Nieuwe ram aankoop advies.

Pagina: 1
Acties:
  • 504 views

Vraag

• Paramarenko
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-12-2024

Paramarenko

getriggity riggitywreckedson

Topicstarter
Hey allemaal!

Ik zoek nieuwe ram voor in mn oude prebuild van msi te steken. Momenteel heb ik 16gb maar ik merk dat windows defender daar al met 230mb gaat lopen... daarom zou ik naar 32gb willen gaan. Dit wel zonder snelheden te missen of te downgraden van bus.

Momenteel heb ik een 2400 ddr4 16gb ram 288pin steken 17 17 17 39 (kingston msi24d4u7s8mh-8)

Het moederbord ondersteund 2 slots en is de msi h110m grenade.

De cpu is een intel i7700.

Momenteel draai ik op 2400. Heel eigenaardig want als je het moederbord specsheet erbij haalt beweerd die maar 2133 maximum aan te kunnen... . Toch haal ik 2400 in windows.

Hebben jullie soms aanbevelingen ? Linkje naar een ram van 2x16 gb die het evengoed of beter doet .

Ja ik kijk me dood op cijfers. We spreken hier van minimale verbeteringen maar toch streef ik hier naar. Tweakers toch?

Wubba lubba dub dub

Beste antwoord (via Paramarenko op 18-08-2024 11:06)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:05

br00ky

Moderator Harde Waren
Paramarenko schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:09:
Momenteel heb ik 16gb maar ik merk dat windows defender daar al met 230mb gaat lopen... daarom zou ik naar 32gb willen gaan.
Help me even, want door je Vlaamse uitdrukkingen ben ik kwijt :+. Wat bedoel je hiermee?

Welke setjes heb je zelf gevonden?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:05

br00ky

Moderator Harde Waren
Paramarenko schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:09:
Momenteel heb ik 16gb maar ik merk dat windows defender daar al met 230mb gaat lopen... daarom zou ik naar 32gb willen gaan.
Help me even, want door je Vlaamse uitdrukkingen ben ik kwijt :+. Wat bedoel je hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22-05 21:17
Met het juiste BIOS en een 7e gen Intel in het Bord kan H110 2400 MT/s draaien.

Het verschil tussen 2133 en 2400 ga je echt niet merken met een 8 jaar oude cpu, nooit. Geen idee wat de usecase van het systeem is maar 16GB zou meer dan genoeg moeten zijn. Wat zegt taakbeheer over het geheugengebruik? Post daar eens een screenshot van.

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:27
2400mhz ddr4 2x16gb is makkelijk te halen voor ddr4. Er zijn velen te koop voor weinig, en bijvoorbeeld 3200mhz of lager/hoger werkt prima op 2400mhz ook.

Setje van Kingston of g.skill dan zit je wel goed.

• Paramarenko

Paramarenko

Topicstarter
br00ky schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:36:
[...]

Dat windows defender steeds 30 procent van de 16 geinstaleerde gb voordurend verbruikt.

Internet staat vol met dat probleem maar nergens een echte solution voor dit probleem.

Ik vond momenteel enkel deze aantrekkelijk. uitvoering: G.Skill Aegis F4-2400C17D-32GIS

50 eurotjes.

[ Voor 18% gewijzigd door Paramarenko op 15-08-2024 20:43 ]

Wubba lubba dub dub

• Paramarenko

Paramarenko

Topicstarter
meljor schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 18:59:
2400mhz ddr4 2x16gb is makkelijk te halen voor ddr4. Er zijn velen te koop voor weinig, en bijvoorbeeld 3200mhz of lager/hoger werkt prima op 2400mhz ook.

Setje van Kingston of g.skill dan zit je wel goed.
Heb je aanbeveling? Links van tweakers?

Wubba lubba dub dub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Paramarenko schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:39:
[...]

Dat windows defender steeds 30 procent van de 16 geinstaleerde gb voordurend verbruikt.
Lijkt mij sterk dat het bijna 5GB gebruikt. Heb je een screenshot van taakbeheer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Paramarenko schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:46:
[...]

Heb je aanbeveling? Links van tweakers?
Nee, niet specifiek. Je mag dus geheel zelf bepalen:

A: wat het mag kosten
B: welke is compatibel
C: welk merk je wilt
D: waar je wilt bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paramarenko

Paramarenko

Topicstarter
Uszka schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:47:
[...]

Lijkt mij sterk dat het bijna 5GB gebruikt. Heb je een screenshot van taakbeheer?
Verbruikt 400mb.

