Hoe ver mag een werkgever gaan; privacy en software tracker?

Pagina: 1
Acties:

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:09
Hoe ver mag een werkgever gaan bij het structureel monitoren van zijn medewerkers middels software (trackers)? Volgsoftware die registreert wat medewerkers exact op hun computer doen (zoals in- en uitloggen, toetsaanslagen, gebruik van e-mail en internet). Men werkt daar in principe 4 dagen per week op kantoor, 1 dag per week thuis. De tracker moet altijd aan staan, ook op kantoor waar iedereen samen zit.

De medewerker is een
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
. Productiviteit zou naar mijn mening prima verantwoord kunnen worden middels wat er is opgeleverd, zonder structureel te monitoren.

De autoriteit persoonsgegevens geeft aan dat dat niet zomaar mag en er een gerechtvaardigd belang bij moet spelen. Er moet geen andere optie mogelijk zijn.

Members only:

Zelf werk ik niet binnen de ICT en heb ik dit nog nooit mee gemaakt. Ik kan me niet voorstellen hoe ik me zou voelen als ik op deze wijze zou moeten werken. Ik zou hier nooit als werknemer mee akkoord gaan.
Ik ga er dan ook vanuit dat wat hier gebeurd niet toegestaan is.

Disclaimer: het bedrijf werkt voornamelijk met expats waarbij het verblijf in Nederland (=visum) is gekoppeld aan het werk bij het bedrijf. Zij weten daarom niet altijd goed hun eigen rechten of zijn sterk afhankelijk van hun werkgever.

Wat is jullie visie hier op?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Is dit in NL? Als dat zo zou zijn dan zet ik de software uit en anders ontsla je me maar. Mijn performance meet je aan wat ik (foutloos) oplever, niet aan mijn muis/key aanslagen. Welke tools en sites ik gebruik voor het vergaren van informatie gaat niemand wat aan (gezien het meestal onder mijn eigen prive account benader).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Cheezborger
DukeBox schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:12:
Is dit in NL? Als dat zo zou zijn dan zet ik de software uit en anders ontsla je me maar. Mijn performance meet je aan wat ik (foutloos) oplever, niet aan mijn muis/key aanslagen. Welke tools en sites ik gebruik voor het vergaren van informatie gaat niemand wat aan (gezien het meestal onder mijn eigen prive account benader).
Ah, ja dit is in Nederland. Deze casus heeft geen betrekking op mijzelf, maar iemand binnen mijn vriendenkring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Klinkt wel heel erg als een buitenlandse werkgever, hoe dan ook zou ik het in geen geval accepteren.
Zeker in deze tijd waar je als werknemer de overhand hebt in wat je kan eisen en werkgelegenheid.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09 10:18
Denk dat de vraag moet zijn of je daar wilt werken. Een werkgever die zo weinig vertrouwen heeft in zijn personeel lijkt me nou niet het leukste bedrijf.

Ook al zou het niet mogen, wat dan? Denk niet dat de werkgever dan gaat zeggen "oh nou dan haal ik alles weg en vertrouw ik jullie". Dan zoekt hij wel een andere manier die net wel mag. Of kan je elke 15 minuten in Excel gaan bijhouden wat je hebt gedaan.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:11

chromeeh

the Gnome

Als zij werk verrichten buiten de computer om, dus bijvoorbeeld fysieke meetings of iets op papier schetsen, dan meet men dat niet als werktijd. De urenadministratie is dus direct gekoppeld aan de '''productieve'' uren vanuit de tracker.
Heel snel ergens anders aan de slag |:(

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TDB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:52

TDB

Mag mijn werkgever mijn productiviteit controleren tijdens het thuiswerken?
Nee, het bijhouden van productiviteitsscores van werknemers is verboden. Het is in strijd met de privacywetgeving, die is vastgelegd in de Grondwet, in het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) en in de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Zelfs als jij schriftelijk toestemming geeft voor het monitoren van je computergebruik, mag het niet. Dit komt doordat je als werknemer in een afhankelijkheidspositie zit ten opzichte van je werkgever. De toezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaat ervan uit dat je die toestemming niet vrij hebt gegeven.

