nico_09 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:21:
Experiabox en ubiquinti staan samen aan qua wifi. Ubiquinti voorzag de woonkamer en tuin van wifi, de experiabox de hal en deels de bovenverdieping.
Ubiquinti is een 10 jaar oud, verbinding valt steeds weg, is er wel verbinding is deze max 50mb op 1m, ter vergelijking de experiabox haalt ruim 600mb op 6m.
Betreft de ubiquinti ap ac lr.
De AC LR zou veel beter dan dit moeten kunnen bieden. Dit klinkt eerljik gezegd alsof instellingen niet optimaal staan en je client op de AC LR steeds op 2.4GHz blijft hangen, dat inderdaad meestal max 50Mbps levert en instabiel is als je buren hebt.
Dit geeft gelijk ook antwoord op mijn vraag - die je niet expliciet beantwoordt - over wat je met de instelmogelijkheden van de UAP doet: niets positiefs. Dan ga je ze ook niet missen als je voor een optie kiest met minder mogelijkheden.
Overigens zou ik overwegen om dit te troubleshooten en de instellingen goed te krijgen, want die AC LR zou nog prima moeten voldoen voor snelheden tot zo'n 400Mbs (en wees eerlijk, verschil tussen dat en 600Mbps ga je niet merken) zonder dat je een cent hoeft uit te geven.
De deco x50 zou sowieso bedraad worden aangesloten en werken als AP. Dit geldt ook voor een losse AP.
Dit is een heel belangrijke. Dat betekent dat je helemaal geen dure tri-band hardware nodig hebt. Mocht je voor het Deco systeem willen gaan, dan is de x50 onder deze omstandigheden inderdaad waarschijnlijk beste keuze (tenzij je ergens de x50pro kunt vinden, die is in NL niet algemeen verkrijgbaar, maar biedt voor ongeveer zelfde prijs 2.5Gb Ethernet poorten ipv de 1Gb van de reguliere x50).
Eisen;
Zo snel mogelijk binnen het budget.
Wat voor clients heb je? Als je 600Mbps haalt met de Experia 12 denk ik dat je het over een telefoon of laptop hebt met WiFi-6 support en 2 antennes (2x2 MIMO). Als dat het geval is en je gaat het bedraad aansluiten, dan heeft het weinig zin in meer te investeren dan 2x2 MIMO WiFi-6. WiFI-7 apparaten zijn al te koop, maar de techniek is nog nieuw, compatibility is nog niet helemaal uitontwikkeld. Je betaalt de hoofdprijs (ook qua verbruik, vaak dubbele tov vergelijkbare WiFi-6 AP) en mag dan betalende betatester zijn. Over een jaar of twee zal WiFi-7 absoluut de voor de hand liggende keuze zijn, maar voor nu niet echt tenzij je clients hebt die het ook aan kunnen en je bereid bent stabiliteit op te offeren voor nieuwigheid en hogere prestaties.
Stabiel.
Duidelijk. Ga voor degeljkheid en niet allergoedkoopst of juist allernieuwst.
3 wifi punten APβS is geen probleem.
Liefst 2 of meer utp uitgangen om bedraad iets aan te sluiten.
Kan. Maar aangezien je een prima functionele switch voor EUR 12 hebt, zou ik hier niet te zwaar aan tillen. Groot voordeel van een enkele UTP, zeker icm PoE (zoals de UAP AC Lite heeft) is dat je het makkelijk op een betere plek hoog kunt hangen. Als er meerdere UTP-kabels uit hangen gaat dat wat lastiger.
Geen extra apparatuur om de wifi te beheren, liefst via een app of webinterface.
Geen enkel systeem vereist dit hard, maar UniFi komt er nog het meest in de buurt, dus die zou ik vermijden.
Kpn superwifi ziet er goed uit, echter wisselen wij elk jaar van provider om zo maximaal te profiteren van de kortingen. Lijkt mij dat de kpn wifi niet gaat werken bij ziggo.
Nee, en die van Ziggo ook niet bij KPN.
Als je regelmatig van provider gaat wisselen zou ik overwegen om niet alleen je WiFi zelfstandig te regelen maar ook een eigen router te nemen zodat er geen impact is op je LAN. Bij KPN kun je het in plaats van de Experia 12 gebruiken en direct op de ONT aansluiten (TP-Link heeft instructies op de site staan, je moet een VLAN instellen), bij Ziggo kun je de Connectbox in bridge mode zetten en hoef je niets met VLANs te doen.
Gezien alles wat je schrijft, lijkt de x50 inderdaad een goede match:
+ WiFi specs passen goed bij je behoefte
+ relatief goedkoop
+ 3 UTP poorten
+ kan als router werken
+ simpel en idiot-proof
- primaire kanaal in 5GHz staat altijd op 36, kan het zwaar krijgen in drukke omgeving
- als default settings niet werken heb je pech, nagenoeg niets in te stellen
Doordat er zoveel keus is kom ik er niet uit welke ik het beste kan aanschaffen. Ben verder niet merk gebonden.
Op zich zijn je eisen niet lastig. Deco voldoet, dat doen meer systemen zoals TP Link Omada (meer opties), HPE Aruba InstantOn (combo van idiot-proof installatie en toch enterprise-grade features) of de Asus gevallen (voor als je een fetish hebt voor grote zwarte nepantennes...). Maar gezien je van provider wisselt is routerfunctie in het systeem een pre. Dat kan met de andere opties maar wordt dan een stuk duurder. Ik denk dat Deco x50 een prima match is hier.