Gasverbruik warm water Daalderop Comfort Classic 130 24/50+

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:41
Mijn vraag
Ik heb de beschikking over dit type ketel. 1 a 2 keer per dag is er zo'n 0,10 a 0,15 m³ gasverbruik in de zomer terwijl we geen warm water gebruiken. Het gebeurt in ieder geval 's ochtends als de Chronoterm IV modulation thermostaat verspringt van de Slapen stand in de Opstaan stand. Op de thermostaat zie je dan het warm water logo verschijnen op het volle vermogen. Het lijkt erop dat de ketel op de in de volksmond genoemde Comfort stand staat.
Stel ik een Vakantie timer in voor enkele dagen, dan gebeurt het niet. Ook de Slapen functie zorgt ervoor dat de warmhoud functie uitgeschakeld is. Warm water is er echter snel genoeg als je dat nodig hebt, dus ik zou eigenlijk willen instellen dat de warmhoud functie altijd uitgeschakeld is.

Is er iemand die weet of dit bij dit type ketel mogelijk is? Vanuit de thermostaat lijk ik dit niet te kunnen regelen, maar de thermostaat kan blijkbaar wel de parameter instellen dat de ketel dit niet doet tijdens de slapen en vakantie stand, waardoor de instelling toch aanwezig lijkt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Daalderop Comfort Classic 130 24/50+ ketel in combinatie met Honeywell Chronoterm IV modulation thermostaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cgPzqUbDyY61yazZHubE86OebfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8jxsDPKbc1Tfr1iGkg3cMzYP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMEgdw6w7EWgGZgJC6spjVpghDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0apcC4lkzjEY2TQpLx1vZCdE.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Handleiding en installateursmenu doorzocht op de betreffende instelling

Beste antwoord (via Hugo__Boss op 17-08-2024 23:58)

• Gammo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Nu ik nogmaals naar het etiket in de startpost kijk, zie ik dat de ketel inderdaad een 50 liter boiler ingebouwd heeft. |:(

Het gasverbruik wat je ziet is om het boilerwater op temperatuur te houden. Dit gasverbruik is dan ook niet te voorkomen.
Wel kun je eventueel nog de temperatuur verlagen van 70 naar 60 graden als je dat nog niet gedaan had.

De comfortfunctie van een ketel is het warm houden van de warmtewisselaar. Bij deze ketel is dat niet van toepassing.

Alle reacties

• Gammo
  • Niet online
Ik zie in een handleiding van de ketel dat in het gebruikersmenu de optie "Warm water" zit:
Het water wordt automatisch op temperatuur gehouden waardoor de wachttijd wordt
verkort.
● AAN - [Standaardinstelling]. De warmwaterbereiding is ingeschakeld. Het water wordt
continue op temperatuur gehouden, waardoor de wachttijd kort is. Deze stand geeft
het meeste comfort.
● UIT - De warmwaterbereiding is uitgeschakeld. Er komt koud water uit de
warmwaterkraan
Het is wat onduidelijk beschreven. Mogelijk zet UIT de comfortstand uit, maar het zou ook kunnen dat het de hele SWW-voorziening uitzet.

Ik zou zeggen probeer het uit. :)

• Hugo__Boss
Mijn ketel heeft helaas niet exact die instelling. Boiler Aan of Uit komt het meest in de buurt denk ik. Heb hem maar eens uitgezet, ik weet dus niet zeker of ik daarmee de gehele warm water functie uit zet want ik heb niet een exacte beschrijving van deze functie. Na wijzigen komt er nog gewoon warm water uit de kraan, maar wie weet is dat nog voorraad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/beo__k7VtkuJyRmgscE4wbPny-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DxLRd9i9aQeeezSt8l6f99dC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
We zijn intussen 2 dagen verder terwijl de boiler functie uit staat.

Geen gasverbruik meer geweest op momenten dat er geen warm water werd gebruikt. Warm water lijkt nu een fractie langer te duren als je het nodig hebt, maar dit valt alleen op als je er op let.

Ik weet alleen niet of je nu nog gevolgen hebt ten aanzien van legionella als je de boiler functie uit staat, maar dat ga ik nog even uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gammo
  • Niet online
Bij een combiketel is vanwege legionella belangrijk dat de warm water temperatuur niet lager dan 60 graden is (als die nu op 70 staat kun je dat verlagen om nog een beetje gas te besparen). Verder is het aanbevolen om leidingen/kranen (koud + warm) 2 minuten door te spoelen als ze een week niet gebruikt zijn.

De tapwater comfortfunctie verandert hier niks aan.

Als je wel een boiler (voorraadvat) zou hebben, dan gelden daar aanvullende veiligheidsinstructies voor, maar ik ga ervan uit dat je die niet hebt, en ik denk dat de ketelfunctie die in jouw versie "boiler" heet daar niks mee te maken heeft.

EDIT: in combinatie met een zonneboiler moet je op de ketel de "boiler" functie wel aan laten.

[ Voor 8% gewijzigd door Gammo op 17-08-2024 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
Nu aan het eind van de dag toch geen warm water meer, boiler functie weer aangezet en het werkt weer.

Ketel heeft dus blijkbaar wel een voorraadvat waar we waarschijnlijk nog even mee vooruit konden. Boiler functie uitzetten staat dus niet gelijk aan het uitzetten van de comfort functie.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Gammo
  • Niet online
Nu ik nogmaals naar het etiket in de startpost kijk, zie ik dat de ketel inderdaad een 50 liter boiler ingebouwd heeft. |:(

Het gasverbruik wat je ziet is om het boilerwater op temperatuur te houden. Dit gasverbruik is dan ook niet te voorkomen.
Wel kun je eventueel nog de temperatuur verlagen van 70 naar 60 graden als je dat nog niet gedaan had.

De comfortfunctie van een ketel is het warm houden van de warmtewisselaar. Bij deze ketel is dat niet van toepassing.
Pagina: 1