Vraag

• Rommel
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:22
Ook ik ben aan het kijken en inventariseren om Zonnepanelen te plaatsen op mijn woning. Nu heb ik al verschillende deskundigen over de vloer gehad en hier op GOT verschillende topics doorgespit. Zelf zit ik geeneens zo te dubben over de verschillende offertes, deze zijn rond de 3000 a 4000 euro.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsJ3GDfKEU2B3iW1UnUQgQ8Ma_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2wFsxfa7jKPWqsWPY38f4XkK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lRnnDI6fBuDw9cLcB8Oz0f6Zd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bTLPwzS7nT2hIu0OYOS1wLb7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6c1xlYCyMBw1ARE8anjmyfRNoVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PYe746gNgbBboPlfYeKvq3ta.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Voorkant, dakligging op het Zuid oosten. Grootste beschikbare vlak; 3 x 6 meter.
Achterkant: dakligging op het Noord westen; 1,5 x 6,5 meter
Schuur: dakligging op het zuiden.
Schaduw
Beperkt, ja een schoorsteen maar verder geen grote bomen om het huis.
Jaarverbruik
+/- 3000 KWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase. Op moment geen concrete plannen om dit uit te breiden ivm een elektrische auto.
Budget en doel
Ongeveer 4000 euro? Hoe minder hoe beter. Doel is om de energie rekening omlaag te krijgen en als investering voor de toekomst, misschien een thuisaccu in de toekomst.
Wie gaat het project uitvoeren
Dit wil ik uitbesteden, opzicht zou ik het wel kunnen vermoed ik maar zou het fijn vinden, ook qua garantie en installatie dat dit goed gedaan wordt.
Bijhouden van data
Zelf vind ik het wel interessant om veel informatie te kunnen napluizen. Dus een uitgebreide app vind ik altijd wel interessant dus dat mag ook van de leverancier zijn. Heb nog wel Home Assistant staan voor wat schakelaars maar verwacht niet druk bezig te zijn met grafiekjes hierin als de app van de leverancier dit al heeft.
Reeds verkregen offertes
Verschillende aanvragen gedaan, met beknopt volgende specificaties:
Aanbieder 1:
8 stuks JA 445WA zonnepanelen
GoodWe 3600 EH
BluBase Next montage systeem
4000 euro

Aanbieder 2:
8 stuks DMEGC DMxxxM10RT-B54HBB-L
Huawei SUN2000
BluBase Next montage systeem
3600 euro

Aanbieder 3:
8 stuks DMEGC DMEGC 410WP
Solaredge SE3000H
Van der Valk montage systeem
3900 euro
Regio
Zwolle

Waar ik vooral mee zit is het lig plan van de verschillende aanbieders. De ene zegt juist alle 8 aan de voorkant van het huis. Daarnaast de volgende die juist zegt dat dit niet handig is maar 4 aan voorkant en 4 aan achterkant. Ook nog een aanbieder die 4 op de voorkant en 4 op de schuur.

Wat mij tegenhoud wat betreft de schuur is dat er eerst een leiding van de schuur naar huis moet naar de omvormer die op zolder staat, dan weer terug naar de meterkast. Voelt als veel werk, maargoed wel weer het dak op het zuiden.

Hebben jullie nog ideeën of tips?

Luchtfoto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZW2oUJKVW7s-5ohdKjbRbVQ948=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dYfG5DGy3arbhc7vOF73Mnms.png?f=user_large

Everything that has a beginning has a end

Alle reacties

• delphium
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-06 21:04
Het rendement op het ZO is met moderne panelen best heel goed (c.a. 80%). Aangezien je dan met acht panelen aan de voorzijde, de meest eenvoudige (goedkope) installatie hebt, zou ik daar voor gaan. Mijn tien panelen op het ZO leveren dagelijks tussen de 20 en 30 kWh. Mijn dak is zelfs nog iets meer naar het oosten gericht.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:43

FreakNL

Well do ya punk?

Waarom moet er een leiding naar schuur en zolder en meterkast?

Je kan toch gewoon een leiding naar de schuur laten leggen en de omvormer in de schuur hangen?

Dat gezegd hebbende , mijn persoonlijke mening;

Leg of schuur OF dak woning( Z-O) vol met een simpel stringsysteem. Niet teveel leggen. EN onderhandel keihard , de markt ligt op zijn gat. Ik denk dat je voor 8 panelen en een stringomvormer voor max 3200-3400 klaar moet kunnen zijn. En wellicht zelfs minder.

