Elektrisch zonnescherm wil zelden dicht, open gaat wel goed

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:33
Mijn vraag:
Ik heb een zonnescherm overgenomen en deze opgehangen. Alles leek goed maar nu wil hij wel iedere keer uit en maar heel soms dicht (inklappen, ruwe schatting1x van de 30x gemiddeld).

Het merk/ type is ons onbekend.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Merk/ type weet ik niet.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Op google gezocht.
- Op Tweakers gezocht.

Daarbij vond ik deze link:
https://www.aluparts.nl/page/problemen-met-knikarmscherm

6. Elektrisch terrasscherm wil alleen uit, met indoen moet ik aanduwen
Als uw knikarmscherm nog wel uit gaat, maar niet meer zonder uw hulp ingaat, is de condensator kapot. Veel mensen denken dat dit te verhelpen is door het knikarm mechanisme te smeren, maar dat gaat dit specifieke probleem niet oplossen. De enige oplossing is uw buismotor vervangen. Bereken met behulp van onze rekentool welk vermogen de buismotor nodig heeft.

Echter hoeven wij niet in te duwen maar reageert hij (ruwe schatting) 29 van de 30x niet.
Ik heb de schakelaar ook al vervangen voor een nieuwe en ook los zonder schakelaar getest.
Ik heb het snoer ook een stuk ingekort en gerommeld aan het snoer om een breuk uit te sluiten.
In alle gevallen blijft hetzelfde euvel dat hij maar een enkele keer reageert op naar binnen gaan.

[ Voor 26% gewijzigd door knorde op 17-08-2024 11:55 ]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:11
Bestond dit probleem ook al bij de vorige eigenaar? Heb je het scherm daar uitvoerig getest? Heb je alle onderdelen meegenomen?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• knorde
Panzer_V schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 19:13:
Bestond dit probleem ook al bij de vorige eigenaar? Heb je het scherm daar uitvoerig getest? Heb je alle onderdelen meegenomen?
Zij hebben hem 1x kort laten zien (1x open en dicht).
Leken hele aardige mensen dus leken mij geen oplichters.

Alle onderdelen in de zin van beugels zijn mee ja. Schakelaar wouden ze zelf houden omdat ze een inbouwschakelaar hadden. Maar die heb ik al uitgesloten dat het daarin zit (2 nieuwe, beide een andere en ook los zonder schakelaar getest). In alle gevallen hetzelfde euvel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
knorde schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 19:15:
[...]

Zij hebben hem 1x kort laten zien (1x stukje open en dicht).
Leken hele aardige mensen dus leken mij geen oplichters.

Alle onderdelen in de zin van beugels zijn mee ja. Schakelaar wouden ze zelf houden omdat ze een inbouwschakelaar hadden. Maar die heb ik al uitgesloten dat het daarin zit (2 nieuwe, beide een andere en ook los zonder schakelaar getest). In alle gevallen hetzelfde euvel.
Doet die het bij jou ook goed als je hem een stukje open doet en dan weer dicht?

• knorde
Nee zelfde euvel, de plek waar je wilt starten maakt dus geen verschil.
Ik lees nog wel wat op internet over dat je de motor kan resetten, alleen geen idee hoe dat bij deze motor doet. Ik zie hier geen gele en witte pinnetjes zoals bij het vorige zonnescherm waarbij ik dit wel kon (voor het afstellen).

[ Voor 32% gewijzigd door knorde op 17-08-2024 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMb91
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-05 11:58
Motor kan je denk ik niet resetten… als je hem uit doet kan je hem dan makkelijk tegenhouden ,dus dat hij al stopt met een beetje weerstand?
Denk dat het motortje toch niet helemaal goed meer is.

• knorde
JMb91 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:56:
Motor kan je denk ik niet resetten… als je hem uit doet kan je hem dan makkelijk tegenhouden ,dus dat hij al stopt met een beetje weerstand?
Denk dat het motortje toch niet helemaal goed meer is.
Ik heb het even getest maar hij is niet tegen te houden. Als ik hem tegenhoud blijft het doek verder afrollen zeg maar. Weet jij zeker dat deze motor niet te resetten is?

