Advies over Sketchup Pro/Autocad Lt workstation

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galibier7
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 09:31
Na 5 jaar zijn we toe aan een nieuw systeem. Het oude systeem is mijn inziens te verouderd om nog op onderdelen te upgraden, vandaar dat ik een nieuw systeem wil bouwen. Graag jullie advies over de compatibiliteit van het gekozen systeem en of ik bijvoorbeeld beter een andere keuze kan maken qua CPU en GPU.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal gebruikt worden voor het ontwerpen van woningen in Sketchup Pro en Autocad Lt, lichte fotobewerking in Photoshop en Lightroom en het maken van reclamemateriaal in indesign.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De maximale prijs 1400 ex BTW, inclusief alles. De assemblage ga ik zelf doen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Beelschermen heb ik al, die ga ik dus niet opnieuw aanschaffen

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De focus van het systeem ligt op single core performance omdat Sketchup Pro het meest gebruikte programma is en deze gebruikt maakt van een single core. Verder moet er wel een redelijke GPU inzitten, maar gezien er niet renders gemaakt gaan worden hoeft deze niet het beste van het beste te zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Lichte voorkeur voor AMD processor vanwege het lagere energieverbruik en de stabiliteitsissues die de Intel processoren hebben.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen voorkeuren anders dan dat het geluidsniveau acceptabel moet zijn en dat het energieverbruik enigszins gematigd moet zijn binnen de mogelijkheden. Daarom lichte voorkeur voor AMD in plaats van een Intel Processor.

Ga je overklokken?
Nee, standaardinstellingen zijn prima

Wat verwacht je van ons?
Ik wil vooral advies over onderstaande uitgekozen systeem. Zijn alle onderdelen goed compatibel en heb ik de meest optimale keuzes gemaakt? Ik wil vooral de beste prijs kwaliteitsverhouding.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Boxed€ 377,99€ 377,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 179,-€ 179,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4060 Ti Windforce OC 8G€ 399,-€ 399,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 92,33€ 92,33
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 114,89€ 114,89
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32€ 99,90€ 99,90
1VoedingenSharkoon WPM Gold ZERO€ 69,90€ 69,90
1SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 104,27€ 104,27
Totaal€ 1.437,28

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-05 12:34
De product: AMD Ryzen 7 7700 is de betere deal. De 9700X is maar marginaal sneller en 150 euro duurder.

Zo'n dure koeler hoeft niet. Een product: Scythe Mugen 6 of uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE is ruim toereikend

Die voeding is niet zo best. De uitvoering: Cooler Master V750 Gold-V2 is voor 80-90 euro heel veel voeding, maar dit systeem zou ook af kunnen met uitvoering: be quiet! Pure Power 11 400W

De 2TB variant is een veel betere deal uitvoering: Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB evenals de uitvoering: WD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB

[ Voor 86% gewijzigd door youridv1 op 14-08-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galibier7
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 09:31
youridv1 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:14:
De product: AMD Ryzen 7 7700 is de betere deal. De 9700X is maar marginaal sneller en 150 euro duurder.

Zo'n dure koeler hoeft niet. Een product: Scythe Mugen 6 of uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE is ruim toereikend

Die voeding is niet zo best. De uitvoering: Cooler Master V750 Gold-V2 is voor 80-90 euro heel veel voeding, maar dit systeem zou ook af kunnen met uitvoering: be quiet! Pure Power 11 400W

De 2TB variant is een veel betere deal uitvoering: Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB evenals de uitvoering: WD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB
Bedankt voor de nuttige tips. De 10% betere single Core prestatie van de CPU is het dus niet waard begrijp ik. Zal de CPU aanpassen.

In het huidige systeem komen we bij lange na niet aan de 1TB, niet eens 512 GB. Vandaar de keuze voor een 1TB SSD. De 2TB variant is vooral relatief gezien meer opslag neem ik aan, de prestaties zijn nagenoeg hetzelfde volgens mij?

Ik zal de voeding ook aanpassen. Ik ging vooral op de gold status van de door mij uitgekozen voeding, ik dacht dat daarmee ook een bepaalde kwaliteit aangetoond werd, maar uit jouw reactie begrijp ik dat dit dus niet het geval is.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-05 12:34
Gold is een efficientie label. Helaas is er geen universeel keurmerk voor voedingen in kwaliteitsopzicht. Er zijn tier lists te vinden, maar die zijn ook niet altijd up to date.