Italiaans huis, 4 verdiepingen en wat is de waterdruk nodig?

Pagina: 1
Acties:

• justme27
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-11-2024
Hallo,

Ik heb al het een en ander gegoogled en wordt wel doodgegooid met waterdruk pompen, hydrofoorpompen, koppelingen voor de waterdruk etc. Maar geen antwoordt op de vraag wat er nu eigenlijk nodig is in mijn situatie. Vandaar even de vraag hier en hopelijk zijn er mensen die het weten uit te leggen zodat ik het ook begrijp (zonder heel ingewikkelde natuurkundige berekeningen :-) ).

Mijn situatie:
We wonen in een oud huis in Italie (1840) van 4 verdiepingen (zeker 25 m hoog). We hebben er een standaard wateraansluiting. En wat we nu al merken is dat wanneer er 2 kranen open staan, er een duidelijke vermindering van waterdruk is en bij 3 kranen toevallig open, geeft de wasmachine al aan dat er teweinig water is. De bedoeling voor het huis is dat we straks op de bovenste verdieping 2 appartamenten maken en de verdieping eronder B&B kamers. Uiteindelijk dus 2 keukens en 2 badkamers op de bovenste verdieping en eronder in het B&B gedeelte dus 3 badkamers. En dan natuurlijk onze eigen verdiepingen nog met een keuken en badkamer. Warm water zal gaan via boilers en geen regendouches oid.

De vraag:
Als we er nu voor willen zorgen dat er altijd voldoende waterdruk is om te kunnen douchen, afwassen en eventueel een wasmachine te draaien, wat zou dan de benodige waterdruk installatie zijn (welke pomp heb ik nodig om dat te realiseren)? Ik ga er niet vanuit dat men allemaal tegelijkertijd gaat douchen enz dus daar ga ik ook geen rekening mee houden. Maar er moeten natuurlijk wel minimaal 2 of 3 mensen tegelijkertijd kunnen douchen op alle verdiepingen.

Tijdens het googlen kwam ik dus van alles en nog wat tegen maar niet een duidelijk antwoordt mbt hoeveel druk ik zou moeten toevoegen om bovenstaande te realiseren.
Voorbeelden:
https://irritech.nl/dab-e...eveiliging-po.02.100.104/
https://nl.rehabilitaweb....zuigende-drukgroep-b1b3d/

Hopelijk heeft er iemand hier kaas gegeten van deze materie en kan mij adviseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Leuk project!

Je buren al eens gevraagd hoe het ervoor staat met de watervoorziening vanuit de hoofdleiding?

25 meter omhoog geeft je een drukverlies van 2,5 bar dat is hier op sommige plaatsen in Nederland ook de druk op de waterleiding dus dan komt er op 25 meter hoogte al weinig meer uit de kraan.

Je zoekt dus een pomp die die druk nog kan leveren bij het benodigde debiet van het aantal tappunten dat je gelijktijdig denkt te gebruiken.
Liefst een beetje hoog inschatten.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:41

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@justme27

heb je zoiets als een drukverhogingspomp of drukverhoger via google al gevonden?

voorbeeldje maar natuurlijk niet zaligmakend slechts als voorbeeld:

https://www.waterpompshop.nl/pst-booster-house

ow, oeps, niet geod gelezen, je was op zoek naar wat meer specifieke data, my bad :)

Ik zou in elk geval eens beginnen met een 10 liter emmer en meten hoe snel die vol geraakt.

Zoals gezegd is druk niet zaligmakend...als jouw water aangevoerd wordt door een rietje dan zou je misschien ook moeten kijken naar een groot buffervat namelijk.

[ Voor 46% gewijzigd door Fraggert op 15-08-2024 08:45 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:56
Je wil mss wel 2 bar druk op de 4 verdieping willen hebben middels een 'Hydrofoor' , maar kunnen de huidige leidingen dat wel aan?, en stel dat er naar boven 10mm pijpjes gaan zal dat ook het nodige verlies geven.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:59
Het probleem is dat je eigenlijk wel rekening moet houden met alle douches tegelijk, niets zo vervelend als je in je gehuurde appartement geen lekkere douche hebt omdat de onderburen staan te douchen.

