Voornaam veranderen - Discussie & Ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Ik ben op zoek naar mensen die daadwerkelijk ervaring of kennis hebben van de procedure wijzigen voornaam.

In het gelinkte artikel staat er bij uitspraak het volgende:

Toewijzing: als de rechter het veranderen van de voornaam goedkeurt, dan past de gemeente de voornaam aan in de Basisregistratie Personen (BRP)

Nu ben ik vooral benieuwd wat er daarna eigenlijk allemaal gebeurt of wat je moet regelen.

Welke bedrijven/instanties worden hier bijvoorbeeld allemaal nog meer (automatisch) van op de hoogte gesteld?

Hoe zit het bijvoorbeeld met zaken als de zorgverzekering, hypotheek, verzekeringen, (spaar)rekeningen, nieuw paspoort, notaris/testament etc.

En hoe makkelijk/moeilijk gaan commerciële bedrijven er mee om, om je naam in een account te wijzigen. Denk bijvoorbeeld aan telefoonabonnementen, energieleveranciers enz. Die gebruiken vaak namelijk automatisch je naam zoals van je paspoort.

Voor een discussie over waarom naam veranderen of dat het makkelijker is om alleen je roepnaam te veranderen mag een eigen topic worden aangemaakt ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:55
De zorgverzekering is gekoppeld aan je BSN, dus neem aan dat dat vanzelf wordt aangepast vanwege de link.

De andere bedrijven (niet overheid) die je noemt daar schrijf je jezelf in, neem aan dat je die bedrijven allemaal moet aanschrijven... Al kan je tegenwoordig ook vaak zelf gegevens aanpassen na inloggen in de omgeving. Kan best dat sommige van die bedrijven zoals een bank om legitimatie gaat vragen, maar iets zoals een verzekering wordt niet eens met je ID gecheckt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:35
Greatsword schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:24:
Voor een discussie over waarom naam veranderen of dat het makkelijker is om alleen je roepnaam te veranderen mag een eigen topic worden aangemaakt ;)
Als je er een algemeen topic van wil maken, kun je de titel misschien beter aan laten passen om te benadrukken dat het vooral om de procedure gaat.

Als het je vooral gaat om info voor jezelf, kun je de topictitel misschien beter minder algemeen maken.

Want ik durf te wedden dat het op de eerste pagina al zal gaan over het waarom.

Verder geen kennis van of ervaring mee, maar dit viel me op ^_^

[ Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 14-08-2024 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:50
Mocht je het willen weten kan je altijd even bij de gemeente navragen.

Ik weet dat het in de BRP wordt aangepast. "Alle" (semi)overheidsinstanties zijn hierop aangesloten.
Instanties als banken en pensioenfondsen KUNNEN hier ook aansluiting toe vragen.
De notaris kan hier ook gewoon mensen in opzoeken (de basis persoonsgegevens).

Mocht je een meer uitputtende lijst willen zou ik nogmaals even de gemeente contacteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:11
Ik begrijp dat je niet (alleen) je roepnaam wilt veranderen, maar daadwerkelijk je formele voornaam/voornamen. Het eerste is namelijk vrij eenvoudig: vanaf nu tegen iedereen zeggen wat je nieuwe roepnaam is. Het tweede is een stuk moeilijker, maar dat wist je al.

Ik betwijfel of er een signaal wordt afgegeven aan instanties als jij je naam wijzigt. Ik werk bij een overheidsinstantie, maar weet niets over een dataconnectie tussen ons HR-systeem en een externe database. Ik vermoed dan ook dat je alle instanties waar je bij ingeschreven staat, zelf op de hoogte moet brengen, maar zeker weten doe ik het niet. Vraag het eens na bij je bank en werkgever.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Met een nieuwe naam zou je ook een nieuw uittreksel van de gemeentelijke basisadministratie krijgen. Daar kun je kopieën van gebruiken om bij instanties je naam aan te laten passen. Dat ga je de komende jaren nog tegenkomen.

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:36
Ik schrijf al 30 jaar een andere voornaam dan in mijn paspoort staat, Nooit officieel gewijzigd, en nooit problemen mee gehad. Bij het boeken van een vliegticket schrijf ik wel altijd de naam vanuit mijn paspoort.

