Vraag

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Wij hebben in de buurt een tuinhuisje gekocht met een redelijk stuk grond erbij. Het huisje is +40 jaar oud en de vraag is slopen en vervangen op opknappen. Maar het hoeft allemaal niet morgen af, dus we gaan eerst maar zorgen dat we een basis hebben zodat we rustig kunnen gaan opbouwen.

Er is water en een afvoer, maar verder niks, de eerste uitdaging is dus om er stroom te krijgen en dit moet dan offgrid natuurlijk.

Nu heb ik nog 3 zonnepanelen in m'n schuur staan (425WP sunpowers) welke we zouden kunnen monteren, maar het is een typisch tuinhuisje met bitumen dakbedekking (die er pas 5 jaar op ligt).
Iets erop monteren is dus lastig. Ik heb gezien dat er van die QS montage ankers zijn, welke mij een goed idee lijken, maar ze zijn voor tijdelijk best prijzig.
De oriëntatie is Oost/West. Het voordeel is dat we er voornamelijk in de zomer zullen zijn als de zon dus meestal schijnt.

Ik zie ook bij clickfit basic een montagebeugel staan, maar hoe maak je deze waterdicht? Met EPDM schroeven en dan rondom afkitten? Het hoeft natuurlijk geen 20 jaar te liggen.

Het voordeel voor mij zou zijn dat ik nog wat van die Basic rail heb liggen.

3 panelen is misschien wat te weinig, maar de kans dat ik nog ergens goedkoop dezelfde panelen ga vinden is klein, ik zou dus een oost/west string moeten maken met 2 verschillende type panelen, waarvan ik mij afvraag of dit kan.

De volgende vraag is, als de zonnepanelen liggen, wat heb ik verder nodig.
Een hybride omvormer, en een accu.

Wat zou een goede capaciteit zijn. Dit is natuurlijk afhankelijk van wat we er in willen
-Boiler verwarmen voor heet water (kan evt. ook op gas, want koken zal ook op gas moeten neem ik aan)
Waterkoker
Koelkast
Verlichting
Laptop
Magnetron
Opladen accu's gereedschap

Het doel zal niet zijn om nu alles al perfect te doen, maar meer om er wat ervaring mee op te doen en wat spullen van MP te trekken zodat het binnen budget blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D3LKz6d6U1nSuVYXfJEIMezUf1o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GlspmaRvVv5zJduydD7up9MK.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPP-g6ughHSzhiKVd2Dg1aCCmg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/72WXkmP36lGXr5NjyGtoMdT2.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand ervaring hiermee?

https://www.novotegra.com/nl/monteringssystemen/bitumen-dak

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEd_voofbhN2JCAB0jYSVHNkw9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GXkaQpwS0k2MeDozueXxkxSu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door timpel_800 op 15-08-2024 11:48 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Alle reacties

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-06 20:28
Een ESS systeem met Victron als basis komt denk buiten jou budget als je spullen van MP wil halen.
Victron MESS - Mijn ESS
Het grote Victron ontwerp topic

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Wil je 230V gaan, of 12-24v? Het laatste geval is namelijk een stuk goedkoper, maar ook onhandiger met kabel diktes, serieuze koelkasten vinden et cetera.

Hoeveel dagen van het jaar wil je die koelkasten kunnen draaien? Dat bepaald orientatie van zonnepanelen.

Ik heb bij mijn zus’ paardebak gewoon een oude 12v 220Ah vrachtwagen loodaccu staan met een victron SunInverter. Werkt prima voor het beperkte gebruik voor lichten. Maar een koelkast 24/7 word al anders (met name in winter).

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• timpel_800
  • Nu online
Koelkast hoeft alleen in de 'zomer' periode te draaien. We wonen er zelf niet ver vanaf dus in de winter is dat prima te doen met een koelbox vanaf huis. Daarnaast wordt in het winterseizoen het water afgesloten en is het niet toegestaan er te overnachten.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
timpel_800 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:15:
Wat zou een goede capaciteit zijn. Dit is natuurlijk afhankelijk van wat we er in willen
-Boiler verwarmen voor heet water (kan evt. ook op gas, want koken zal ook op gas moeten neem ik aan)
Waterkoker
Koelkast
Verlichting
Laptop
Magnetron
Opladen accu's gereedschap
Die boiler, waterkoker, koelkast en magnetron gaan hem niet worden ben ik bang.

