Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stara
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 25-05 17:55
Goedenavond!

Voor een nieuwbouw zakelijk pand kijken we natuurlijk hoe duurzaam mogelijk het moet. Nu is de projectontwikkelaar niet erg meewerkend in zaken en ben ik op zoek naar wat informatie gegaan over welke energie aansluiting we nodig hebben.

De elektrische installatie is uitgevoerd op basis van 230 volt, 3x25 ampère. Zie foto wat er nu hangt. bijgevoegdAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5d8BSY55hrkzQUc2gDptJ5Q_58M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nFuurKkLoBITqguSEv2wmpmo.jpg?f=fotoalbum_large

Er komen 20x Suntech Ultra V Pro 430 Glass-Glass zonnepanelen (totaal vermogen 8.600 Wattpiek) met 10 x envertech EVT800-P omvormers.
Daarnaast komen 2 laadpalen (2x BlueBuilt 22kW). Bedoeling is om hier in ieder geval 11kwh te laden voor de twee auto's. Daarnaast hebben we nog een roldeur ( XS Doors Pro-Line Systems, geen informatie over verbruik), Quooker, koelkast, vriezer, 2 tv schermen, 6 beeldschermen en wat laptops aan de lader.

Nu is mijn vraag:

1. Is een 3x25 ampere voldoende? Zo niet: wat is dan de juiste hoeveelheid.
2. Het lijkt me dat Stedin nog een meterkastje komt plaatsen toch, of moet ik die nog aanvragen?

Dank alvast voor jullie tijd en moeite

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je kan een ~17kW over die drie fase aansluiting terugleveren / gebruiken. Je zonnepanelen zijn dus geen enkel probleem. Van jouw lijstje dingen is het allemaal gerommel in de marge op de laadpalen na. Daar gewoon load balancing op en je bent klaar.

Alleen als je verwarming ook elektrisch gaat kan het een ander verhaal worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Sissors op 14-08-2024 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:04
@Stara Stedin zal nog wel een meter komen plaatsen maar groepenkast doen zij niet. Wellicht dat het 1 wel op het ander wacht. Zij willen de meter namelijk op een hoofdschakelaar af monteren. Aangezien het nieuwbouw is zal de electricien dat vast wel organiseren.
Zonnepanelen wel over de 3 verschillende fases laten aansluiten en zoals eerder gezegd laadpalen met load balancing

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stara
Klein missertje, er komen airco's in inderdaad die verwarmen en verkoelen. Daar heb ik nog geen gegevens van, maar dit zijn 2 tot 3 casettes.

Domme vraag, maar die drie schakelaars zijn toch al groepen?

Stel dat we 22 kwh per auto willen laden, wat dan?

Zijn hier standaard berekeningen voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:33

Umbrah

The Incredible MapMan

dit is doorgaans waarom je palen load balanced. Dan tellen ze als 0A. Afhankelijk van EV rijdt je op ~17,5 kWh zo'n 100km. Misschien rijdt je met elke auto wel 500km/dag, maar zelfs dan is 11kWh erg veel, en 22kWh absurd. Bedenk eens hoe veel je rijdt, wat je verbruik is, en hoeveel je elke nacht moet laden. De gemiddelde Nederlander kan zelfs met twee EVs met 10A, 1f granny chargers uit zelfs reden ze grote bakken als ioniq 5s

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:44
Ik neem aan dat je bedoelt 22 kW -> kWh is een energiehoeveelheid, laadsnelheid is kW (en als je dan 1 uur laad heb je zoveel kWh).

je hebt nu 3x 25A -> maximaal 3*25*230 = 17kW

voor één 22 kW laadpaal heb je 3 x 35A aansluiting nodig.

twee laadpalen hebben dan de 3x 80 aansluiting nodig ->

hou er rekening mee dat de vastrechten hiervan 255 euro per maand zijn (in vergelijking met 27 euro voor 3x25). Stel dat er elke dag 100 km wordt gereden met de auto, dan is dat 2500 km per maand -> 500 kWh. Je betaald dan aan vastrecht 50 ct per kWh, enkel om op eigen terrein te laden. Ja, openbaar zal duurder zijn dan prive, maar geen 50 ct.

