Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eragon666
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-01 14:49
Hallo!

Vol goede moed ben ik overgestapt van Ziggo naar Odido om toch een keer gebruik te maken van de glasvezel die hier neer is gelegd.

Bij Ziggo had ik de modem in bridge mode gezet en had ik mijn TP Link Deco XE75 als router geconfigureerd.

Hetzelfde principe wilde ik nu toepassen bij mijn Odido abonnement. Klein verschil dat daar de meegeleverde Zyxel er volledig tussenuit zou moeten kunnen, en alles direct op de Nokia glas converter kan worden aangesloten.

Nu heb ik alle kabels goed aangesloten en de deco ingesteld op VLAN 300 en Priority 0 en IP op dynamic IP. Op de Nokia converter gaat zowel aan-lampje, connection lampje en data lampje op groen. Alleen alarm blijft uit (idem dito als ik de Zyxel aansluit). Maar de deco blijft zeggen dat er geen verbinding binnenkomt. Uiteraard al meerdere reboots geprobeerd van zowel de deco als de Nokia converter, de deco met een korte kabel aangesloten op de Nokia etc. Zelfs de deco volledig gereset.

De Zyxel krijgt wel gewoon goed signaal binnen, snelheid is niet helemaal op volledige abonnement niveau, maar hij werkt wel.

Begin nu een beetje uit de mogelijkheden te lopen. Iemand enig idee wat ik nog kan proberen? :|

Alvast dank! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:22
Heb je een log in de deco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:00
Soms heeft het zin de ont (nokia) een power cycle te geven als je een ander apparaat erachter zet. Al geprobeerd?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eragon666
Nee, nog niet naar gekeken. Ik ga even kijken of dat ergens te vinden is.
laurens0619 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:49:
Soms heeft het zin de ont (nokia) een power cycle te geven als je een ander apparaat erachter zet. Al geprobeerd?
Ja, op alle mogelijke manieren. Eerst de Nokia, dan de deco. Alleen de Nokia, alleen de Deco, tegelijkertijd etc.

• Eragon666
Logs gevonden via de web interface, maar ik weet niet zo goed waar ik moet kijken. Zie vooral veel errors dat die niet bij de ntp server kan, wat mij niet heel gek lijkt. Iets specifieks waar ik nog naar kan zoeken?

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:10

Trackerfire

BTC HODLER

Je hebt niet toevallig Odido Zakelijk? Bewerkingsmodus op Wifi-Router i.p.v. Access point? Routering bij IPTV/VLAN ingevoerd? Alles ingevuld bij Internet VLAN?

[ Voor 61% gewijzigd door Trackerfire op 15-08-2024 00:25 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• Eragon666
Trackerfire schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 00:23:
Je hebt niet toevallig Odido Zakelijk? Bewerkingsmodus op Wifi-Router i.p.v. Access point? Routering bij IPTV/VLAN ingevoerd? Alles ingevuld bij Internet VLAN?
Ik zou gewoon odido normaal moeten hebben.

Wat bedoel je met bewerkingsmodus?

Ik heb niks ingesteld verder, ik heb een factory reset gedaan en alleen IPTV /VLAN ingesteld. En het IPTV kopje leeg gelaten omdat ik die niet heb.
Dus is dan vlan ID en priority, en provider staat op custom.

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

Eragon666 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:26:
[...]

Ik zou gewoon odido normaal moeten hebben.

Wat bedoel je met bewerkingsmodus?

Ik heb niks ingesteld verder, ik heb een factory reset gedaan en alleen IPTV /VLAN ingesteld. En het IPTV kopje leeg gelaten omdat ik die niet heb.
Dus is dan vlan ID en priority, en provider staat op custom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufHHmkoajbd-2o_7l1CeLCThppg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fVTZ7pLn1tWlLDosaVLECSfy.jpg?f=fotoalbum_large

DHCP server aangezet in een juiste range?

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• Eragon666
Trackerfire schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:43:
[...]

[Afbeelding]

DHCP server aangezet in een juiste range?
Ah thanks! Ik heb hem in het Engels staan, maar het staat idd op router en niet op AP.

DHCP niks op aangepast dus dat zijn de default settings. Moet daar iets voor worden aangepast? Ik dacht dat dat enkel voor binnen in mijn netwerk was.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:06

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Eragon666 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:31:
[...]

Ah thanks! Ik heb hem in het Engels staan, maar het staat idd op router en niet op AP.

