Audi A1 - Ratel 2 sec na start

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SmartHomer1993
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-04 12:57
Hallo allemaal,

Ik heb een Audi A1 die een soort "ratelend" geluid maakt bij een koude start. Het klinkt zoals in de bijgevoegde video, het begint te ratelen ongeveer 2 seconden na de start. Ik heb het aan de Audi-dealer gevraagd en zij zeggen dat het hoogstwaarschijnlijk iets met de turbo te maken heeft, maar dat het niets ernstigs is. Het verdwijnt na de koude start (de fase waarin het toerental iets hoger is), dus het is er ongeveer 30 seconden, misschien is het daarna nog een klein beetje aanwezig, maar lang niet zo luid als bij de initiële koude start. Op internet en verschillende fora vond ik enkele topics over een “wastegate” (ik weet niet eens wat dat is sorry) die het geluid zou kunnen veroorzaken, maar mijn vraag: is dit een serieus probleem waar ik actie op moet ondernemen of is het gewoon een kwestie van "ermee dealen" zonder hoge prio?

Ik ben er ergens wel zeker over omdat de hoofdmonteur van audi me dit vertelde, aan de andere kant heb ik nu 2x meegemaakt dat een monteur iets over het hoofd zag terwijl ik het wel aangaf, dus ik vraag het meer als een soort second opinion.

Had geen idee hoe ik een video kon uploaden ervan dus maar even zo:
https://streamable.com/u274vs

Ter info: Het is trouwens een Audi A1 30 TFSI nieuw model, bouwjaar 2020. De Audi-dealer vertelde me dat het hoogstwaarschijnlijk te maken heeft met de turbo die nog niet is opgewarmd (misschien heb ik het verkeerd begrepen), en dat er iets uitzet wanneer de motor warm wordt, waarna het ratelende geluid verdwijnt. Ik weet niet zeker of ik hem correct citeer, maar het was zoiets dat hij zei.

Vriendelijke groet!

Alle reacties

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:43

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Hoeveel heeft de motor gelopen?
Eerste eigenaar?

Zodat je weet hoe er met de auto om gegaan is?) turbo/motor even 30 seconden na laten lopen na het stil zetten is erg goed voor de turbo en ik niet gelijk veel vragen bij koude motor (30minuten rijden) bijvoorbeeld. Kan prima dat de turbo inderdaad slijtage heeft of dat het een product eigenschap is en dus wel in de gaten gehouden moet worden (maar bij goed gebruik nog best een tijd mee kan) vaak hoor je ze dan meer als ze koud zijn. auto rookt verder niet?

Ik moet wel zeggen toen ik hoorde van TFSI motor dat die dan een ketting heeft? kan ook zijn dat daar speling op zit en dat je die dan in de gaten moet houden maar wederom ze kunnen er oud mee worden zolang het 2 seconden bij koude start is. Ik weet wel dat Volkswagen groep auto's een hele voorgeschiedenis hebben met motoren waarbij er speling komt op de ketting. en ratelen bij koude motor (radar/kassa etc)

Ik zou de volgende keer bij koud starten even goed opletten waar nu precies het geluid vandaan komt onder de motorkap.

Google zegt dit over de Audi a1
Wat is het meest voorkomende probleem met de Audi A1?
9 veel voorkomende problemen met de Audi A1 | VW, Audi, Škoda, Seat, BMW...
Hoewel de A1 over het algemeen betrouwbaar is, bestaan ​​er verschillende veelvoorkomende problemen, vooral bij oudere modellen. Deze problemen omvatten overmatig olieverbruik, rammelaars en montageproblemen, elektrische problemen, defecten aan de turbocompressor en problemen met de distributieketting. Niettemin zijn nieuwere modellen doorgaans betrouwbaarder.
[...]

Vake bei te bange

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Kan vanalles zijn. Bij koude start is je olie wat dikker en smeert het nog niet overal. Weet niet wat er in je auto zit aan olie, maar de laatste jaren is 0W30 bij nagenoeg alle merken in trek om ervoor te zorgen dat bijvoorbeeld je kettingspanner sneller olie heeft.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:24
Zit er niet gewoon garantie op die auto? Even langs een andere dealer voor een 2nd opinion . Bij zo’n nieuwe auto (en dan ga ik even uit dat ie geen 2 ton heeft gelopen) zou ik zulke dingen niet accepteren. Want je weet zo bijna zeker dat het na de garantie periode kapot is en dan ineens wel vervangen moet worden.

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

Dit klinkt heel erg hetzelfde als wat ik heb/had met vag product motoren. Zelf heb ik gehad een Octavia met een 1.4 tfsi en 2x een golf met 1.0 tsi motor. En allen maakten de eerste paar seconden dit geluid. Het klinkt alsof de olie nog door de motor gepompt moet worden.

Pak je rust!

• Giltix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:23
Lekker claimen op garantie als die er nog is. Zoals @.Maarten zegt, bij jonge auto's zou ik dat zeker niet accepteren. Kun je je nog herinneren dat het ratelen er niet was of is dat al vanaf het moment dat je de auto hebt gekocht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:22
Het eerste dat mij te binnen schiet is dat de (hydraulische) kettingspanner nog niet voldoende druk heeft, waardoor de distributieketting gaat ratelen tot de spanner op druk komt. Zo'n spanner werkt vaak op (motor)oliedruk, daarom is het enorm van belang dat de motorolie op tijd (liever 10.000km eerder dan de fabrikant zegt) vervangen wordt, anders gaan de olie kanalen in die spanner dicht zitten met prut, met ratelende ketting en overmatige slijtage van de ketting tot gevolg.

Maar ik ken deze motoren niet goed genoeg, ik weet niet eens of deze motoren een distributieketting hebben en of er een hydraulische kettingspanner op zit.

