impedantie wel of niet matchen surround

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Eldunari
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-05 19:06
beste tweakers,

Na een tijdje fantaseren ben ik begonnen met het bij elkaar verzamelen van een mooie surround set.
Beginnend met de zelfbouw vloerstaande speakers die ik al langere tijd heb en de nieuwe aanschaf van een Denon x4800h.

Mijn zelfbouw speakers hebben een nominale impedantie van 4 Ohm. (Minimaal 3.8) en een gevoeligheid van ca 90dB bij 1W op 1 meter.
Ik weet dat volgens de specs de Denon minimaal 6ohm heeft staan, maar 4ohm zou volgens het Denon forum geen probleem moeten zijn. Dit is wel 1 van de redenen dat ik voor een wat krachtiger model receiver ben gegaan, want veel goedkopere modellen kunnen niet goed overweg met 4ohm.

Hoewel er genoeg speakers te krijgen zijn met eenzelfde soort impedantie is het gros van de speakers in het prijssegment waarin ik kijk 6 of 8 ohm. Als ik online lees, hoor ik sterk tegenstrijdige verhalen over het wel of niet matchen van de impedantie. Hebben jullie hier ervaring mee.
De versterkers lijken me gescheiden, dus ik zie het probleem niet.
Ik hoop voor minder dan €1500 een centerspeaker en 2 surround speakers te vinden die ik goed vind klinken, maar die ook technisch aansluiten bij wat ik heb. En die keuze zou sterk worden beperkt als ik alleen naar speakers kijk die een lage impedantie hebben.

Bijkomend is dat ik nog niet zo goed weet wat nu een geschikte draaddoorsnee is als ik lange runs heb met laag ohmige speakers omdat die relatief gevoelig zijn voor spanning verschil.
Met mijn gewenste luistervolume en de kennis dat de meeste kleine speakers (voorkeur voor surround) een gevoeligheid hebben van 87-88dB, verwacht ik toch wel richting 100W op die kanalen nodig te hebben. Met energieverlies heeft het natuurlijk niks te maken, maar ook hier laat het internet me met tegenstrijdige informatie in de steek.

Als ik uitga van het soort kabels dat ik nu gebruik. (Supra classic 4mm2) Met de belasting 4 ohm, 100W (5A, 20V) en 9 meter (langste run), kom ik uit op een spanningsverlies van 2.56%. ik heb alleen geen idee wat dit met de signaal integriteit doet.
https://www.southwire.com/calculator-vdrop

Kortom de vragen:
Is het belangrijk dat impedantie van verschillende speakers overeenkomt en zo ja, hoe ver moet dat overeenkomen?

Wat is aan te raden voor de speaker draad bij lange runs? (Ik verwacht dat dit enkele met laag ohmige speakers een probleem is)

Hartelijk dank alvast.

Beste antwoord (via Eldunari op 16-08-2024 09:52)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:46

FeaR

In GoT we trust

Eldunari schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:02:
Mijn zelfbouw speakers hebben een nominale impedantie van 4 Ohm. (Minimaal 3.8) en een gevoeligheid van ca 90dB bij 1W op 1 meter.
Naast die minimale weerstand is er ook de maximale weerstand. Wetende dat weerstand dus geen vaste waarde is maar de weerstand door het totale bereik heen schommelt maakt matchen eigenlijk niet te doen.
Ik weet dat volgens de specs de Denon minimaal 6ohm heeft staan, maar 4ohm zou volgens het Denon forum geen probleem moeten zijn. Dit is wel 1 van de redenen dat ik voor een wat krachtiger model receiver ben gegaan, want veel goedkopere modellen kunnen niet goed overweg met 4ohm.
Speakers van 4 Ohm met 90 dB gevoeligheid durf ik ook een paar series lager aan te sluiten in de gemiddelde woonkamer. Dat laatste hoort ook bij het totaalplaatje van hoe veel vermogen je nodig hebt, de ruimte en het gewenste volume. Let wel, gemiddelde woonkamer. Er zullen vast mensen zijn die vinden dat 110 dB constant "gemiddeld" is maar daar ga ik niet van uit.

