Wifi verbeteren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:47
Hallo allen,

Ik wil thuis de wifi verbeteren.
Meterkast: kpn router box 12 met glasvezel.
In de woonkamer hangt momenteel een accespoint van ubiquinti welke aan vervanging toe is.
Daarbij wil ik meteen een wifi punt op de overloop toevoegen omdat het bereik daar minimaal is.

Is de tp deco x50 een stabiele oplossing of zijn er betere alternatieven?
Budget wat we willen besteden 3a 400 euro.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kun je huidige situatie verduideljiken?

- gebruik je zowel de WiFi van de Experia 12 als vvan de Ubiquiti AP?
- welke Ubiquiti AP heb je?
- waarom is het aan vervanging toe? Welke eis heb je die het niet vervult?

Dan de nieuwe situatie...

Een AP in de woonkamer en een op de overloop tussen 1e en 2e verdieping is vaak in NL eengezinswoningen de ideale plaatsing als je twee AP's hebt - en als die AP's bedraad aangesloten zijn op de router. Hamvraag dus: heb je een netwerkkabel naar overloop? Of ga je die plaatsen? In dit geval heb je geen idiote specs nodig qua apparaat, hooguit een match voor wat je clients aan kunnen.

Wil je met mesh werken (dus draadloze backhaul van AP naar router), dan heb je meer hardware nodig (3 stuks om zelfde dekking te leveren als 2 stuks bedraad aangesloten) en moet je ze plaatsen waar je wel nog goed signaal hebt. Vaak kom je dan uit op eentje in de woonkamer, eentje onderaan trapgat op begane grond en eentje daarboven (waarschijnlijk op zolder). In dit geval hebben hogere specs (4x4 MIMO en/of tri-band AP) zin om maximale snelheden te halen. Dan nog zal het vrijwel altijd trager zijn dan bedraad, en het zal meer kosten. Hogere specs veranderen niets aan de behoefte aan meer apparaten voor dezelfde dekking.

In het algemeen wil je alle WiFi in een gebouw vanuit zelfde systeem beheerd hebben, dus ofwel KPN Experia, danwel Ubiquiti UniFi danwel TP-Link Deco. Er zijn wel zeer grote verschillen tussen die systemen. UniFi geeft je zeer uitgebreide mogelijkheden om dingen in te stellen, Deco en Experia zijn volledg dumbed-down en je kunt er vrijwel niets instellen. Als je gebruik maakt van de instelmogelijkheden die UniFi biedt, zul je niet snel tevreden zijn met wat Deco biedt.

KPN's Super WiFi komt qua specs nagenoeg overeen met de Deco X60 en de UniFi UAP 6 Pro. Ik zou als je geen verdere eisen hebt als eerste aanraden om dat te gebruiken, aangezien het samen kan werken met je Experia 12 en het minste kost.

Verder is de keuze tussen KPN, Deco, UniFi en andere systemen (denk aan Asus AIMesh, HPE Aruba InstantOn, TP-Link Omada etc) vooral een kweste van je eisen scherp te hebben en de beste match te vinden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
Experiabox en ubiquinti staan samen aan qua wifi. Ubiquinti voorzag de woonkamer en tuin van wifi, de experiabox de hal en deels de bovenverdieping.
Ubiquinti is een 10 jaar oud, verbinding valt steeds weg, is er wel verbinding is deze max 50mb op 1m, ter vergelijking de experiabox haalt ruim 600mb op 6m.
Betreft de ubiquinti ap ac lr.

De deco x50 zou sowieso bedraad worden aangesloten en werken als AP. Dit geldt ook voor een losse AP.

Eisen;
Zo snel mogelijk binnen het budget.
Stabiel.
3 wifi punten AP’S is geen probleem.
Liefst 2 of meer utp uitgangen om bedraad iets aan te sluiten.
Geen extra apparatuur om de wifi te beheren, liefst via een app of webinterface.

Kpn superwifi ziet er goed uit, echter wisselen wij elk jaar van provider om zo maximaal te profiteren van de kortingen. Lijkt mij dat de kpn wifi niet gaat werken bij ziggo.

Doordat er zoveel keus is kom ik er niet uit welke ik het beste kan aanschaffen. Ben verder niet merk gebonden.

[ Voor 4% gewijzigd door nico_09 op 14-08-2024 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:03
Je kan die kpn box in de woonkamer hangen. 1 utp kabel direct van glasvezelconverter naar woonkamer.

Je zou dan denk ik ook weer met een utp kabel terugmoeten naar de meterkast om naar de 1e/2e te gaan. Er zijn 1Gbps over 1 aderpaar modules die je misschien kan gebruiken. Of iets met vlans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-05 21:41
Gebruik een deel van je budget om een vaste kabel naar boven te regelen is mijn advies ...

