Netwerk in nieuwbouw appartement, welke hardware

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• stidam
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16-08-2024
Dag,
Binnenkort verhuis ik naar een nieuwbouwappartement, in het appartement heb ik verschillende netwerkpunt aansluitingen laten voorzien, 3x 2 betreffende de slaapkamers, en nog eens 4 in de woonkamer,
Welke switch kan u mij aanbevelen, alle aansluitingen komen terecht in de technische berging,

Voor het internet heb ik keuze tussen glasvezel RFOG of XGS-PON

RFOG - snelheden waar ik uit kan kiezen
300/20 MBPS
1000/40 MBPS

XGS-PON snelheden waar ik uit kan kiezen
500/500 MBPS
1000/500 MBPS
2.5 GBPS / 500 MBPS
5 GBPS / 1 GBPS
8,5 GBPS / 1 GBPS

Welke snelheid en hardware kan u aanbevelen voor beide types is er vrije modem keuze.
Daarnaast zullen er in totaal 4 personen wonen, beschikt elke slaapkamer over een PS5 met tv en zijn er heel wat smartdevices gaan van koffiezet, wasmachine, droogkast, ... (sommige werken enkel op 2.4GHZ) .

Budget 1500 euro.

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

RFOG is het laatste stuk naar je huis coax ipv glasvezel, dus dan zijn je modemkeuzes een stuk beperkter, omdat je een DOCSIS modem moet hebben, waarvan de meeste schijnbaar Puma chipsets hebben die schijnbaar suboptimaal zijn voor gamen (ik heb geen ervaring met docsis/kabel, hier alleen glasvezel). Dan is glasvezel een stuk flexibeler.

500/500 is dan dik voldoende, alles daarboven is leuk maar zul je in de praktijk zelden benutten.

Qua hardware daarachter zijn er veel mogelijke richtingen, daar zul je zelf een richtlijn voor moeten geven, bijv. een merkvoorkeur, welke snelheid en dekking je verwacht, hoeveel oppervlakte, obstakels voor WiFi zoals dikke betonnen muren, hr++/+++ glas etc.

Hoeveel ervaring heb je met het aanleggen van netwerken?

Kun je in elke kamer een wcd met utp krijgen of moet alles draadloos?

I reject your reality and substitute my own