De waterdruk is waarschijnlijk ook niet echt het probleem, het debiet is belangrijker.
Als je twee appartementen en meerdere B&B kamers op een aansluiting wilt hebben moet er een significante hoeveelheid water door de hoofd aansluiting (en de daarachter liggende leidingen) kunnen.

• justme27
Ronald.42 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:39:
Leuk project!

Je buren al eens gevraagd hoe het ervoor staat met de watervoorziening vanuit de hoofdleiding?

25 meter omhoog geeft je een drukverlies van 2,5 bar dat is hier op sommige plaatsen in Nederland ook de druk op de waterleiding dus dan komt er op 25 meter hoogte al weinig meer uit de kraan.

Je zoekt dus een pomp die die druk nog kan leveren bij het benodigde debiet van het aantal tappunten dat je gelijktijdig denkt te gebruiken.
Liefst een beetje hoog inschatten.
Dank je. Het is een project for sure :) . De watervoorziening werkt nu prima met slechts 1 kraan open. Ook op de bovenste verdieping prima waterdruk. Maar zodra er meer dan 1 kraan open gaat, wordt het lastig (lees: piesstraal :/ ) . Ja, ik zoek dus een pomp die ervoor kan zorgen dat de waterdruk voldoende is om te kunnen blijven gebruik maken van de watervoorziening.

• justme27
Fraggert schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:41:
@justme27

heb je zoiets als een drukverhogingspomp of drukverhoger via google al gevonden?

voorbeeldje maar natuurlijk niet zaligmakend slechts als voorbeeld:

https://www.waterpompshop.nl/pst-booster-house

ow, oeps, niet geod gelezen, je was op zoek naar wat meer specifieke data, my bad :)

Ik zou in elk geval eens beginnen met een 10 liter emmer en meten hoe snel die vol geraakt.

Zoals gezegd is druk niet zaligmakend...als jouw water aangevoerd wordt door een rietje dan zou je misschien ook moeten kijken naar een groot buffervat namelijk.
Dat is een goede opmerking! De leidingen zijn oud en wat ijzer (gaan we vervangen door een fatsoenlijk flexibele waterleiding (alu) van voldoende formaat. We gaan het opmeten, dat is snel genoeg gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

justme27 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:01:
[...]

Dat is een goede opmerking! De leidingen zijn oud en wat ijzer (gaan we vervangen door een fatsoenlijk flexibele waterleiding (alu) van voldoende formaat. We gaan het opmeten, dat is snel genoeg gedaan.
fjuuuuw...toch nog nuttig geweest hier na mijn initiële fuckup :P

ik ben benieuwd, meten is meten d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:02

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

4 verdiepingen in 25 meter is 6 meter hoogte in de ruimte. Dat is echt gigantisch. Aangezien je oplossing toch ook van de hoogte afhangt, is het wellicht de moeite waard om nog even na te gaan of die 25 meter echt wel klopt.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

thunder7 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:11:
4 verdiepingen in 25 meter is 6 meter hoogte in de ruimte. Dat is echt gigantisch. Aangezien je oplossing toch ook van de hoogte afhangt, is het wellicht de moeite waard om nog even na te gaan of die 25 meter echt wel klopt.
@justme27 goede opmerking hierboven, het huis is misschien wel 25 meter hoog maar je moet in eventuele berekeinngen even uitgaan van de hoogte tot waar het water moet komen.

Die douchekop hangt niet op zolder aan de hoogste gording direct onder het dakbeschot :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• justme27
thunder7 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:11:
Ik snap wat je zegt. Maar het klopt: 25 meter is van kelder tot en met het dak. Het is iewat minder groot dan dat. Ik denk dat de hoogste aftap voor water op circa 15 meter zal uitkomen (trekken we de kelder en zolder er vanaf).
Ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/syRSojaamRauptt0lcqn4r7RjUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXr4zKhvODr1YT5Jc8IcdqPY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door justme27 op 15-08-2024 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachoman
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:33
Maak er 20 meter van zit je op 2 bar, dan wil je zeker 4 bar druk hebben om dat te compenseren.

