• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:51

bakvis

Tweakers.Nerd

Topicstarter
Omschrijving
Op onze nieuw gebouwde garage willen we graag zonnepanelen gaan leggen. Deze garage heeft een oost/west dak oriëntatie met een sandwichpanelen trapezium staaldak. De garage is nieuw bebouwd en tijdens de bouw is rekening gehouden met zonnepanelen. Aanwezig zijn:
- 4x4mm2 grondkabel naar de meterkast. In woonhuis meterkast een 3x20A klasse C installatieautomaat met een eigen aardlekschakelaar (selectief)
- Onder verdeler in garage: 3 fase met 3 fase aardlekautomaat B16 300Ma voor zonnepanelen
- Geïsoleerd staaldak, plan is om om de zonnepanelen nog dakpannen te leggen, ik ben bekend met de risico's en weet hoe ik ze moet mitigeren.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LS1rrVlPQM1UWJLZAGh6NokwPA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Gb0XzdBNgq2R4kzFgnlvhMCr.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
2 dakvlakken, beide 8,5*2,6 meter = 44,2 m2
Schaduw
Oostzijde: nagenoeg niets
Westzijde: Schaduw van bomen (afhankelijk van snoei status) tijdens laatste 1.5 uur van de dag.

Winter periode: potentieel veel schaduw van het woonhuis, opbrengst kan hierdoor behoorlijk beïnvloed worden.
Jaarverbruik
Huidig jaarverbruik: 3200 kWh
Toekomst:
- Elektrisch koken via inductie (momenteel gas)
- Verwarmen via hybride warmtepomp of airco's als bijverwarming
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A, meterkast woonhuis is zeer recent (deze maand) vervangen.

Verwachte opbrengst per jaar volgens https://www.thomasberger....0&temp_coeff2=0.29&max2=0 is 5600 kWh een ruime overproductie dus.
Budget en doel
Budget: ~ 3000-3500 euro.
Doel:
- Zo veel mogelijk stroom zelf verbruiken, in de toekomst met thuisaccu, daar wordt de installatie op voorbereid.
- TVT zo laag mogelijk, bij voorkeur terug verdient voordat men stopt met salderen.
Wie gaat het project uitvoeren
Eigen beheer, zelf leggen en elektrische installatie via bevriende elektro installateur.
Bijhouden van data
Ja, in Home-assistant met grote voorkeur naar lokale API voor de omvormer (vandaar de keuze voor GoodWe, zei bieden als enige een lokale API).
Reeds verkregen offertes
Lokale zonnepaneel installateur (enkel materiaal)
- 16x Jinko solar 440 N-Type Full Black
- 1x GoodWe GW 6,5k ET (Hybride) incl. Smartmeter
- ClcikFit Evo montage systeem

Totaalprijs € 3.695,00
Winkelman zonnepanelen (www.winkelman-zonnepanelen.nl/)
- 16x Jinko 440Wp N-type full black (JKM440N) (€ 69,95) € 1.119,20
- 1x Goodwe Goodwe GW5KN-ET 5Kw omvormer 3 fase (€ 999,00) € 1275,00
- 8x ClickFix EVO staaldak 2x landscape zwart (€ 50,00) € 400,00

Totaalprijs: € 2.794,20
Regio
Rijkevoort, Noord Brabant
Vragen:
Type omvormer
Gezien de situatie zijn micro omvormers compleet overbodig. Buiten dat zijn ze in hun totaal duurder dan een enkele omvormer. Omdat de wens bestaat om in de toekomst een thuis accu te gebruiken is gekozen om direct een hybride omvormer te kiezen, deze omvormer op 3 fase aan te sluiten zodat de accu kan helpen bij de belasting tijdens koken en het sluipverbruik tijdens de nacht grotendeels vanuit de accu komt. Het huidige sluipverbruik is laag, ongeveer 200-250 watt per uur.

