ITT Stereo 7202 compact

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-01 11:05
Ik heb een platenspeler gekocht - retro ding! Vooral omdat mijn ouders me een mooie set oude platen cadeau deden! Iemand hier die me kan helpen met het uitleggen waarvoor alle knopjes en draaidingen voor dienen? En waarmee ik moet opletten als ik ze manipuleer?

Van harte bedankt. En hopelijk genieten jullie van de foto's van een oude platendraaier.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYYdEtQ37ld9qBz7HIEKqw3B8Z8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMONMuLga4H54Gtb7rotoexn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wvm2wg3FrsdmB1Xi4-auewCXVNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fyAm4UNMKk1mvzOfWfwWNauS.jpg?f=fotoalbum_large

Vooral bij deze laatste foto zijn er drie draaiknopjes, eentje minder zichtbaar. Wat doen deze. _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSuFpw6xrFPJ5cUzzVSWHbtWKIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9uNzEkPvmeIGpIcM2CHbcIor.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Crust op 12-08-2024 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:11
Crust schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:06:
Ik heb een platenspeler gekocht - retro ding! Vooral omdat mijn ouders me een mooie set oude platen cadeau deden! Iemand hier die me kan helpen met het uitleggen waarvoor alle knopjes en draaidingen voor dienen? En waarmee ik moet opletten als ik ze manipuleer?

Van harte bedankt. En hopelijk genieten jullie van de foto's van een oude platendraaier.[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vooral bij deze laatste foto zijn er drie draaiknopjes, eentje minder zichtbaar. Wat doen deze. _/-\o_
[Afbeelding]
Om te kunnen helpen is het misschien handig als je hier ook het merk en model zou kunnen delen.
En vaak kan je met die info ook nog wel oude handleidingen online vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Falco schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 19:41:
[...]

Om te kunnen helpen is het misschien handig als je hier ook het merk en model zou kunnen delen.
En vaak kan je met die info ook nog wel oude handleidingen online vinden.
ITT Stereo 7202 compact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Hmm.. ik geef als derde antwoord en het begint pas... ik voel een afsplitsing naar een eigen topic aankomen ;).

Geinig hoor, zo'n ding.

Afijn. "Netz" (aan/uit) heb je vast al ontdekt.

Dan zit er een flink stuk met bronkeuze knoppen. UKW = FM, MW = AM en LW = lange golf radio (met wellicht nog steeds onze wereldomroep?). Dat geeft me het vermoeden dat je onder U1 t/m5 snelkeuzes op de FM band kunt vastleggen. CASS lijkt me het cassettedeck en TA en TB zijn externe input ('AUX', dus de twee aansluitingen links van die koptelefoonuitgangen?). Het is (ook) 'n platenspeler, zoals je zegt dus dat zal dan AFC wel zijn.

Ik ben nieuwsgierig wat die 'rol' rechts van de potmeters doet!

De 'rec' schuifjes lijken me voor het opnemen van cassettes. Volume en balans spreken hopelijk voor zich, evenals het bij kunnen stellen van hoge en lage tonen ('twee kanaals equalizer').

Bij rumpel komt niets in me op. Bij linear ook niet zo veel, al zou het kunenn dat je het de 'equalizer' en eventueel de balans schuif mee uitschakelt. Mono lijkt me wederom wel helder. En bij rausch zou ik 'ns kijken of het Dolby (A?) lampje van het tape deck reageert (linksboven aan de voorzijde).

Met die drie draaiknoppen aan de arm stelt je verschillende aspecten daarvan in. Zou je moeten kunnen voelen / zien. Die achterop stelt denk ik in hoe zwaar hij op de plaat leunt. Het wieltje met schaal zou dan iets van een demping kunnen zijn. En dan mis ik de toerental regelaar, dus wellicht is dat die 1-2-3, 1-2-3-4 knop? Dat zijn dan wat veel keuzes, dus.. is het een volautomaat, zodat je daarmee ook kiest op welke plaats hij begint? En is dan wellicht het derde wieltje aan de arm om die beginpositie fijn af te stellen (inmiddels fantaseer ik behoorlijk..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Gwaihir schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:19:
Hmm.. ik geef als derde antwoord en het begint pas... ik voel een afsplitsing naar een eigen topic aankomen ;).

