is zonder binding met de vendor, dan kan ik mij voorstellen dat hij ook niet wist hoe hij dit het beste moest uitvoeren en het gedaan heeft zoals hij het met elke willekeurige fiets zonder handleiding zou doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-05 22:03
Voor een stationsfiets zou ik dit een acceptabele reparatie vinden. Maar voor een jaar oude fiets met een nieuwwaarde van € 2k+ zou ik dit niet accepteren.
Ik snap dat deze manier goedkoper en makkelijker is, maar de fietsenmaker had dit ook vooraf met de klant kunnen afstemmen. We kunnen het origineel doen voor X-euro of de simpele manier wat Y-euro goedkoper is.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubeSupreme23
Het is geen Cube store, maar het is het bedrijf waar ik de fiets heb gekocht en mijn vader ook. Ze hebben zo’n 20 fietsen met dezelfde lamp staan.

Hoe kunnen ze dit oplossen? Je zei dat de kabel loopt boven de motor. Moet dan de hele fiets open?

De lamp valt eigenlijk onder schade van de ‘val’ en daar ben ik voor verzekerd. Als de hele fiets open moet ben ik benieuwd of dat gedekt wordt. Hiervoor is de verzekering nog niet benaderd. Anders kan ik nog naar de Cube Store in de buurt en daar de hele reparatie laten uitvoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:31
Zoals ik het zie is de enige oplossing om het weer origineel te krijgen wederom een nieuwe lamp kopen met intacte kabel en deze door het frame trekken naar de originele aansluiting.
Ik verwacht niet dat de hele fiets uit elkaar hoeft, lijkt me dat er wel ergens een toegangspaneel is en er is speciaal gereedschap om kabels door te voeren, is lastig te zeggen zonder de fiets te zien/kennen.

Maar het is waarschijnlijk niet heel eenvoudig anders had de FM het in eerste instantie wel gedaan. :)

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubeSupreme23
Imprinsipe werkt het allemaal weer. Iets waar ik heel blij mee ben. Maar wel weet ik dat ik pietje precies ben. Zeker als het gaat over iets wat ik belangrijk vindt / ik veel gebruik.

Ik weet zeker dat ik me eraan ga storen. Zeker als ik een keer samen fiets met mijn pa. Dan zie ik weer hoe het “wel hoort te zitten”..

Zeker omdat het zo’n mooie fiets is, wil ik er wel wat aan gedaan hebben.

Hoeveel zou het kosten om het goed te krijgen en wat zou ik nog kunnen doen en kan het via de verzekering? Ik ben verzekerd voor schade en aangezien dit nog steeds onder het ‘ongeval’ valt neem ik aan dat ze best wat kunnen doen.

Bij de fietsenmaker gaan klagen heeft niet veel zin.
Die lui (ook het personeel) zullen vast wel hun zelf gelijk geven en aangezien ze helemaal vol zitten willen/gaan ze er waarschijnlijk niks aan doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubeSupreme23
Hoi GWboes,

Dank voor je antwoord!
Nou, dat betwijfel ik. Die lui zitten ram vol en hebben tussen de afspraken (na aandringen) er 20 minuutjes voor vrijgemaakt ofzo iets. Ik zal straks nog wat foto’s maken ook met hoe het zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubeSupreme23
Nieuwe lamp kopen? Dat kostte me zo ontzettend veel tijd en moeite de vorige keer😢.

Door hun geblunder kan ik dus lekker een nieuwe bestellen. Er zit een Cube store in de buurt. Daar zijn er nog wel een paar op voorraad. Kan ik iets met de verzekering doen? Of gewoon de fietsenmaker duidelijk maken dat dit niet zomaar kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubeSupreme23
Dan zou dat de derde voorlamp worden voor mijn fiets😑

Als het moet, dan moet het. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubeSupreme23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEYgGv4wU3a-1LmSe2OnPuvNjzg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P7v34JDFJGHllaNnDnr4bzNG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0P4sjG31o5uTGwJg_YcJOqNILI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e09uAFTzpOs4WYhsCpbnKBeh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKH-kXuSJj6v8kCIKItTGmXaSdA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ltyGxTMroZylF6LYfD8wSPN9.png?f=fotoalbum_large

Hier wat foto’s. Allemaal voordat ik ermee viel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubeSupreme23
Het is inderdaad “sneller” en “goedkoper” maar ik ben gewoon verzekerd voor schade, dus van mijn part hadden ze het probleem uitgelegd en het gewoon een week / twee weken later goed gedaan.