DHCP niks op aangepast dus dat zijn de default settings. Moet daar iets voor worden aangepast? Ik dacht dat dat enkel voor binnen in mijn netwerk was.
Ken het apparaat niet, maar heb je het vlanid wel op de wan kant ingesteld en niet op de lan kant?

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Eragon666
CrankyGamerOG schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:38:
[...]

Ken het apparaat niet, maar heb je het vlanid wel op de wan kant ingesteld en niet op de lan kant?
Ik heb het ingesteld op de screenshot van Trackerfire onder IPTV/VLAN, volgens mij is dat WAN. Maar durf het niet met 100% zekerheid te zeggen.

En ter extra info, de binnenkomende kabel heb ik op port 1 van de deco aangesloten.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:06

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Het heeft slechts één 2,5G-poort (WAN/LAN Autosensing) en twee Gigabit-poorten. ik ga ervanuit dat port1 de 2,5ghz poort en dus wan is?

En zo te zien moet dat daar goed staan mbt vlan.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

Eragon666 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:49:
[...]

Ik heb het ingesteld op de screenshot van Trackerfire onder IPTV/VLAN, volgens mij is dat WAN. Maar durf het niet met 100% zekerheid te zeggen.

En ter extra info, de binnenkomende kabel heb ik op port 1 van de deco aangesloten.
Heb je echt een Odido aansluiting of Odido over het Delta/KPN netwerk?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:21
Hier staan nog twee tips:

https://community.odido.n.../modem-mac-release-331609

- Media converter wat langer van de stroom af (> uur)
- MAC adres van Zyxel modem clonen

[ Voor 40% gewijzigd door Nielson op 15-08-2024 15:20 ]

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-07 20:29

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik moest eerst even een aantal uur met de zyxel draaien, naderhand mijn edgerouter aangesloten en ingesteld en werkte gelijk.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Moet die deco geen pppoe verbinding opzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:18
jeroen3 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:44:
Moet die deco geen pppoe verbinding opzetten?
Alleen zakelijk gebruikt Odido PPPoE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eragon666
Helaas tot nu toe hier nog niet verder mee gekomen. De klantenservice was heel duidelijk in dat ze geen support er op gaven. Dus om nu toch internet te hebben terug gegaan naar de zyxel en de deco tijdelijk in AP mode gezet. Nog niet helemaal tevreden mee, want een onnodig apparaat er bij, en missende functies nu van de deco.

Wat ik nog geprobeerd heb:
- Zyxel langere tijd laten draaien voor over te gaan naar deco
- mac adress overgenomen van zyxel
- converter meer dan een uur uit

Ben er achter dat het een KPN netwerk is hier. Geen idee of dat verder nog invloed heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

Eragon666 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 14:24:
Helaas tot nu toe hier nog niet verder mee gekomen. De klantenservice was heel duidelijk in dat ze geen support er op gaven. Dus om nu toch internet te hebben terug gegaan naar de zyxel en de deco tijdelijk in AP mode gezet. Nog niet helemaal tevreden mee, want een onnodig apparaat er bij, en missende functies nu van de deco.

Wat ik nog geprobeerd heb:
- Zyxel langere tijd laten draaien voor over te gaan naar deco
- mac adress overgenomen van zyxel
- converter meer dan een uur uit

Ben er achter dat het een KPN netwerk is hier. Geen idee of dat verder nog invloed heeft?
Heb je de Nokia ONT zelf aangeschaft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eragon666
Trackerfire schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 15:05:
[...]

Heb je de Nokia ONT zelf aangeschaft?
Nee de Nokia ONT zat er standaard bij. Nokia + Zyxel. Ik heb zelf alleen de Deco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13:24
Eragon666 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 15:40:
[...]

Nee de Nokia ONT zat er standaard bij. Nokia + Zyxel. Ik heb zelf alleen de Deco
Stuur eens een foto van de achterkant van je eigen router? Zodat we kunnen checken of de kabel echt in de juiste poort zit. Wil je ook een foto sturen waar je nu VLAN 300 hebt ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

Eragon666 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 15:40:
[...]

