Die term "eurocent"

Pagina: 1
Acties:
  • 1.233 views

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
nieuws: 'Allego vervangt per 1 september connectietarief door kleeftarief' @Hayte

In dit artikel komt opeens die term "eurocent" weer bovendrijven. Hier zijn de redenen waarom ik dat raar vind:

1. Ik vind het een knullige term, omdat in (bijna?) geen enkele cultuur ze hun centen "<valuta>cent" noemen, maar gewoon "cent", in de lokale vertaling.
2. Het is niet meer nodig. In 2002 hadden we het nog over de eurocent en de cent (guldencent?), maar het is 22 jaar later inmiddels.
3. Heel soms is het nodig voor onderscheid met een dollarcent, maar in dit geval niet. En zelfs dan is het duidelijk uit de context.

Conclusie, met het woord "cent" weet iedereen dat het niet over guldens gaat :)

Extra context krijgen is prettig, maar teveel context, sorry dat ik het zeg, vind ik knullig. Niemand gaat zitten klagen dat het eurocenten moeten zijn omdat er ook dollarcenten en kronencenten en dinarcenten bestaan.

日本!🎌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:03

Hayte

Nieuwsredacteur
Ik ervaar het zelf niet als knullig of raar, maar ik heb het in overleg met de eindredactie aangepast. Dank voor je feedback :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robsel_NL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:48
Het voelt tegenwoordig wel erg overbodig inderdaad. In de overgangfase snapte ik het wel.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wouter079
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-07 11:00
Dit is simpelweg een mening, apart om een redactie daarop aan te spreken. Taaltechnisch is er niets mis met het gebruik van het woord eurocent, aldus Van Dale: https://www.vandale.nl/gr...rlands/betekenis/eurocent

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Het is inderdaad een mening, en een forum is volgens mij een plek om die te ventileren.

Ik heb ook nooit gezegd dat het fout is, alleen dat het tegenwoordig niet meer nodig is, en er ook geen context ontbreekt die de noodzaak rechtvaardigt. Dus ik weet niet waar je vandaan tovert dat ik het een taaltechnisch probleem vind, maar dat is niet het geval.

日本!🎌

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:03
wouter079 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:19:
Dit is simpelweg een mening, apart om een redactie daarop aan te spreken. Taaltechnisch is er niets mis met het gebruik van het woord eurocent, aldus Van Dale: https://www.vandale.nl/gr...rlands/betekenis/eurocent
Je link bevestigt alleen dat het woord bestaat, niet of het wel of niet correct/slim/logisch gebruikt werd in de specifieke zin in het artikel.
De conclusie dat er taaltechnisch dus 'niets mis mee was', is dus nogal kort door de bocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:04
Zo gek is het niet, cent betekend honderdste, honderdste van wat dan? Ah van een Euro.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Robsel_NL
LordSinclair schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:12:
Zo gek is het niet, cent betekend honderdste, honderdste van wat dan? Ah van een Euro.
Dus als ergens staat dat iets 5 cent per uur kost ga jij je afvragen waarvan? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Robsel_NL schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:54:
[...]

Dus als ergens staat dat iets 5 cent per uur kost ga jij je afvragen waarvan?
Dit gaat dan specifiek over een Nederlands bericht, maar hoe vaak wordt er niet over Dollar's v.s Euro's gesproken? Dan is het wel handig om de valuta erbij te zetten.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou willen dat ik kon veroorloven om me aan dat soort dingen te storen.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
wouter079 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:19:
Zo apart is het niet, als de redactie meestal 'cent' gebruikt en hier opeens 'eurocent' gebruikte. Kwestie van consistentie.

Dat de redactie er ook gehoor aan heeft gegeven, en het aangepast heeft, geeft ook aan dat zij het niet apart vonden ;)

The devil is in the details.

• Robsel_NL
Room42 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:59:
[...]

Dit gaat dan specifiek over een Nederlands bericht, maar hoe vaak wordt er niet over Dollar's v.s Euro's gesproken? Dan is het wel handig om de valuta erbij te zetten.
Ja dat is logisch. Maar hier in dit bericht totaal niet van toepassing.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Robsel_NL schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:11:
[...]

Ja dat is logisch. Maar hier in dit bericht totaal niet van toepassing.
Maar jij had het niet over "dit bericht". Jij had het over "ergens", met je " 8)7 ". 8)7

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Aangezien een en ander inmiddels al is afgehandeld door de redactie en het blijkbaar lastig is om vriendelijk te blijven naar elkaar doe ik hier een slotje op.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.