Normaal kun je toch altijd uitrollen en inrollen instellen tot hoever die gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMb91
Ja dat kan dat is afstellen maar hij stopt toch gewoon als hij op het eindpunt is of bromt hij soms door, dat het doek ook helemaal slap komt te staan?

Maar zoals je zelf al gevonden heb is dat de condensator kapot is en deze dus vervangen moet worden lees eigenlijk een nieuwe buismotor…

Een buismotor doet niks anders dan links of rechts omdraaien meer niet ,dat stuur je aan met op welke draad je stroom zet,
Wanneer hij moet stoppen kan je regelen met knopjes of inbusjes of sommige rolluiken stoppen op kracht,
Verder valt er niks te regelen of te resetten dus denk dat het een nieuwe motor moet worden ,
Nu ik er over na denk het zelfde verhaal heb mijn schoonvader gehad met zijn rolluik die zonder hulp niet meer open wilde ….
Dicht nog wel immers kost dat het minste kracht,

Condensator kapot , dus maar gelijk een nieuwe motor er in geplaatst .

Mvg Mart

[ Voor 71% gewijzigd door JMb91 op 15-08-2024 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
JMb91 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 23:37:
Ja dat kan dat is afstellen maar hij stopt toch gewoon als hij op het eindpunt is of bromt hij soms door, dat het doek ook helemaal slap komt te staan?

Maar zoals je zelf al gevonden heb is dat de condensator kapot is en deze dus vervangen moet worden lees eigenlijk een nieuwe buismotor…

Een buismotor doet niks anders dan links of rechts omdraaien meer niet ,dat stuur je aan met op welke draad je stroom zet,
Wanneer hij moet stoppen kan je regelen met knopjes of inbusjes of sommige rolluiken stoppen op kracht,
Verder valt er niks te regelen of te resetten dus denk dat het een nieuwe motor moet worden ,
Nu ik er over na denk het zelfde verhaal heb mijn schoonvader gehad met zijn rolluik die zonder hulp niet meer open wilde ….
Dicht nog wel immers kost dat het minste kracht,

Condensator kapot , dus maar gelijk een nieuwe motor er in geplaatst .

Mvg Mart
Ik weet niet of de condensator kapot is. Ik hoef hem namelijk niet aan te duwen de keer dat het wel lukt.
Duwen als hij het niet doet helpt ook niet.

Ik zou het in ieder geval willen proberen om het te resetten (wanneer hij moet stoppen), wie weet helpt het. Maar de vraag is hoe je dat bij deze doet. Hij sluit ook niet helemaal als die dicht gaat (bromt overigens niet), het moet dus zoiezo opnieuw ingesteld (gereset) worden alleen is de vraag hoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMb91
Toch even contact opnemen met oude eigenaar en vragen naar merk?
Er moet echter wel wat zitten misschien aan de bovenkant ?
Trek die Quickstep sticker er eens af voor de gein ?

[ Voor 17% gewijzigd door JMb91 op 16-08-2024 07:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14-05 21:03
Ik heb een rolluik met een onwillige buismotor. Die gaat altijd naar beneden maar niet altijd meteen omhoog. Ik heb gemerkt dat als je de schakelaar omhoog laat staan het luik op een gegeven moment toch omhoog gaat. Ik heb ook alles gesmeerd maar dat maakt niets uit. Ook kabels en schakelaar getest maar niets gevonden.
Ik heb een Somfy motor maar Somfy repareert niet met losse onderdelen en zet er dan meteen een nieuwe motor in of stuurt een nieuwe motor op.
Als je wat googeld vind je dat waarschijnlijk de condensator is versleten. Er zijn bedrijfjes die een andere condensator kunnen plaatsen maar als je het type van de motor weet en zelf (heel) handig bent kun je een condensator bestellen en zelf monteren, op youtube staan filmpjes hoe dat moet.
Zelf heb ik mijn luik nog niet gerepareerd zolang het nog redelijk werkt.

Quikstep zal waarschijnlijk het bedrijf zijn waar de 1e eigenaar het scherm heeft gekocht. Volgens mij zijn er maar 2 echt gangbare merken van buismotoren een daarvan (meest verkocht) is Somfy, het andere merk weet ik niet meer.

