Rioollucht uit afvoer zolder douche

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atamgp
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-12-2024
Hallo iedereen,

probleem
Ik heb een rioollucht dat komt uit de afvoer van de douche op zolder.

situatie
De douche, wastafel en wc zijn naast elkaar en zullen op dezelfde afvoer zijn aangesloten (niet zichtbaar aan deze zijde)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQXqCFeKXzqqt1GGNcQ46sVqMDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s6dAYkGBuwE90lwH4mIoYTPu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EEvwpiKRROHjOFSAP2bP0w29PFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zrMSd2EngIcNyiz2vP6C90nv.jpg?f=fotoalbum_large

Daar tegenover is er een soort installatiekast waar voorheen de cv-ketel zat en achter de osb muur is een dikke afvoer pijp welke naar het dak loopt met een kleine aftakking waar voorheen de cv-ketel gebruik van maakte. Deze is nu dicht gemaakt (40mm afsluitkap).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLNoMuyBQKG7NpwonQ_jTvMrn1Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9XyANr4H1WAiLnLqpiXQnIXE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJtnEieS480DHMIUYEtkzwOhKyw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7LyskK8L8KpTJv0BrMK0dhU4.jpg?f=fotoalbum_large

Wat mij zelf opvalt is dat de geur voornamelijk of geheel komt uit de afvoer van de douche.
En wanneer de wc wordt gespoeld zie ik het waterniveau van de douche afvoer tijdelijk stijgen.

Wat ik al heb gedaan gisteren is de waterslot van de wastafel schoon gemaakt en ook de afvoer van de douche. Ontstoppingsmiddel ook erin gedauwd. Helaas niet geholpen.

Ik heb net een deel van de osb wand geopend om de foto's van de dakontluchting te maken. Daar rook ik niets, ook geen vocht of zo.

Wat ik zelf overweeg is de waterslot welke voorheen door de cv-ketel werd gebruikt te verwijderen en voorzien van een beluchter? Er komt daar geen water meer (dicht) dus dat waterslot gaat sowieso drooglopen vandaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QneJGxYR5X3XYvNUiro4GFqVn3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lwcMpdgDaAphau5fXAyu9vA2.jpg?f=fotoalbum_large

Alhoewel dit een verbetering zal zijn in algemene zin twijfel ik of dit het probleem wel oplost....
Graag wat inzichten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:01

AlphaRomeo

FP PowerMod
Geen expert, maar heb je nu niet een gebrek aan beluchting? Zit de standleiding daar ook ergens aan die buis gekoppeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D0m1nat0r11
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-09 22:37
Geen antwoord op je vraag, maar de kabels van de zonnepanelen zijn wel een risico zo. Zouden minimaal 10 cm van elkaar gescheiden door je dak heen moeten gaan(lees 2 doorvoeren) ivm kans op vlamboog die dan brand in je dak kan veroorzaken.
Deze situatie met brand door zonnepanelen de meest voorkomende situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:47
D0m1nat0r11 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:57:
Geen antwoord op je vraag, maar de kabels van de zonnepanelen zijn wel een risico zo. Zouden minimaal 10 cm van elkaar gescheiden door je dak heen moeten gaan(lees 2 doorvoeren) ivm kans op vlamboog die dan brand in je dak kan veroorzaken.
Deze situatie met brand door zonnepanelen de meest voorkomende situatie
Tot 5 jaar geleden ging alles nog gewoon in een bundeltje naar binnen. Dat hoeft je in een bestaande situatie niet ineens allemaal aan te passen.
Verder is er in die kabelkluwen daar ruimte voor verbetering.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Als de douche afvoer omhoog gaat, zit er tegendruk; daar zal een beluchter niet mee helpen. Je hebt een dakdoorvoer met ontspanningsleiding, die zou over- en onderdruk moeten vermijden door lucht te laten passeren. Bekijk die eens goed, kan er overal lucht passeren, zit er geen sifon in.
Die ongebruikte CV afvoer zou je ook naar de dakdoorvoer kunnen brengen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atamgp
@AlphaRomeo ik verwacht dat die dikke zwarte pijp van de dakdoorvoer naar de standleiding gaat maar dat is niet zichtbaar (weggewerkt).

