Vraag

• laurav
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 05-06 17:39
Hallo ik zoek een router/netwerk starterkit met in totaal 2 plaatsen waar hetzelfde WIfi netwerk signaal wordt uitgezonden (mesh),
budget liefst max Eur 200. Als het niet anders kan het duurder.

wat zoek ik:

benedenverdieping (meterkast): device 1
in: signaal in vanuit glasvezel,
uit: 3-6 UTP kabels uit nodig (naar TV, naar Hue router, NAS, radio, kabel naar zolder, etc)

zolder device 2:
in: UTP kabel vanuit device 1
uit: 3-4 UTP kabels uit (2 printers, vaste werkplek)

bovenstaand zijn de meest belangrijke eisen
(een niet al te extreem energieverbruik daarna)

los van het aantal gewenste uitgang poorten, om het onderwerp/de oplossing beter te begrijpen:

1/
als ik kijk naar de specs van bv Xiaomi Mesh System AX3000(2-Pack) [type WAN poort =WAN] -> werkt dit system met een UTP kabel tussen de 2 devices, of moet ik dan bv een ASUS ZenWiFi AC Mini (CD6) (2-pack) [type WAN poort= RJ-45 (WAN/LAN)] hebben; dus specifiek een spec die zegt WAN poort =ook LAN?

2/ is het aantal UTP aansluitingen dat ik zoek per device een belemmering om tot een makkelijke/goedkope oplossing te komen? Zoja, wat is een betere oplossing?

3/ hoe het aantal vermeldde aansluitingen (in de specificaties) interpreteren?

3a/ bv
xiaomi-mesh-system-ax3000: heeft daar IEDER device 3 UTP uitgangspoorten?
of heeft 1 device 3 uitgangen en de andere 0?

3b/
bv ASUS ZenWiFi AC Mini (CD6) (2-pack)
lees ik in de spec: 4x Ethernet 1Gbps
is dit 4 poorten per device, of zijn het er slechts 2 stuks/device zoals lijkt op de laatste foto?

wie -met meer verstand van mesh/nodes/acces punten- kan me op weg sturen waar ik naar moet zoeken/op moet letten?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dkh47n7NGQGxt3J2fJKMXtfhbb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kl3CKiFEVYaLTa2g5UD8O74Y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door laurav op 15-08-2024 17:48 . Reden: tiepvouden gecorrigeerd ]

Beste antwoord (via laurav op 16-08-2024 09:52)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Wil je hiermee ook de modem van je provider vervangen?

Verder kun je beter twee losse 8-poorts of 5-poorts switches kopen en daar de Wifi AP’s op aansluiten, dan heb je meer flexibiliteit qua poorten en hoef je niet naar het aantal of soort te kijken op je AP’s.

Ik heb goede ervaringen met deze switches.
uitvoering: TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts)
uitvoering: TP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts)

Qua Wifi maakt het dan niet zo veel meer uit.

uitvoering: TP-Link Deco X50 (2-pack)

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-09 13:56
Als ik dat zo zie dan moeten er wel erg veel kabels vanuit je meterkast naar de woonkamer. Je kan voor een paar tientjes per stuk een of meerdere netwerkswitches kopen en plaatsen waar daadwerkelijk de kabels samenkomen. Dan kan je met één kabel naar de meterkast en dat lost ook meteen het probleem van aantal poorten op.

Je hebt uitsluitend mesh nodig als je geen mogelijkheid ziet om een netwerkkabel aan te leggen.
Hetzelfde WiFi netwerk signaal is iets wat je gewoon kan instellen, daarvoor ben je niet gebonden aan apparaten kopen in een set.
Je hebt het niet benoemd maar je hebt nu toch ook al een router in je meterkast met WiFi en 3 of 4 poorten?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Wil je hiermee ook de modem van je provider vervangen?

Verder kun je beter twee losse 8-poorts of 5-poorts switches kopen en daar de Wifi AP’s op aansluiten, dan heb je meer flexibiliteit qua poorten en hoef je niet naar het aantal of soort te kijken op je AP’s.

