Zonwering - oog vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:43

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
Ik draai net m'n zonwering in, breekt het oog compleet af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_SuThZodmoERnOS0Vf0Ge5OKzk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K1tBBAr9uwVrFeD9ljAmgrBo.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is mijn vraag aan de zonwering experts: Het was blijkbaar een kunststof rond oog.
Ik zou het eigenlijk willen vervangen door een metalen oog, maar die zijn er alleen langwerpig. Kan ik dit zomaar wisselen? Geen idee of de haak daar gewoon in past? Het is een slinger met kogelhaak.

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/J6z3ojPLRgGg/550x707.jpg

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Beste antwoord (via Microkid op 17-08-2024 12:48)

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:30

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Microkid schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:45:
[...]

Dat begrijp ik, echter het ding zit muurvast...
Dreveltje halen, ding in de kruipolie zetten en de volgende dag eruit tikken.

En je hamer is te klein ;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:41

Yucon

*broem*

Mooi excuus om er een buismotor in te zetten :*)

dat is verbazend makkelijk, wat ik me herinner van toen ik een soortgelijke situatie had is dat er een redelijke standaardisatie in buizen zit waardoor je ook bij oude schermen nog wel zo'n motor kunt vinden.

[ Voor 69% gewijzigd door Yucon op 13-08-2024 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:32
Ik lees even mee, sinds vandaag rolt ons zonnescherm niet meer op. Het oog zit vast aan het ‘oogwindwerk’, misschien vindt je met die term het juiste onderdeel.

[ Voor 32% gewijzigd door sh4dow op 13-08-2024 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Microkid schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:22:

[Afbeelding]

Nu is mijn vraag aan de zonwering experts: Het was blijkbaar een kunststof rond oog.
Ik zou het eigenlijk willen vervangen door een metalen oog, maar die zijn er alleen langwerpig. Kan ik dit zomaar wisselen? Geen idee of de haak daar gewoon in past? Het is een slinger met kogelhaak.

[Afbeelding]
Zit er schroefdraad op het eind van die buis waar het oog op zit?

Want dit soort ogen liggen bij de gemiddelde fatsoenlijke ijzerzaak gewoon los per stuk in de bakken

Even de popnagel uitboren, loshalen en op de fiets ff langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:17
En anders met een schroefdraadsnijder/snij-ijzer proberen.
Of je jengelt er een bout doorheen.

[ Voor 6% gewijzigd door FitTiv op 13-08-2024 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23-05 18:08
Als ik zie hoe de buis reeds is ingesleten, kun je misschien beter gelijk buis en oog vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:01
[...]
Ik lees elders dat het niet gaat:
Let op; als u een draaistang met kogelhaak heeft, heeft u een ander oog nodig, kijk dan bij kunststof oog.
Het oog heb je in 10, 12 of 16 mm en dan koop je er gelijk een nieuwe slinger bij d:)b
Of je moet weer een kunststof oog willen hebben natuurlijk.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Goed, het oog is er af, het was kunststof, dus met een zaagsnede lag het er zo af...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixYiEERUvudmcWfLFSHaRw6W8Q0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qWfD1KBZZyoNtToPgTBkJ0rY.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is de vraag: hoe gaat de borgpen er uit. Natuurlijk is er geen beweging in te krijgen. Ik zou hem kunnen uitboren, maar als er andere alternatieven zijn hoor ik dat graag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MjQ5Nsq6wa9OWkwUrphzP9lYJ20=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2KCH8VBnOiv9SpIjSJ6zt525.jpg?f=fotoalbum_large

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insidious
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:58

Insidious

Professionele amateur

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als voormalig eigenaar van een zonweringbedrijf, zeg ik dat je deze alleen kunt vervangen voor een kunststof oog omdat je ook een slinger hebt met een kogelhaak, dit heet ook wel een geigermodel. Een aluminium oog kan wel, maar dan moet je ook de slinger vervangen voor een haakmodel. Elektrisch maken kan natuurlijk ook.