Op de website van Winkelman worden meerdere hybride GoodWe omvormers aangeboden van 5Kw tot 10Kw natuurlijk met varierende prijzen. Verrassend genoeg gaat de prijs naar beneden des te hoger het vermogen:
Goodwe GW5KN-ET (5kw) € 1.275,00
Goodwe GW6.5KN-ET (6,5kw) € 1.229,00
Goodwe GW8KN-ET (8kw) € 950,00
Goodwe GW10KN-ET (10kw) € 999,00

Ik nijg naar een grotere omvormer dan noodzakelijk, dit omdat de hybride omvormer dan ook meer vermogen (koken/airco etc) vanuit de accu naar het huis kan sturen. Een 5kW omvormer zal max 5kW aan vermogen kunnen leveren, een 8 of 10kW kan 8 of 10kW aan maximum vermogen vanuit de accu leveren. Met die gedachte en een fors prijsverschil lijkt een 8kW omvormer de juiste keuze, ookal heb ik op de hoogste piek volgens de verwachting maximaal 5.5kW vermogen vanuit de zonnepanelen.

Heeft een zwaardere omvormer nog invloed op de opstartspanning dit i.v.m. het verhaal hier onder.
Teruglevering en energiecontract
Ons energiecontract loopt in oktober af (na 3 jaar) op dit moment zitten we bij Energiedirect. De gehele omschakeling van de energiebedrijven naar teruglever vergoedingen helpt natuurlijk niet bij de TVT van deze installatie. We hebben het geluk dat deze installatie goedkoop gelegd kan worden door hem zelf te leggen in combinatie met de huidige prijs van de componenten.

Omdat ons energiecontract afloopt is een belangrijke vraag: Wat doen we in de toekomst.
Mijn gedachte is: Dynamisch contract bij een van de aanbieders, in eerste instantie zonder speculeren op de energiemarkt met de accu.

Ik hoop dat de combinatie van oost/west samen met een relatief hoge terugleververgoeding op een dynamisch contract tijdens de dure uren nog wat winst gaat geven.

Voor zover mijn vragen, graag jullie advies!

Mijn Specs

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:42
oke het zijn maar 2x8x4??Wp panelen als ik het goed begrijp.
dit geeft dus +/- 7kWp aan panelen.

oost-west mijn dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost en west hebben op een ander moment hun top, dus minder W omvormer als 7kW dat kan met gemak.
(ik heb 6,4kWp op een 4kW omvormer gehad, geen probleem.)

dan heb je ook nog het volgende: panelen leveren b.v. 440Wp dus 440W, nop.
dat is afhankelijk van hoe recht de zon er op staat, hoe warm de cellen zijn etc etc...
normaal kun je ook dimensioneren op de NOCT en die is maar 70%, dus een 440Wp = 308W.
en dan zit je ook goed.

je wil hybride gaan, no prob.
accu duur grofweg 400€ per kWh.
zonnepaneel goedkoop grofweg 0,30€/Wp.
dus te veel zonnepanelen kan haast niet, beter te veel Wp dan te veel accu.
te veel Wp geeft je ook op bewolkte dagen nog een volle accu. ;)

als je op fase 1 1000W levert en je gebruikt op fase 2 1000W, dan rekent je meter 0kWh af.
(word intern opgeteld en afgetrokken, zelfs zonder salderen heb je die situatie.
dus financieel gezien geen enkele noodzaak om voor 3 fase te gaan.)

dit allemaal samen voegen: dan kom je uit op
extreem voorbeeld:
2,5kW 1 fase omvormer met 2x mpp en hybride
zoals:
https://www.winkelman-zon...ase-omvormer-hybride.html
en daar kan gewoon 2x8x440Wp aan gehangen worden. (niet meer als 2x12x440Wp grofweg)
maar ik zou niet voor 2,5kW omvormer gaan, gewoon omdat een 3,6kW omvormer ook op een 16A groep kan hangen, dus die zou ik dan liever hebben. ;)
(mijn 4kw omvormer hing ook op een 16A groep, dat kan ook, maar is een apart verhaal.)

mijn fronius heeft gewoon sunspec en is gewoon op meerdere manieren uit te lezen in Home-assistant?
eigenlijk kunnen veel merken dit wel.