En een hele goede opmerking is debiet inderdaad. De leidingen mogen zeker nominaal 25mm zijn wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:11
justme27 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:19:
[...]

Ik snap wat je zegt. Maar het klopt: 25 meter is van kelder tot en met het dak. Het is iewat minder groot dan dat. Ik denk dat de hoogste aftap voor water op circa 15 meter zal uitkomen (trekken we de kelder en zolder er vanaf).
Ter illustratie:
[Afbeelding]
offtopic:
Wauw! wat een plaatje zeg! stikjaloers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@justme27 tof! prachtig huis joh, veel geluk gewenst daar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:59
justme27 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:58:
Dank je. Het is een project for sure :) . De watervoorziening werkt nu prima met slechts 1 kraan open. Ook op de bovenste verdieping prima waterdruk. Maar zodra er meer dan 1 kraan open gaat, wordt het lastig (lees: piesstraal :/ ) . Ja, ik zoek dus een pomp die ervoor kan zorgen dat de waterdruk voldoende is om te kunnen blijven gebruik maken van de watervoorziening.
Een druk verhogende pomp gaat dus niet je probleem oplossen... de druk is er wel.
Check eens de hoofdwaterleiding die je huis binnen komt en de maximale doorstroming van je watermeter, als dit een beetje significant is moet je vanaf daar met minimaal 25mm (maar misschien wel meer) als hoofdleiding helemaal naar boven gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:12
Ik gooi hem erin om wellicht een beetje om te denken ;)

Mocht de aanvoer leiding niet best zijn wellicht een handige: zet een buffervat op de bovenste verdieping, deze kan dan door de normale leiding vol lopen (want de druk is er) en dan heb je de zwaartekracht die ervoor zorgt dat de rest druk heeft. (zoals een watertoren idee) Dan hoef je ook geen hydroforen ect te plaatsen en los je voor een deel wellicht het debiet probleem op want je hebt een buffer. Je zal wel iets aan legionella moeten doen :X

P.s. Wat een prachtig gebouw :9~

[ Voor 3% gewijzigd door epicfailguy23 op 15-08-2024 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Ga eens praten met de maatschappij die het water levert. Het heeft weinig zin om binnen alles aan te passen als je geen zwaardere aansluiting kan krijgen. Ook een hydrofoor is niet altijd toegestaan. Een bedrijf runnen op een privé-aansluiting kan natuurlijk niet.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
is het heuvelachtig gebied? in IT weet ik niet, maar bij vrienden van ons in FR in heuvelachtig gebied zit bij de hoofdaansluiting een drukverlagend ventiel? om de zeer hoge druk van het waterleidingnet terug te brengen naar een aanvaardbaar niveau. je wil immers geen 10 bar in je huis hebben, kunnen je binnenleidingen niet aan ...
als dat bij jou ook zo is kun je - als het ventiel? tenminste van jou is - een exemplaar monteren met een hogere druk waarde, is het van de waterleidingbedrijf moet je bij hen te rade.
zo'n ding zit in mijn appartement ook, onze hydrofoor moet voor druk zorgen op de 13de verdieping op ca 42 meter, maar de bewoners op de begane grond zijn natuurlijk niet blij met 6+ bar ......

• justme27
PetervdM schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:44:
is het heuvelachtig gebied? in IT weet ik niet, maar bij vrienden van ons in FR in heuvelachtig gebied zit bij de hoofdaansluiting een drukverlagend ventiel? om de zeer hoge druk van het waterleidingnet terug te brengen naar een aanvaardbaar niveau. je wil immers geen 10 bar in je huis hebben, kunnen je binnenleidingen niet aan ...
als dat bij jou ook zo is kun je - als het ventiel? tenminste van jou is - een exemplaar monteren met een hogere druk waarde, is het van de waterleidingbedrijf moet je bij hen te rade.
zo'n ding zit in mijn appartement ook, onze hydrofoor moet voor druk zorgen op de 13de verdieping op ca 42 meter, maar de bewoners op de begane grond zijn natuurlijk niet blij met 6+ bar ......
Dat is een goede om na te kijken. Ik vermoed van niet (voor zover ik me kan herinneren). Het is in noord Italië (nabij Lago di Como) dus bergachtig is het zekers.