Alleen onder strikte voorwaarden is het controleren van werknemers toegestaan. Zoals bij een vermoeden van een strafbaar feit of overtreding van bedrijfsvoorschriften. De werkgever vraagt dan eerst om instemming bij de OR én informeert de medewerkers.

bron: https://www.fnv.nl/werk-i...zond-werken/thuiswerken#/

PSN: TDBtje

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Heel simpel, dit gaat ver voorbij wat is toegestaan.

Een tool installeren die checkt op activiteit (zoals bijv. Teams die je automatisch op afwezig zet als je wegloopt van je PC) is nog wel te verantwoorden, screenshots en registreren van toeslagen absoluut niet. Ik kan me ook geen enkel argument bedenken waarbij er niet een laagdrempeligere oplossing is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Oon schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:23:
Heel simpel, dit gaat ver voorbij wat is toegestaan.

Een tool installeren die checkt op activiteit (zoals bijv. Teams die je automatisch op afwezig zet als je wegloopt van je PC) is nog wel te verantwoorden, screenshots en registreren van toeslagen absoluut niet. Ik kan me ook geen enkel argument bedenken waarbij er niet een laagdrempeligere oplossing is.
Zelfs de aan danwel de afwezigheidsstatus van Teams mag daar niet voor gebruikt worden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:44
Cheezborger schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:04:

Disclaimer: het bedrijf werkt voornamelijk met expats waarbij het verblijf in Nederland (=visum) is gekoppeld aan het werk bij het bedrijf. Zij weten daarom niet altijd goed hun eigen rechten of zijn sterk afhankelijk van hun werkgever.
Dus ook nog een machtspositie, zie "Hup aan het werk, anders kan je terug naar je eigen land." 7(8)7

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-09 10:19
Melding bij autoriteit persoonsgegevens én de Nederlandse Arbeidsinspectie is m.i. je burgerplicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezborger
sebastiaan89 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:47:
Melding bij autoriteit persoonsgegevens én de Nederlandse Arbeidsinspectie is m.i. je burgerplicht.
Daar zat ik ook aan te denken.

[ Voor 67% gewijzigd door Cheezborger op 15-08-2024 14:06 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
TDB schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:20:
Mag mijn werkgever mijn productiviteit controleren tijdens het thuiswerken?
Nee, het bijhouden van productiviteitsscores van werknemers is verboden. Het is in strijd met de privacywetgeving, die is vastgelegd in de Grondwet, in het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) en in de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Zelfs als jij schriftelijk toestemming geeft voor het monitoren van je computergebruik, mag het niet. Dit komt doordat je als werknemer in een afhankelijkheidspositie zit ten opzichte van je werkgever. De toezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaat ervan uit dat je die toestemming niet vrij hebt gegeven.

Alleen onder strikte voorwaarden is het controleren van werknemers toegestaan. Zoals bij een vermoeden van een strafbaar feit of overtreding van bedrijfsvoorschriften. De werkgever vraagt dan eerst om instemming bij de OR én informeert de medewerkers.

bron: https://www.fnv.nl/werk-i...zond-werken/thuiswerken#/
Ik verbaas me over deze. Want zoals het hier staat mag een werkgever bijvoorbeeld dus niet kijken hoeveel gesprekken een callcentermedewerker afhandelt.

Veranderd niet dat bij het voorbeeld van TS het nog heeeeeeel veel verder gaat natuurlijk. Wat zo ongeveer elke privacy wet overtreedt, constant keyloggers actief hebben betekend dat ze allemaal dingen zitten te loggen waar ze niks mee te maken hebben.

Edit: En overigens behalve melding maken: Hard wegrennen. En ja ik heb het gedeelte van expats gelezen, die kunnen meestal ook zo ander werk vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 15-08-2024 14:20 ]

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:35

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Cheezborger schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:55:
[...]