Ik heb goede ervaringen met deze switches.
uitvoering: TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts)
uitvoering: TP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts)

Qua Wifi maakt het dan niet zo veel meer uit.

uitvoering: TP-Link Deco X50 (2-pack)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurav
se77en schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:05:
Als ik dat zo zie dan moeten er wel erg veel kabels vanuit je meterkast naar de woonkamer. Je kan voor een paar tientjes per stuk een of meerdere netwerkswitches kopen en plaatsen waar daadwerkelijk de kabels samenkomen. Dan kan je met één kabel naar de meterkast en dat lost ook meteen het probleem van aantal poorten op.

Je hebt uitsluitend mesh nodig als je geen mogelijkheid ziet om een netwerkkabel aan te leggen.
Hetzelfde WiFi netwerk signaal is iets wat je gewoon kan instellen, daarvoor ben je niet gebonden aan apparaten kopen in een set.
Je hebt het niet benoemd maar je hebt nu toch ook al een router in je meterkast met WiFi en 3 of 4 poorten?
Dank voor je antwoord
update:

Ik heb nu een router met 4 uitgangspoorten in de meterkast
in de meterkast staan mijn NAS, een mini PC, mijn HUE hub +kabel naar zolder (=4)
wil graag kabel erbij richting TV/radio etc

Als ik op zolder een zelfde wifi signaal wil hebben en mijn huidige router bewaar; (er loopt daar een UTP kabel naartoe). wat moet ik daar dan hebben (met 4 UTP uitgangen voor printers etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

laurav schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:00:
[...]

Dank voor je antwoord
update:

Ik heb nu een router met 4 uitgangspoorten in de meterkast
in de meterkast staan mijn NAS, een mini PC, mijn HUE hub +kabel naar zolder (=4)
wil graag kabel erbij richting TV/radio etc

Als ik op zolder een zelfde wifi signaal wil hebben en mijn huidige router bewaar; (er loopt daar een UTP kabel naartoe). wat moet ik daar dan hebben (met 4 UTP uitgangen voor printers etc)
Als je dan boven meer UTP aansluitingen nodig hebt, haal je een switch, zoals @nelizmastr als suggestie geeft.
Ik zou dan ook neliz' z'n advies opvolgen. TP-Link Deco is een prima systeem en het tekort aan aansluitingen vang je op met switches.

Stel nou dat er een Deco uitvalt (bijvoorbeeld omdattie een software update krijgt, of je past iets aan waarvoor hij moet herstarten) ligt niet meteen je halve netwerk plat als je switches gebruikt. Die zijn namelijk niet aan software gebonden en rebooten nooit.
Dus sluit je kabels juist vooral aan met switches, niet met andere apparaten zoals mesh accesspoints.

[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 16-08-2024 09:14 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:57
Als je betonnen tussenvloeren hebt zou ik een 3e node op 1e verdieping overwegen. Met hout is 2 genoeg.

Verder switches ipv nodes met veel poorten is simpeler en goedkoper.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurav
Sorry. ik maak er een zootje van daarom deze reactie aangepast.

hierbij aangepaste reactie:

dik beton hier inderdaad. wifi van de begane grond is zeer slecht op de 2e verdieping; vandaar de UTP kabel naar zolder.

De TP Link Deco TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts) lijkt me een goede investering. en dan maar gelijk de 8 poort; beter toekomstbestendig ;-)

wat is een goede oplossing voor hetzelfde wifi netwerk op zolder (+ een TP link erachter) kan ik mijn huidige router behouden en dan een access point/range extender +8 poort gebruiken zonder van Wifi signaal te moeten wisselen?

[ Voor 35% gewijzigd door laurav op 16-08-2024 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

laurav schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:18:
dik beton hier inderdaad. wifi van de begane grond is zeer slecht op de 2e verdieping; vandaar de UTP kabel naar zolder.