Edit: er zit indd een drukverlagend ventiel op de waterleiding aansluting.

[ Voor 3% gewijzigd door justme27 op 15-08-2024 10:47 ]

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:59
epicfailguy23 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:42:

Mocht de aanvoer leiding niet best zijn wellicht een handige: zet een buffervat op de bovenste verdieping, deze kan dan door de normale leiding vol lopen (want de druk is er) en dan heb je de zwaartekracht die ervoor zorgt dat de rest druk heeft. (zoals een watertoren idee) Dan hoef je ook geen hydroforen ect te plaatsen en los je voor een deel wellicht het debiet probleem op want je hebt een buffer. Je zal wel iets aan legionella moeten doen :X

In dat geval ook wel nadenken om de vloer (waarschijnlijk hout gezien het bouwjaar) goed te verstevigen. Niets zo vervelend als een buffervat in je nek tijdens het slapen. :9

*sowieso

• justme27
DonJunior schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:53:
[...]

In dat geval ook wel nadenken om de vloer (waarschijnlijk hout gezien het bouwjaar) goed te verstevigen. Niets zo vervelend als een buffervat in je nek tijdens het slapen. :9
Zekers! De vloeren zijn houten balken met Terracota stenen erop.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
epicfailguy23 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:42:

Hoeveel druk heb je dan op de bovenste verdieping met een buffervat?

Volgens mij is 1m 0,1 bar.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:31
Wow! Ik zou eigenlijk wel veel meer willen zien van dit project, merk dat ik erg nieuwsgierig word van die foto!

Als je met het waterbedrijf in de slag moet dan kan het weleens een langdurig traject worden, dus wellicht is het handig om dat zsm in gang te zetten. De Italiaanse bureaucratie kan nogal langzaam draaien. Verder moet je eigenlijk gaan meten om je probleem in kaart te brengen, is het nou een druk of een debiet probleem. Dus check de buisdiamater na de hoofdaansluiting etc. Emmer testen.

Zoals gezegd zou je verder juist wel rekening moeten houden met dat iedereen doucht en de wasmachine aan gaat en er een kraan openstaat, want je wil eigenlijk zo min mogelijk gezeik als je van plan bent om die appartementen te verhuren.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
justme27 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:50:
[...]

Edit: er zit indd een drukverlagend ventiel op de waterleiding aansluting.
staat er iets op?? plaats eens een foto van dat ding. sommige zijn instelbaar.

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:57
Wel glasvezel daar? ;)

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:12
Wolly schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:02:
[...]

Hoeveel druk heb je dan op de bovenste verdieping met een buffervat?

Volgens mij is 1m 0,1 bar.
Dat ligt er natuurlijk aan hoe hoog je het vat zet/vloeistof kolom laat staan ;). Met een verdieping hoogte/uitloop van een meter of 5 kun je eenvoudig 0,5bar halen en dat zou afdoende moeten zijn voor douchen ect.
Echter... ik ben wel van mening dat er een hoop haken/ogen aan het idee zitten, maar wellicht biedt een andere invalshoek een mooie oplossing. O+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• justme27
Zekers! Maar ik gebruik starlink. Stabieler en minder afhankelijk van de italiaanse providers.

• vitobenz
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-04 13:16

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Zorgen voor een goede hydrofoor maar hopelijk trekt deze niet zoveel water dat de buren problemen krijgen met hun watervoorziening
Want als je natuurlijk een b&b hebt en er zijn drie gasten tegelijk aan het douchen kan de druk bij de buren wel eens dusdanig teruglopen dat de watermaatschappij onderzoek gaat doen
Pagina: 1