Nieuwe grafische kaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-05 08:09
Ik zoek een?
Grafische kaart

Wat is je budget?
Max 200€

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Zo stil mogelijk.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 7 3700X
Corsair RM550x
MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC
Dell U4021QW (5120x2160)

Het scherm is relatief nieuw en ik merk dat de GT 1030 het niet goed kan trekken. Bijvoorbeeld Youtube bekijken, 4k content, full screen, kan niet zonder schokken en in task manager zie je dan ook 100% 3D GPU gebruik.

Ik heb toen voor de GT 1030 gekozen omdat ik een zo stil mogelijk systeem wou en deze passief gekoeld is. Ik speel geen games op deze computer. Met het nieuwe scherm heb ik het gevoel dat een upgrade van de grafische kaart aan de orde is. Passief zal niet meer lukken blijkt uit mijn opzoekingswerk, ik krijg enkel de GT 1030 te zien, of kaarten die niet sneller zijn, of extreme gevallen van duizenden euro's. Ik vermoed dat als ik niet game, en de nieuwe kaart niet té zwaar moet afzien, de ventilator niet te hard zal moeten blazen en het geluid onder controle blijft? Enige aanbevelingen?

De volgende heb ik gevonden voor 150€ die al een pak beter zou moeten presteren dan de GT 1030 -> INNO3D GeForce GTX 1650 Twin X2 OC V3

Voor 33€ meer kan ik ook wel deze krijgen, welke nog een pak beter zou moeten zijn -> INNO3D GEFORCE RTX 3050 6GB TWIN X2

Trekt mijn Corsair RM550x voeding dit nog?

[ Voor 6% gewijzigd door Tha Render_2 op 14-08-2024 09:33 ]

Beste antwoord (via Tha Render_2 op 16-08-2024 14:39)

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05 14:04
TS geeft aan niet te gamen, dan zou ik gewoon voor een kaart gaan met een modernere chip en maximaal 1 ventilator met 0 RPM mode. Bij idle en zelfs 4K video playback wellicht, zullen de ventilatoren niet eens draaien.

Ik heb hier wat filters voor je ingesteld voor de Pricewatch.

En hier wat filters voor de V&A.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:22

Thomg

Aww yiss

Eerste goede kaart is de 6600.
categorie: Videokaarten

Als je per se passief wilt kan je niet om een 3050 heen.
uitvoering: Palit GeForce RTX 3050 KalmX

Maar eerlijk gezegd maakt het allemaal niet zoveel uit in deze klasse. Kaarten zijn zo zuinig dat tenzij de koeler echt onderbemeten is (single fan bijv.) alles wel stil zal zijn.

Dat allemaal terzijde, ik zou gewoon een kaart 2e hands scoren. Als performance een whatever is dan is dit leuke value bijv.
v&a aangeboden: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05 14:04
TS geeft aan niet te gamen, dan zou ik gewoon voor een kaart gaan met een modernere chip en maximaal 1 ventilator met 0 RPM mode. Bij idle en zelfs 4K video playback wellicht, zullen de ventilatoren niet eens draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
Faloude schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:17:

Bedankt, zeer nuttig, heb in het lijstje gekeken en de ARC380 lijkt een leuke, met 0db optie tijdens weinig load, voor een scherpe prijs en in alle test > 200% sneller dan mijn GT 1030.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paramarenko
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-12-2024

Paramarenko

getriggity riggitywreckedson

Hou rekening dat vele van de nieuwe kaarten last hebben van coil whine. Als je gevoellig bent aan geluid, is dit een killer.

Dit treed pas echt stevig op bij heavy loads dus je zal relatief minder last hebben bij youtube.

Wubba lubba dub dub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:10
Nadeel van die Intel GPU's is het (relatief) enorm hoge idle verbruik. Je zou er ook een 5700G in kunnen stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
Uszka schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:19:
Nadeel van die Intel GPU's is het (relatief) enorm hoge idle verbruik. Je zou er ook een 5700G in kunnen stoppen.
Out of the box thinking, I like it, zeker geen slecht idee, maar ben de benchmarks gaan opzoeken en zo'n RX Vega 8 (Ryzen 5000) doet het maar ietsje beter dan een GT 1030 dus om safe te zitten ga ik toch opteren voor een iets betere GPU. Heb de ARC A380 besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:10
Wat voor benchmark voor het afspelen van 4K content bekijk je dan? Het gaat vooral om het beschikbare VRAM waar de GT1030 een tekort aan heeft.
Pagina: 1