Ik zou het gewoon doen. Dit klinkt als een Amerikaans bedrijf (of heel misschien Chinees) wat lak heeft aan Nederlandse/Europese regels. Wordt tijd dat die eens goed op de vingers getikt worden voor deze semi-slavernij.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:46
Cheezborger schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:55:
[...]

Ik zou best de naam van de werkgever (tussen members only tags) willen zien.

• dehardstyler
Ramon 73 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:21:
[...]

Wilde ik ook vragen, maar in dit stadium niet handig. Eerst maar even de officiële wegen bewandelen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ramon 73 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:21:
[...]

Bedenk wel voordat de virtuele kruistocht begint dat dit vooralsnog een horen-zeggen verhaal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:57
Idd, waar komt deze info vandaan? Ik begrijp dat je er zelf niet werkt? Hoe kom je aan dit verhaal precies?

• dehardstyler
olafmol schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:29:
Idd, waar komt deze info vandaan? Ik begrijp dat je er zelf niet werkt? Hoe kom je aan dit verhaal precies?
Cheezborger schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:13:
[...]

Ah, ja dit is in Nederland. Deze casus heeft geen betrekking op mijzelf, maar iemand binnen mijn vriendenkring.

• olafmol
Ik vind het een beetje een onwaarschijnlijk verhaal tbh. Software development zonder tijd om na te denken?

• Cheezborger
olafmol schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:35:
[...]

Ik vind het een beetje een onwaarschijnlijk verhaal tbh. Software development zonder tijd om na te denken?
Je denkt dat ik een sensatie topic aan het openen ben? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
Cheezborger schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:37:
[...]

Geen idee, vast niet, maar geen denktijd voor sw-development is net zoiets als voetballen zonder zweten...ik zie het niet voor me hoe dit in de praktijk uberhaupt kan...

[ Voor 9% gewijzigd door olafmol op 15-08-2024 14:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:54
Wat een smerige partij.

Het monitoren van werknemers door letterlijk hun toetsaanslagen en bezochte/goepende websites uit te lezen is insane. Komt nog bij dat er screenshots worden gemaakt. Dit mag van de AVG niet en zou het zeker daar melden.

Daarnaast rekenen zij de tijd dat een medewerker bezig is op zijn/haar computer alleen tot productieve tijd (WTF). Dit mag niet en kan prima gemeldt worden bij de arbeidsinspectie.

Als klap op de vuurpijl maken ze voor beide gevallen misbruik van hun machtspositie ten opzichte van expats die hun rechten niet goed weten. Ook een gevalletje arbeidsinspectie.

• Cheezborger
olafmol schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:40:
[...]

Geen idee, vast niet, maar geen denktijd voor sw-development is net zoiets als voetballen zonder zweten...ik zie het niet voor me hoe dit in de praktijk uberhaupt kan...
Ik kan je een hint geven, effectief meer uur moeten werken per week, waarvan met geluk 38 tot 40 uur ''productief'' is geregistreerd door de tracker met voldoende aanslagen en muisklikken?

Deze persoon staat dicht bij mij in relationele sfeer. Ik heb zelf het e.e.a. gezien.

Ik ga inderdaad geen namen noemen of shamen, want geen wederhoor mogelijk (en is ook niet mijn insteek). Maar helaas is dit serieus en ik schrok me ook dood toen ik erachter kwam.

[ Voor 16% gewijzigd door Cheezborger op 15-08-2024 14:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
Cheezborger schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:44:
[...]

Ik kan je een hint geven, effectief meer uur moeten werken per week, waarvan met geluk 38 tot 40 uur ''productief'' is geregistreerd door de tracker met voldoende aanslagen en muisklikken?

Deze persoon staat dicht bij mij in relationele sfeer. Ik heb zelf het e.e.a. gezien.