Nou heb ik geen idee hoeveel tijd het normaal gekost zou hebben, maar het klinkt niet alsof de fiets helemaal uit elkaar moet. En anders maar wel. Ik ben er tenslotte voor verzekerd en de fiets is bij hun gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Als de kabel is doorgeknipt en verbonden is met de oude kabel dan mis je dus sowieso een stekker om 'm zoals het hoort aan te sluiten, dan is de enige oplossing een nieuwe lamp kopen waar die stekker wél nog aan zit.
De kosten kun je gewoon verhalen op de fietsenmaker, die heeft het niet zoals het hoort opgelost, en je kunt ze gewoon verzoeken de nieuwe lamp wél correct aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psql
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19:45
De accu is uit deze fiets te halen dan kan je al redelijk makkelijk bijna overal bij. Heb je niet eens van die special tools voor nodig om kabel door je frame te trekken. Als Cube gewoon de standaard Bosch accu houder gebruikt heeft zitten er ook kabelgootjes onder langs de accu waar je de oude kabel zo uit hebt en de nieuwe kabel zo in kan duwen.

Vraag is alleen hoe makkelijk het is om de kap(pen) rond de motor te verwijderen om bij de connector te kunnen en de kabel aan te pakken. Op de foto's niet makkelijk te zien wat er af moet. Bij mijn Cube Reaction was het 1 schroef en de kap was er af.

Zijn die kappen zo te verwijderen, dan is het zo zelf gedaan als je een klein beetje handig bent. Want de draad van de lamp gaat ook zo het frame in en zo te zien genoeg ruimte om die nieuwe kabel daar ook door heen te krijgen eenmaal de ouder eruit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Komt denk ik neer op:
- naar winkel gaan en nieuwe lamp officieel laten monteren (al dan niet verzekerd)
- zelf lamp kopen en monteren
- kabel verlenging netter maken/in t gat wegwerken

Kwestie van kiezen :)

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 16-08-2024 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubeSupreme23
Bij mij is het inderdaad ook een enkele schroef. Volgens mij als ik de accu eruit haal dan zie je idd wat kabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubeSupreme23
Het neigt optie 1 te worden..
als iemand nog tips heeft zijn die welkom. Ben nu al ontzettend blij met degene die jullie nu hebben gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:22
Tja, je koopt zelf een lamp en de reparateur mag het voor weinig netjes maken. Ben de held en doe alles zelf of gun de fietsenhandel ook zijn marge en laat hun het helemaal oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubeSupreme23
Beetje een vreemde reactie..

Ten eerste ben ik gevallen van de fiets en zou alles worden opgelost door de verzekering. Dan wordt zonder te vertellen ineens een andere lamp gemonteerd. Dan moet ik er zelf achteraan gaan om die te krijgen en dan doen ze ook niet eens de moeite om hem goed te monteren. En dan zegt de eigenaar ook nog eens dat het zo hoort..
Nu is de lamp onbruikbaar om goed te monteren (omdat ze het draad helemaal aan het begin hebben afgeknipt en de lamp niet open kan).
Dan was die 40 euro dus weg gegooid geld

Ik heb momenteel contact met Cube die wel goede service bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:36

Eix

Oon schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:52:
De kosten kun je gewoon verhalen op de fietsenmaker, die heeft het niet zoals het hoort opgelost, en je kunt ze gewoon verzoeken de nieuwe lamp wél correct aan te sluiten.
Ik ben wel benieuwd of die vlieger zo ‘gewoon’ op gaat.