5kW omvormer doet niet altijd 5kW kunnen leveren uit de accu, pas daar mee op.
maar eigenlijk is dit totaal onbelangrijk, de omvormer doet 95% van de tijd maar 200-300W leveren aan het huis en daar zit dan ook de grote winst met een hybride omvormer.
staar je niet blind op de grote getallen die je zeer weinig hebt, maar kijk goed naar de kleine getallen die je veel hebt.
koken is maar 15 minuten een aardig vermogen, sluipverbruik is 24x7.

dynamische contracten, pfff dat is ingewikkeld.
vraag aan eneco als voorbeeld: wat is het opslag bedrag wat ik betaal per kWh als ik teruglever met een dynamische contract.
officieel antwoord van eneco: dat mogen we u niet vertellen meneer.
(tja wil je dat echt gaan doen, en afhankelijk zijn van dit soort antwoorden, succes. maar pas op kleine letters en verborgen letters.)
maar goed hier kun je hele forum's mee vol schrijven, ga ik verder niet doen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:51

bakvis

Tweakers.Nerd

Topicstarter
Ik begrijp deels wat je zegt echter heb ik een aantal kanttekeningen.

Je komt met een GroWatt omvormer, terwijl duidelijk vermeld is dat GoodWe de gewenste weg is i.v.m. het lokaal uitlezen met een lokale API. Sunspec is inderdaad mogelijk via modbus maar daarvoor moet een aparte module gebruikt worden, hier heb ik geen behoefte aan.

de GroWatt kan inderdaad 6000 Watt PV vermogen hanteren op het 7.2kw model, helaas doet de GoodWe dat niet. Het 3.6 kW model van GoodWe doet maximaal 4800 watt PV vermogen, 800 watt te weinig voor de hoogste opbrengst.

Daarbuiten is de 5kW 3f GoodWe omvormer duurder dan een 8kW 3f variant. Waarom zou ik dan voor een kleinere omvormer gaan als een grotere omvormer:
- Al mijn PV vermogen met gemak aan kan
- Meer accu vermogen kan leveren i.v.m. koken etc
- significant (30%) goedkoper is dan een lichtere omvormer?

Mijn Specs

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:42
bakvis schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:30:
Ik begrijp deels wat je zegt echter heb ik een aantal kanttekeningen.

Je komt met een GroWatt omvormer, terwijl duidelijk vermeld is dat GoodWe de gewenste weg is i.v.m. het lokaal uitlezen met een lokale API. Sunspec is inderdaad mogelijk via modbus maar daarvoor moet een aparte module gebruikt worden, hier heb ik geen behoefte aan.
van mij mag je gerust goodwe gebruiken, maar niet stellen dat dat de enige is die een lokale api heeft.
(mijn fronius heeft zonder module gewoon een cat 5a kabel met daar over modbus over tcp/ip of te wel sunspec en lees ik gewoon uit in home assistant. zie voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyQTqdM6rBS7LhHjXhr3rnsqsAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqGsnYD7bsEV9ppDHutixXQY.jpg?f=fotoalbum_large
en zo zijn er meerdere velen zelfs, liever dus geen vooringenomenheid en open kijken.)
de GroWatt kan inderdaad 6000 Watt PV vermogen hanteren op het 7.2kw model, helaas doet de GoodWe dat niet. Het 3.6 kW model van GoodWe doet maximaal 4800 watt PV vermogen, 800 watt te weinig voor de hoogste opbrengst.
sorrie hier haal je getallen door elkaar.
een omvormer van 3.6kW kan kan gewoon 3,6kW leveren aan je lokale net, punt uit.
het aantal panelen en Wp, dat getal is een reclame verzinsel, en komt bij 1 fase neer op 2x12x440Wp als max en bij 3 fase 2x20x440Wp als max, en het maakt dan niet meer uit of de omvormer 3 4 5 of wat voor kW hij dan ook is. ;)
(je kunt nog verder gaan, maar dat is buiten jouw scoop dus laat ik even weg.)
Daarbuiten is de 5kW 3f GoodWe omvormer duurder dan een 8kW 3f variant. Waarom zou ik dan voor een kleinere omvormer gaan als een grotere omvormer:
- Al mijn PV vermogen met gemak aan kan
- Meer accu vermogen kan leveren i.v.m. koken etc
- significant (30%) goedkoper is dan een lichtere omvormer?
mijn omvormer was ook nog meer als 50% goedkoper als jouw goedkoopste.
(en goedkoper aan te sluiten nog ook)