Ik ga inderdaad geen namen noemen of shamen, want geen wederhoor mogelijk (en is ook niet mijn insteek). Maar helaas is dit serieus en ik schrok me ook dood toen ik erachter kwam.
Even los van de illegaliteit van deze acties, waarom zou je daar als sw-developer gaan werken? Er is genoeg vraag in de markt...ook naar expats...

alle expat sw-developers die ik ooit ben tegengekomen in NL waren genoeg op de hoogte om bv te weten van de 30% regeling.

Wat voor soort sw-development is dit eigenlijk?

[ Voor 11% gewijzigd door olafmol op 15-08-2024 14:48 ]

• Cheezborger
olafmol schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:46:
[...]

Even los van de illegaliteit van deze acties, waarom zou je daar als sw-developer gaan werken? Er is genoeg vraag in de markt...ook naar expats...
Er zijn genoeg redenen te bedenken, maar ik ga daar niet hier in dit topic op in.
Het lijkt me vanzelfsprekend dat je hier niet wil werken. Maar daar kom je pas later achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
olafmol schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:46:
[...]

alle expat sw-developers die ik ooit ben tegengekomen in NL waren genoeg op de hoogte om bv te weten van de 30% regeling.

Wat voor soort sw-development is dit eigenlijk?
Ik ken expats in NL die afhankelijk zijn van hun werkgever in die zin dat het thuisfront in het land van oorsprong in huurhuizen zit van hetzelfde moederbedrijf.

Weggaan bij die werkgever betekent dan ook dat je thuisfront moet verhuizen.

Dus even iets anders zoeken kan een stuk gecompliceerder zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:34
Cheezborger schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:37:
[...]

Nou, je werkt er niet, dus je hebt 0 inzicht en toegang om te controleren of het verhaal eigenlijk wel overal klopt. Dit maakt mij inderdaad wel sceptisch. Helemaal als je meteen zo'n lashout wedervraag stelt.

[ Voor 8% gewijzigd door pennywiser op 15-08-2024 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Cheezborger schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:44:
[...]
Ik heb zelf het e.e.a. gezien.
Wat heb je gezien dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Maar die vallen dus niet overal onder Nederlandse wetgeving.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
Cheezborger schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:13:
[...]

Lol, zoekt ie nog een gezonde baan? Dan weet ik wel iemand :P En als dat geen match wordt, nog 100 bedrijven die programmeurs zoeken. Ik zou dit niet pikken en zolang het op mijn machine staat niet werken. En misschien wel two-girls-one-cup op mn scherm laten staan.

Ik heb al met hakken over de sloot geaccepteerd dat ik moet in-/uitklokken, rot op je met tracking. Het maakt in een creatief beroep geen drol uit hoeveel je typt, zolang je weekproductie maar (ongeveer) klopt. Er is voldoende onderzoek dat dit soort micro-controle heftig averechts werkt.

Absoluut vertrekken IMO. Zat bedrijven die je wel als mens behandelen. Om een beeld te geven: Als wij een kandidaat zouden krijgen waar beide partijen voldoen aan elkaar eisen, kan ie maandag beginnen. En wij zijn niet een uitzondering.

Complimentje?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:37
Zodra een fysieke meeting niet als werktijd geldt, ben ik én niet bij die meeting én heul binnenkort bij een andere baan aan de slag. Gekkenhuis. :D

Hello. Is it me you're looking for?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dit kan echt niet. Hoog tijd dat er een tip wordt ingediend bij de autoriteit persoonsgegevens. Dat kan anoniem.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
F_J_K schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:10:
Dit kan echt niet. Hoog tijd dat er een tip wordt ingediend bij de autoriteit persoonsgegevens. Dat kan anoniem.
Het AP is wel enorm overbelast. Dit zou ik eerder bij de arbeidsinspectie melden. Die hebben wellicht ook wat meer slagkracht.

• L-project
  • Laatst online: 18:01
alex3305 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:18:
[...]

