Die linkerknop kan ik niet goed lezen op de foto, maar lijkt me de rumble onderdrukking te zijn (lage dreuntoon bij het gebruik van de platenspeler, in het Duits "rumpfel").
Linear is een schakeling die de instellingen voor bass, treble (of tone) passeert.
Mono is uitschakelen van het stereosignaal bij het luisteren naar FM - je krijgt dan een betere ontvangst, maar geen stereo meer.
Rausch is de ruisonderdrukking (zat op sommige decks voordat Dolby er was) en heeft dus betrekking op het cassettedeck dat is ingebouwd.
EDIT: ik zie dat het deck ook Dolby ondersteunt, dus wellicht heeft deze knop dan betrekking op FM. Even proberen zou ik zeggen.
Ook de draaiknopjes bij de hendel. De 1-4 links van de arm die op arm zelf zit is voor hoogte te bepalen van naald heb ik al gemerkt. Als die bij 1 staat speelt de muziek met onderbrekingen, dus ik heb die naar 2 gesteld denk ik dan om de naald ook wat te sparen zoveel mogelijk naar het skippen toe afstellen?
Dat is de naalddruk. Afhankelijk van het merk en type element dat je gebruikt, kun je die aanpassen. Stel hem zo in dat de naald niet uit de groef loopt, maar ook niet te zwaar (want dan slijten je platen sneller). Over de naald maken de meeste mensen zich niet zo druk - die is eenvoudig en betaalbaar te vervangen. Je platencollectie daarentegen is veel lastiger te vervangen als die versleten raakt...
De andere drie hendels achteraan de arm en zijkant arm en draaiknop apart weet ik nog niet.

Die schuif geeft de diameter van het plaatje aan (7 voor 7-inch singeltjes, 10 voor EP's en 12 voor LPs of 45-toeren maxisingels). Je stelt die diameter in zodat de naald automatisch naar het begin van de plaats gaat als je de platenspeler start. Dit is dan ook een volautomatische platenspeler.
De hendel met de driehoekjes is de lift - hendel naar achtere nis arm omhoog (voor als de deurbel gaat) en naar voren is arm weer omlaag (als je weer verder wil luisteren). Vergelijk het met de pauzeknop op het cassettedeck.
De hendel met 33-45 geeft de draaisnelheid aan - 33 voor LPs en 45 voor singeltjes.
De hendel met Play - Cycle - Stop laat je kiezen tussen:
STOP (naald gaat terug naar de houder en de draaitafel komt tot stilstand
PLAY (draaitafel gaat draaien op de ingestelde snelheid (33 of 45), en de naald gaat naar het begin van de plaat (ingesteld op 7 - 10 - of 12 inch met de hendel naast de arm))
CYCLE - dit is een lastige, maar ikvermoed dat deze draaitafel optioneel met een wisselaar kon worden uitgerust. Met CYCLE ging de arm dan terug naar de houder en werd de volgende plaat op de tafel gelegd, waarna de arm weer naar de afspeelpoistie ging.
Dat, of het is een repeatfunctie (de plaat wordt steeds opnieuw afgespeeld).
De draaiknop met de kleine cijfertjes naast het draaipunt van de arm is de antiskating. Blijf daar af tenzij je merkt dat de arm zo af en toe overslaat.
[
Voor 6% gewijzigd door
Heroic_Nonsense op 13-08-2024 16:37
]