• smok84
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05 22:06
Hi allemaal,

Op dit moment ben ik bezig mijn pensioen wat inzichtelijker te maken, om te beginnen wat een complexe materie. Anyhow, er liggen mogelijkheden om belastingvoordelen te behalen door te bekijken wat je jaarruimte is en/of je reserveruimte(dus de jaarruimte t/m 10 jaar terug).
De op de website van de belastingdienst heb je hier een tool voor, maar hier kom ik niet helemaal uit. Daarnaast kan ik de info van 2013, welke je nodig hebt voor jaarruimte berekening van 2014, niet opvragen via mijnbelastingdienst.nl. Deze gegevens heb ik inmiddels wel aangevraagd via de belastingtelefoon, maar daar wacht ik nog even op.
Nu heb ik wel vaker berekeningen gedaan en de belastingdienst kan dan toch op andere getallen uitkomen, erg lastig en vervelend natuurlijk.
Nu begreep ik dat als je een bedrag inzet voor je jaarruimte, dat de belastingdienst automatisch eerst naar het oudste jaar kijkt en hier de ruimte van opgebruikt, dus in dit geval 2014, weet iemand of dit klopt of moet je dit specifiek aangeven in je aangifte?

Dan ben ik gelijk benieuwd wat gebeurt er met het bedrag wat je teveel gestort zou hebben of aangeeft in je aangifte. Dus stel 2014 heb je €5000,- in de pot gestopt, maar er was maar ruimte voor €3000,- dan krijg je belastinggeld terug over de 3k, maar wat gebeurt er met de 2k die teveel was. Schuift men dit automatisch door naar 2015 en zelfs indien nodig naar 2016?

Want als dit laatste het geval is, dan hoef je het eigenlijk niet eens echt te berekenen zelf op voorhand toch? Dan zou je bv 10k kunnen stoppen in de pot en kijken waar de belastingdienst mee terug komt? Of zeg ik nu iets doms? grote kans waarschijnlijk 😊
Ben echt helemaal nieuw in deze materie dus excuses als ik open deuren in trap of compleet de plank mis sla.

Merci voor het meedenken!

Als men andere tips heeft voor het optimaliseren van deze ruimte of andere ruimte is de info meer dan welkom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-05 22:42
Pensioenen zijn niet de meest simpele materie. Overweeg een gesprekje met een belastingadviseur, die kan dat in èèn keer goed regelen voor die tien jaar.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:52
start eens met het invullen van een (voorlopige) aangifte op de site van de belastingdienst. Dan zul je zien dat daar een invulveld is wat hier over gaat. Je moet dan je jaarruimte berekenen en daarna opgeven hoeveel euro's je daarvan invult in het jaar waar je aangifte over doet. Beetje met de getallen spelen geeft je al heel veel inzicht denk ik.

de belastingdienst "komt nergens mee terug". je moet bij je aangifte zelf invullen hoeveel jaarruimte jij hebt (dus zelf de juiste getallen invullen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hazelnoot
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:09
smok84 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:50:
Hi allemaal,

Nu begreep ik dat als je een bedrag inzet voor je jaarruimte, dat de belastingdienst automatisch eerst naar het oudste jaar kijkt en hier de ruimte van opgebruikt, dus in dit geval 2014, weet iemand of dit klopt of moet je dit specifiek aangeven in je aangifte?
Belastingdienst doet niks automatisch, je moet zelf aangeven welk jaar.

Zie ook https://new.brandnewday.n...n-pensioenrekening-terug/

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Fr33z schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:57:
start eens met het invullen van een (voorlopige) aangifte op de site van de belastingdienst. Dan zul je zien dat daar een invulveld is wat hier over gaat. Je moet dan je jaarruimte berekenen en daarna opgeven hoeveel euro's je daarvan invult in het jaar waar je aangifte over doet. Beetje met de getallen spelen geeft je al heel veel inzicht denk ik.

de belastingdienst "komt nergens mee terug". je moet bij je aangifte zelf invullen hoeveel jaarruimte jij hebt (dus zelf de juiste getallen invullen).
Ik zou nog een stap eerder beginnen, die jij ook als tweede noemt, de jaarruimte tool gebruiken. Gratis tip: Schrijf meteen alle getallen die je nodig hebt op in een documentje, zodat je ze niet nog een keer moet terugzoeken.