Geinig hoor, zo'n ding.

Afijn. "Netz" (aan/uit) heb je vast al ontdekt.

Dan zit er een flink stuk met bronkeuze knoppen. UKW = FM, MW = AM en LW = lange golf radio (met wellicht nog steeds onze wereldomroep?). Dat geeft me het vermoeden dat je onder U1 t/m5 snelkeuzes op de FM band kunt vastleggen. CASS lijkt me het cassettedeck en TA en TB zijn externe input ('AUX', dus de twee aansluitingen links van die koptelefoonuitgangen?). Het is (ook) 'n platenspeler, zoals je zegt dus dat zal dan AFC wel zijn.

Ik ben nieuwsgierig wat die 'rol' rechts van de potmeters doet!
Ik neem morgen uitgebreidere foto's van het hele geval.
Thanks alvast.
De 'rec' schuifjes lijken me voor het opnemen van cassettes. Volume en balans spreken hopelijk voor zich, evenals het bij kunnen stellen van hoge en lage tonen ('twee kanaals equalizer').

Bij rumpel komt niets in me op. Bij linear ook niet zo veel, al zou het kunenn dat je het de 'equalizer' en eventueel de balans schuif mee uitschakelt. Mono lijkt me wederom wel helder. En bij rausch zou ik 'ns kijken of het Dolby (A?) lampje van het tape deck reageert (linksboven aan de voorzijde).

Met die drie draaiknoppen aan de arm stelt je verschillende aspecten daarvan in. Zou je moeten kunnen voelen / zien. Die achterop stelt denk ik in hoe zwaar hij op de plaat leunt. Het wieltje met schaal zou dan iets van een demping kunnen zijn. En dan mis ik de toerental regelaar, dus wellicht is dat die 1-2-3, 1-2-3-4 knop? Dat zijn dan wat veel keuzes, dus.. is het een volautomaat, zodat je daarmee ook kiest op welke plaats hij begint? En is dan wellicht het derde wieltje aan de arm om die beginpositie fijn af te stellen (inmiddels fantaseer ik behoorlijk..)
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Uitbreiding op de foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nnuMhPKNMDFrfQmh0hloEOTObNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UYEPBBM51b4VeOjlmP7lWHSd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEd6rExkzpxBiWdml9HOyMSXc_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6spPKTOobsGll071ppLTkHQq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uoWGWTFOXF5NqbQpJy2SQiI2OAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E3x7KpSm7VuaL4TRr2xbXcTo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HB4EMEODHTafAQPnhB2uoIa2k4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jljCNtJQfwBj4jXzCKrqsz0J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jv3AvaBkIbngAiuXt-1Z5dUiJe8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EX4CmQ7rdngWdNfxTWVxLtNw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24KaNYswhkRZJGz7np-3EmO30m0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UXXIxGz5S88kzVcLY7S1uqKn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlQezpakZkN-ytM_dpB5h0qCx9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kbJYWpEvmTPnWWAys49OjlRu.jpg?f=fotoalbum_large

Ja die rechtse onderste knoppen blijven me onduidelijk. Ook de draaiknopjes bij de hendel. De 1-4 links van de arm die op arm zelf zit is voor hoogte te bepalen van naald heb ik al gemerkt. Als die bij 1 staat speelt de muziek met onderbrekingen, dus ik heb die naar 2 gesteld denk ik dan om de naald ook wat te sparen zoveel mogelijk naar het skippen toe afstellen?

De andere drie hendels achteraan de arm en zijkant arm en draaiknop apart weet ik nog niet. _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Crust op 13-08-2024 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob310
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-07 15:38

Rob310

kermisfanaat

https://www.hifiklubben.n...eer-je-jouw-platenspeler/

Uitgebreid verhaal maar er staat in dat de 3 instellingen voor anti-skating, dwarsdrukcompensatie en naalddruk zijn.
Je zult alleen zelf moeten ontdekken welke, welke is.

