Mitsubishi Heavy Industry ZSX lekt gas, maar is lekdicht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sneeperG5
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-05 14:26
Ja, een tegenstrijdige titel :)

Bij mijn vader hangen thuis, dezelfde MHI units als dat ik heb. Echter heeft hij sinds kort een probleem met zijn MHI 3.5 ZSX.

Even kort de basis:
Installatiejaar: 2021
Leidinglengte: ~10m (gelijkvloers)
Koppelingen: flare.
Bij inbedrijfsstelling met stikstof laten afpersen, waar het systeem perfect op druk bleef.

Probleem:
In koel modus gaat hij elk uur uit, waarbij de run indicator op AAN staat en het timer lampje 5x knippert. Volgens het boekje betreft dat: Compressor overhit door (te weinig gas / sensor afvoerleiding defect / gesloten serviceklep).

Tot zo ver de feiten, ik was er vandaag niet bij toen de monteur langs kwam, dus er kan wat missen in het verhaal.

De monteur heeft de werkdruk gecontroleerd en zag dat deze minder was dan dat hij hoort te zijn. Zijn conclusie was daarmee dat er te weinig gas (R32) in het systeem zat. Hij heeft het systeem op druk gezet (i vermoed met stikstof), en gekeken of er bij de aansluitingen een lek zat. Ik begreep dat de zeepsop methode hiervoor is gebruikt. Bij zowel de aansluiting bij de binnenunit als de bij de buitenunit was er geen lek geconstateerd. De monteur heeft de druk er voor 20 minuten opgehouden en met een digitale meter vastgesteld dat er geen drukverlies heeft opgetreden tijdens deze periode.

In andere woorden, het systeem is lekdicht. Hij heeft het systeem daarna bijgevuld en het werkt allemaal weer.

De monteur dacht dat de 3/8" aansluiting op de buitenunit licht vettig was en dat het misschien daarlangs gelekt heeft, maar zeker weten deed hij het niet.

Een goede reden/verklaring voor het feit dat er gas uit is maar er geen lek gevonden kan worden hebben we niet gekregen. Dit gaat een beetje tegen mijn logica in, het zit mij niet lekker.

Bij het maken van de afspraak met de monteur, waar mijn vader het probleem uitlegde vertelde de monteur dat het bij flare koppelingen wel eens kan gebeuren in de winter dat die door krimpen/uitzetten kunnen gaan lekken.

Met deze kennis zit in aan twee mogelijke oorzaken te denken;
1. Een van de flarekoppelingen krimt zodanig bij kou dat hij op dat moment NIET lekdicht is, maar bij warmere temperaturen wel. Kan dit überhaupt?

2. In de winter word de unit gebruikt om te verwarmen, en vindt er een fysieke verandering plaats in de weg hoe de R32 loopt middels de `reversing valve`. Zou het kunnen doordat die reversing valve in een andere stand staat er ergens in het cirquit (wellicht wel binnen die reversing valve zelf) nu wel het lek 'open' is en er dus hele kleine beetjes gas ontsnappen?

Is er een verklaring voor deze situatie en hoe zouden we die kunnen valideren?

Alle reacties

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:50
Afpersen met stikstof en dan vacumeren en breken met koudemiddel is hiervoor de correcte procedure.
Wat veel bedrijven niet doen is na het in bedrijf stellen van de unit deze na te lopen met een snuffelaar (koudemiddeldetector), vooral bij flare koppelingen zou ik het wel doen.
Nadeel is dat die meters nogal duur zijn en wat onderhoud vragen alsmede jaarlijkse keuring/ calibratie.

Flare koppelingen die in de winter niet en in de zomer wel lekdicht zijn heb ik nog nooit gehoord. Een koppeling in een koudemiddelcircuit wordt tijdens bedrijf altijd blootgesteld aan temperatuursverandering ongeacht in welke stand de AC unit staat. Een flare is dicht of niet.
Wat mij bevreemd is waarom de vettige koppeling niet losgehaald is, gereinigd en desnoods opnieuw is aangezet. Vette koppeling houd in dat die lek is maar ook dat er olie tussen de koppeling zit, als je er niks aan doet blijft die lekken.

Vwb de reversing valve, meestal zijn dit een set solenoids, die zullen niet zo snel naar de open lucht gaan lekken omdat ze in principe afgesloten zijn van de buitenwereld. Openen en sluiten gaat dmv een elektromagneet.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:01
Hoeveel koudemiddel heeft hij eruit gehaald ? Dat moet wel iets zeggen over of er een lek is of niet.
Service aansluiting of kraan zelf kunnen ook lekken. (En zodra je een slang aansluit, merk je niet dat je service aansluiting lekt. Daarom altijd even afschuimen na gebruik)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:06
ingmar89 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:14:
Hoeveel koudemiddel heeft hij eruit gehaald ?
[...]
Ik lees nergens dat er gas uit is gehaald. Vermoedelijk is bij deze lekdetectie alleen het deel vanaf buitenunit naar de binnenunit toe afgeperst.

De buitenunit kan echter intern ook lekken, onlangs nog gezien bij een aircomonteur die dit voorhad bij een Haier: YouTube: Een lekkage aan een airco vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 15-08-2024 09:44 ]

• sneeperG5
Bedankt voor jullie reactie!
ingmar89 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:14:
Hoeveel koudemiddel heeft hij eruit gehaald ? Dat moet wel iets zeggen over of er een lek is of niet.
Service aansluiting of kraan zelf kunnen ook lekken. (En zodra je een slang aansluit, merk je niet dat je service aansluiting lekt. Daarom altijd even afschuimen na gebruik)
Dat is bij ons niet bekend.