Boilers en koelkasten zijn eigenlijk alleen efficient als ze 24/7 aanstaan. Met drie panelen en een accu gaat dat niet lukken.
Een magnetron en een waterkoker zie ik zo 1-2-3 ook niet passen in de hoeveelheid energie die je op gaat wekken vs wat je gaat gebruiken.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
waarom wil je zoveel verbruikers in een huisje op een volkstuintje? ga je er wonen? Ik neem minder mee naar de camping voor 3 weken vakantie. Zou vooral heel goed nadenken over wat je er allemaal wilt doen en of je dat dan het geld en de moeite waard vindt. In mijn beleving zou het leuk zijn om daar koud drinken te hebben, paar lichtjes en een manier om wat accugereedschap op te laden. Dat kan (bijna) allemaal op 12V, gewoon camper-/caravanspullen halen en je bent er.

koelkast dan wel alleen aandoen op de dagen dat je er bent. En schiet dus niet op voor 1 avondje, is alleen logisch als je er een hele zaterdag bent bijvoorbeeld. Dan koud drinken van thuis meenemen en daar in de koelkast zetten.

[ Voor 19% gewijzigd door Fr33z op 15-08-2024 11:45 ]

• timpel_800
  • Nu online
Goede suggesties. Het idee is om een plek dichtbij huis te hebben waar zeer laagdrempelig naar toe kunnen door 20 minuten te fietsen. We zien onszelf er dus in het weekend en in vakanties zitten. Kinderen kunnen er ook fijn spelen op het terrein.
Het zou dus wel fijn zijn als het van 'alle gemakken' voorzien is.

Er passen wel meer dan 3 panelen op het dak, in totaal kunnen we er 10 kwijt (incl schuurtje) schat ik. (maar dit worden dan wel andere type panelen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
die waterkoker is je bottleneck, je hebt een hele zware omvormer nodig die de startpiek kan opvangen.
Koelkast? gebruik een koelbox die je van huis meeneemt. Magnetron is voorhaastvoedsel, haast kun je op je vrije dagen en vakanties afschaffen dus niet nodig.

sluit alles aan op een passende victron mppt lader, koppel die aan je accu en vorm weer om naar 230.

wat montage betreft, die eerste beugels kun je vol in de tixophalte op je dak schroeven, dan is het waterdicht. die 2e hebben een eidm laagje eronder zitten en zijn daarmee waterdicht.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
Tsja, dan is de vraag al snel "wat vind je het dan waard?". Want je kunt vrij simpel 500-1000 euro uitgeven maar ook wel 5.000. Als je alles wilt wat je noemt wordt het gewoon meer euro's. Als je 1 grote 12v accu neerzet met een victron multiplus erbij die niet al te groot is + een MPTT oplader kun je aan de goedkope kant rond de 500 euro tot 1000 euro zitten:

https://www.marktplaats.n...-220ah-agm-marine-battery

https://www.marktplaats.n...0-10-16-omvormer-en-lader

https://www.obelink.nl/vi...-100-50-laadregelaar.html

Je kunt ook nog voor makkelijker gaan en zoiets kopen: https://offgridpowerstati...c200max-220w-zonnepaneel/

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:03
Er zijn ook lichtere waterkokers…

Dan kun je misschien uit met een ~1500w omvormer en solar charge controller.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:32
Ik zou een alles-in-1 mobiel powerstation ook nog overwegen. Die heb je ook in zwaardere vermogens zodat er een waterkoker of koelkast op kan draaien.
Hierop kun je zonnepanelen naar keus aanhangen, zolang ze maar binnen de specs van het powerstation vallen.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
En als koelkast zou ik naar een compressor koelbox kijken. Die gebruiken ongeveer 0,5kWh per dag en zijn voldoende voor dit doeleinde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-06 16:59

