• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-06 16:25
Hallo allemaal,

Ik heb een klushuis gekocht uit de jaren 50, waarbij ik de muren wil gaan isoleren van binnenuit. Er is een spouw aanwezig tussen het buiten en binnenblad van zo´n 5 cm, wat te dun is om een fatsoenlijke isolatiewaarde te krijgen. Van buitenaf is niet mogelijk, vinden we zonde van de gevel, en te duur.

Mijn plan is voor nu, om 12cm pir tegen de binnenmuur te lijmen met bouwlijm zoals die van Sudal, dan daar in frezen/snijden om elektra in kwijt te kunnen. Die kan ik later weer dichtplakken met alu-tape. Daarop 12mm osb met bijv een montagelijm? Daar dan weer 2 lagen gips op en stucen. Die 2 lagen gips had ik bedacht om wat meer massa in de woning te krijgen, om de temperatuur wat stabieler te houden. Ik weet niet of dat veel zin heeft wat is jullie advies?

Op deze manier kan ik ook gebruik maken van b keus pir en wellicht restplaten osb. Een compleet houten frame voor de huidige muur zetten met daar pir tussen zou een stuk duurder zijn aangezien hout niet goedkoop is.

Ik hoor graag jullie feedback, bedankt.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03:52

orf

Wat is de opbouw van je vloeren? Is het een vrijstaand huis of rijtjeshuis?

Met name bij houten tussenvloeren kan van binnenuit isoleren een probleem zijn als de balkkoppen in de muur liggen en vocht daarop kan condenseren.

• KoenVW76
Het is een houten balkenvloer, niet geïsoleerd. Die gaat er nog uit, ik was er nog niet over uit waarmee we dat gaan vervangen. Ik wil zo veel mogelijk zelf doen, dus als een houten vloer terug kan komen zou dat mooi zijn aangezien ik dat zelf kan, maar ik snap je punt. Het is een vrijstaand huis trouwens.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-06 19:51
Ik heb destijds wel voor spouw isolatie gekozen..De hoeveelheid ruimte die je verliest met 12cm pir, gipsplaat en stucwerk is fors immers.

Vloer leeghalen en volgieten met schuimbeton lijkt het meest gebruikte scenario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
ChatGPT geeft als oplossing de nieuwe vloerbalken met een damdichte folie in te pakken tot het punt waar die met de binnenlaag van de PIR verbonden kan worden. Klinkt wel als een plausibele oplossing :)

Ik snap je punt van het ruimteverlies, maar dat ben ik bereid te accepteren, ik wil graag een hoge isolatiewaarde krijgen. Ziet iemand nog een voordeel aan twee lagen gips om meer massa in de binnenmuren te krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoogerb
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-06 15:38
Mijn zwager heeft net in zijn jaren 70 huis alle buitenmuren aan de binnenkant afgewerkt met 8cm Pir met gips er op. Dat gaat al een enorme verbetering geven. 12Cm pir is leuk maar dan zul je ook zeker naar 3laags HR+++ glas moeten omdat je ramen dan het warmtelek gaan worden. De houten vloeren heeft hij laten vervangen door T balken met piepschuim broodjes van 30cm dik. Het dak heeft hij wel met 12Cm pir geisoleerd.
Ik heb zelf 1 buitenmuur in de woonkamer met 6cm Pir+Gips nageisoleerd, beste beslissing ooit, muur is nu veel warmer.
Of twee lagen gips meerwaarde heeft durf ik niets over te zeggen, een betonvloer met vloerverwarming doet al vele malen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:33

paQ

Ik zou ook gaan voor een "klaar" montage systeem, ipv allerlei laagjes op elkaar stapelen wat alleen maar werk, geld en ruimte kost.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Pagina: 1