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:11
mcsluis schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:42:
Ik schrijf al 30 jaar een andere voornaam dan in mijn paspoort staat, Nooit officieel gewijzigd, en nooit problemen mee gehad. Bij het boeken van een vliegticket schrijf ik wel altijd de naam vanuit mijn paspoort.
Dan betreft het dus je roepnaam. Die is nergens formeel vastgelegd. Ik heb meerdere voornamen, maar geen daarvan is de roepnaam die mijn ouders mij ook gegeven hebben.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tunaflish
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-05 12:36
Ik heb dit een paar jaar geleden gedaan, en sommige instanties die aangesloten zitten op het BRP moet je alsnog zelf achter de broek aan zitten. Hou er sowieso rekening mee dat al je officiële documenten zoals ID-kaart, paspoort en rijbewijs meteen ongeldig worden en opnieuw aangevraagd moeten worden. In mijn geval heb ik mijn naam moeten laten aanpassen in mijn geboortegemeente en in mijn huidige gemeente alles opnieuw aanvragen, wat nog even duurde omdat zij de wijziging zelf nog niet door hadden. Het is een gedoe, allemaal. Maar, als je dat eenmaal gehad hebt:
  • Bank gaat niet automatisch en moest er fysiek langs met paspoort met daarop je nieuwe naam
  • Mijn zorgverzekeraar vond het allemaal maar lastig en vroeg me om even een kopie van mijn nieuwe ID-kaart naar info@verzekeraar.nl te sturen, wat ik niet denderend vond. Niet gedaan overigens, klacht ingediend en later gebeld dat ze die procedure aanpassen dat het wél veilig gaat
  • Energiemaatschappij vroeg naar allerlei niet bestaande bewijzen dat ik die naam had veranderd en wist ook niet te vertellen waar ik dat dan uberhaupt heen had moeten sturen; pas na een klacht indienen kreeg ik een week later een berichtje van die afdeling dat ze het voor me geregeld hadden, zonder verder bewijs
  • PostNL snapt, ondanks dat ze de gegevens bij mijn bank opvragen, wel de juiste uitgeschreven namen maar niet de initialen
  • Je apotheek heeft het ook niet automatisch door, maar werd in mijn geval wel vrij makkelijk aangepast
En zo nog een lading meer. Er zijn weinig instanties/bedrijven die hier op voorbereid zijn om het zelf te kunnen doen. De meeste geven qua informatie over naamswijzigingen ook niet meer dan de situaties waarin met trouwt of juist scheidt en de achternaam gewijzigd wordt. In alle andere gevallen is het 'bel maar en hoop dat je iemand aan de lijn krijgt die het kan en wil doen'. Bereid je er op voor dat je echt jaren bezig bent met alles overal aangepast te krijgen.

So long, and thanks for all the fish!

• Ruuhuu
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 14:43
Mijn vrouw heeft een aantal jaar geleden de spelling van haar voornaam aangepast. De procedure zelf vond ik wel een beetje overdreven veel tijd en geld kosten. Na de aanpassing in het BRP en een doorgeef rondje is het eigenlijk wel soepel gegaan. Recent heb ik de oude spelling ook niet meer op documenten zien staan.
De huidige spelling is veel meer voorkomend en logischer, dus dat speelt ook wel mee denk ik.

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:35
Goed topic om te lezen. Ik zit er over enige tijd ook aan. Gelukkig zelfde initiaal, dat maakt het schijnbaar wat makkelijker.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:22
Het verschilt per (overheids)instelling hoe er met het BRP wordt gewerkt. Vaak halen ze eenmalig de info uit her BRP wanneer ze voor de eerste keer iets voor je moeten doen. Modernere applicaties (en bij (semi)overheden is dat een ruim begrip) bieden de mogelijkheid om (voor)namen aan te passen. Applicaties die zijn verbonden met asbest applicaties legacy kunnen een probleem geven, in de tendens van 'computer says no'.
Andere applicaties halen elke keer de laatste gegevens op uit het BRP. Daar zul je geen gedoe mee hebben.

Commerciële bedrijven hebben bijna allemaal CRMs die geüpdate zijn - daar is het aanpassen van je naam geen issue. Energiemaatschappijen is altijd een drama omdat ze verplicht zijn elke vorm van misbruik/fraude te onderzoeken.

Let goed op bij verzekeringen! Die zullen dit aan kunnen grijpen om niet uit te betalen 'want de polis staat op naam van iemand anders.' Geef de wijziging door en vraag altijd bevestiging dat de aanpassing goed is verlopen. Bewaar deze bevestigingen in een dikke map en maak er meerdere back ups van.

Team anti-scalp - wauw..

Pagina: 1