Hoe ver mag een werkgever gaan bij het structureel monitoren van zijn medewerkers middels software (trackers)? Volgsoftware die registreert wat medewerkers exact op hun computer doen (zoals in- en uitloggen, toetsaanslagen, gebruik van e-mail en internet). Men werkt daar in principe 4 dagen per week op kantoor, 1 dag per week thuis. De tracker moet altijd aan staan, ook op kantoor waar iedereen samen zit.
De medewerker is een
De autoriteit persoonsgegevens geeft aan dat dat niet zomaar mag en er een gerechtvaardigd belang bij moet spelen. Er moet geen andere optie mogelijk zijn.
Zelf werk ik niet binnen de ICT en heb ik dit nog nooit mee gemaakt. Ik kan me niet voorstellen hoe ik me zou voelen als ik op deze wijze zou moeten werken. Ik zou hier nooit als werknemer mee akkoord gaan.
Ik ga er dan ook vanuit dat wat hier gebeurd niet toegestaan is.
Disclaimer: het bedrijf werkt voornamelijk met expats waarbij het verblijf in Nederland (=visum) is gekoppeld aan het werk bij het bedrijf. Zij weten daarom niet altijd goed hun eigen rechten of zijn sterk afhankelijk van hun werkgever.
Wat is jullie visie hier op?
De medewerker is een
Members only:
. Productiviteit zou naar mijn mening prima verantwoord kunnen worden middels wat er is opgeleverd, zonder structureel te monitoren.
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
De autoriteit persoonsgegevens geeft aan dat dat niet zomaar mag en er een gerechtvaardigd belang bij moet spelen. Er moet geen andere optie mogelijk zijn.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Zelf werk ik niet binnen de ICT en heb ik dit nog nooit mee gemaakt. Ik kan me niet voorstellen hoe ik me zou voelen als ik op deze wijze zou moeten werken. Ik zou hier nooit als werknemer mee akkoord gaan.
Ik ga er dan ook vanuit dat wat hier gebeurd niet toegestaan is.
Disclaimer: het bedrijf werkt voornamelijk met expats waarbij het verblijf in Nederland (=visum) is gekoppeld aan het werk bij het bedrijf. Zij weten daarom niet altijd goed hun eigen rechten of zijn sterk afhankelijk van hun werkgever.
Wat is jullie visie hier op?