Het is vooral de gevoeligheid van hedendaagse speakers in combinatie met het relatief lage volume in de (wederom) gemiddelde woonkamer wat een speaker met lage(re) weerstand niet per definitie "lastig aanstuurbaar" maakt. Houden we dezelfde ruimte en geluidsniveau (mijn "gemiddelde woonkamer"), maar we wisselen jouw speakers voor een paar Apogee Scintilla. Dan gaat het totaalplaatje er al anders uit zien door de 79 dB gevoeligheid in combinatie met 1 Ohm load van die speakers. Puur als voorbeeld dat er meerdere factoren spelen.

Het instellen van een receiver op 4 Ohm is een veiligheid, de receiver zal daardoor minder vermogen op kunnen nemen en minder warm worden (heel makkelijk gezegd), als je alles uit de receiver wilt halen laat je hem op default staan.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 15-08-2024 19:41 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Ik speel al ruim 20 jaar met 4Ohm fronts, 6Ohm center en 8Ohm surrounds, allemaal met hetzelfde 2x0,75mm² snoer aangesloten (surrounds met 1x12 en 1x15 meter) en dat werkt al ruim 20 jaar probleemloos.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Eldunari
Dankje voor de feedback.
Ik geloof niet in door elfen gesmede zilveren kabels, maar ik denk dat ik zulke dunne kabels zelf niet ga uitproberen.
Maar als dat zonder problemen draait, maak ik me om gemengde impedantie wat minder zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:10
Zolang er geen grote vermogens door gaan, en hij van volledig koper is, zou het niets uit moeten maken.

Heb je afmetingen gekregen of weet je die voor de ombouw voor je speakers?
Verder kun je gerust wat meters trekken met volledige koperen kabel, zelf heb ik ook gekozen voor 2,5mm doorsnede.
Verder zou je de amp om zeep kunnen helpen als die het aantal Ohm niet "ondersteund' maar vaak is dit niet het geval want veel amps kunnen prima 4 ohm handelen.

Maar dat is zover mijn kennis rijkt.

• Eldunari
Eskimoo schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:39:
Heb je afmetingen gekregen of weet je die voor de ombouw voor je speakers?
Wat bedoel je met ombouw? De behuizing mijn zelfbouw front speakers? Die heb ik jaren terug zelf uitgerekend en gemaakt. Die zijn ca 1100x350x400.
Ze zijn accoustisch niet zo goed geworden als ik had gehoopt, dus in het crossover circuit zit wat demping wat zorgt voor een lagere algehele gevoeligheid voor zulke grote speakers normaal is.

Jullie opstellingen zijn een geruststelling. Dikkere kabels ga ik dan ook zeker niet overwegen.
Misschien zelfs terug naar 2.5mm2 als ik eindig met 8 Ohm rears

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:46

FeaR

In GoT we trust

Eldunari schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:02:
Naast die minimale weerstand is er ook de maximale weerstand. Wetende dat weerstand dus geen vaste waarde is maar de weerstand door het totale bereik heen schommelt maakt matchen eigenlijk niet te doen.
Speakers van 4 Ohm met 90 dB gevoeligheid durf ik ook een paar series lager aan te sluiten in de gemiddelde woonkamer. Dat laatste hoort ook bij het totaalplaatje van hoe veel vermogen je nodig hebt, de ruimte en het gewenste volume. Let wel, gemiddelde woonkamer. Er zullen vast mensen zijn die vinden dat 110 dB constant "gemiddeld" is maar daar ga ik niet van uit.

Het is vooral de gevoeligheid van hedendaagse speakers in combinatie met het relatief lage volume in de (wederom) gemiddelde woonkamer wat een speaker met lage(re) weerstand niet per definitie "lastig aanstuurbaar" maakt. Houden we dezelfde ruimte en geluidsniveau (mijn "gemiddelde woonkamer"), maar we wisselen jouw speakers voor een paar Apogee Scintilla. Dan gaat het totaalplaatje er al anders uit zien door de 79 dB gevoeligheid in combinatie met 1 Ohm load van die speakers. Puur als voorbeeld dat er meerdere factoren spelen.