[ Voor 1% gewijzigd door Insidious op 16-08-2024 16:48 . Reden: Typo’s ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insidious

Insidious

Professionele amateur

Microkid schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:14:
Goed, het oog is er af, het was kunststof, dus met een zaagsnede lag het er zo af...
[Afbeelding]

Nu is de vraag: hoe gaat de borgpen er uit. Natuurlijk is er geen beweging in te krijgen. Ik zou hem kunnen uitboren, maar als er andere alternatieven zijn hoor ik dat graag.
[Afbeelding]
De borgpen moet je er doorheen slaan, of eruit trekken, met een punttang of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Insidious schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:45:
[...]

De borgpen moet je er doorheen slaan, of eruit trekken, met een punttang of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insidious

Insidious

Professionele amateur

[...]

Dan zou je het gehele oogwindwerk moeten vervangen voor een nieuw geigermodel of haakmodel met nieuwe slinger. Of uitboren, maar daar heb ik niet zoveel verstand van…

[ Voor 1% gewijzigd door Insidious op 16-08-2024 16:56 . Reden: Typo ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Fraggert schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:20:
[...]

Dat dus. En een stukje hout tussen stang een muur. Paar keer flink op de drevel meppen en de borgpin was er uit :)
Nieuw oog is besteld, volgende week kan ik weer in de schaduw zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWnDZIiZVtOf1GliZZg8_cgug0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xx2uvm1sSbknQgrOxGfW5BP4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Microkid schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:48:
[...]

Dat dus. En een stukje hout tussen stang een muur. Paar keer flink op de drevel meppen en de borgpin was er uit :)
Nieuw oog is besteld, volgende week kan ik weer in de schaduw zitten.
[Afbeelding]
Job well done mate d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luc fouquet
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 30-08-2024
Hallo, kan je even laten weten of je het oog uiteindelijk hebt vervangen door een metalen exemplaar (zijn meestal ovaal van vorm), dan wel opnieuw door een kunststof oog. Blijkbaar kan je niet zomaar vervangen door een metalen oog, omdat dan de draaihendel niet meer compatibel zou zijn met het oog ? (lijkt mij vreemd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
luc fouquet schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:39:
Hallo, kan je even laten weten of je het oog uiteindelijk hebt vervangen door een metalen exemplaar (zijn meestal ovaal van vorm), dan wel opnieuw door een kunststof oog. Blijkbaar kan je niet zomaar vervangen door een metalen oog, omdat dan de draaihendel niet meer compatibel zou zijn met het oog ? (lijkt mij vreemd)
Ja, het is vervangen door een nieuw kunststof oog. Een metalen oog heeft inderdaad een andere slinger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uq0NAoGu38kC3nVZvviuTXo6ASo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qPIgcJ5JtAEwm65wfoTlEAJo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luc fouquet
Super, wij hebben identiek hetzelfde probleem, ook kunststof oog dat is afgebroken. Ik veronderstel dat samen met het nieuwe oog ook de bijbehorende borgpen werd meegeleverd ? Ik veronderstel dat deze allemaal dezelfde diameter hebben, zodat dit vlot doorheen die draaias kan geklopt worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luc fouquet
Kan je even aangeven aub waar je dat kunststof oog hebt besteld ? En de draaias, heeft die ook een diameter van 10mm, of van 12 mm ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
luc fouquet schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:55:
Super, wij hebben identiek hetzelfde probleem, ook kunststof oog dat is afgebroken. Ik veronderstel dat samen met het nieuwe oog ook de bijbehorende borgpen werd meegeleverd ? Ik veronderstel dat deze allemaal dezelfde diameter hebben, zodat dit vlot doorheen die draaias kan geklopt worden ?
Er zijn ogen voor 10mm en 12mm buis. Je moet dus even opmeten.
Besteld bij https://www.rolluikonderd...voor-geiger-windwerk.html

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 30-08-2024 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luc fouquet
Dankjewel om even aan te geven waar je deze hebt besteld, en wat de prijs ongeveer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smile123
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 13:04
Je moet je ook afvragen waarom het kunststof oog was afgebroken. Door de jaren heen kan het windwerk stroever zijn gaan lopen. Als je dan alleen het kunststof oog vervangt is die binnen de kortste keren ook weer gebroken. Een nieuw windwerk is los te bestellen.
Pagina: 1