Dit hoeft niet altijd gepaard te gaan met lelijke gaten boren, vaak zijn er ook oude overbodige leidingen naar 1e verdiep

Zeker de moeite waard !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-05 22:33

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

@nico_09 Volgende keer zou ik graag wat meer eigen inzet willen zien wanneer je een post opent. Dit is echt te karig en nu kunnen weinig Tweakers jou echt goed helpen. @dion_b heeft al een mooie reactie geschreven en een aantal andere reacties zijn al geplaatst, daarom gooi ik de boel nu niet op slot.

Je kan eventueel je TS bewerken met meer informatie over je huis. Zeker met technieken zoals Wifi: hoe meer informatie hoe beter.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-04 17:48

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Zoals @jnr24 al zegt, wellicht een mogelijkheid de V12 op een betere plek te plaatsen, afstand tot de ONT maakt niet gek veel uit.

SuperWiFi punten kun je huren maar ook los kopen, dit zijn in principe gewoon AP's en dus ook te gebruiken met een andere provider.

Loze leidingen zoeken, misschien loopt er nog een oude coax of telefoonkabel ergens naar toe?

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
Yariva schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:58:
[mbr]@nico_09 Volgende keer zou ik graag wat meer eigen inzet willen zien wanneer je een post opent. Dit is echt te karig en nu kunnen weinig Tweakers jou echt goed helpen. @dion_b heeft al een mooie reactie geschreven en een aantal andere reacties zijn al geplaatst, daarom gooi ik de boel nu niet op slot.

Je kan eventueel je TS bewerken met meer informatie over je huis. Zeker met technieken zoals Wifi: hoe meer informatie hoe beter.[/mbr]
Wat een bijzondere reactie van een moderator, ik heb er weinig verstand van en dacht al een mooie en duidelijke TS te hebben geplaatst. Ik zal het nog duidelijker proberen te vermelden.
Dank dat je hem open laat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
ijske schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:41:
Gebruik een deel van je budget om een vaste kabel naar boven te regelen is mijn advies ...

Dit hoeft niet altijd gepaard te gaan met lelijke gaten boren, vaak zijn er ook oude overbodige leidingen naar 1e verdiep

Zeker de moeite waard !
Alle kamers zijn voorzien van een utp kabel, zo ook de pc.
Problemen ontstaan door geen wifi op de mobiele apparaten, telefoons, tablet, airco’s e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
Ik ga me verdiepen in kpn superwifi 2. Met 2 kom ik hopelijk een eind om een mooie dekking te realiseren in de woning.
Bedankt voor de antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nico_09 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:21:
Experiabox en ubiquinti staan samen aan qua wifi. Ubiquinti voorzag de woonkamer en tuin van wifi, de experiabox de hal en deels de bovenverdieping.
Ubiquinti is een 10 jaar oud, verbinding valt steeds weg, is er wel verbinding is deze max 50mb op 1m, ter vergelijking de experiabox haalt ruim 600mb op 6m.
Betreft de ubiquinti ap ac lr.
De AC LR zou veel beter dan dit moeten kunnen bieden. Dit klinkt eerljik gezegd alsof instellingen niet optimaal staan en je client op de AC LR steeds op 2.4GHz blijft hangen, dat inderdaad meestal max 50Mbps levert en instabiel is als je buren hebt.

Dit geeft gelijk ook antwoord op mijn vraag - die je niet expliciet beantwoordt - over wat je met de instelmogelijkheden van de UAP doet: niets positiefs. Dan ga je ze ook niet missen als je voor een optie kiest met minder mogelijkheden.