Ik zou voorlopig met de onzekerheid niet meer gaan leggen en het proberen zo goedkoop mogelijk te doen. Mochten de spelregels veranderen ten goede van PV kun je altijd nog een dak-vlak vol leggen. Noordwest zou ik laten.

En wees je bewust dat het misschien lang gaat duren voor je het terugverdiend. Als dat al lukt. Ga er even vanuit dat het systeem het 20 jaar houdt en dan afgeschreven is en dat je ook nog een keer de omvormer moet vervangen. Dan zit je op 3200+500 is 3700. Als je nu 3700 op een deposito zet en dat 20 jaar blijft doen heb je op het einde van de rit pakweg 5500 euro (uitgaande van 2% rente). Om dat met panelen te halen moet je wel 275 per jaar pakken, 20 jaar lang. Met salderen redt je dat makkelijk maar zonder salderen pak je op een +-3500wp installatie ongeveer 350 per jaar uitgaande van de huidige spelregels en 25ct/kwh en pakweg 40% eigen verbruik. Dat is dus geen vetpot meer en het is zeker niet significant hoger dan een deposito. En een deposito heeft geen onderhoud nodig en ligt ook niet in de weg bij lekkage van je dak… panelen zijn toch een installatie op je dak. Er kan iets kapot gaan, ze kunnen eraf waaien. Etc etc… Dat zijn allemaal doemscenario’s hoor maar toch… Plus, als er wat is moet je iets doen (tijd is geld). Een deposito is twee klikken op je computer…

Kijk, ik heb ook 3440wp liggen voor pakweg 4K. Installatie van december 2023. En ben daar niet ontevreden over. Maar als ik nu de keuze had zou ik toch wel een paar keer nadenken of ik die 4K niet beter gewoon tegen 3% kan vastzetten voor 5 jaar en dan maar weer eens verder kijken…

Hier nog een reken-voorbeeld van een medetweaker:

computerjunky in "De zonnepanelen-boete"

Ik vind zelf dat hij in dat topic wel heel primair reageert maar hij heeft zeker een punt mbt de financiën-en. Maar hij heeft meer betaald en heeft een laag eigen verbruik, dat is altijd ongunstig voor je TVT. Daarom zeg ik; onderhandel; elke euro die je nu niet betaald hoef je ook niet terug te verdienen.. Ik heb zelf nog 870wp op de schuur gelegd voor 500 euro. Dat is 57ct per wp. Daar heb ik wel vertrouwen in. Als ik met eigen verbruik daar 60 euro op pak per jaar heb ik het er alsnog binnen 10 jaar uit. Maar anderhalve euro de wp (wat het in de hoogtij was), verdien dat maar eens terug met de huidige spelregels.

En mocht je ervoor gaan; pak een goeie partij, er gaat wat omvallen de komende maanden.

Ik ben zelf blij met Besolar , die doen ook andere dingen dan panelen dus ik verwacht/hoop dat ze blijven bestaan. Maar ik zie de komende tijd wel wat PV only boeren gaan omvallen.

[ Voor 88% gewijzigd door FreakNL op 16-08-2024 00:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snoef
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-03 22:51
Vergeet optimaal rendement in de middagzon op het zuiden. Dat is het moment dat je minder stroom gebruikt dan in de ochtend en de namiddag. En je kan de opgewekte stroom steeds minder goed kwijt aan het net.
Probeer twee optima te creeren door oost en west te benutten. In totaal misschien minder maar beter bruikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rommel
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:22
Dat is waar ook, had dit topic aangemaakt maar verder niet meer op gereageerd. :F Dit kwam ook door nog wat extra uitzoekwerk van de verschillende systemen + ben gaan nadenken over de plaats van de omvormer in gedachte houden dat we in de toekomst de zolder nog willen verbouwen waardoor een omvormer vooral in de weg zou zitten door de beperkte ruimte op zolder. Wilde niet hebben dat ik rekening moest houden met een omvormer of een ombouw in een slaapkamer.

Daarom is ook de keuze gevallen op een Enphase systeem in combinatie met 8x AIKO 455Wp zonnepanelen; wel iets duurder maar geen omvormer op zolder. Wel inderdaad kunnen onderhandelen waardoor de prijs nog flink onder de 4000 euro bleef.

Verder gewoon geplaatst op de zuid-oost kant van het huis en sinds 5 september al 450kWh opgebracht, Wie weet dat ik in de toekomst nog de boel uit ga breiden als er bijvoorbeeld een warmtepomp in het huis komt.

Al met al dik tevreden en kan nog mooi wat herfstzon meepakken. Bedankt voor de reacties!

Everything that has a beginning has a end