[ Voor 12% gewijzigd door vogelmans op 16-08-2024 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:15
Eigenlijk denk ik simpel. maar als de eind schakellaar van open of dicht, niet goed sluit gaat de andere van open of dicht niet. dus denk ik dat die eindschakelaar niet lekker is wat je zou kunnen doen als je er bij kunt contact spray er in spuiten.
of paar keer eindschakellaar spindel die zit intern heen en weer draaien of zo.

succes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:13

Yucon

*broem*

Let in ieder geval op als je het zaakje uit elkaar gaat halen. Er zitten veren in die knikarmen en daar zit serieus veel kracht in. Als je het zou gaan demonteren moet je die door middel van een spanband in dichtgeklapte stand fixeren. Als je dat niet doet lig je voor je het weet van je laddertje.

[ Voor 11% gewijzigd door Yucon op 16-08-2024 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
JMb91 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 07:36:
Toch even contact opnemen met oude eigenaar en vragen naar merk?
Er moet echter wel wat zitten misschien aan de bovenkant ?
Trek die Quickstep sticker er eens af voor de gein ?
De oude eigenaar weet het merk ook niet, daar heb ik al contact mee gehad.
Ik zie echt niks verder, een klein stukje onder de sticker gekeken maar daar is het kaal.
vogelmans schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:49:
Ik heb een rolluik met een onwillige buismotor. Die gaat altijd naar beneden maar niet altijd meteen omhoog. Ik heb gemerkt dat als je de schakelaar omhoog laat staan het luik op een gegeven moment toch omhoog gaat. Ik heb ook alles gesmeerd maar dat maakt niets uit. Ook kabels en schakelaar getest maar niets gevonden.
Ik heb een Somfy motor maar Somfy repareert niet met losse onderdelen en zet er dan meteen een nieuwe motor in of stuurt een nieuwe motor op.
Als je wat googeld vind je dat waarschijnlijk de condensator is versleten. Er zijn bedrijfjes die een andere condensator kunnen plaatsen maar als je het type van de motor weet en zelf (heel) handig bent kun je een condensator bestellen en zelf monteren, op youtube staan filmpjes hoe dat moet.
Zelf heb ik mijn luik nog niet gerepareerd zolang het nog redelijk werkt.

Quikstep zal waarschijnlijk het bedrijf zijn waar de 1e eigenaar het scherm heeft gekocht. Volgens mij zijn er maar 2 echt gangbare merken van buismotoren een daarvan (meest verkocht) is Somfy, het andere merk weet ik niet meer.
Ik lees ook bij diverse buismotoren dat het niet te vervangen is (dat de hele motor in 1x vervangen moet worden). Het rare is dat ik hem met induwen ook niet verder krijg, hoe hard ik ook duw (tot wat mij veilig lijkt).
pletter schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:23:
Eigenlijk denk ik simpel. maar als de eind schakellaar van open of dicht, niet goed sluit gaat de andere van open of dicht niet. dus denk ik dat die eindschakelaar niet lekker is wat je zou kunnen doen als je er bij kunt contact spray er in spuiten.
of paar keer eindschakellaar spindel die zit intern heen en weer draaien of zo.

succes
Als ik nou eens wist waar die begin en eindschakelaar zat dan zou ik dat graag willen doen (net als het resetten en opnieuw afstellen). Ik heb werkelijk waar geen idee waar ik dit vinden kan :)
Yucon schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:31:
Let in ieder geval op als je het zaakje uit elkaar gaat halen. Er zitten veren in die knikarmen en daar zit serieus veel kracht in. Als je het zou gaan demonteren moet je die door middel van een spanband in dichtgeklapte stand fixeren. Als je dat niet doet lig je voor je het weet van je laddertje.
Goede tip, ik ga hem niet uit elkaar halen verder want ik zie dat niet goedkomen maar wel goed dat je het erbij zet (ook voor andere mensen die hierop zoeken).