Voor TS zou ik me eerst afvragen hoeveel geld je wil vastzetten. In principe is het het handigste om natuurlijk eerst je oude reserveruimte te gebruiken. Want die gaat vervallen. Echter sinds vorig jaar is de jaarruimte enorm vergroot. Oftewel afhankelijk van je situatie, zou het zomaar kunnen dat je het wel tot de cent kan uitrekenen wat je totale ruimte sinds 2014 is, maar goede kans dat je op bedragen uitkomt die veel hoger zijn dan wat je nu wil inleggen.

• smok84
ChaserBoZ_ schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:53:
Pensioenen zijn niet de meest simpele materie. Overweeg een gesprekje met een belastingadviseur, die kan dat in èèn keer goed regelen voor die tien jaar.
Thanks voor de tip!

Dit wil ik uiteindelijk wel doen, probeer echter het al op voorhand zo goed mogelijke te begrijpen en de research te doen.

• smok84
Fr33z schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:57:

Ik heb de aangiftes van 2013 tm heden aangevraagd, online gaat het maar terug tot 2018.

Wat ik bedoel met de belasting dienst komt terug met andere getallen, is dat ik of mijn boekhouder vult gegevens in, maar de belastingdienst gaat hier een ei over leggen en deze getallen kunnen afwijken.

Dus als ik teveel opgegeven heb of ingelegd, ben ik benieuwd of ze het met een ander jaar verrekenen, want dat beinvloed de totale reserveruimte toch?

• smok84
Hazelnoot schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:17:
[...]

Belastingdienst doet niks automatisch, je moet zelf aangeven welk jaar.

Zie ook https://new.brandnewday.n...n-pensioenrekening-terug/
Mooie link, ga ik even naar kijken.
Thanks!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:52
smok84 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:14:
[...]

Ik heb de aangiftes van 2013 tm heden aangevraagd, online gaat het maar terug tot 2018.

Wat ik bedoel met de belasting dienst komt terug met andere getallen, is dat ik of mijn boekhouder vult gegevens in, maar de belastingdienst gaat hier een ei over leggen en deze getallen kunnen afwijken.

Dus als ik teveel opgegeven heb of ingelegd, ben ik benieuwd of ze het met een ander jaar verrekenen, want dat beinvloed de totale reserveruimte toch?
Nee ik bedoel niet de aangiftes uit die jaren. Ik bedoel gewoon de tool voor de laatste aangifte. Als je die opent dan zie je wat je allemaal in kunt vullen.

• smok84
Sissors schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:10:
[...]

Ik zou nog een stap eerder beginnen, die jij ook als tweede noemt, de jaarruimte tool gebruiken. Gratis tip: Schrijf meteen alle getallen die je nodig hebt op in een documentje, zodat je ze niet nog een keer moet terugzoeken.

Voor TS zou ik me eerst afvragen hoeveel geld je wil vastzetten. In principe is het het handigste om natuurlijk eerst je oude reserveruimte te gebruiken. Want die gaat vervallen. Echter sinds vorig jaar is de jaarruimte enorm vergroot. Oftewel afhankelijk van je situatie, zou het zomaar kunnen dat je het wel tot de cent kan uitrekenen wat je totale ruimte sinds 2014 is, maar goede kans dat je op bedragen uitkomt die veel hoger zijn dan wat je nu wil inleggen.
Hier heb je een goed punt en ben ook benieuwd waar deze bedragen uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AuroraNL
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:59
Ik gebruik zelf altijd de gratis tool van Bright pensioen (zelf geen klant). Dit is een XLS sheet waar je de eerste keer de afgelopen jaren per tab invuld. Voor het jaar erop is er een overzicht wat je makkelijk kunt copy pasten in de nieuwe tool. De tool is hier te vinden.

Ik gebruikte dit om zo efficient mogelijk de oudste reserveringsruimte op te maken, maar zoals al aangegeven is de jaarruimte van vorig jaar erg verhoogd dus kijk even of je daar uberhaubt overheen komt :)
Pagina: 1