Het AP is wel enorm overbelast. Dit zou ik eerder bij de arbeidsinspectie melden. Die hebben wellicht ook wat meer slagkracht.
Eens. Dit is sowieso in eerste instantie iets om bij de arbeidsinspectie neer te leggen, pas in tweede instantie bij het AP. Arbeidsinspectie heeft naar mijn idee ook veel meer urgentie en mogelijkheden bij dit soort problemen, en het zou me niet verbazen als de AP je ook in eerste instantie daar naartoe zou verwijzen.

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

alex3305 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:18:
Dus? Dan maar niet melden? :? Het is een grove schending van de privacy en er zijn in dat op zicht veel slachtoffers. Of men overbelast is of niet, het is een overtreding van de Wet. Des te meer reden wellicht om het wel te melden, zodat het AP een stok heeft om te slaan om uit te breiden.

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 15-08-2024 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reacher
  • Laatst online: 21:10

Reacher

oldschool

Bestaat dit echt ? Iedere werkgever weet dat dit niet kan. Iedere werkgever weet toch ook wel wat de gevolgen zijn.

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Reacher schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:43:
Bestaat dit echt ? Iedere werkgever weet dat dit niet kan. Iedere werkgever weet toch ook wel wat de gevolgen zijn.
Te snel rijden weet iedereen ook van dat het niet mag en ook wat de gevolgen daarvan zijn... Dat het niet mag, betekent niet automatisch dat iedereen zich eraan houdt.

[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 15-08-2024 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
CH4OS schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:34:
[...]
Dus? Dan maar niet melden? :? Het is een grove schending van de privacy en er zijn in dat op zicht veel slachtoffers. Of men overbelast is of niet, het is een overtreding van de Wet. Des te meer reden wellicht om het wel te melden, zodat het AP een stok heeft om te slaan om uit te breiden.
Dat zeg ik toch niet? Je haalt een conclusie uit tekst die ik niet geschreven heb. Het zijn trajecten die parallel kunnen lopen. Maar ik zou dit eerder (als eerste, met prioriteit) bij de arbeidsinspectie melden. Het AP is enorm overbelast en dan is de kans dat dit urgent wordt aangepakt gering.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:09

Agent47

I always close my contracts.

Hoeveel geld ze me ook zouden bieden, als ik niet m'n krantje mag lezen en af en toe op Tweakers mag dan ben ik weg. Heel gauw wegwezen hier.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:22
Reacher schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:43:
Yes, ook omdat het in sommige landen normaal is.

Kijk maar eens naar dit nieuwsbericht:

nieuws: Elektronicareparateur Pegatron sluit vestiging in Breda

Dit soort bedrijven controleren ook echt alles.
Maar zo ken ik er nog wel een paar, van bedrijven die alles checken van hun werknemers.

Veelal uitzendkrachten / expats die daar werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

alex3305 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:46:
[...]

Dat zeg ik toch niet? Je haalt een conclusie uit tekst die ik niet geschreven heb. Het zijn trajecten die parallel kunnen lopen. Maar ik zou dit eerder (als eerste, met prioriteit) bij de arbeidsinspectie melden. Het AP is enorm overbelast en dan is de kans dat dit urgent wordt aangepakt gering.
Aan de andere kant zijn er dus meerdere slachtoffers en kon het dus maar zo juist wel met urgentie opgepakt worden, ondanks dat men overbelast is. Een melding niet doen omdat de organisatie in kwestie overbelast is (en daarmee de schending feitelijk gedogen), vind ik anders ook geen fijne gedachte, dat is althans wat ik met mijn bericht probeerde duidelijk te maken.

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:48

Patriot

Fulltime #whatpulsert

alex3305 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:46:
[...]

"Dit zou ik eerder bij de arbeidsinspectie melden" vatten de meeste mensen volgens mij toch echt op als "niet melden bij AP, wel bij de arbeidsinspectie."