Wat is je vraag over de bovenste foto?
De drukknoppen of de draaischijfjes?

Dat de schuif met 7,10,12 en 17,25,33 de afmeting van je vinylplaat in cm(rechts) en inch(links) is wist je al wel?

De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Rob310 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:34:
https://www.hifiklubben.n...eer-je-jouw-platenspeler/

Uitgebreid verhaal maar er staat in dat de 3 instellingen voor anti-skating, dwarsdrukcompensatie en naalddruk zijn.
Je zult alleen zelf moeten ontdekken welke, welke is.

Wat is je vraag over de bovenste foto?
De drukknoppen of de draaischijfjes?

Dat de schuif met 7,10,12 en 17,25,33 de afmeting van je vinylplaat in cm(rechts) en inch(links) is wist je al wel?
Zal inderdaad zoektocht zijn..

Over de knopjes vooral.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:38

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Crust schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:56:
[...]

Ja die rechtse onderste knoppen blijven me onduidelijk.
Die linkerknop kan ik niet goed lezen op de foto, maar lijkt me de rumble onderdrukking te zijn (lage dreuntoon bij het gebruik van de platenspeler, in het Duits "rumpfel").

Linear is een schakeling die de instellingen voor bass, treble (of tone) passeert.

Mono is uitschakelen van het stereosignaal bij het luisteren naar FM - je krijgt dan een betere ontvangst, maar geen stereo meer.

Rausch is de ruisonderdrukking (zat op sommige decks voordat Dolby er was) en heeft dus betrekking op het cassettedeck dat is ingebouwd. EDIT: ik zie dat het deck ook Dolby ondersteunt, dus wellicht heeft deze knop dan betrekking op FM. Even proberen zou ik zeggen.
Ook de draaiknopjes bij de hendel. De 1-4 links van de arm die op arm zelf zit is voor hoogte te bepalen van naald heb ik al gemerkt. Als die bij 1 staat speelt de muziek met onderbrekingen, dus ik heb die naar 2 gesteld denk ik dan om de naald ook wat te sparen zoveel mogelijk naar het skippen toe afstellen?
Dat is de naalddruk. Afhankelijk van het merk en type element dat je gebruikt, kun je die aanpassen. Stel hem zo in dat de naald niet uit de groef loopt, maar ook niet te zwaar (want dan slijten je platen sneller). Over de naald maken de meeste mensen zich niet zo druk - die is eenvoudig en betaalbaar te vervangen. Je platencollectie daarentegen is veel lastiger te vervangen als die versleten raakt...
De andere drie hendels achteraan de arm en zijkant arm en draaiknop apart weet ik nog niet. _/-\o_
Die schuif geeft de diameter van het plaatje aan (7 voor 7-inch singeltjes, 10 voor EP's en 12 voor LPs of 45-toeren maxisingels). Je stelt die diameter in zodat de naald automatisch naar het begin van de plaats gaat als je de platenspeler start. Dit is dan ook een volautomatische platenspeler.

De hendel met de driehoekjes is de lift - hendel naar achtere nis arm omhoog (voor als de deurbel gaat) en naar voren is arm weer omlaag (als je weer verder wil luisteren). Vergelijk het met de pauzeknop op het cassettedeck.

De hendel met 33-45 geeft de draaisnelheid aan - 33 voor LPs en 45 voor singeltjes.

De hendel met Play - Cycle - Stop laat je kiezen tussen:

STOP (naald gaat terug naar de houder en de draaitafel komt tot stilstand
PLAY (draaitafel gaat draaien op de ingestelde snelheid (33 of 45), en de naald gaat naar het begin van de plaat (ingesteld op 7 - 10 - of 12 inch met de hendel naast de arm))
CYCLE - dit is een lastige, maar ikvermoed dat deze draaitafel optioneel met een wisselaar kon worden uitgerust. Met CYCLE ging de arm dan terug naar de houder en werd de volgende plaat op de tafel gelegd, waarna de arm weer naar de afspeelpoistie ging.

