doxycyline, UV straling en buiten zijn

Pagina: 1
Acties:
  • 310 views

Vraag

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 09:05
Ik zit deze week op een doxycyline antibioticum kuur vanwege een vermeende tekenbeet (met een rode kring om de wond). In de bijsluiter staat:
Bij het gebruik van dit middel kan de huid sneller verbranden door de zon. Bescherm daarom de huid. Blijf uit de zon, vooral tussen 11 en 15 uur. Draag beschermende kleren zoals een shirt met lange mouwen, en een hoed of pet. Smeer zonnebrandcrème met een spf van minimaal 30. Ga ook niet onder de zonnebank.
Hier lees je wat de reden hiervan is en waarom je voorzichtig moet zijn met dit middel en blootstelling aan de zon:
https://www.ziekenhuis.nl...ibiotica-en-zon/item29428

Ik zit al de hele week binnen en kom alleen buiten na zonsondergang. Maar nu had ik dit weekend een weekendje gepland om naar Gent te gaan. De weersvoorspelling is 22 graden met half bewolkt en wat zon.

Ik twijfel om te gaan. Wat is verstandig om te doen. Ik heb een lichte huid en verbrand redelijk snel. Stel dat ik lange kleding draag (spijkerbroek, shirt met lange mouwen), een zonnebril op doe en elke 2 uur flink insmeer met factor 30. Zou ik dan "veilig" kunnen rondlopen door het centrum? Ik wil wat sight-seeing doen, winkels en musea bezoeken op de zaterdag. Zondag zit ik voornamelijk binnen tijdens een beurs. Heeft iemand ervaring met dit middel?

Verder probeer ik in te schatten wanneer het wel veilig is om onbeschermd buiten te zijn. Ik zou denken dat je veilig bent als je in de schaduw op het balkon zit, wanneer de zon aan de andere kant van het gebouw is. Klopt dat, of zit dan nog steeds UV straling in de lucht? Op internet vind ik vooral informatie dat een parasol en achter glas en bewolking geen garantie is dat geen UV straling wordt doorgelaten. Maar ik heb het idee dat daarbij bedoeld wordt als de zon aan jouw kant staat. Maar niet als de zon achter een gebouw is en je helemaal in de schaduw zit (zonder indirecte blootstelling via weerkaatsing ofzo)

En als je rond zonsondergang naar buiten gaat, 21u in de avond, is dat dan helemaal veilig?

En ik neem aan dat die waarschuwing boven alleen geldt voor buiten? En je binnen veilig bent en geen lange kleding hoeft te dragen? Zal wel niet, maar vraag het toch maar even voor de zekerheid. Ik merk wel dat ik allemaal wat meer jeuk en irritatie heb op mijn huid, ook binnen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Bel je huisarts even op met deze vragen :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:59

de Peer

under peer review

Je neemt het wel héél erg serieus.
Gewoon insmeren elke 2 uur en lekker van je weekend genieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Je antwoord staat in de bijsluiter :)
En binnen schijnt de zon niet dus dan hoef je die lange mouwen niet aan inderdaad :)

[ Voor 53% gewijzigd door kevlar01 op 15-08-2024 09:53 ]

• segil
Hooglander1 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:51:
Bel je huisarts even op met deze vragen :)
Bedankt, alleen is die met vakantie :'(
de Peer schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:52:
Je neemt het wel héél erg serieus.
Gewoon insmeren elke 2 uur en lekker van je weekend genieten.
Ik las nogal wat horror verhalen op reddit, vandaar mijn bezorgdheid.
kevlar01 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:52:
Je antwoord staat in de bijsluiter :)
En binnen schijnt de zon niet dus dan hoef je die lange mouwen niet aan inderdaad :)
Maar ik lees ook dat je binnen achter glas kunt verbranden. Of is dat alleen wanneer de zon er vol op staat en je direct in het licht zit?

[ Voor 27% gewijzigd door segil op 15-08-2024 09:55 ]

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:52

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

segil schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:53:
[...]

Bedankt, alleen is die met vakantie :'(
je huisartsenpost heeft in die gevallen toch wel een vervanger? Zo'n vraag kun je ook aan de assistente stellen, die bespreekt het even en belt je terug.

verder....al neem je het zekere even voor het onzekere...wat is nu een weekje even voorzichtig aan doen. Als die week voorbij is kun je weer gewoon doen wat je wilt :)

afsluitend.......beterschap d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 15-08-2024 09:56 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• segil
Fraggert schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:55:
[...]

je huisartsenpost heeft in die gevallen toch wel een vervanger? Zo'n vraag kun je ook aan de assistente stellen, die bespreekt het even en belt je terug.

verder....al neem je het zekere even voor het onzekere...wat is nu een weekje even voorzichtig aan doen. :)

afsluitend.......beterschap d:)b
Weekendje is al gepland en betaald. En die beurs is 1x per jaar. Om dat allemaal af te zeggen zou zonde zijn.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:24

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
segil schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:53:
[...]

Ik las nogal wat horror verhalen op reddit, vandaar mijn bezorgdheid.
Niet doen joh. De bijsluiter geeft wat voorzorgsmaatregelen, maar niet dat je de hele dag binnen blijft. Dat is betrouwbaarder advies dan Reddit.

Tweakers Discord

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Reddit lijkt me ook niet de beste plek voor medisch advies. Datzelfde geldt voor Tweakers, daarom doe ik dit topic op slot.

Als je dit soort vragen hebt over medicatie: bel je huisarts, er is vast een huisarts die dienst heeft als je eigen op vakantie is en probeer anders de apotheek eens.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.