en wil jij hybride en dynamische dan wil je eigenlijk niet je volledige Wp het net op kunnen zetten.
je wil eigenlijk 2 tot 3x zoveel Wp als W omvormer, om zo ook op slechte dagen wat te hebben om een accu te kunnen vullen.

en waarom zou je voor 15 minuten flink koken laten we zeggen 5kW, dus maar 1,25kWh het proberen te dekken.
dit tegen over 24uur x 250W = 6kWh.
dan heb je meer aan de lage getallen dekken als de grote getallen.

simpel gezegd, je stelt alles te willen en alles te kunnen, maar niet er voor te willen betalen.
dan zul je er toch achter komen dat er vele haken en ogen zijn.
en niet alles zo zonnig is als je denkt.

een setje met 7kWp, dat levert je per dag een 40kWh op als het mooi weer is. (zelfs met maar een 4kW omvormer).
wil je dat straks kunnen afvangen met dynamische, dan heb je al snel een 35kWh accu nodig. (5kwh kun je rechtstreeks gebruiken.)
dat zet je al snel 14k€ uit, flink vind ik.
en dan nog de BTW, je eigen stroom opslaan en snachts verkopen is volgens de belasting dienst geen handelen, dus betaal je over de accu wel BTW helaas.
(ik hoop dat dit ooit nog eens gaat veranderen, maar heb er geen hoop op.)

bedenk ook dat je voor hybride een extra module nodig hebt in je meter kast.
in de meterkast word gemeten hoeveel stroom je huis verlaat en daar mee word berekend hoeveel de accu mag/kan/wil laden. je gebruikt dus eerst stroom rechtstreeks, dan pas het net op of in de accu
dit is meestal modbus(, maar wil je wat duurder doen dan kan dat ook over TCP/IP.) met kabel naar omvormer.
die module heb je altijd nodig, dus daar kom je niet onder uit.

ik zou zeggen: ga eens de handleiding van de fronius gen24+ lezen.
dan heb je al wat meer inzicht in wat wel kan en wat niet.

sorrie kort bericht, heb even niet meer tijd voor je. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-10 15:49
Ik heb al 10 jaar 10 zonnepanelen 250Wp in Oost-West positiel liggen op de garage met 2 Mastervolt Saladin 1500 omvormers. Omdat Mastervolt geen ondersteuning meer biedt voor de webinterface heb ik geen idee wat die dingen nog doen. Ik heb een Homewizard 1 fase stroommeter besteld , die ga ik op de uitvoerdraad van de omvormers zetten om te kijken wat de opbrengst nog is.Er zijn wat panelen besmeurd met hars van de dennenboom van de buren.Ik twijfel of ik een paar panelen zal vervangen.
Op dit moment zijn zonnepanelen niet duur, maar de huidige zijn 165x99 cm en die kan ik niet zo makkelijk vinden op Internet. Heeft iemand tips voor goedkope panelen in de goede maat 165x99?