Omschrijving
Op onze nieuw gebouwde garage willen we graag zonnepanelen gaan leggen. Deze garage heeft een oost/west dak oriëntatie met een sandwichpanelen trapezium staaldak. De garage is nieuw bebouwd en tijdens de bouw is rekening gehouden met zonnepanelen. Aanwezig zijn:- 4x4mm2 grondkabel naar de meterkast. In woonhuis meterkast een 3x20A klasse C installatieautomaat met een eigen aardlekschakelaar (selectief)
- Onder verdeler in garage: 3 fase met 3 fase aardlekautomaat B16 300Ma voor zonnepanelen
- Geïsoleerd staaldak, plan is om om de zonnepanelen nog dakpannen te leggen, ik ben bekend met de risico's en weet hoe ik ze moet mitigeren.
Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/Gb0XzdBNgq2R4kzFgnlvhMCr.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
2 dakvlakken, beide 8,5*2,6 meter = 44,2 m2Schaduw
Oostzijde: nagenoeg nietsWestzijde: Schaduw van bomen (afhankelijk van snoei status) tijdens laatste 1.5 uur van de dag.
Winter periode: potentieel veel schaduw van het woonhuis, opbrengst kan hierdoor behoorlijk beïnvloed worden.
Jaarverbruik
Huidig jaarverbruik: 3200 kWhToekomst:
- Elektrisch koken via inductie (momenteel gas)
- Verwarmen via hybride warmtepomp of airco's als bijverwarming
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A, meterkast woonhuis is zeer recent (deze maand) vervangen.Verwachte opbrengst per jaar volgens https://www.thomasberger....0&temp_coeff2=0.29&max2=0 is 5600 kWh een ruime overproductie dus.
Budget en doel
Budget: ~ 3000-3500 euro.Doel:
- Zo veel mogelijk stroom zelf verbruiken, in de toekomst met thuisaccu, daar wordt de installatie op voorbereid.
- TVT zo laag mogelijk, bij voorkeur terug verdient voordat men stopt met salderen.
Wie gaat het project uitvoeren
Eigen beheer, zelf leggen en elektrische installatie via bevriende elektro installateur.Bijhouden van data
Ja, in Home-assistant met grote voorkeur naar lokale API voor de omvormer (vandaar de keuze voor GoodWe, zei bieden als enige een lokale API).Reeds verkregen offertes
Lokale zonnepaneel installateur (enkel materiaal)
- 16x Jinko solar 440 N-Type Full Black- 1x GoodWe GW 6,5k ET (Hybride) incl. Smartmeter
- ClcikFit Evo montage systeem
Totaalprijs € 3.695,00
Winkelman zonnepanelen (www.winkelman-zonnepanelen.nl/)
- 16x Jinko 440Wp N-type full black (JKM440N) (€ 69,95) € 1.119,20- 1x Goodwe Goodwe GW5KN-ET 5Kw omvormer 3 fase (€ 999,00) € 1275,00
- 8x ClickFix EVO staaldak 2x landscape zwart (€ 50,00) € 400,00
Totaalprijs: € 2.794,20
Regio
Rijkevoort, Noord BrabantVragen:
Type omvormer
Gezien de situatie zijn micro omvormers compleet overbodig. Buiten dat zijn ze in hun totaal duurder dan een enkele omvormer. Omdat de wens bestaat om in de toekomst een thuis accu te gebruiken is gekozen om direct een hybride omvormer te kiezen, deze omvormer op 3 fase aan te sluiten zodat de accu kan helpen bij de belasting tijdens koken en het sluipverbruik tijdens de nacht grotendeels vanuit de accu komt. Het huidige sluipverbruik is laag, ongeveer 200-250 watt per uur.Op de website van Winkelman worden meerdere hybride GoodWe omvormers aangeboden van 5Kw tot 10Kw natuurlijk met varierende prijzen. Verrassend genoeg gaat de prijs naar beneden des te hoger het vermogen:
Goodwe GW5KN-ET (5kw) € 1.275,00
Goodwe GW6.5KN-ET (6,5kw) € 1.229,00
Goodwe GW8KN-ET (8kw) € 950,00
Goodwe GW10KN-ET (10kw) € 999,00
Ik nijg naar een grotere omvormer dan noodzakelijk, dit omdat de hybride omvormer dan ook meer vermogen (koken/airco etc) vanuit de accu naar het huis kan sturen. Een 5kW omvormer zal max 5kW aan vermogen kunnen leveren, een 8 of 10kW kan 8 of 10kW aan maximum vermogen vanuit de accu leveren. Met die gedachte en een fors prijsverschil lijkt een 8kW omvormer de juiste keuze, ookal heb ik op de hoogste piek volgens de verwachting maximaal 5.5kW vermogen vanuit de zonnepanelen.
Heeft een zwaardere omvormer nog invloed op de opstartspanning dit i.v.m. het verhaal hier onder.
Teruglevering en energiecontract
Ons energiecontract loopt in oktober af (na 3 jaar) op dit moment zitten we bij Energiedirect. De gehele omschakeling van de energiebedrijven naar teruglever vergoedingen helpt natuurlijk niet bij de TVT van deze installatie. We hebben het geluk dat deze installatie goedkoop gelegd kan worden door hem zelf te leggen in combinatie met de huidige prijs van de componenten.Omdat ons energiecontract afloopt is een belangrijke vraag: Wat doen we in de toekomst.
Mijn gedachte is: Dynamisch contract bij een van de aanbieders, in eerste instantie zonder speculeren op de energiemarkt met de accu.
Ik hoop dat de combinatie van oost/west samen met een relatief hoge terugleververgoeding op een dynamisch contract tijdens de dure uren nog wat winst gaat geven.
Voor zover mijn vragen, graag jullie advies!