Daikin FTX25C luchstroom problemen tijdens koelen

Pagina: 1
Acties:

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:30
Beste luitjes,

Dit probleem heb ik denk ik enkele keren bij het L/L warmtepomp topic aangehaald, maar ik denk dat dit probleem bizar/eigenaardig genoeg is dat het langzamerhand wel eens zijn eigen topic verdient. De reden dat ik dit hier post en niet zomaar bij een installateur kan aankloppen is omdat het een eigen installatie betreft, die in bedrijf was gesteld door een zeer aardige HVAC/R monteur destijds.

Om het probleem maar zo kort en simpel te omschrijven: vooral op dagen dat het vochtig is, is het net alsof er dermate zoveel condens vrijkomt dat de binnenunit niet meer voldoende airflow door de luchtwisselaar kan trekken en daardoor begint te 'snakken' naar lucht. Het klinkt dan net alsof er een storm gaande is en als je je arm over de gehele lengte van de klep houdt, voel je dat de luchstroom niet consistent is. E.d, sterker aan de linkerkant, zwakker aan de rechterkant en dat blijft zo op en neer gaan. Het bijzondere is, dit gebeurt alleen maar tijdens het koelen en lijkt vooral te zijn gepaard wanneer de luchtvochtigheid >50% is in huis, en/of de compressor hoog in toeren zit. Draait de compressor op 16 a 20 Hz, manifesteert dit probleem zich minder snel. Om het wat makkelijker te illustreren, zie YouTube video:

In de eerste minuut loopt de unit rustig, vanaf circa 1:05 is te horen hoe de unit begint te hyperventileren.

Dit probleem kan ik tijdelijk op de volgende manieren tijdelijk oplossen / verminderen:

* Binnenunit op fan only zetten en de coil laten drogen en weer terug in koelen tot het probleem zich voorkomt in nog geen uur tijd.
* Kap eraf halen, filters verwijderen. Soms werkt dat wel, meestal niet.
* Ventilatorsnelheid verhogen wanneer hij begint te hyperventileren. Meestal overkomt hij dan de statische weerstand die kennelijk gaande is, wat vooral manifesteert op silence t/m 2. Soms is het echter zo erg dat ik hem niet eens rustig krijg op 3 of 5.

Wat vaak wel effect positief effect heeft en dit fenomeen aanzienlijk vermindert voor een paar dagen is als ik de verdamper schoonmaak met Dasty ontvetter. Hoewel, dat heb ik nu deze avond ook gedaan maar dat lijkt ook geen effect meer te hebben.

Tot nu toe al een aantal zaken gecheckt:

* Binnenunit hangt gewoon netjes in het lood en is waterpas
* Afstand tussen plafond en unit is 75mm, meer dan de minimale 60mm.
* Verdamper ziet er verder schoon uit, licht komt er ook moeiteloos doorheen. (mag je ook hopen gezien ik dit ding nu tweemaal per week schoonmaak met deze warmte de laatste tijd)
* Condensafvoer loopt ook gewoon door
* Spanning van zowel binnenunit als blower gemeten, geen fluctuaties gemeten
* Buitenunit maakt geen gekke geluiden of iets dergelijks

Ik hoor graag of jullie eventueel tips hebben hoe dit hopelijk te kunnen tackelen. Ik zou eeuwig dankbaar zijn!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020

martijn v o

Certified by Enphase.

En de lekbak in de unit, hangt die nog op zijn orginele ophangpunten?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• VikeeVeekie
martijn v o schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 07:15:
En de lekbak in de unit, hangt die nog op zijn orginele ophangpunten?
Ja, die hangt verder ook zoals het moet zijn, zelfs nadat ik hem behoorlijk ver uit elkaar heb gehaald voor een grondige schoonmaak in het verleden.

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Wellicht kun je het simuleren door water in de lekbak te laten stromen, wellicht is de afvoer niet goed?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• VikeeVeekie
martijn v o schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:04:
Wellicht kun je het simuleren door water in de lekbak te laten stromen, wellicht is de afvoer niet goed?
Toevallig wel meerdere keren gedaan in het verleden, om maar even volledig te zijn net zojuist ook. Er blijft wel altijd een paar uur wat water liggen in de lekbak, maar dat verdampt of stroomt uiteindelijk weg.

Het lijkt vooral echt te worden getriggerd wanneer de warmtewisselaar vochtig is om de een of andere reden. Het is net alsof daardoor de luchtstroom zo hard wordt belemmerd dat hij niet meer optimaal lucht kan aanzuigen. Als ik namelijk zelf de coil natspuit met wat kraanwater, of een handdoek bovenop de luchtinlaat gooi, kan ik het fenomeen namelijk precies reproduceren.

[ Voor 10% gewijzigd door VikeeVeekie op 14-08-2024 12:25 ]

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Moet dat niet gelijk wegstromen dan, als het verdampt lijkt me dat a- niet goed want dan krijg je weer vocht waar je juist vanaf wil en b- zit er wel een werkende condensafvoer aan?
Hangt het koelblok nog goed dan? zijn de lamellen niet krom? draait de ventilator wel de goede kant op, zit er een condenspomp op? zitten de lamellen niet geblokkeerd door nog een stuk beschermingsfolie of zoiets? vriest het blok niet in?
Ja ik weet het ook niet, ik probeer ook maar wat hardop te denken.

