PC upgraden win11

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twieka
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-03 17:06
Hoi Tweakers!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Momenteel heb ik Windows 10 op mijn PC geinstalleerd. In verband met het stoppen van de ondersteuning hiervoor in 2025 wil ik windows 11 erop zetten. Maar m'n huidige processor (intel i7 7700k) wordt niet ondersteund voor een upgrade, en ik wil geen fratsen uithalen om het er wel op te krijgen. Ik doe er voornamelijk kantoortaken mee, beetje programmeren, beetje muziek maken/opnemen/mixen, beetje gamen. Heb qua performance eigenlijk genoeg aan m'n huidige systeem, maar ben ook wel benieuwd wat de nieuwe Ryzen kan brengen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja,
Kast: Fractal Design Define S -> Mee
Voeding: Corsair RM550x gold 550W -> Mee ?
Koeler: CPUK be quiet! Dark Rock 3 Tower -> Mee?
Grafische kaart: RTX 1070 -> Mee

mobo: asrock z270 -> ?
processor: intel i7 7700k -> ?
ram: DDR4 16GB -> ?

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wilde eigenlijk het volgende bestellen, maar vraag me af of de voeding en koeler nog volstaan.
AMD Ryzen 7 7700 - Tray CPU
ASUS TUF GAMING B650-PLUS WIFI
Corsair Vengeance DDR5-6000 - 32GB - CL30 - Dual Channel (2 stuks) - AMD EXPO - Zwart
voor ~520€ bij proshop.

Het systeem moet lekker stil zijn, en de zolder niet te veel opwarmen.

bij voorbaat dank!

Beste antwoord (via Twieka op 28-08-2024 17:39)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:52
Bij Be quiet kun je checken welk moederbord bij he Dark Rock past, https://www.bequiet.com/en/cpucoolercheck, deze Asus plus Ryzen past, maar er wordt gewaarschuwd voor RAM slots, hoge sets passen niet onder deze koeler. Welk setje heb je op het oog? Een pricewatch link is handig. Met deze hardware kan de voeding nog wel een rondje mee.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:36
Waarom een nieuw systeem als je er toch praktisch weinig mee doet?

Even met Rufus aan de gang en je hebt Windows 11 op jouw bestaande machine. Als het dan toch nog tegenvalt schaf je wat recenters aan?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:52
Bij Be quiet kun je checken welk moederbord bij he Dark Rock past, https://www.bequiet.com/en/cpucoolercheck, deze Asus plus Ryzen past, maar er wordt gewaarschuwd voor RAM slots, hoge sets passen niet onder deze koeler. Welk setje heb je op het oog? Een pricewatch link is handig. Met deze hardware kan de voeding nog wel een rondje mee.

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-09 13:24
Je kan ook gewoon unbuntu installeren? Als je een Android telefoon hebt, dan kan je vast ook wel overweg met unbuntu, beide besturingsystemen zijn gebouwd op de linux kernel.

Het enigste grote verschil van Unbunstu met Windows is, dat je programma's moet installeren vanuit de softwarecenter (Hetzelfde als bij android van de google playstore).

• Twieka
Het volgende lijstje dus:

uitvoering: AMD Ryzen 7 7700 Tray
uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI
uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5

Geen behoefte aan ubuntu of geklooi met rufus. De RAM zou "Low profile" moeten zijn en dus moeten passen onder de dark rock ?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

En als je er toch weinig mee doet, waarom dan niet een barebone, zoals uitvoering: ASRock DeskMini X600?
Lekker klein en compact. CPU en memory inprikken, klaar :) Goed genoeg voor het beschreven kantoorwerk.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-09 12:32
Je kan ook nog een i5 kopen, die draaien nog op DDR4 dus dan hoef je alleen moederbord en cpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:42

HSG

Glamourt schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:48:
Je kan ook gewoon unbuntu installeren? Als je een Android telefoon hebt, dan kan je vast ook wel overweg met unbuntu, beide besturingsystemen zijn gebouwd op de linux kernel.

Het enigste grote verschil van Unbunstu met Windows is, dat je programma's moet installeren vanuit de softwarecenter (Hetzelfde als bij android van de google playstore).
Hij kan beter met ZorinOS beginnen. Lijkt sterk op Windows en Windowssoftware kan moeiteloos op draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:10
HSG schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 21:48:
Hij kan beter met ZorinOS beginnen. Lijkt sterk op Windows en Windowssoftware kan moeiteloos op draaien.
Jaja :)
If Linux is So Good, Why Don't More People Use It?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fiammybe
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-11-2024
Zo zie je maar, vraag je hardware advies, krijg je opeens allerlei linux varianten naar je hoofd geslingerd :-)