De TP Link Deco lijkt me een goede investering. en dan maar gelijk de 8 poort; beter toekomstbestendig ;-)

wat is een goede oplossing voor hetzelfde wifi netwerk op zolder (+ een TP link erachter)
Hetzelfde Wifi netwerk is exact wat die Deco set voor je regelt :)
Mesh Wifi (ongeacht de fabrikant, dus b.v. ook die Xiaomi set, of b.v. Netgear Orbi) is een systeem wat zorgt dat alle accesspoints hetzelfde netwerk uitzenden en je mobiele apparaten naadloos van de ene naar de andere overstappen terwijl je door huis loopt.

Enige is dat je geen mesh accesspoints van verschillende fabrikanten met elkaar kan combineren. Dus als je nu Deco koopt, en je wil later nog eentje, dan moet je weer een Deco erbij halen. Exacte type maakt bij Deco niet uit, trouwens. Het mag b.v. een X50 set zijn en later nog een losse X60 erbij, bijvoorbeeld.

Je huidige router behouden kan altijd, maar daar van zou ik dan de Wifi functie gewoon uit zetten.
Sommige internetproviders leveren hun eigen mesh systeem, zoals KPN met SuperWifi en Ziggo's Smart Wifi Pod, maar je kan het niet combineren met een ander merk en je dus afhankelijk bent van je provider.

[ Voor 14% gewijzigd door McKaamos op 16-08-2024 09:31 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-09 13:56
laurav schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:00:
[...]

De meest minimalistische oplossing hiervoor is een van deze:
uitvoering: TP-Link Archer AX55
uitvoering: ASUS TUF Gaming AX3000 V2

En dan instellen als access point (a.k.a. AP-mode) en handmatig je huidige WiFi naam en wachtwoord instellen. Je hebt dan ook 4 poorten voor bedrade apparaten.
Maar dan heb je al van het begin alle poorten in gebruik dus de switch vind ik sowieso wel een mooie oplossing.
Vervolgens maakt het aantal poorten niet meer uit waardoor je ook die Deco X50 erbij kan kopen.

Bij een set van twee kan je:
  • Router van provider handhaven. WiFi ervan uitschakelen. Eigen apparaat erachter plaatsen in de meterkast en het tweede op zolder. Dit is denk ik het meest betrouwbaar is en eenvoudig om in te stellen.
  • Bovenstaande maar router van provider er tussenuit halen, scheelt weer een apparaat.
  • Router provider handhaven en WiFi punt begane grond verplaatsen naar de woonkamer met mogelijk betere dekking dan vanuit de meterkast (hoewel je dekking begane grond niet als probleem noemt).
Een set van twee identieke (of in ieder geval dezelfde fabrikant) kan je helpen om alles juist in te stellen, maar is geen vereiste. Dit kan ook met WiFi van je provider plus een tweede apparaat. Als alles goed is ingesteld dan schakelen je apparaten naadloos over van de ene naar de andere. De voorwaarden daarvoor staan in dit bericht.
McKaamos schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:20:
[...]

Hetzelfde Wifi netwerk is exact wat die Deco set voor je regelt :)
Mesh Wifi (ongeacht de fabrikant, dus b.v. ook die Xiaomi set, of b.v. Netgear Orbi) is een systeem wat zorgt dat alle accesspoints hetzelfde netwerk uitzenden en je mobiele apparaten naadloos van de ene naar de andere overstappen terwijl je door huis loopt.
Mesh is technologie waarbij nodes (al dan niet) draadloos met elkaar kunnen babbelen en tegelijkertijd andere apparaten in je huis draadloos kunnen verbinden. Mesh is geen vereiste voor naadloos overstappen hoewel de marketingafdeling het vaak daaraan koppelt. Niemand stopt zijn huis vol met access points van 5 verschillende merken, maar als je het wel doet met hetzelfde SSID, wachtwoord en IP-adressen binnen dezelfde range (192.168.2.XXX) dan werkt het daar ook mee. Wel is het inderdaad zo dat als je gebruikmaakt van de mesh-oplossing van de fabrikant, alle punten (nodes) hetzelfde netwerk uitzenden en bij AP-mode ben je daar zelf verantwoordelijk voor.
Apparatuur met mesh ondersteuning kopen is geen enkel probleem maar of je het ook zo moet instellen als je een kabel hebt liggen is een vraag die sommigen met nee beantwoorden.
Pagina: 1