LED verlichting tussen akoestische panelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodboi
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-09-2024
Hey allemaal,

Ik heb gisteren een deel van de muur in mijn woonkamer voorzien van akoestische panelen van Silent Lines. Nu ben ik voornemens een led strip in het paneel aan te brengen (in een zwart profiel met matzwart glas zodat er overdag geen verschil met het vilt lijkt), maar zie even door de bomen het bos niet.

Ik dacht eraan een Philips Hue led strip te kopen (zat zelfs te denken aan een gradient rgb, leuk voor verjaardagen), maar kom er niet helemaal uit wat voor led strip nu geschikt is om direct licht te geven vanuit een akoestisch paneel.

Een reguliere ledstrip bestaat uit leds met een bepaalde afstand, waardoor het duidelijk stipjes worden wanneer je er tegenaan kijkt (ook in een profiel met matzwart glas ervoor denk ik).

Klopt het dat ik dan echt een COB led strip nodig heb? Hue lijkt geen COB RGB aan te bieden. Klopt mijn gedachte wel? Of zijn er hier mensen die een reguliere LED strip in akoestische panelen hebben? Welke LED strips hebben andere forumleden hier gebruikt? En welke profielen?

Ik dacht zelf aan het volgende profiel:
https://www.led-gigant.nl...ekking-134-mm-x-1146.html

Alvast bedankt voor het meedenken :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:17

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Persoonlijk zou ik een WS2812B stripje(s) van BTF Lighting op Ali bestellen met minimaal 90 of 120 LEDs/m en een controllertje (wellicht per paneel - en dan in software (WLED) aan mekaar knopen). De specifieke profielen bij je gekozen winkel heb ik ik geen ervaring mee, wel andere profielen en daar was en ben ik prima tevreden over en de winkel ditto. Dat gezegd hebbend; ook die heb je goedkoper op Ali en zijn exact dezelfde.

Waarom ik dat zo zou doen? Individueel adresseerbare LEDs dus allerlei kekke effectjes (zoals je zegt: voor verjaardagen), maar net zo goed alles in één kleur. WLED integreert met Google Home en Alexa en HomeAssistant etc en wordt actief onderhouden; in de toekomst als je controller sneuvelt koop je een andere en door. Als je een beetje van de DIY bent koop je een Wemos D1 oid of als je een paar euro meer wil spenderen een ESP32. En anders zijn er zat kant-en-klaar controllertjes met WLED. Totaal een fractie van de prijs van Hue e.d. en véél meer controle over alles. Werkt gewoon op WiFi, geen bridges en whatnots nodig. En je gaat, neem ik aan, voor indirecte verlichting.

Afhankelijk van de lengte en hoe goed bedrading is weg te werken in die panelen wil je misschien 12V strips en als je "echt wit" wil dan wil je wellicht kijken naar RGBW of RGBWW strips ipv "gewoon RGB". Voor wat sfeerverlichting is "kleurechtheid", wmb althans, niet echt een héle grote factor. Je kunt er prima elk kleurtje van de regenboog op kwijt en je zult geen knal-100% lichtsterkte willen (again, anders even kijken naar 12V strips of om de paar meter even 5V "injecteren" in de strip).

De diffuser in de profielen doet z'n werk prima; tenzij je er recht op kijkt (en dat wil je sowieso niet) zul je er weinig van zien en als je 90 of meer LEDs/m hebt zou het geen probleem moeten zijn.

[ Voor 69% gewijzigd door RobIII op 14-08-2024 15:10 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodboi
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-09-2024
Ha Roblll, je steekt een mooi verhaal af. Ik ga eens een en ander opzoeken.
De diffuser in de profielen doet z'n werk prima; tenzij je er recht op kijkt (en dat wil je sowieso niet) zul je er weinig van zien en als je 90 of meer LEDs/m hebt zou het geen probleem moeten zijn.
Je kijkt er dus wel recht op want het wordt in een akoestisch wandpaneel verwerkt, zoals dit zeg maar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rMXgCv-n6Na4mkpgTinlvqN37o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WsFn27FVUPGusB9BLTmENFUN.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Goodboi op 14-08-2024 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Ah, zo! Ik dacht meer dit idee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0ckkEhC-_xpVlnTiZVXmQRXWhk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a1oD3OnC3ks6G2qtxQEdZhNA.png?f=fotoalbum_large

Als je er recht op kijkt zou ik zeker voor 120, en misschien beter nog 144 LEDs/m gaan. Hou er dan wel rekening mee dat je elke strip apart wil voeden (dus niet 'doorlussen' zeg maar, tenzij je om de paar meter gaat 'injecten'). Het scheelt of je de strips voluit zet of op, zeg, 25%, dat scheelt ook nogal of je ze afzonderlijk ziet. Ik zou deze video eens bekijken. Verder is 't natuurlijk ook een beetje hoe nauw je er aan bent; wat voor de één prima is, is voor de ander afgrijslijk.

Maar goed, head-on is COB ook een overweging waard. Weet niet of ik het zou doen, maar then again ik zou sowieso niet gauw LED's anders dan indirect gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door RobIII op 14-08-2024 16:38 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:35

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

@RobIII enigzins offtopic maar wat voor lampen (bulbs) zou je hierbij aanraden?

Dus een kamer waar led strips in bv kasten/bureau komen en de bulbs in het plafond/sta lamp. Alles lokaal te beheren.

Ik begin helemaal vanaf 0 dus hoef nergens rekening mee te houden. (Heb ervaring met Arduino, ESP, etc.)

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

sh4d0wman schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 03:34:
@RobIII enigzins offtopic maar wat voor lampen (bulbs) zou je hierbij aanraden?
Geen idee, ik heb 3 "slimme" bulbs en alleen maar omdat ik die voor een paar euro op de kop kon tikken, maar die gebruik ik als gewone LED-lampen (want vrouwlief gebruik gewoon de wandschakelaar en ik krijg op die plek geen "slimme" schakelaar ingebouwd). Maar terugkomend op je "offtopic": Over het algemeen is 't wel zo netjes als je even je eigen topic opent ipv dat van een ander te "kapen" ;)

Over mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-04 10:17

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik heb een direct zichtbare led lamp gemaakt met de PURPL white + yellow cob strip.

15W/m

Da's wel leuk, maar ik ben blij dat ie hoog hangt, want het is toch wel gemeen om daar direct in te kijken.

Beetje crappy foto
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/sDDXygDn/photon.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door AtomicShockwave op 15-08-2024 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-04 11:50
AtomicShockwave schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:23:
Ik heb een direct zichtbare led lamp gemaakt met de PURPL white + yellow cob strip.

15W/m

Da's wel leuk, maar ik ben blij dat ie hoog hangt, want het is toch wel gemeen om daar direct in te kijken.

Beetje crappy foto
[Afbeelding]
Gaaf/knap gemaakt :Y
Ik ga me hier eens in verdiepen :Y
Pagina: 1