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Theo74 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:23:
Ik zou een alles-in-1 mobiel powerstation ook nog overwegen. Die heb je ook in zwaardere vermogens zodat er een waterkoker of koelkast op kan draaien.
Hierop kun je zonnepanelen naar keus aanhangen, zolang ze maar binnen de specs van het powerstation vallen.
ecoflow bv. hebben ook inbouw opties voor zonnepanelen aan te sluiten etc.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Waarom niet gewoon een klein camping gas 2pitterje kopen, en evt een bijbehorende koelkast op gas.
Dan ben je voor eeen paar 100E klaar, en 1 keer per jaar ofzo een keer de gasfles laten bijvullen

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• discopiloot
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-10-2024
Kijk eens naar een 48 volt systeem, de accu's en omvormers zijn hiervoor erg betaalbaar.
Ik heb voor aan boord van mijn schip ook een mooi 48 volt systeem.

- 4x Pylontech US5000 lithium (LiFePo4) accu's (4.8kWh/100Ah per stuk)
- 1x Victron Multiplus 48/5000 omvormer/lader
- Zonepannelen via MPPT
- Diesel generator (voor een tuinhuisje niet zo interessant denk ik)

Dit systeem is wel ingericht op zwaar gebruik, dus je moet zelf de overweging maken of dat het waard is. Ik denk voor een tuinhuis waar je misschien niet al te vaak bent wat overkill. Daar zou je ook prima een semitractie setje op 24V neer kunnen zetten. Dit is qua omvormers en kabels wel duurder dan een 48 volt systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:02
Ik zou in jouw geval denk ik toch meer dingen op gas doen. Dus voor de zwaardere stroomverbruikers zoals de waterkoker en magnetron een (camping) gasstel als alternatief gebruiken. Pannetje water op het vuur of eten opwarmen is dan ook zo gepiept. Dat maakt dat je geen extra paneen, (dure) zware omvormer en hoge capaciteit accu's nodig hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door Terrz op 15-08-2024 13:20 ]

• timpel_800
  • Nu online
Bedankt zover voor de reacties. Ik heb nu wat aanknopingspunten waar ik mee verder kan

Ik wil eigenlijk zo min mogelijk met gas doen, want tsjah ik ben net een paar jaar bezig geweest om in ons huis er vanaf te komen :)
Daarnaast is er natuurlijk in de zomer een overvloed aan zon, welke we kunnen omzetten in energie. Wel tegen kosten, dat begrijp ik, maar stel dat we daar de aankomende 20-30 jaar zitten, dan is mij dat wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Nu online
discopiloot schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:13:
Kijk eens naar een 48 volt systeem, de accu's en omvormers zijn hiervoor erg betaalbaar.
Ik heb voor aan boord van mijn schip ook een mooi 48 volt systeem.

- 4x Pylontech US5000 lithium (LiFePo4) accu's (4.8kWh/100Ah per stuk)
- 1x Victron Multiplus 48/5000 omvormer/lader
- Zonepannelen via MPPT
- Diesel generator (voor een tuinhuisje niet zo interessant denk ik)

Dit systeem is wel ingericht op zwaar gebruik, dus je moet zelf de overweging maken of dat het waard is. Ik denk voor een tuinhuis waar je misschien niet al te vaak bent wat overkill. Daar zou je ook prima een semitractie setje op 24V neer kunnen zetten. Dit is qua omvormers en kabels wel duurder dan een 48 volt systeem.
Hoeveel zonnepanelen (WP) heb je dan op je boot liggen (ik neem aan een soort woonboot?) En welke mppt (victron?) hoort daar dan bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• discopiloot
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-10-2024
timpel_800 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:35:
[...]

Hoeveel zonnepanelen (WP) heb je dan op je boot liggen (ik neem aan een soort woonboot?) En welke mppt (victron?) hoort daar dan bij?
1500WP op het stuurhut dak, en een SmartSolar MPPT 150/45.
Gehele systeem is aangesloten/gekoppeld via een CerboGX - ook voor remote monitoring.
Pagina: 1