Wubba lubba dub dub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paramarenko

Paramarenko

Topicstarter
meljor schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:58:
[...]

Nee, niet specifiek. Je mag dus geheel zelf bepalen:

A: wat het mag kosten
B: welke is compatibel
C: welk merk je wilt
D: waar je wilt bestellen
A: voor ddr4 2400hz max rond de 50 euro.
B: dat kan je lezen. (Msi h110m ddr4 2133 maar draait nu 2400?)
C: in deze categorie zijn maar 3 op de markt te vinden. G.skil, corsair of kingston
D: De verkoper die deze heeft...

Lijkt me of je gewoon een antwoord wil geven of ik ken gewoon niet genoeg van ram. Mijn bord is h110m. Je kan zien dat die 2133 enkel ondersteund. Toch zitten er momenteel 2400 in en die draaien ook op 2400.

Je zegt ook dat hoger perfect zal werken maar dat spreekt alle theorie die ik vind tegen... bottlenecks.

Wubba lubba dub dub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:19
Er is al gevraagd naar de usercase.

Je mag ons informeren, want zonder kunnen we niet helpen. Het is mij niet duidelijk waarom je in je startpost begint over iets dat slechts 230MB gebruikt (slechts anderhalf procent). Dat zal niet je probleem zijn. Waarom denk je dat je een upgrade nodig hebt, want ik heb een beetje de indruk dat je helemaal niets zult merken van die upgade naar 32GB. (Maar de usercase is mij ook nog niet duidelijk)

Dus: Wat is de reden dat je denkt dat je ram tekort komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paramarenko

Paramarenko

Topicstarter
TomsDiner schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 22:57:
Er is al gevraagd naar de usercase.

Je mag ons informeren, want zonder kunnen we niet helpen. Het is mij niet duidelijk waarom je in je startpost begint over iets dat slechts 230MB gebruikt (slechts anderhalf procent). Dat zal niet je probleem zijn. Waarom denk je dat je een upgrade nodig hebt, want ik heb een beetje de indruk dat je helemaal niets zult merken van die upgade naar 32GB. (Maar de usercase is mij ook nog niet duidelijk)

Dus: Wat is de reden dat je denkt dat je ram tekort komt?
Moet er dan een grondige reden zijn voor de vraag?
In de winkel vragen ze ook niet waarom je 32 kilo wil kopen ipv 16kilo als je met 2 kinderen zit ipv 4? Dan is het overkill? Laat dat soort hulp aub. Stel eerder een vraag over wat ze zouden kunnen eten dat momenteel in de winkel ligt. Ik snap dat de gemiddelde tweaker overkills wil voorkomen maar zo verliest het topic de kern en vergaat tweakers voor wat het voor staat.

Maar goed, om op de vraag te antwoorden:
Momenteel ben ik idle 30 procent kwijt op het hele systeem. Windows defender gaat al met 200mb tot soms 400mb lopen.

Daarnaast is het fijn om met 32 ipv 16 te gaan. Zo kan ik ook meer tabs, programmas en dergelijke tegelijk gebruiken.

Wubba lubba dub dub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:33

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

400MB is toch geen 30% van 16GB?

16GB is 16.000 (zestienduizend) MegaByte. Als je daar 400 MB vanaf haalt, heb je nog altijd 15.600 MegaByte over voor andere zaken.

TL;DR:
400 MB is 1,5% van 16 GB, en niet 30 %
Ik denk niet dat je 32 GB nodig hebt, in ieder geval niet om het verlies veroorzaakt door Windows Defender op te vangen.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Paramarenko schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:39:
Volgens mij heb je niet door wat MB en GB betekent, ik denk dat je je 16GB een factor 20 te laag inschat...

En daarom vragen we dus door. Ook tweakers zien het nut niet in van 100 euro uitgeven aan iets dat nul verschil gaat opleveren. Als dat wel het doel was en tegenvragen worden niet gewaardeerd: gewoon zo hoog mogelijke bandbreedte, zo laag mogelijke absolute latency (in ns) en zo veel mogelijk geheugen, dan kan het niet misgaan. Verwacht geen kostenefficiënte prestatiewinst. ;)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Nul winst en dat voor nog maar een jaar want daarna is een i7-7700 niet meer veilig bruikbaar onder Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paramarenko

Paramarenko

Topicstarter
Uszka schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 08:21:
Nul winst en dat voor nog maar een jaar want daarna is een i7-7700 niet meer veilig bruikbaar onder Windows.
Vertel? Niet meer veilig??!