@D0m1nat0r11 @No Hands Ik wist niet van vlamboog, zal daarover eens informeren. Dank voor de tip.
Ja, nu ik dit zelf zie ga ik idd wat kabelmanagement doen :)

@naftebakje Ik heb de sifon van de wastafel vervangen met een andere met interne beluchting.
Ik dacht dat omdat wc, wastafel en douche in 1 stroom zitten, ik daar beluchting wil hebben. Helaas niet/weinig geholpen. Je lijkt dus gelijk te hebben.

"dakdoorvoer met ontspanningsleiding"
ik zie alleen de zwarte pijp van 3e foto door het dak gaan, niets anders meer. Is dat de ontspanningsleiding en dan aangesloten op de weggewerkte standleiding? Of mist dat en is bron van het probleem?

"Die ongebruikte CV afvoer zou je ook naar de dakdoorvoer kunnen brengen."
Die is een aftakking daarvan, op de 3e foto zie je dat door de osb plaat gaan.

Heb net 1.5L cola gegooid door de douche afvoer. Wat ook zou kunnen(denk ik haha), is dat door weinig gebruik er in de lijn van wc -> wastafel -> douche verstopping is. Water na spoelen gaat moeizaam en komt daardoor beetje uit de douche afvoer? Kijken morgen of de cola heeft geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:03
Heel herkenbaar verhaal. Vooral ook doordat je bij het doortrekken wc het putje van de douche wat ziet vollopen. Ik heb een soortgelijk iets op zolder.

Dit betreft een beluchting/ druk probleem. Het doortrekken van de wc zorgt voor een watervloed, toch 5 à 7 liter, met bijbehorende drukstijging in het buizenstelsel. De druk zoekt de weg van de minste weerstand. Dat is dus niet via je beluchting, voor zover die er is, maar via het afvoerputje van de douche. Hierna trekt de negatieve drukval de sifon van de douche leeg. Dit zorgt voor een open verbinding met het riool en dus de stank.

Je kunt hier wat aan doen door de afvoerbuizen van de wc en de leiding naar beneden significant dikker te maken dan die van de douche. Dat doet iets met weerstand.

Verder is er weinig dat je kunt doen. Accepteer het en laat, na het doortrekken wc, wat koud water in de douchebak lopen om de sifon terug te vullen.

Ps, Vergeet al de verhalen over verstopping….dat speelt echt niet hier.

[ Voor 4% gewijzigd door Panzer_V op 14-08-2024 21:01 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• atamgp
ik was hier bang voor :'(

Helaas gaat het aanpassen van de buizen daar niet, allemaal weggewerkt achter betegeling of ik moet de badkamer open breken.

Gek dat ze in de woningbouw 2011 nog steeds dit soort fouten maken...

Ik wil wel stellen dat hoe meer verstopping er is naast te dunne buizen hoe erger het probleem zal zijn.
Het helpt ook niet dat de zolder douche alleen 1 tot 2 keer per jaar wordt gebruikt (gasten) en dan droogt alle troep.

Ik denk dus toch wel een en ander doen om de buizen zo schoon mogelijk te krijgen en ook na gebruik goed door te spoelen van eventuele resten -> lessons learned

Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Oh, gastenbadkamer. Tip: doe slaolie in weinig gebruikte sifons, dat droogt niet uit.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atamgp
Zal ik zeker proberen :)

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-09 17:55
@atamgp Die dakdoorvoer eventjes bekijken, bijvoorkeur van buitenaf. Het is niet dat ik de kans groot acht dat het daar in zit. (ik acht de kans dat het probleem daar zit ongeveer 30% ) dat is niet heel groot maar niet geschoten is altijd mis. De dakdoorvoer kan verstopt zitten met vuil rommel niet de juiste soort zijn etc.
(maar een verkeerd ontwerp van je badkamer waarop @Panzer_V aanstuurt is de andere 70% :+ )

[ Voor 14% gewijzigd door miciel op 22-08-2024 12:57 ]

Pagina: 1