EDIT: "Ik zou voor mijn moeder eerder een moederdagcadeautje kopen, dan haar een klap voor haar kop verkopen" - dan ga jij ervan uit dat ik mijn moeder KO sla? :+

[ Voor 12% gewijzigd door Patriot op 15-08-2024 15:55 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zou het dus bij allebei melden, overbelast of niet.

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 11:52

kodak

FP ProMod
Gaat die expat het dan ook melden? Want als een direct betrokken persoon uit eigen ervaring melding doet lijkt me dat juist de bedoeling van recht proberen te doen. Want ga er maar vanuit dat meldingen van horen zeggen niet perse maar genoeg aanleiding zijn bij het vele werk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cheezborger
kodak schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:38:
Gaat die expat het dan ook melden? Want als een direct betrokken persoon uit eigen ervaring melding doet lijkt me dat juist de bedoeling van recht proberen te doen. Want ga er maar vanuit dat meldingen van horen zeggen niet perse maar genoeg aanleiding zijn bij het vele werk.
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door Cheezborger op 15-08-2024 17:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Juridische bijstand zou ik zeker doen.
Arbeid in NL is gebonden aan NL wetgeving, zowel voor werkgevers als werknemers. Wat ze doen mag alleen bij zwaarwegend belang en dan na goedkeuring van een OR oid, op individuele basis.

Heb het vaak genoeg bij Indiërs gezien die als expat voor een grote Indiase consulting bij een NL klant werden neergezet. Maar de catch is dat er voor hun in India 100 anderen in de rij staan. Klagen is opzouten. Mag niet, maar gewoon slikken is voor hen minder impact dan er tegenin gaan. Denk aan gezin met kinderen op NL school, familie in NL etc.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Cheezborger
The Eagle schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:33:
Juridische bijstand zou ik zeker doen.
Members only:
The Eagle schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:33:
Klagen is opzouten. Mag niet, maar gewoon slikken is voor hen minder impact dan er tegenin gaan. Denk aan gezin met kinderen op NL school, familie in NL etc.
Klopt. Veel hangt af van dat visum en de werkgever die er aan verbonden zit. Ik begrijp dat je met een kennismigrant visum wel kan switchen van bedrijf, maar daar zitten bepaalde voorwaarden aan vast en volgens mij heb je max. 3 maanden de tijd om een nieuwe werkgever te vinden. Solliciteren kan ook lastig zijn als je zo onder druk staat bij je huidige werkgever en nooit je werkplek of kantoor mag verlaten.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 00:39
Cheezborger schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:40:
[...]

***members only***

[...]

Klopt. Veel hangt af van dat visum en de werkgever die er aan verbonden zit. Ik begrijp dat je met een kennismigrant visum wel kan switchen van bedrijf, maar daar zitten bepaalde voorwaarden aan vast en volgens mij heb je max. 3 maanden de tijd om een nieuwe werkgever te vinden. Solliciteren kan ook lastig zijn als je zo onder druk staat bij je huidige werkgever en nooit je werkplek of kantoor mag verlaten.
Members only:

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je nu nog rechtsbijstand af moet sluiten, dan meteen doen. Voor sommige typen is er een wachttijd van een aantal maanden (afhankelijk verzekeraar), en bij afsluiten moet je tekenen dat er op dat moment geen conflict is wat onder de verzekering zou kunnen vallen (vrij standaard).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• alex3305
The Eagle schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 19:20:
Als je nu nog rechtsbijstand af moet sluiten, dan meteen doen. Voor sommige typen is er een wachttijd van een aantal maanden (afhankelijk verzekeraar), en bij afsluiten moet je tekenen dat er op dat moment geen conflict is wat onder de verzekering zou kunnen vallen (vrij standaard).
Let hier wel mee op. Een ziekmelding vanwege dergelijke klachten kan ook als een conflict gezien worden door een rechtsbijstandsverzekering.

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:23
vakbond inschakelen??
Pagina: 1