Dat, of het is een repeatfunctie (de plaat wordt steeds opnieuw afgespeeld).

De draaiknop met de kleine cijfertjes naast het draaipunt van de arm is de antiskating. Blijf daar af tenzij je merkt dat de arm zo af en toe overslaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 13-08-2024 16:37 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Oh... ik bedenk me nu dat je ook die andere schuifjes op de foto kunt bedoelen.

Nou, here goes:

Links boven: (REC Rechts) bepaalt het volume van de opname op het rechterkanaal als je opneemt op een cassettebandje
Daaronder: (REC Links) doet hetzelfde, maar dan voor het linkerkanaal. Samen noem je die schuifjes ook wel "record balance" en op de meeste cassettedecks is het een draaiknop.

Middelste kolom: (Lautstarke): volumeregeling. Naar rechts is harder, naar links zachter
Daaronder: (Balance): beinvloied het stereobeeld over de luidsprekers. Ze de schuif precies in het midden voor volledig stereo, iets naar links verplaatst het geluid meer naar de linker speaker en andersom.

Rechter kolom: (Höhen): hoge tonen (ook wel "treble") - hoe meer naar rechts de schuif staat, hoe feller/scheller de hoge tonen klinken
Daaronder: (Basse): lage tonen. Hoe meer naar rechts deze schuif staat, hoe dieper en luide de lage tonen klinken. Erg noodzakelijk voor plaatjes van DJ Paul Elstak, minder noodzakelijk voor The Beatles en The Carpenters. Wel weer noodzakelijk voor Steppenwolf en Led Zeppelin.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:28:
[...]

Die linkerknop kan ik niet goed lezen op de foto, maar lijkt me de rumble onderdrukking te zijn (lage dreuntoon bij het gebruik van de platenspeler, in het Duits "rumpfel").

Linear is een schakeling die de instellingen voor bass, treble (of tone) passeert.

Mono is uitschakelen van het stereosignaal bij het luisteren naar FM - je krijgt dan een betere ontvangst, maar geen stereo meer.

Rausch is de ruisonderdrukking (zat op sommige decks voordat Dolby er was) en heeft dus betrekking op het cassettedeck dat is ingebouwd. EDIT: ik zie dat het deck ook Dolby ondersteunt, dus wellicht heeft deze knop dan betrekking op FM. Even proberen zou ik zeggen.

Dat, of het is een repeatfunctie (de plaat wordt steeds opnieuw afgespeeld).

De draaiknop met de kleine cijfertjes naast het draaipunt van de arm is de antiskating. Blijf daar af tenzij je merkt dat de arm zo af en toe overslaat.
toon volledige bericht
Bedankt zeer uitgebreid!

De linair is me nog niet duidelijk wat je bedoelt en het doet.

De rausch en rumfel schakel ik dus best in? En de mono? De man die me deze gaf zei dat deze speler mono is en niet stereo... schakel ik die dan ook best in samen met de rausch en rumfel?

Bedoel je de draaiknop met de 2x de nummer 1,2,3,4 op of de andere? Want de draaiknop op de hendel(met de nummers) leek me visueel ook hoger lager te zijn net zoals de draaiknop achteraan de hendel, de zijhendel bepaalde precisie waar die op de plaat net begint, bij 30 start ik (mijn platen vooraan) en dan kan je dat daarmee afstellen naar links en rechts heb ik gemerkt.

Dus antiskip lijkt me idd de 1,2,3,4 zijn die dubbel is? Of zit ik verkeerd denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcrowd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-07 17:17
Heb je ook een nieuwe naald en/of element?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
itcrowd schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:38:
Heb je ook een nieuwe naald en/of element?
Verduidelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Crust schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:26:
[...]

Bedankt zeer uitgebreid!