Life is too short for bad coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

fiammybe schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:54:
Zo zie je maar, vraag je hardware advies, krijg je opeens allerlei linux varianten naar je hoofd geslingerd :-)
Snap ik alleen TS zijn PC wordt niet door Windows 11 ondersteund. Hij kan gaan upgraden of Linux installeren (dat gratis is) en met ZorinOS kan hij letterlijk hetzelfde doen als op zijn Windows 10 pc.Scheelt een hoop geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 04:23

Blokker_1999

Full steam ahead

En er zijn veel te weinig details bekend om zomaar uit het niets een heel ander OS aan te raden aan TS. Je weet niet wat TSprogrammeert, waarmee TS muziek bewerkt of welke games er gespeeld worden. Dus zomaar uit het niets een ander OS aanraden is not done want het kan betekenen dat TS enorm veel uitzoekwerk heeft en mogelijks een deel van die dingen zelfs helemaal niet meer kan doen en heeft dus geen plaats in een onderwerp als deze. Als TS daar interesse in heeft dan kan een ander topic geopend worden in het daarvoor voorziene forum.

Sowieso ziet het er naar uit dat men in Windows 11 geen functionaliteit zal gaan missen met een niet ondersteunde CPU. Dit kan mogelijks veranderen bij Windows 12.

Maar als je wenst te upgraden zou ik me de vraag stellen of je wel een Ryzen 7 nodig hebt en niet zou toekomen met een Ryzen 5 bijvoorbeeld, Temeer daar je de upgrade niet doet vanuit een nood aan meer performance. En als je PC veel idle staat te draaien kan je zeker en vast ook kijken naar Intel CPUs daar die een veel lager idle verbruik hebben met als grootste nadeel dat je upgrademogelijkheden in de toekomst beperkter zullen zijn gegeven hoe vaak Intel zijn socket vervangt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-10 21:55
HSG schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:33:
[...]

Snap ik alleen TS zijn PC wordt niet door Windows 11 ondersteund. Hij kan gaan upgraden of Linux installeren (dat gratis is) en met ZorinOS kan hij letterlijk hetzelfde doen als op zijn Windows 10 pc.Scheelt een hoop geld.
Sorry maar niemand zit op Linux te wachten als je gewoon Windows gewend bent. De suggesties die TS doet is volgens mij prima. Ik zou zelf de voeding wel ook vervangen, want een stabiele PC begint met een goede (niet te oude) voeding.

Als je echt geen gedoe wilt zou ik toch de officiele windows 11 iso pakken (https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows11) en dan met Rufus de ISO op usb stick zetten. Je krijgt dan vanzelf de vraag om alle beveiliging te omzeilen en dan gaat Windows 11 prima draaien op je huidige configuratie :)

Maargoed, nieuwe hardware is altijd leuk :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:10
spokje schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:53:
Als je echt geen gedoe wilt zou ik toch de officiele windows 11 iso pakken (https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows11) en dan met Rufus de ISO op usb stick zetten. Je krijgt dan vanzelf de vraag om alle beveiliging te omzeilen en dan gaat Windows 11 prima draaien op je huidige configuratie :)
Of een upgrade/update via de server switch optie zonder extra gedoe. :)

Ghacks.net: This single command bypasses Windows 11 hardware checks during installation
Afbeeldingslocatie: https://www.ghacks.net/wp-content/uploads/2023/10/bypass-windows-11-hardware-checks.webp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
[...]

Nee, het dit is geen gedoe; ik krijg er al hoofdpijn van als ik het lees. Geintje natuurlijk! Gooi gewoon lekker gratis Linux op een USB-stick, start daarna de computer op met F12 (of welke sneltoets bij jouw moederbord het bootmenu opent). Boot vanaf USB, klik een paar keer op 'volgende' tijdens de Linux-installatie, en klaar ben je.

Tada! Je hebt een systeem dat nauwelijks tot geen onderhoud nodig heeft, want dat doet het zelf. Ook zit er al zat beveiliging op, dus geen gedoe met Norton 360 of een andere antivirus programma. Ideaal voor @TS, want hij gaf aan dat hij de computer weinig gebruikt en dat zijn hardware niet meer door Windows wordt ondersteund. Enigste wat misschien handig is,is om een VPN zoals Surfshark te instaleren. Dan ben je van al die cookie's en tracking software af wat dus je online privacy verbetert. Kan je gewoon instaleren als een plugin in de standaard browser van Linux 'FIREFOX'

Soms heb je de computer toch nodig voor administratieve zaken in ons regeltjesland Nederland. Als @TS wat geld over heeft en het zich kan permitteren om iets te kopen dat hij bijna niet gebruikt, dan kan je gewoon nieuwe hardware halen toch.Mijn advies: koop een Ryzen 5 5600G met 16GB geheugen. Dan heb je een nieuwe pc voor tussen de €300 en €400.