Wubba lubba dub dub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Vanaf 14 oktober 2025 krijgt W10 geen veiligheidsupdates meer en W11 is niet compatibel met 7e gen Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paramarenko

Paramarenko

Topicstarter
Ik ga wss gaan voor deze voor 50 eurotjes: uitvoering: G.Skill Aegis F4-2400C17D-32GIS

Er wordt toch steeds off topic besproken en met zaken zoals overkill en verbruik gegooid. 200mb is geen 30 procent... klopt.
Mijn hele systeem verbruikt 30 procent idle en windows defender gaat met 200mb lopen. Dus? Nog iemand die in herhaling wil vallen of opmerking heeft dat ik met 16 voldoende zal hebben? 😔 sigh

Jammer dat de karmakrijgers hier in roeren en zo de kern van de vraag vergaat.
Bedankt aan die 2 die toch op de vraag antwoorde via pm.

Klopt dat de xmp de cl zal instellen, toch nog zorgen over de intel chip zoals aangegeven op de specsheet. Hij wist ook niet of het zou werken. Ik moet het gewoon proberen en op retour rekenen. Alvast bedankt. Ik post mijn ondervindingen wanneer ik ze heb.

Wubba lubba dub dub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paramarenko

Paramarenko

Topicstarter
Uszka schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:16:
Vanaf 14 oktober 2025 krijgt W10 geen veiligheidsupdates meer en W11 is niet compatibel met 7e gen Intel.
Ooh dat... veiligheidsupdates... niets om zorgen over te maken dus.

Wubba lubba dub dub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Paramarenko schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:20:
Ooh dat... veiligheidsupdates... niets om zorgen over te maken dus.
Totdat een nieuw zero day lek uitkomt die dus niet gepatched wordt en je daar slachtoffer van wordt. ;) En ja, tegenwoordig gaat dat rapper dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paramarenko

Paramarenko

Topicstarter
CH4OS schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:29:
[...]

Totdat een nieuw zero day lek uitkomt die dus niet gepatched wordt en je daar slachtoffer van wordt. ;) En ja, tegenwoordig gaat dat rapper dan je denkt.
Off topic

Wubba lubba dub dub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Paramarenko schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 22:44:
[...]

A: voor ddr4 2400hz max rond de 50 euro.
B: dat kan je lezen. (Msi h110m ddr4 2133 maar draait nu 2400?)
C: in deze categorie zijn maar 3 op de markt te vinden. G.skil, corsair of kingston
D: De verkoper die deze heeft...

Lijkt me of je gewoon een antwoord wil geven of ik ken gewoon niet genoeg van ram. Mijn bord is h110m. Je kan zien dat die 2133 enkel ondersteund. Toch zitten er momenteel 2400 in en die draaien ook op 2400.

Je zegt ook dat hoger perfect zal werken maar dat spreekt alle theorie die ik vind tegen... bottlenecks.
Ik bedoelde dat je waarschijnlijk alles wel kan proberen als het maar van een degelijk merk is.

Sneller geheugen langzamer laten lopen is vaak namelijk geen probleem (backwards compatibel).

2400mhz is traag, cl17 ook maar dat is wat voor jouw oude bord werkt, prima. Dan denk ik dat een setje die 3000mhz kan en cl16 er geen moeite mee zal hebben om 2400mhz cl17 te draaien. Dus keus zat.

En garantie heb je nooit, soms moet je wat proberen. En de trage ddr4 modules staan eventueel ook plenty op marktplaats of tweakers dus kost je heel weinig dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik zou iets met minder latency zoeken, 14,17ns is erg hoog, zeker voor DDR4. Dit setje heeft bijvoorbeeld een latency van 10ns en heeft nog een hogere maximale snelheid, en is nog goedkoper ook. Dus die is in alle opzichten beter dan het 2400MT/s-setje dat je linkte.
Mijn hele systeem verbruikt 30 procent idle en windows defender gaat met 200mb lopen. Dus? Nog iemand die in herhaling wil vallen of opmerking heeft dat ik met 16 voldoende zal hebben? 😔 sigh
Ja, jijzelf? Als je jezelf meerdere keren tegenspreekt moet je niet klagen over ruis. Al in de eerste post wordt gezegd dat er niet bedoeld wordt met dat windows defender met 230MB of 400MB gaat "lopen", als je dat nou gewoon beantwoord in plaats van gaat klagen over mensen die je proberen te helpen met het probleem wat je zelf noemt maar wat nog steeds niet duidelijk is...

[ Voor 19% gewijzigd door bwerg op 18-08-2024 14:37 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.