Als je de Basse- en Höhen-knoppen draait, worden de bassen en hoge tonen anders. Je kunt dit naar smaak afstellen. Met de Linear-knop schakel je die instellingen even uit (en als je nog een keer drukt, weer in).
De rausch en rumfel schakel ik dus best in?
Alleen als je een plaat of cassettebandje aan het afspelen bent waarbij die tonen erg storen. Als je ze gebruikt wanneer dat niet nodig is, hebben ze een negatief effect op de geluidskwaliteit.
En de mono? De man die me deze gaf zei dat deze speler mono is en niet stereo... schakel ik die dan ook best in samen met de rausch en rumfel?
Deze speler is wel degelijk stereo. De mono-knop gebruik je lleen in situaties waarbij de radioontvangst stoort. Mono-FM is sterker dan stereo, dus vandaar de keuze.
Bedoel je de draaiknop met de 2x de nummer 1,2,3,4 op of de andere?
Dat is de antiskate-knop (met 2x de nummers 1,2,3,4)
Want de draaiknop op de hendel(met de nummers) leek me visueel ook hoger lager te zijn net zoals de draaiknop achteraan de hendel, de zijhendel bepaalde precisie waar die op de plaat net begint, bij 30 start ik (mijn platen vooraan) en dan kan je dat daarmee afstellen naar links en rechts heb ik gemerkt.
Nee - je past hiermee de kracht aan waarmee de arm naar het middelpunt van de draaitafel "wil" bewegen.
Dus antiskip lijkt me idd de 1,2,3,4 zijn die dubbel is? Of zit ik verkeerd denk je?
Ik denk dat je goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

De rausch en rumfel schakel ik dus best in?
Nee. Die gebruik je in principe alleen als je platen hebt van mindere kwaliteit.

Wikipedia: Rumble (noise)
Most so-called rumble filters work by simply rolling off the low-frequency response, which is detrimental to sound quality.
Al zullen de meeste mensen geen moeite doen en die filters voor het gemak gewoon aan laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
downtime schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:46:
[...]

Nee. Die gebruik je in principe alleen als je platen hebt van mindere kwaliteit.

Wikipedia: Rumble (noise)

[...]

Al zullen de meeste mensen geen moeite doen en die filters voor het gemak gewoon aan laten staan.
Dus het makkelijkste is aan laten staan dan. Maar dat kan dan kwaliteit van goede platen ook verstoren? Hmmm :p :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Crust schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:03:
[...]

Dus het makkelijkste is aan laten staan dan. Maar dat kan dan kwaliteit van goede platen ook verstoren? Hmmm :p :)
De meeste mensen hebben geen idee dat die knoppen goede platen minder goed kunnen laten klinken - vandaar dat men het aan laat staan.

Tenzij je echt een slechte kwaliteit plaat hebt, met veel rumble, zou ik die knop lekker uit laten.

Rumble is een laag "gerommel" dat op stille momenten hoorbaar is in je muziek. Het is alsof het continue in de verte onweert tijdens de muziek. Het ontstaat als de plaat versleten is. Nieuwe en/of onbeschadigde platen hebben er (nog) geen last van.

Omdat het gerommel zo laag is, kun je het wegfilteren met een elektronische schakeling. Dat is wat die knop aan- en uitzet.

Bij goede (nieuwe en/of onbeschadigde platen) hoeft die knop dus niet aan. Als je de knop dan toch aan zet of aan laat, dan worden sommige geluiden onbedoeld uit de muziek gehaald. Bijvoorbeeld de laagste tonen van een basdrum of pauk. En dat wil je niet. Vandaar dat je de keuze hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:36:
[...]

De meeste mensen hebben geen idee dat die knoppen goede platen minder goed kunnen laten klinken - vandaar dat men het aan laat staan.

Tenzij je echt een slechte kwaliteit plaat hebt, met veel rumble, zou ik die knop lekker uit laten.

Rumble is een laag "gerommel" dat op stille momenten hoorbaar is in je muziek. Het is alsof het continue in de verte onweert tijdens de muziek. Het ontstaat als de plaat versleten is. Nieuwe en/of onbeschadigde platen hebben er (nog) geen last van.