Afhankelijk van wat er precies was afgesproken kan ik me best voorstellen dat je gelijk hebt en de fietsenmaker hier tekort is geschoten. En teruggaan en het gesprek hierover aangaan is dan zeker een optie. Tegelijkertijd verwacht ik niet dat zo’n fietsenmaker én een nieuwe lamp vergoed én kosteloos ook nog de nodige arbeidsuren in die fiets steekt. En om nu ‘gewoon’ een civiele procedure te gaan starten hiervoor is ook weer zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubeSupreme23
De Cube store heeft pas 19 september plek en de ‘schade’ zou dan 90,- zijn (30,- lamp 60,- montage). Ik baal er wel van. Had niet veel anders verwacht, maar dit is wel jammer. Weet nog niet echt wat ik ga doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubeSupreme23
Ben benieuwd in hoe verre de fietsenmaker in staat is om me tegemoet te komen. Ze hebben het wel onjuist en slecht gemonteerd. Dat zei Cube zelf ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Als je wil dat ze tegemoet komen, dan zou ik het door hun laten fixen en niet de cube store
Coulance in uren is vaak eencoudiger dan coulance in euros

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 16-08-2024 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CubeSupreme23
Ik ga er over na denken. Ik ga in ieder geval maandag de verzekering even bellen en dan kijk ik verder. Ontzettend bedankt voor alle tips! Ik heb er veel aan gehad.

Ik hou jullie op de hoogte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:42
  1. Bel de verzekering dat je ontevreden bent en vraag wat ze kunnen doen. (Ik denk dat ze zeggen, ga terug naar de bewuste hersteller)
  2. Bel diverse zaken die iets van Cube of die koplamp weten. Vraag of je de lamp kan bestellen en of je die zelf kan installeren en of ze daar tips voor hebben.
  3. Vraag de hersteller of hij nog eens kan kijken, je wil het graag super origineel hebben, noem de tips uit punt 2.
Met punt twee krijgt je zicht op het probleem. Misschien hoor je wel twee of drie keer "5 minuten, kan je best zelf"
Met punt drie kan je zeggen "Het schijnt maar 5 minuten te duren" "Of blijkbaar heb je gereedschap XYZ nodig"

Ook even een analyse die je in de wind mag slaan: Gevallen, iedereen gezond, fiets rijdt weer. Helemaal prima dat je het origineel wil krijgen, maar het leest alsof je een langzame paniekaanval hebt over die draadjes. Je kan lekker fietsen, het kan absoluut veel netter gemaakt geworden. Geef het de tijd. Relax, Adem in, Adem uit.
Heb je nooit een kras of deuk op een jonge of mooie auto gemaakt? Dat is €2000 recht voor je raap. De eerste week kan je er niet van slapen (nouja), de tweede week denk je "aah laat lekker zitten".

Het draadje leest alsof jij er ook voor €2000 aan typewerk in hebt zitten :)

Grappig detail, op mijn non e-bike van €1200 zit het precies zoals nu bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubeSupreme23
Je hebt gelijk. Het leest een beetje alsof ik enigszins ondankbaar ben, aangezien ik er maar met wat schrammen vanaf ben gekomen. Ik leg me ervoor nu even bij neer. Rustig maandag de verzekering bellen en dan zien we wel weer verder.

Het komt meer doordat ik al niet tevreden was over het bedrijf. Fietsen verkopen kunnen ze als de beste. Maar zogeheten ‘aftersale’ bieden kunnen ze niet.

Zo heb ik voor mij en mijn vrouw 2 fietsen daar gekocht voor ruim 4000 euro. Ik heb toen een Cortina ingeruild. Ik werd op vakantie gebeld dat deze fiets gestolen was en ze deden alsof ik die fiets gestolen had! Ben uit eindelijk ook naar de politie geweest. Ik was ontzettend geschrokken. Uiteindelijk was hij niet gestolen. En zo zijn er nog wel 5 van dit soort situaties op te noemen en mijn vader heeft hetzelfde

De frustratie is meer een optelsom van alles wat er gebeurd is. Anders had ik er lang niet zo moeilijk over gedaan. Het is maar een lamp. Dat zeker weten en het komt vast wel goed.

Ik heb zeker weleens een kras/deuk gemaakt op een wat nieuwere auto. Sterker nog, een best flinke😂

In 2011 had ik een v70 uit 2006 gekocht. Super blij mee! Helaas was er een file en klapte ik achterop een trekhaak. Dat kostte ook aardig wat centen😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:42
Dit is nou het praktijkeffect van "te weinig technisch personeel".