Ok, als je 'm zelf had aangeschaft had het nog gekund dat de apparatuur nog geregistreerd moest worden op het netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eragon666
Ik heb geen idee wat het uiteindelijk heeft opgelost. Maar begin van de week alles omgezet naar Zyxel en daar een tijdje op gedraaid. Later toch nog een keer geprobeerd, alles weer omgezet naar de deco, niks werkte. Nachtje zo gelaten, en volgende dag werkte alles ineens.

iig bedankt voor alle hulp, en voor anderen met hetzelfde probleem, geduld is een schone zaak blijkbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proditor
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-01 14:42
Eragon666 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:53:
Ik heb geen idee wat het uiteindelijk heeft opgelost. Maar begin van de week alles omgezet naar Zyxel en daar een tijdje op gedraaid. Later toch nog een keer geprobeerd, alles weer omgezet naar de deco, niks werkte. Nachtje zo gelaten, en volgende dag werkte alles ineens.

iig bedankt voor alle hulp, en voor anderen met hetzelfde probleem, geduld is een schone zaak blijkbaar :)
Ik wil misschien ook van ziggo naar odido overstappen en heb dezelfde set. Nu het werkt, haal je goede snelheden over wifi? Want op odido forum zie ik mensen die niet meer dan 50Mbps over wifi halen met de TP-Link in Vlan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eragon666
Proditor schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:40:
[...]

Ik wil misschien ook van ziggo naar odido overstappen en heb dezelfde set. Nu het werkt, haal je goede snelheden over wifi? Want op odido forum zie ik mensen die niet meer dan 50Mbps over wifi halen met de TP-Link in Vlan.
Ja de snelheden zijn prima. Ik heb helaas niet overal de mogelijkheid voor kabel, dus o.a. mijn main pc zit op wifi. Enige wat opvalt is dat de snelheid af en toe wat afneemt tot ik alles restart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buster_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-05 23:00
Let op welke ONT glasvezel kastje je hebt Genexis en Nokia geven problemen bij Odido na 17:55 tot ergens in de nacht wordt alles mega traag en de volgende dag werkt alles weer. KPN & Odido zijn hier al 6 maanden mee bezig maar er komt geen goede oplossing (ONT kastjes zijn op!?) zie Odido forums voor meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proditor
Buster_NL schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:56:
Let op welke ONT glasvezel kastje je hebt Genexis en Nokia geven problemen bij Odido na 17:55 tot ergens in de nacht wordt alles mega traag en de volgende dag werkt alles weer. KPN & Odido zijn hier al 6 maanden mee bezig maar er komt geen goede oplossing (ONT kastjes zijn op!?) zie Odido forums voor meer info.
Welke ONT zou wel goed moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-07 21:48
Proditor schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:27:
[...]

Welke ONT zou wel goed moeten werken?
Wij hebben bij installatie hier een Huawei ONT ontvangen (odido/openfiber glas netwerk) deze werkt prima.

Heb momenteel de Zyxel modem er nog tussen hangen en de deco M4's in access point modus omdat ik de bedrade poorten nog nodig heb, zou ONT > deco meer snelheid geven dan ONT > Zyxel > deco?

[ Voor 26% gewijzigd door saikol op 07-01-2025 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proditor
saikol schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:39:
[...]

Wij hebben bij installatie hier een Huawei ONT ontvangen (odido/openfiber glas netwerk) deze werkt prima.

Heb momenteel de Zyxel modem er nog tussen hangen en de deco M4's in access point modus omdat ik de bedrade poorten nog nodig heb, zou ONT > deco meer snelheid geven dan ONT > Zyxel > deco?
Dat zal niet veel uitmaken, maar denk dat je nu veel features van de deco's niet kan gebruiken zoals bv VPN client.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:16

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hier inmiddels ook voornemens om Ziggo te gaan verlaten naar de zoveelste prijsverhoging.

Voor mijn begrip: de zyxel fungeert als modem na de ONT. Deze kan in geen geval op bridge mode gezet worden.

Wel kan de Zyxel er tussenuit.

Zijn er nog eisen waar een router dan aan moet voldoen? Ik heb een Ubiquiti UDM (non pro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:11:
Hier inmiddels ook voornemens om Ziggo te gaan verlaten naar de zoveelste prijsverhoging.

Voor mijn begrip: de zyxel fungeert als modem na de ONT. Deze kan in geen geval op bridge mode gezet worden.

Wel kan de Zyxel er tussenuit.

Zijn er nog eisen waar een router dan aan moet voldoen? Ik heb een Ubiquiti UDM (non pro).
De zelfstandige router moet overweg kunnen met VLAN300.
(https://community.odido.n...ter-aan-te-sluiten-357561)

[ Voor 12% gewijzigd door RoRoNL op 20-01-2025 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:16

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zie een vlan optie. En ik kan een id opgeven. Dus dat lijkt te lukken.
Pagina: 1