Omdat het gerommel zo laag is, kun je het wegfilteren met een elektronische schakeling. Dat is wat die knop aan- en uitzet.

Bij goede (nieuwe en/of onbeschadigde platen) hoeft die knop dus niet aan. Als je de knop dan toch aan zet of aan laat, dan worden sommige geluiden onbedoeld uit de muziek gehaald. Bijvoorbeeld de laagste tonen van een basdrum of pauk. En dat wil je niet. Vandaar dat je de keuze hebt.
toon volledige bericht
Heb platen waarbij de boxen soms kraken als ik ze afspeel terwijl elders op de plaat dit niet gebeurt? Wat is dit juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Crust schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:49:
[...]

Heb platen waarbij de boxen soms kraken als ik ze afspeel terwijl elders op de plaat dit niet gebeurt? Wat is dit juist?
Wat bedoel je met "kraken"? Is dat alleen bij luide stukken in de muziek? Zo ja, dan kan het zijn dat je luidsprekers zijn opgeblazen door te veel/lang te harde muziek te spelen.

Of bedoel je een schurend geluid dat even klinkt - dan weer niet - en dan weer wel? En alleen bij bepaalde platen? Dat zijn beschadigde platen. Daar doe je helaas niets aan (behalve de plaat vervangen voor een beter exemplaar).

Als je het meer over tikken hebt die je hoort tijden het afspelen - ook dat zijn kleine beschadigingen op een plaat. Heel soms kun je die wegnemen door de naalddruk te verhogen als je die specifieke plaat afspeelt, maar meestal helpt ook dat niet. De oplossing is dan ook de plaat vervangen voor een nieuw exemplaar.

Dat tikken en schuren hoort bij vinylplaten. Het heeft z'n charme, en vinylfans houden er juist van. Het gros van de mensen echter niet, vandaar dat de CD zo'n groot succes werd in de jaren '80 (die heeft daar geen last van, tenzij je de CD grondig mishandelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:39
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:22:
[...]

Wat bedoel je met "kraken"? Is dat alleen bij luide stukken in de muziek? Zo ja, dan kan het zijn dat je luidsprekers zijn opgeblazen door te veel/lang te harde muziek te spelen.

Of bedoel je een schurend geluid dat even klinkt - dan weer niet - en dan weer wel? En alleen bij bepaalde platen? Dat zijn beschadigde platen. Daar doe je helaas niets aan (behalve de plaat vervangen voor een beter exemplaar).

Als je het meer over tikken hebt die je hoort tijden het afspelen - ook dat zijn kleine beschadigingen op een plaat. Heel soms kun je die wegnemen door de naalddruk te verhogen als je die specifieke plaat afspeelt, maar meestal helpt ook dat niet. De oplossing is dan ook de plaat vervangen voor een nieuw exemplaar.

Dat tikken en schuren hoort bij vinylplaten. Het heeft z'n charme, en vinylfans houden er juist van. Het gros van de mensen echter niet, vandaar dat de CD zo'n groot succes werd in de jaren '80 (die heeft daar geen last van, tenzij je de CD grondig mishandelt).
toon volledige bericht
Ik weet niet wat voor een onwetendheid ik tegen kom, als je een lp goed behandeld en gewoon stofvrij houd dan kraakt piept , of whatever een lp niet.
Dat de cd zo'n groot succes werd, is dat Philips het één keer gelukt was om iets aan de man te brengen dat het beter zou klinken en je kon met een cd doen wat je wilde, ja duhhh.
Een vieze cd nee dat ging echt lekker.

Ik ben een enorme vinyl fan, maar ik gruwel van tikken en schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
[...]

Bedankt zeer uitgebreid!

De rausch en rumfel schakel ik dus best in? En de mono? De man die me deze gaf zei dat deze speler mono is en niet stereo... schakel ik die dan ook best in samen met de rausch en rumfel?