Het instellen van een receiver op 4 Ohm is een veiligheid, de receiver zal daardoor minder vermogen op kunnen nemen en minder warm worden (heel makkelijk gezegd), als je alles uit de receiver wilt halen laat je hem op default staan.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 15-08-2024 19:41 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldunari
FeaR schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 18:52:
[...]
Ik zoek pieken van richting 100dB op luisterpositie. THX standaard vind 105db !!! normaal en zelfs 115db voor lage tonen. 8)7 (ik denk dat er vanalles uit de kasten valt bij zulke volumes.) Gemiddeldes maken natuurlijk weinig uit omdat die altijd veel lager zullen liggen.
Met een online rekentool kwam ik met 88db op 1m 1W uit op ca 100W benodigd vermogen in mijn luisterpositie. (Wel op 1 kanaal, dus afhankelijk van vanalles zou het meestal om 50W per kanaal gaan op piek.)
https://mehlau.net/audio/spl/

Dat durfde ik op zich ook wel aan met een iets lagere klasse. Maar ook niet op een receiver van €500. En deze kon ik nu voor €1500 krijgen wat mijn opties in de toekomst open houdt. Als ik er de originele prijs van €2600 of de ca 1900 waar deze nu meestal voor verkocht wordt had moeten betalen, had ik het niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 02:18

M14

Eldunari schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:50:
Dankje voor de feedback.
Ik geloof niet in door elfen gesmede zilveren kabels, maar ik denk dat ik zulke dunne kabels zelf niet ga uitproberen.
Maar als dat zonder problemen draait, maak ik me om gemengde impedantie wat minder zorgen.
0.75mm2 is geschikt voor 5A continue. De stroom bepaald in combinatie met de spanning het vermogen. 500W continue is geen enkel probleem voor een dergelijke kabel.

Goed, je hebt wat meer spanningsval met grotere afstanden, maar in de huiskamer is dat allemaal niet zo spannend. 0.75mm2 is meer dan prima.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-04 16:17

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

Weerstand is 1 ding, maar zoals al gezegd is die een gewogen gemiddelde.
Bij een surround opstelling is de gevoeligheid veel interessanter om naar te kijken. Als je speaker afsteld op een bepaald volume, en je speakers hebben een afwijkende gevoeligheid, dan veranderd je geluidsbeeld / volume op andere niveaus. De meeste receivers geven wel specs aan van 5 of 7 x 100 watt, maar het meeste vermogen gaat naar je fronts, en een beperkt vermogen gaat naar je surrounds. Eerst je center, en dan de rears. Wil je een zaal vullen met geluid dan doe je dat niet met een receiver, maar ga je je kanalen apart aansturen met een verwacht vermogen van gemiddeld 100 watt, dan mag je toch al denken aan afzonderlijke versterkers per kanaal. Ga je voor hi-fi surround voor films, of voor zoveel mogelijk speakers met meerkanaals muziek (discotheek in surround)? In het laatste geval wil je alleen rammen, en zou ik me over de gevoeligheid minder zorgen maken. Ik begrijp je uiteindelijke doel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldunari
MaxxBass schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 08:53:
De meeste receivers geven wel specs aan van 5 of 7 x 100 watt, maar het meeste vermogen gaat naar je fronts, en een beperkt vermogen gaat naar je surrounds. Eerst je center, en dan de rears.
De Denon geeft als spec aan vermogen bij 9 kanalen belast 125W kanaal.
Bij 2 kanalen 200W per kanaal.
Dus pieken tot ca 100W zou geen probleem moeten zijn. Zoals ik al toelichtte komt dit vermogen uit het soort speakers waar ik naar kijk en het gewenste volume.
Tuurlijk met een (veel) hoger budget zou ik dit ook met en processor en versterker(s) doen.

Voor de emersie in een film ervaar ik wel meerwaarde als het een behoorlijk volume kan hebben, maar als ik daaraan voldoe gaat het vooral om geluidskwaliteit. Ik heb niets meer aan een systeem dat 110db kan produceren tov een systeem dat 100db kan produceren.
Het zal ook mijn primaire systeem worden voor muziek.

Ondertussen ben ik bij een winkel geweest om te luisteren naar wat speakers en is de keuze gevallen op een set Dali Oberon 3 en de Dali Oberon Vokal. Die bevielen me kwa klank heel erg en de hoeveelheid geld die ik moest uitgeven voor iets dat ik persoonlijk beter vond klinken, vond ik niet de moeite waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-04 16:17

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

Duidelijk, tip om alles een bijelkaar te zetten, dus ook met jouw luidsprekers, dan kom je er vast wel uit. Coolblue stelt dat jouw huiskamer de beste luisterruimte is. Denk dat gevoeligheid belangrijker is dan impedantie. Succes!
Pagina: 1