Een turbo hoort mijns inziens helemaal niet te ratelen, niet koud en niet warm, en zeker niet hoorbaar. Als de turbo gesmeerd wordt door motorolie, dan nog zou je die niet moeten horen, de oliefilm die achterblijft op de lagers moet ruim voldoende zijn om de tijd te overbruggen tot er oliedruk is bij de turbo

[ Voor 20% gewijzigd door FastFred op 15-08-2024 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master51
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-04 16:29
Dit is vrijwel zeker het stangetje van de wastgate die naar de turbo gaat. Deze motoren draaien een hoger toerental bij koude start om de katalysator voor te verwarmen, Dat stangetje gaat rammelen en veroorzaakt dit geluid. Bij mijn 1.0TSI was dit ook het geval. Er is een soort klemmetje verkrijgbaar die je erop kunt klikken. Na het plaatsen van dit klemmetje is die vervelende ratel direct verholpen. In dit geval ben ik er vrijwel zeker van dat jouw rammeltje verholpen is. Bij de 1.4tsi motoren hebben ze hiervoor bij de dealer zelfs een modificatie setje, maar die verkopen je liever een nieuwe turbo;).

Dat klemmetje is te koop bij onze Chinese vrienden:
- https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld

Filmpje:
- YouTube: VW 1.0 TSI 110HP Turbo wastegate ratel (rattle)
Zo te horen heb jij exact hetzelfde als in dit filmpje, en exact hetzelfde als wat ik ook had.

Eenvoudig zelf erop te klemmen met een tang. Soms klein beetje aanpassen.

Deze motoren hebben geen distributie ketting, maar gewoon een droge riem. Daar komt de ratel niet vandaan.

Succes!

• SmartHomer1993
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-04 12:57
Master51 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:12:
Dit is vrijwel zeker het stangetje van de wastgate die naar de turbo gaat. Deze motoren draaien een hoger toerental bij koude start om de katalysator voor te verwarmen, Dat stangetje gaat rammelen en veroorzaakt dit geluid. Bij mijn 1.0TSI was dit ook het geval. Er is een soort klemmetje verkrijgbaar die je erop kunt klikken. Na het plaatsen van dit klemmetje is die vervelende ratel direct verholpen. In dit geval ben ik er vrijwel zeker van dat jouw rammeltje verholpen is. Bij de 1.4tsi motoren hebben ze hiervoor bij de dealer zelfs een modificatie setje, maar die verkopen je liever een nieuwe turbo;).

Filmpje:
Zo te horen heb jij exact hetzelfde als in dit filmpje, en exact hetzelfde als wat ik ook had.

Deze motoren hebben geen distributie ketting, maar gewoon een droge riem. Daar komt de ratel niet vandaan.

Succes!
Net contact gehad met de dealer, zij denken inderdaad aan hetzelfde, heb er een filmpje van opgestuurd naar ze en ze gaan even overleggen intern wat het kan zijn. De man aan de telefoon gaf het inderdaad aan als zelfde oorzaak. Weet jij of dit iets is wat schade kan veroorzaken? Is het iets dat hierdoor mogelijk op den duur stuk gaat? Of is het gewoon even vervelend maar verder niks ernstigs?

• Master51
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-04 16:29
SmartHomer1993 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:14:
[...]

Net contact gehad met de dealer, zij denken inderdaad aan hetzelfde, heb er een filmpje van opgestuurd naar ze en ze gaan even overleggen intern wat het kan zijn. De man aan de telefoon gaf het inderdaad aan als zelfde oorzaak. Weet jij of dit iets is wat schade kan veroorzaken? Is het iets dat hierdoor mogelijk op den duur stuk gaat? Of is het gewoon even vervelend maar verder niks ernstigs?
Dit veroorzaakt geen schade. Het betreft namelijk speling tussen 2 metalen deeltjes (druk je vinger er maar eens op aan de hand van het filmpje met koude motor uiteraard. De ratel is dan weg.), en wordt als zijnde "product eigenschap" weg gezet. Kortom, vervelend en goedkoop geluid maar niet schadelijk. Klemmetje bestellen, en de dealer er lekker op laten zetten en jij bent van die rammel af. Of wie weet hebben zij die klemmetjes ook wel en zetten ze die er voor je op ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hoor je dit geluid binnen ook, of alleen buiten?
En hoor je het ook als de airco uit staat?

Wij hebben onlangs zo'n soortgelijk geluid gehad met onze Ibiza, bleek simpelweg de airco te zijn die wat leeg was. Auto uit 2015, dus prima mogelijk. Die van jou is inmiddels ook alweer 3,5 jaar dus kan prima dat ie ook net te weinig koudemiddel heeft.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:12
FastFred schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:03:
Het eerste dat mij te binnen schiet is dat de (hydraulische) kettingspanner nog niet voldoende druk heeft, waardoor de distributieketting gaat ratelen tot de spanner op druk komt.
Dit is het volgens mij inderdaad. Ik had bij mijn Audi A3 hetzelfde geluid en de garage zei toen dat er nog iets van een ketting moet straktrekken na het starten o.i.d.

niet iedereen heeft een bierbuikje

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
The Eagle schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:29:
En hoor je het ook als de airco uit ?
Dat was ook mijn idee. Airco die wel/niet mee draait - geeft een behoorlijke belasting op je motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charlie7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-06 13:33

charlie7

pr0

Master51 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:12:

Filmpje:

Succes!
Dit is inderdaad het probleem. Check de fora van Seat Leon, VW Golf etc. ze hebben het allemaal :)

Ryzen 9800X3D / Asrock 7900XT / 32GB DDR5 6000MHz // Mac Mini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 16 Pro / AW Ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperVeloce
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:30

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw

Pagina: 1