Verkopen lukt meestal wel, brengt een hoop in het laatje en is één van de pijlers van een rendabele zaak.. Een goede 'mechanicien' die al heeft gehoord welk tandwiel is versleten voordat jij binnen bent of even rustig en gedegen nadenkt of draadjes doorknippen voor een nieuwe lamp wel de beste manier is, werkt niet bij de lokale fietsenboer. (Een enkeling uitgezonderd) En als er al zo één werkt dan heeft hij intern wel wat in de melk te brokkelen en doet alleen 'leuke/moeilijke' klusjes en niet 'koplampjes vervangen'.

Als ik met mijn boerenverstand een drukke fietsenzaak zou aansturen zou ik op papier ook zo'n klusje ook aan de stagair over laten. En gezien mijn fiets heeft hij dat nog keurig gedaan ook, volgens de boerenverstandmanager en de stagair.. Kom jij weer zeuren... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 361276

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 361276 op 17-08-2024 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
"Niets zo breekbaar als het hart van een verliefde jongeling en fietsverlichting."
Dat had veertig jaar geleden mijn signature kunnen zijn als we toen al internet hadden gehad. Feit was wel dat je toen nog na zowat elke avond stappen je fietsverlichting kon repareren omdat die tere draadjes een val zelden overleefden. Dus zonder licht naar huis en hopen dat je geen agent trof die zijn bonnenquotum nog niet vol had. /opavertelt

Het is goed mogelijk dat de verzekering voor "repareren koplamp fiets" een vast normbedrag hanteert dat nog is gebaseerd op zo'n antiek systeem; een teer kabeltje van de dynamo naar de lamp, alles buitenom en met overzichtelijke M5 boutjes en moertjes vast gezet. Voor een ervaren fietsenmaker hooguit een kwartiertje werk. En dat is dus ook wat hij maximaal van de verzekering vergoed krijgt.
Voor zo'n jezuïetenfooi kan hij niet een hele kabel door het frame pielen omdat een fabrikant het moeilijk bedacht heeft. Binnen zijn financiële mogelijkheden heeft hij de best mogelijke oplossing bedacht, en die is primair functioneel.
Eigenlijk zou je de fabrikant erop moeten aanspreken, dat die zo'n irreparabel product op de markt brengt.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:44
Wat hierboven geschreven word rondom verzekeringsvergoeding zal niet ver van de waarheid zitten.

Wel ben ik met jou eens dat dit netter eruit had kunnen zien. Zeker als je aanneemt dat het draadje van de koplamp naar de motor niet vervangen is. Zelf (inmiddels al jaren uit het vak) had ik bij de nieuwe lamp op een cm of 20 a 30 de kabel doorgeknipt, verbonden met de oude nog werkende kabel uit het frame en het geheel weer het frame in gepropt.
Dat is voor mij makkelijk werken, want ik heb geen kort snoertje waarmee ik moet rotzooien. Ik hoef niet de halve fiets open te halen om dat kabeltje netjes overal onderdoor en achterlangs te leggen. En de klant, jij dus, zult nooit merken dat er een extra verbinding in die kabel zit.

Dus wat mij betreft een nieuwe koplamp, snoertje ruim afknippen en verbinden met het snoer in het frame. Als je een beetje doorwerkt ben je in 10 minuten klaar en fiets je weer vrolijk verder.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubeSupreme23
Dank voor de tips. Jnr24 dat klopt inderdaad helemaal. Op het begin was dit ook helemaal niet zo en hadden ze kundig personeel. Dat ging grotendeels om de een of andere reden weg en toen ging het (ook bij mijn vader) zo..

Ik ben heel benieuwd kwa verzekering. Het klinkt inderdaad best logisch.

Nsa1984 en dat is eigenlijk hoe ze dit hadden moeten doen! Het had ze even veel of misschien zelfs minder tijd gekost en het ziet er veel mooier uit. Dan was ik ook helemaal tevreden geweest en als ik zou weten dat de oude en de nieuwe ergens verbonden waren zou ik daar prima mee kunnen leven. Ik bel maandag de verzekering en dan zie ik wel weer verder. Er zijn ergere dingen op de wereld. Maar ik zou het wel weer een keer opgelost willen hebben😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubeSupreme23
Of dat verhaal over de verzekering klopt weet ik niet. Ik weet wel dat zij 30 euro (nieuwprijs) voor de verkeerde lamp van de verzekeringen kregen
Pagina: 1