• VikeeVeekie
martijn v o schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:30:
Moet dat niet gelijk wegstromen dan, als het verdampt lijkt me dat a- niet goed want dan krijg je weer vocht waar je juist vanaf wil en b- zit er wel een werkende condensafvoer aan?
Hangt het koelblok nog goed dan? zijn de lamellen niet krom? draait de ventilator wel de goede kant op, zit er een condenspomp op? zitten de lamellen niet geblokkeerd door nog een stuk beschermingsfolie of zoiets? vriest het blok niet in?
Ja ik weet het ook niet, ik probeer ook maar wat hardop te denken.
Geen probleem hoor, ik ben juist blij dat er iemand over meedenkt! :)

De condensafvoer werkt verder wel gewoon zoals hij moet doen, lijkt alleen dat er een lichte bolling in de bak zit. Zoals ik al zei, het water blijft wel een tijdje staan maar na verloop van tijd is het weg. Ik heb er net een flinke fles water in gegooid en dat liep gewoon zonder problemen naar buiten toe.

En ja, de ventilator loopt weldegelijk de juiste kant op, ik heb nergens niets van beschermingsfolie gezien, het blok bevriest ook niet, er zijn geen beschadigingen. Het is gewoon ronduit raar te noemen dit.

Toen ik mijn vorige post overigens schreef met mijn handdoek dingetje: zoals ik al zei ik kan het probleem al reproduceren door er een droge handdoek over te leggen. Ik heb de binnenunit nu al 4 uur lang op fan only staan, dus de coil is kurkdroog, maar hij begint al te hyperventileren als ik de luchtinlaat nog geen 1/4e over de horizontale lengte afdek.

Ik heb hier een andere airco hangen, maar die moet ik echt hard smoren door vrijwel de hele luchtinlaat af te dekken wil die unit soortgelijk gedrag vertonen. Ik begin haast te denken dat of de ventilatormotor zwak is om onverklaarbare reden, of dat hij het blijkbaar toch niet leuk vindt om op 75mm afstand van het plafond hangt en ik hem misschien beter lager kan hangen.

[ Voor 5% gewijzigd door VikeeVeekie op 14-08-2024 12:47 ]

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Wat ik nog niet begrijp is die condensafvoer, ik zie naast je unit een kabelgoot omhoog lopen.
Ik neem aan dat daar de condensafvoer ook in loopt.
Dat kan alleen als er in de unit een condenspomp zit, het wat loopt niet vanzelf omhoog.

en wat betreft die handdoek met een droog blok. Het lijkt dan wel of de ventilatormotor niet goed is.

• VikeeVeekie
martijn v o schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:01:
Wat ik nog niet begrijp is die condensafvoer, ik zie naast je unit een kabelgoot omhoog lopen.
Ik neem aan dat daar de condensafvoer ook in loopt.
Dat kan alleen als er in de unit een condenspomp zit, het wat loopt niet vanzelf omhoog.

en wat betreft die handdoek met een droog blok. Het lijkt dan wel of de ventilatormotor niet goed is.
Ik heb twee leidinggoten lopen van/naar de binnenunit. De goot die naar boven loopt zijn de leidingen richting de buitenunit + elektra, die lopen over zolder heen, richting de achterkant van het huis waar de buitenunit hangt. De leidingggoot die je links ziet lopen is m'n condensafvoer die direct door een gat in de muur naar buitengaat. Die constructie had ik zo gekozen om alsnog gewoon een natuurlijke afloop te hebben, aangezien ik geen ruimte had voor een condenspomp en het liever zonder condenspomp wil doen waar mogelijk.

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Dat ik ook beter om dat natuurlijk te doen.
Dus je hebt de plug in de condensbak dan wel omgezet die zit standaard rechts namelijk en jij hebt nu links een afvoer.

• VikeeVeekie
martijn v o schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:08:
Dat ik ook beter om dat natuurlijk te doen.
Dus je hebt de plug in de condensbak dan wel omgezet die zit standaard rechts namelijk en jij hebt nu links een afvoer.
Klopt, die plug had ik destijds bij installatie aan de rechterkant erin gezet, en de afvoer loopt nu links de bak uit.

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Dan zul je er toch een monteur moeten bijhalen ben ik bang, welke regio zit je?

• VikeeVeekie
martijn v o schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:19:
Dan zul je er toch een monteur moeten bijhalen ben ik bang, welke regio zit je?
Regio Eindhoven, ik heb alleen nog niemand gevonden die bereid is om een blik te werpen op eigen installaties. Iets met liability blijkbaar. Ik heb destijds wel een paar bedrijven gebeld, maar ze gooiden nog net niet gillend de telefoon op toen ik wel duidelijk aangaf dat dit om een eigen installatie ging.

Ik begin eigenlijk zelf haast ook te denken dat de ventilatormotor zwak is. Ik kan geen enkele indicatie zien wat een verhoogde luchtweerstand geeft namelijk. Ik zit nu wel wat op eBay te kijken en zie nu wel dat iemand een vrijwel identieke ventilatormotor te koop heeft staan. Ik heb die motor er al eens eerder uitgehaald en weet wat me te wachten staat gelukkig.

Edit: Zojuist een oude foto gevonden van de motor uit mijn binnenunit. Het model motor dat ik heb is MM6K11S20V, maar die te koop staat is MM9E17S21V, uitkomstig uit een Comfora FTX-P zo te zien.

[ Voor 9% gewijzigd door VikeeVeekie op 14-08-2024 13:32 ]

Pagina: 1