Overigens zou ik overwegen om dit te troubleshooten en de instellingen goed te krijgen, want die AC LR zou nog prima moeten voldoen voor snelheden tot zo'n 400Mbs (en wees eerlijk, verschil tussen dat en 600Mbps ga je niet merken) zonder dat je een cent hoeft uit te geven.
De deco x50 zou sowieso bedraad worden aangesloten en werken als AP. Dit geldt ook voor een losse AP.
Dit is een heel belangrijke. Dat betekent dat je helemaal geen dure tri-band hardware nodig hebt. Mocht je voor het Deco systeem willen gaan, dan is de x50 onder deze omstandigheden inderdaad waarschijnlijk beste keuze (tenzij je ergens de x50pro kunt vinden, die is in NL niet algemeen verkrijgbaar, maar biedt voor ongeveer zelfde prijs 2.5Gb Ethernet poorten ipv de 1Gb van de reguliere x50).
Eisen;
Zo snel mogelijk binnen het budget.
Wat voor clients heb je? Als je 600Mbps haalt met de Experia 12 denk ik dat je het over een telefoon of laptop hebt met WiFi-6 support en 2 antennes (2x2 MIMO). Als dat het geval is en je gaat het bedraad aansluiten, dan heeft het weinig zin in meer te investeren dan 2x2 MIMO WiFi-6. WiFI-7 apparaten zijn al te koop, maar de techniek is nog nieuw, compatibility is nog niet helemaal uitontwikkeld. Je betaalt de hoofdprijs (ook qua verbruik, vaak dubbele tov vergelijkbare WiFi-6 AP) en mag dan betalende betatester zijn. Over een jaar of twee zal WiFi-7 absoluut de voor de hand liggende keuze zijn, maar voor nu niet echt tenzij je clients hebt die het ook aan kunnen en je bereid bent stabiliteit op te offeren voor nieuwigheid en hogere prestaties.
Stabiel.
Duidelijk. Ga voor degeljkheid en niet allergoedkoopst of juist allernieuwst.
3 wifi punten AP’S is geen probleem.
Liefst 2 of meer utp uitgangen om bedraad iets aan te sluiten.
Kan. Maar aangezien je een prima functionele switch voor EUR 12 hebt, zou ik hier niet te zwaar aan tillen. Groot voordeel van een enkele UTP, zeker icm PoE (zoals de UAP AC Lite heeft) is dat je het makkelijk op een betere plek hoog kunt hangen. Als er meerdere UTP-kabels uit hangen gaat dat wat lastiger.
Geen extra apparatuur om de wifi te beheren, liefst via een app of webinterface.
Geen enkel systeem vereist dit hard, maar UniFi komt er nog het meest in de buurt, dus die zou ik vermijden.
Kpn superwifi ziet er goed uit, echter wisselen wij elk jaar van provider om zo maximaal te profiteren van de kortingen. Lijkt mij dat de kpn wifi niet gaat werken bij ziggo.
Nee, en die van Ziggo ook niet bij KPN.

Als je regelmatig van provider gaat wisselen zou ik overwegen om niet alleen je WiFi zelfstandig te regelen maar ook een eigen router te nemen zodat er geen impact is op je LAN. Bij KPN kun je het in plaats van de Experia 12 gebruiken en direct op de ONT aansluiten (TP-Link heeft instructies op de site staan, je moet een VLAN instellen), bij Ziggo kun je de Connectbox in bridge mode zetten en hoef je niets met VLANs te doen.

Gezien alles wat je schrijft, lijkt de x50 inderdaad een goede match:

+ WiFi specs passen goed bij je behoefte
+ relatief goedkoop
+ 3 UTP poorten
+ kan als router werken
+ simpel en idiot-proof
- primaire kanaal in 5GHz staat altijd op 36, kan het zwaar krijgen in drukke omgeving
- als default settings niet werken heb je pech, nagenoeg niets in te stellen
Doordat er zoveel keus is kom ik er niet uit welke ik het beste kan aanschaffen. Ben verder niet merk gebonden.
Op zich zijn je eisen niet lastig. Deco voldoet, dat doen meer systemen zoals TP Link Omada (meer opties), HPE Aruba InstantOn (combo van idiot-proof installatie en toch enterprise-grade features) of de Asus gevallen (voor als je een fetish hebt voor grote zwarte nepantennes...). Maar gezien je van provider wisselt is routerfunctie in het systeem een pre. Dat kan met de andere opties maar wordt dan een stuk duurder. Ik denk dat Deco x50 een prima match is hier.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:15
Binnen de x50 reeks bestaat ook nog de x50 poe
Ik dacht dat je met dat model kan kiezen, of voeden via meegeleverde adapter of via poe switch/injector :)

Je provider router vervangen weet ik niet. Als je geen provider iptv hebt goed plan anders zou ik
M in ap mode gebruiken

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:00
nico_09 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:09:
Budget wat we willen besteden 3a 400 euro.
Als je al UTP hebt liggen kan je kijken naar TP-Link Omada.

Ik heb laatst voor een familielid voor ongeveer hetzelfde budget dit neergezet:
uitvoering: TP-Link Omada SDN TL-ER7212PC
2x uitvoering: TP-Link EAP615-WALL
(optioneel) uitvoering: TP-Link EAP653 - AX3000 Ceiling Mount WiFi 6 Access Point, per stuk

De EAP615 schroef je tegen de muur op de plek waar nu een UTP-stopcontact in de muur zit als dit niet gecombineerd is met een elektra stopcontact. In het AP zit ook een switch (met POE) waar je je pc in de desbetreffende kamer kan aansluiten.