Ik zou zelf twee 11 kW laadpalen plaatsen, en als mensen moeten snelladen even naar openbare laadpaal.

ps kosten hiervandaan gehaald:
https://www.enexis.nl/tar...elektriciteit-maandelijks

ps, belgische leverancier biedt deze infofiche aan
https://www.fluvius.be/si...sche-auto-op-te-laden.pdf

[ Voor 15% gewijzigd door 99ruud99 op 14-08-2024 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 00:29
Stara schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:50:

Dat zijn je hoofdschakelaars voor de 3 fases (je zegt immers zelf dat je 3x 25A hebt...)

Je groepen(kast) komt na de meter en die hangt er nog niet.

Ik raad aan dat je eens gaat praten met je aanemer of electricien voor adviezen over wat er nog moet gebeuren, je verwachte verbruik en of je aansluiting zwaar genoeg is. Niet dat ik problemen verwacht met de laatste twee, maar ik denk dat je zacht gezegd met deze basale vragen (bedoel kijk eens thuis in je meterkast wat er hangt, dat is wrs heel vergelijkbaar) wel wat hands-on adviezen en uitleg kan gebruiken ;)

Domme vragen bestaan niet, maar zakelijk aanrommelen terwijl je er geen verstand van hebt is natuurlijk niet slim. Zou jammer zijn als je straks moet kiezen tussen een behagelijk kantoor of je auto's op kunnen laden ;)

[ Voor 7% gewijzigd door kwibox op 14-08-2024 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:19
Waarom maar 20 panelen? Je hebt duidelijk een grotere energiebehoefte. En je wil " zo duurzaam " mogelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 21:33
Ik vraag mij af of je wel een eigen aansluiting krijgt aangezien de kabel al aangesloten is zonder dat de meter is geplaatst. Normaliter zal een netbeheerder niet aansluiten zonder meter.

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-09 22:11
Spiff schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 23:41:
Ik vraag mij af of je wel een eigen aansluiting krijgt aangezien de kabel al aangesloten is zonder dat de meter is geplaatst. Normaliter zal een netbeheerder niet aansluiten zonder meter.
Meter dient nog geplaatst te worden. Zo lijkt het op het er backboard. Die draden die je ziet gaan naar de meter.

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 00:29
Spiff schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 23:41:
Is het al wel aangesloten? Die aders zien er namelijk nogal bloot uit met die aderhulsjes. Kan mij niet voorstellen dat ze dat zo open en bloot zouden opleveren. Dat zou een schokkende verrassing zijn voor de electricien :+

Afijn, zoals @Stara merkt roept dit topic meer vragen op dan dat je antwoorden krijgt. Ga eens praten met eerder genoemde personen.

Verder mag je de projectontwikkelaar er natuurlijk op wijzen dat ie best een wat cooperatievere / pro actieve houding mag aanemen. 't Is tenslotte zijn of haar werk om dat pand te ontwikkelen in samenspraak met de opdrachtgever en niet alleen die van jou.

[ Voor 21% gewijzigd door kwibox op 15-08-2024 00:19 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:13
Klein missertje, er komen airco's in inderdaad die verwarmen en verkoelen. Daar heb ik nog geen gegevens van, maar dit zijn 2 tot 3 casettes.

Stel dat we 22 kwh per auto willen laden, wat dan?

Zijn hier standaard berekeningen voor?
Waarom praat je niet eerst even met je installateur en leg je zijn plan daarna hier voor.
Anders gaat dit topic nergens naartoe, hou in ieder geval aan 3x25A vast anders wordt het een duur verhaal.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-10 21:45

Barrycade

Through the...

Het is zakelijk toch? Niet Stara thuis waar het zo goedkoop mogelijk moet. Dus als er behoefte is aan meer vermogen zal dat er moeten komen. Maar gezien de opsomming is het meer een kantoor dan een "bedrijfspand". Maar als er wat zaagtafels komen of een hijskraan of een heftruck dan moet er toch even een deftige berekening komen.

Je wil niet, nee Jan , nu even niet zagen, want Piet is de bus aan het laden- situaties.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:00
Dat zijn je hoofdautomaten, die krijg je tegenwoordig in plaats van smeltzekeringen. Voordeel is dat je hem zelf weer in kunt schakelen mocht je een fase overbelasten.

• Stara
Dank allemaal!

Goede antwoorden en suggesties. Ik ga met deze info weer naar de elektriciën én de projectontwikkelaar en dan komen we er zeker uit.

En no worries, ik laat niet zonder de installateurs etc iets plaatsen. Alleen merk ik dat de verkopers en installateurs niet altijd even beslagen ten ijs komen. Als ik dan ook geen kennis heb dan kan ik niet goed beoordelen of deze persoon het wel goed weet.
Pagina: 1