En een goede tip, ik ga mijn vader even instrueren om met sopje te controleren of de service poort lekt.
ThinkPad schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:42:
[...]

Ik lees nergens dat er gas uit is gehaald. Vermoedelijk is bij deze lekdetectie alleen het deel vanaf buitenunit naar de binnenunit toe afgeperst.

De buitenunit kan echter intern ook lekken, onlangs nog gezien bij een aircomonteur die dit voorhad bij een Haier: YouTube: Een lekkage aan een airco vinden.
Wij weten niet of er gas uitgehaald is. Maar ik mag aannemen dat wanneer hij stikstof op het systeem zet, hij alles erna weer netjes met een vacuumpomp eruit haalt.

Ik heb de video even bekeken, we weten niet of hij de poorten dichtgedraaid heeft en/of daarna open om zowel buitendeel als leidingen + binnendeel te testen.

• sneeperG5
nodri2000 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:06:
Afpersen met stikstof en dan vacumeren en breken met koudemiddel is hiervoor de correcte procedure.
Wat veel bedrijven niet doen is na het in bedrijf stellen van de unit deze na te lopen met een snuffelaar (koudemiddeldetector), vooral bij flare koppelingen zou ik het wel doen.
Nadeel is dat die meters nogal duur zijn en wat onderhoud vragen alsmede jaarlijkse keuring/ calibratie.

Flare koppelingen die in de winter niet en in de zomer wel lekdicht zijn heb ik nog nooit gehoord. Een koppeling in een koudemiddelcircuit wordt tijdens bedrijf altijd blootgesteld aan temperatuursverandering ongeacht in welke stand de AC unit staat. Een flare is dicht of niet.
Wat mij bevreemd is waarom de vettige koppeling niet losgehaald is, gereinigd en desnoods opnieuw is aangezet. Vette koppeling houd in dat die lek is maar ook dat er olie tussen de koppeling zit, als je er niks aan doet blijft die lekken.

Vwb de reversing valve, meestal zijn dit een set solenoids, die zullen niet zo snel naar de open lucht gaan lekken omdat ze in principe afgesloten zijn van de buitenwereld. Openen en sluiten gaat dmv een elektromagneet.
Wat betreft die vettige koppeling, als die inderdaad het probleem is en daarlangs gelekt heeft, dan is het wel apart dat het lek nu niet te detecteren is, zonder dat er wat met die koppeling gedaan is. Is dat iets wat vaker voorkomt?

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:01
Maar hoeveel koudemiddel heeft hij dan bijgevuld? Want als er nog koudemiddel in zat, dan zul je dat moeten wegen. Anders weet je niet hoeveel er bij moet.

Of hij was helemaal leeg. (En met jouw klachten kan er nooit heel veel meer in gezeten hebben)

[ Voor 32% gewijzigd door ingmar89 op 15-08-2024 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sneeperG5
ingmar89 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:32:
Maar hoeveel koudemiddel heeft hij dan bijgevuld? Want als er nog koudemiddel in zat, dan zul je dat moeten wegen. Anders weet je niet hoeveel er bij moet.

Of hij was helemaal leeg. (En met jouw klachten kan er nooit heel veel meer in gezeten hebben)
Het duurde even voordat we antwoord hadden en een echt compleet antwoord is het ook niet:
Hij heeft binnen en buitenunit afgeperst en gevacumeerd en ruim 1KG bijgevuld.

Verder hebben we nog even de zeepsop methode toegepast op de koppelingen en ook op de servicepoort, terwijl hij aanstond natuurlijk. Geen lekkages te bespeuren.

Maakt het nog uit of je in koel of in verwarm modus draait mbt een lekkage op een van de aansluitingen bij de buitenunit, omdat je normaal een hoge druk en lage druk kant hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:06
sneeperG5 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:16:
[...]
Hij heeft binnen en buitenunit afgeperst en gevacumeerd en ruim 1KG bijgevuld.
Dan was de unit dus praktisch leeg, want af-fabriek zit er 1200g in lees ik.
Maakt het nog uit of je in koel of in verwarm modus draait mbt een lekkage op een van de aansluitingen bij de buitenunit, omdat je normaal een hoge druk en lage druk kant hebt.
Je kan zowel verwarmen als koelen even proberen en dan in beide standen volgas (dus bij koelen laagste setpoint en bij verwarmen hoogste setpoint). Liefst als het buiten vrij warm is en bij verwarmen als het fris is (dus 's avonds later op de avond in deze periode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sneeperG5
ThinkPad schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:17:
[...]

Dan was de unit dus praktisch leeg, want af-fabriek zit er 1200g in lees ik.

[...]

Je kan zowel verwarmen als koelen even proberen en dan in beide standen volgas (dus bij koelen laagste setpoint en bij verwarmen hoogste setpoint). Liefst als het buiten vrij warm is en bij verwarmen als het fris is (dus 's avonds later op de avond in deze periode).
Beide zijn geprobeerd, helaas niks te ontdekken.

Iemand nog een ander idee of maar gewoon afwachten of hij over 3 jaar weer leeg is?
Pagina: 1