Instellen van het hele spul is wel iets waar je even goed voor moet gaan zitten.
Mocht je in de toekomst van provider wisselen hoef je alleen het kabeltje tussen de SDN TL-ER7212PC en Experiabox in het modem van je nieuwe provider te steken.

Als bonus heb je er ook gelijk een POE-switch bij en kan je optioneel ook de Experiabox overbodig maken.

Spel en typfouten voorbehouden

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 21:41:
Binnen de x50 reeks bestaat ook nog de x50 poe
Ik dacht dat je met dat model kan kiezen, of voeden via meegeleverde adapter of via poe switch/injector :)
Plus dat ding heeft 2x 2.5GbE ipv 3x 1GbE. Moet je wel toe kunnen met poortje minder.
Je provider router vervangen weet ik niet. Als je geen provider iptv hebt goed plan anders zou ik
M in ap mode gebruiken
Als je van plan bent langdurig bij zelfde provider te blijven: eens. Maar TS geeft aan dat hij continu van provider wil wisselen. Dan ben je beter af met een eigen LAN zonder afhankelijkheden van de router van de provider.

IPTV? Ja, als dat nog gebruikt wordt kan het meewegen, maar zolang alles IGMP ondersteunt (en dat doet zo'n Deco set) gaat het ook werken met recente IPTV, en door continu van provider te wisselen heeft hij geheid geen ouderwetse aparte poorten voor TV. Komt bij: ik verwacht eigenlijk dat iemand die steeds van provider wisselt eerder een goedkope NLZiet abo heeft dan dure TV van z'n provider.

Maar goed, allemaal aannames. Ik lees nergens iets over TV, dus deed ik een suggestie op basis van wat er wel staat.

Oslik blyat! Oslik!

• laurens0619
Het is inderaad een afweging en voor iedereen anders.

Ik wissel ook jaarlijks van provider maar ik plug gewoon mijn AP om. Ik heb nl geen port mappings of statische adressen. Moet wel soms apparaten even power cyclen om nieuw ip van de dhcp te pakken.

Zou ik de Deco als router gebruiken, dan moet ik mijn geval een Deco plaatsen in de meterkast wat ik een suboptimale plaatsing vindt.

Bonus punt erbij is dat ik geen gedoe kan hebben met mijn ISP als internet niet werkt. Het argument "je gebruikt je eigen modem" kunnen ze niet opvoeren ;)

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

laurens0619 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 21:41:
M in ap mode gebruiken
Vrije modemkeuze is toch gewoon verplicht in Nederland? Als je een gangbare FRITZ!Box pakt (bijv. de 7590 die KPN zelf ook aanbiedt als upgrade) dan zou dat met iedere moderne provider ook gewoon voor IPTV moeten werken..

• laurens0619
Oon schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:16:
[...]

Vrije modemkeuze is toch gewoon verplicht in Nederland? Als je een gangbare FRITZ!Box pakt (bijv. de 7590 die KPN zelf ook aanbiedt als upgrade) dan zou dat met iedere moderne provider ook gewoon voor IPTV moeten werken..
Fritzbox kan het inderdaad maar niet iedere.
ik vond zelf iptv multicast icm een ubiquiti router teveel gedoe/onderhoud.

maar persoonlijk non issue want ik vind nlziet echt 20x fijner dan provider iptv :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oon schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:16:
[...]

Modem != router

Sowieso hebben we het hier over glas, dus geen sprake van een modem. Maar dat maakt niet uit. Volgens ACM heb je het recht een eigen actieve apparaat (layer 2) aan te sluiten op het passieve overnamepunt van je provider (FTU in dit geval).

Maar... dat is laatste wat je wilt als je steeds van provider gaat wisselen. Want ene glas-installatie werkt met AON, andere met GPON, andere met XGS-PON, en Ziggo doet DOCSIS over coax en evt kun je nog iets met DSL doen. Dan moet je bij iedere overstap rekening houden met een nieuw, duur apparaat te kopen, en idem als je provider z'n infra gaat upgraden (AON -> PON, GPON->XGS-PON, XGS-PON->25GPON)

Waar providers niet toe verplicht zijn (ondanks dat providers daar juist zelf op aandrongen bij ACM) is om te zorgen dat je een eigen router (layer 3) achter hun modem/ONT kunt gebruiken. In praktijk verhinderen ze dat gelukkig ook niet, maar met name met value-added services (TV, telefonie enzo) is er geen garantie dat het (makkelijk) werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 15-08-2024 10:52 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1