Audi - waarom is een slang koud?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartHomer1993
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-07 18:13
Hi! Eigenlijk een simpele vraag: ik ging net even onder de motorkap kijken van onze auto, heb er ongeveer een kwartiertje mee gereden, ik voelde toen aan een slang die echt voelbaar koud was (ik gok misschien wel 10 graden?) en ook een beetje condens had aan de buitenkant. Het is natuurlijk warm en vochtig buiten momenteel en als die slang koude (ik denk koel-)vloeistof vervoerd dan snap ik de condens wel. Maar vroeg me ineens af: waarom is die slang eigenlijk koud? Ik heb de airco wel aan binnen en buiten is het 24/25 graden, ik heb echt geen idee maar vroeg het me ineens af. Is dit dan de slang die zorgt dat m’n airco koel is? Wie kan het me uitleggen :) het gaat om de slang op de foto tussen de rode pijlen (foto’s zijn niet mijn auto, is wat ik zo snel vond op internet).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/se4uw3TztDdg_DPb61QGniyPp3U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jZZXgI7oaUHOCIVnjbtjG1YG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhyyzBdpywJKfo1aK1Er4dP_xv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sswk15wISx0QwZlHASdshSsd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dE-7-m9tG4J6Ldx3ndQfS31scvQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bQ5SSB8jSD6GUFXS8dSDyRnH.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Je airco condensor zit daar ergens, dat lijkt volgens mij een beetje op een radiateur maar dan kleiner. De aircopomp zit ook op de multiriem, volgens mij daar onder de dynamo, één-na-laatste foto. De slang is ook redelijk smal en dat pijpje daaronder nog smaller. Koelvloeistofslangen zijn twee keer zo dik.

[ Voor 21% gewijzigd door jnr24 op 14-08-2024 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dat is een aircoslang. De compressor heeft 2 van die slangen: eentje koud en eentje warm. De koude gaat naar je verdamper in je dashboard zodat jij koude lucht in de auto krijgt, de warme gaat naar je condensor zodat de airco daar zijn warmte kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartHomer1993
Ah oke. Maar wat mij opviel is dat dus die koude slang condens had aan de buitenkant en dat er soms een druppel op de bodemplaat drupt. Maar dat is dan dus gewoon condens van wat op de buitenkant van die slang zit, is dat dan niet erg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:02
SmartHomer1993 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 21:03:
Ah oke. Maar wat mij opviel is dat dus die koude slang condens had aan de buitenkant en dat er soms een druppel op de bodemplaat drupt. Maar dat is dan dus gewoon condens van wat op de buitenkant van die slang zit, is dat dan niet erg?
Nee, dat is logisch en normaal.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 20:59

TommieW

Numa numa.

SmartHomer1993 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 21:03:
Dat hoort zo. Sterker nog: als de airco even gewerkt heeft en je de auto parkeert zal er een plasje onder de auto onstaan, ter hoogte van het dashboard. Dat is condens die ontstaan is.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartHomer1993
Kijk, helder. Dan heb ik weer wat geleerd. :) dank
Pagina: 1