Ik heb overigens ook nog even getest dat als hij weigert ik de schakelaar zo laat staan en of hij dan na een tijdje dicht gaat. Dit doet hij niet. Wat me opviel is dat hij als je de schakelaar die kant op zet hij soms een heel klein tikje geeft (misschien 2 mm verplaatst) en dan gelijk stopt. Dit is niet altijd zo maar dat viel me een paar keer op. Net alsof hij niet over een bepaalde drempel kan komen. Als die eenmaal loopt loopt hij helemaal door naar binnen.

[ Voor 4% gewijzigd door knorde op 17-08-2024 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:15
Hoi de eindschakelaar is eigenlijk een soort draad einde waar een blokje de het werkelijke contact beroerd. eind schakellaar verstellen YouTube: Afstellen rolluikmotor met draaistiften - zo stel je onder en boven in
dus door de op of neer knop die kan je draaien op de motor het eind contact weer beetje soepel maken.

Dus schakelen op neer en verstellen van de spindel

Dat is mijn idee succes.

Jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Ondanks mijn eerdere melding hem naar de stort te brengen en mijn verlies te nemen wil ik (na een nachtje erover geslapen te hebben) toch proberen de motor te vervangen.

Ik zie op YouTube filmpjes dat dit hangend kan maar volgens mij bij ons niet omdat de zijkant 1 geheel lijkt met de beugel waar die aanhangt.

Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/zijkant.jpg

Is het hier nou een kwestie van de armen fixeren, hem van de muur te halen en al die schroefjes van de kap afhalen? Kun je daarna de buismotor er zo uitschuiven?

Ook nog even een aanvullende vraag, is het mogelijk om een nieuwe buismotor rechts te plaatsen i.p.v. links, of kan dit maar aan 1 kant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMb91
Idd gewoon helemaal demonteren en dan zie vanzelf hoe hij vast zit ,
Doek moet ook afgerold worden omdat de motor op de buis zit gepopt nageld ….
Naderhand kan je eventueel de motor op de andere kant plaatsen even kijken of je de steuntjes gemonteerd kan krijgen die moeten ook verplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
JMb91 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:14:
Idd gewoon helemaal demonteren en dan zie vanzelf hoe hij vast zit ,
Doek moet ook afgerold worden omdat de motor op de buis zit gepopt nageld ….
Naderhand kan je eventueel de motor op de andere kant plaatsen even kijken of je de steuntjes gemonteerd kan krijgen die moeten ook verplaatst worden.
Oh is dat zo, ik dacht dat de motor in een buis zit (en om die buis dan het doek zit).
Dan weet ik niet of ik eraan moet beginnen haha :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMb91
Motor zit ook in de buis maar zit ook vast aan de buis ,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
Als het doek verwijderd is (zijn genoeg filmpjes van hoe dat moet) dan is het demonteren en vervangen van de motor niet zo moeilijk. De motor zelf is niet zo groot en niet zwaar. De motor kan ook verplaatst worden.
Eventueel kun je een monteur laten komen maar dan wordt het duur. Maar een heel nieuwe luifel moet ook gemonteerd worden en waarschijnlijk moeten er dan ook weer nieuwe gaten geboord worden.
Persoonlijk zou ik de motor wisselen of de oude motor laten repareren bij een bedrijfje of handige klusser. Een elektroman kan de condensator wel wisselen. Op internet staan wel adresjes die dat kunnen. Officiële delers beginnen hier niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
Bij nader inzien hoeft het doek er niet eens af. dit vond ik bij zoekterm: "motor vervangen zonnescherm" op youtube.
YouTube: Motor vervangen zonneluifelstunter

Let wel op de spanbanden! De knikarmen hebben een zeer sterke veer om het doek op spanning te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
vogelmans schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:22:
Bij nader inzien hoeft het doek er niet eens af. dit vond ik bij zoekterm: "motor vervangen zonnescherm" op youtube.
YouTube: Motor vervangen zonneluifelstunter

Let wel op de spanbanden! De knikarmen hebben een zeer sterke veer om het doek op spanning te houden.
Ik heb het scherm weggedaan, ik vond het toch teveel gedoe worden. Maar dat filmpje is wel een waardevolle toevoeging aan dit topic dus top dat je dit nog even geplaatst hebt.

Pagina: 1