[ Voor 26% gewijzigd door Glamourt op 17-08-2024 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-10 21:55
Glamourt schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:19:
[...]

Nee, het dit is geen gedoe; ik krijg er al hoofdpijn van als ik het lees. Geintje natuurlijk! Gooi gewoon lekker gratis Linux op een USB-stick, start daarna de computer op met F12 (of welke sneltoets bij jouw moederbord het bootmenu opent). Boot vanaf USB, klik een paar keer op 'volgende' tijdens de Linux-installatie, en klaar ben je.

Tada! Je hebt een systeem dat nauwelijks tot geen onderhoud nodig heeft, want dat doet het zelf. Ook zit er al zat beveiliging op, dus geen gedoe met Norton 360 of een andere antivirus programma. Ideaal voor @TS, want hij gaf aan dat hij de computer weinig gebruikt en dat zijn hardware niet meer door Windows wordt ondersteund. Enigste wat misschien handig is,is om een VPN zoals Surfshark te instaleren. Dan ben je van al die cookie's en tracking software af wat dus je online privacy verbetert. Kan je gewoon instaleren als een plugin in de standaard browser van Linux 'FIREFOX'

Soms heb je de computer toch nodig voor administratieve zaken in ons regeltjesland Nederland. Als @TS wat geld over heeft en het zich kan permitteren om iets te kopen dat hij bijna niet gebruikt, dan kan je gewoon nieuwe hardware halen toch.Mijn advies: koop een Ryzen 5 5600G met 16GB geheugen. Dan heb je een nieuwe pc voor tussen de €300 en €400.
Ik quote de ts: "Ik doe er voornamelijk kantoortaken mee, beetje programmeren, beetje muziek maken/opnemen/mixen, beetje gamen."

En dan kom jij met Linux. Linux is gewoon niet voor de huis tuin en keukengebruiker die dan vervolgens een heel onderzoek moet starten hoe je dan de office, programmeer, muziekmogelijkheden en Gaming op Linux mag doen. Dat is toch totaal niet realistisch 8)7.

TS vraagt om hardwareadvies en dan kom je met een Linux suggestie... Windows 11 op de huidige hardware installeren is nog één ding, maar Linux is van een totaal andere orde. Na een paar weken (misschien zelfs uren) verlang je gegarandeerd weer naar oud en vertrouwde Windows. Het is niet verwonderlijk dat Linux op slechts 3% van de pc's wereldwijd geïnstalleerd staat. En dat is met een reden. Dus kom nou niet met die idiote suggesties om een Windowsgebruiker Linux aan te praten want het is gewoon GEEN goed alternatief voor Windows als je geen gedoe wilt.

Daarnaast met een 5600G komen terwijl TS een 1070 heeft die hij mee wil nemen slaat natuurlijk ook nergens op. Blijf lekker in NOS als je zo'n fanboy bent zou ik zeggen 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door spokje op 17-08-2024 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
Daar ben ik dan overheen gelezen mijn excuus. Ik verwar mij dan misschien met een ander topic waar ik op heb gereageerd. Gamen kan niet op linux, voor programeren is die wel ideaal. Dat doe ik namelijk ook ;-)

5600G heeft zeker wel nut, wanneer je ALLEEN gaat progameren. Maar laat maar, geef jij hem maar advies dan..Word lastig als ik dingen over het hoofd zie

[ Voor 7% gewijzigd door Glamourt op 17-08-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

[...]

Sorry maar niemand zit op Linux te wachten als je gewoon Windows gewend bent. De suggesties die TS doet is volgens mij prima. Ik zou zelf de voeding wel ook vervangen, want een stabiele PC begint met een goede (niet te oude) voeding.

Maargoed, nieuwe hardware is altijd leuk :P
Hoezo niet gewend? Ik zeg net als ZorinOS juist sterk op Windows lijkt dat TS er nauwelijks van gaat merken. Ik kan zelfs Elder Scrolls Morrowind opstarten zonder ook maar iets aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twieka
Dank allemaal. Ik heb uiteindelijk een Ryzen 9700x, b650 mobo, en 32gb ddr5 geheugen gekocht. Daarnaast was m'n dark rock pro3 ook niet compatibel met de AM5 socket, dus een phantom spirit 120 erop gezet. Compilen gaat lekker snel nu.

Voor de randapparatuur die ik heb (audio spullen) is linux niet geschikt, want geen drivers. En de spelletjes die ik speel zijn ook niet op linux beschikbaar. Maar toch bedankt voor de nieuwe invalshoeken.
Pagina: 1