Bedoel je de draaiknop met de 2x de nummer 1,2,3,4 op of de andere? Want de draaiknop op de hendel(met de nummers) leek me visueel ook hoger lager te zijn net zoals de draaiknop achteraan de hendel, de zijhendel bepaalde precisie waar die op de plaat net begint, bij 30 start ik (mijn platen vooraan) en dan kan je dat daarmee afstellen naar links en rechts heb ik gemerkt.

toon volledige bericht
Nee die is niet dubbel! dat ligt eraan wat voor type naald je er onder hebt hangen, doet dual ook.

Beetje in lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

ivo1969 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:00:
[...]

Ik weet niet wat voor een onwetendheid ik tegen kom, als je een lp goed behandeld en gewoon stofvrij houd dan kraakt piept , of whatever een lp niet.
Dat de cd zo'n groot succes werd, is dat Philips het één keer gelukt was om iets aan de man te brengen dat het beter zou klinken en je kon met een cd doen wat je wilde, ja duhhh.
Een vieze cd nee dat ging echt lekker.

Ik ben een enorme vinyl fan, maar ik gruwel van tikken en schuren.
Lekker op de man...

Mijn antwoord aan TS was geen rant tegen vinyl - dat lees jij.

Ik ben ook een groot vinylfan, met meer dan 500 platen in de kast hier, maar ik ben wel realistisch. Het is een beperkt medium dat vatbaar is voor vuil en vet op de platen, en vervorming van het geluid door onder andere de geometrie van de groef*.

Natuurlijk kan een LP tikken schuren zonder dat je daar zelf invloed op hebt (gehad). TS heeft een stapel LPs gekregen - daar zit vast wat versleten spul tussen. Als je een LP nieuw koopt en er zuinig op bent dan heb je gelijk. Maar niet iedereen is in die positie, zeker niet de casual platenluisteraar die net beginnen (in contrast tot vinylfanaten zoals jij en ik).

*doordat de hoek tussen element en groef steeds groter wordt naarmate de arm het midden van de plaat nadert, neemt de dynamiek af. Tijdens het masteren kan daar gelukkig rekening mee gehouden worden, maar dit gaat ten koste van de speelduur. Dus werd (zeker bij popmuziek) vaak gekozen om de dymaniek dan maar los te laten, waardoor je een mindere geluidskwaliteit hebt in het midden van de plaat ten opzichte van de buitenkant van de plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:22:
[...]

toon volledige bericht
Ja zo gekraak in de zin van tikken, stofwolkjes precies van gekraak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:09:
[...]

Lekker op de man...

Mijn antwoord aan TS was geen rant tegen vinyl - dat lees jij.

Ik ben ook een groot vinylfan, met meer dan 500 platen in de kast hier, maar ik ben wel realistisch. Het is een beperkt medium dat vatbaar is voor vuil en vet op de platen, en vervorming van het geluid door onder andere de geometrie van de groef*.

Natuurlijk kan een LP tikken schuren zonder dat je daar zelf invloed op hebt (gehad). TS heeft een stapel LPs gekregen - daar zit vast wat versleten spul tussen. Als je een LP nieuw koopt en er zuinig op bent dan heb je gelijk. Maar niet iedereen is in die positie, zeker niet de casual platenluisteraar die net beginnen (in contrast tot vinylfanaten zoals jij en ik).

*doordat de hoek tussen element en groef steeds groter wordt naarmate de arm het midden van de plaat nadert, neemt de dynamiek af. Tijdens het masteren kan daar gelukkig rekening mee gehouden worden, maar dit gaat ten koste van de speelduur. Dus werd (zeker bij popmuziek) vaak gekozen om de dymaniek dan maar los te laten, waardoor je een mindere geluidskwaliteit hebt in het midden van de plaat ten opzichte van de buitenkant van de plaat.
toon volledige bericht
Tja ben denk ik van andere generatie, gewoon duidelijk zijn wel zo makkelijk, maar trek het je niet aan en enjoy the music
Pagina: 1