Tuinverlichting aanleggen smart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pringelen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-04 09:44
Mijn vraag
Een jaar geleden zijn we verhuisd en nu is het tijd om tuin verlichting aan te leggen. Door de vele mogelijkheden ben ik het overzicht een beetje kwijt wat nu de beste oplossing is. Ik ben op zoek naar jullie ervaring hiermee.

Voorwaarden:
- De lampen moeten onafhankelijk van elkaar aan\uit gezet kunnen worden;
- De lampen moeten binnen uit\aan gezet kunnen worden dmv afstandsbediening of lichtknop;
- De lampen moeten buiten uit/aan gezet kunnen worden dmv een lichtknop.
- Stroom komt vanuit een schuurtje achter in de tuin.
..
Relevante software en hardware die ik gebruik
Home assistant is aanwwezig en geinstalleerd op een Nuc en werkt goed. Hoeft niet gebruikt te worden.
...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Buitenhuis is het wifi bereik voor lampen waarschijnlijk niet voldoende. Het bereik veranderd al wanneer de j tuindeur open of dicht staat. (nieuwbouwwoning)
Geen mogelijkheid om accesspoint buiten neer tehangen, geen utp kabel.aanwezig. (gemiste kans)

Zelf zit ik aan een klik aan klik uit te denken. Verschillende modules voor buiten beschikbaar en ook eenvouding binnen te gebruiken.

Tips en hulp is welkom! Ik hoor graag jullie bevindingen en advies.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:30

Compizfox

Bait for wenchmarks

Je zou ook nog naar Zigbee kunnen kijken. Dit is wat beter geschikt voor domotica dan WiFi, en doet ook automatisch aan mesh networking.

Heb je alleen wel een Zigbee-coordinator nodig voor je Home Assistant-bak.

De meeste bekende "smart" apparaten zoals die van Philips Hue en Ikea Tradfri gebruiken Zigbee en die kan je dan op deze manier ook via Home Assistant bedienen.

[ Voor 33% gewijzigd door Compizfox op 13-08-2024 21:13 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:40
Ik stuur de tuinverlichting aan met modules van Shelly, ook dimbare spots. Bereik van WiFi accesspoints in huis is net ver genoeg om de schuur te bereiken. Ik stuur de verlichting automatisch, maar kan deze ook via app sturen en via Home Assistant.

[ Voor 22% gewijzigd door lazybones op 13-08-2024 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pringelen
Bedankt voor de opties. Ik ga kijken of het wifi netwerk achter in de tuin stabieler kan krijgen zodat voor dit moment. Ik heb nog een aantal wifi lampen liggen waarmee ik dit kan testen.
Daarna ga ik voor een andere oplossing kijken met HA. Shelly en zigbee gebruik ik op dit moment nog niet.Ik ga me daar eens in inlezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-05 00:23

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als de lampen ook los van elkaar aan en uit gezet moeten kunnen worden, wordt het wel heel ingewikkeld om dit met allemaal shelly modules te gaan doen. Dat betekent of heel veel kabels, of shelly units in watervaste doosjes, nog los met wat het voor de rest van je wifi netwerk gaat doen wanneer je allemaal units buiten hebt met slecht bereik.

Ik denk dat de meest simpele oplossing gewoon de Hue lijn aan tuinlampen is. Laag voltage en makkelijk doorlussen dus installatie is heel simpel, zigbee mesh netwerk werkt alleen maar beter als je meer lampen plaatst en elke lamp is apart aan te sturen.

Voor de bediening buiten is ook gewoon een waterdichte lichtknop beschikbaar: https://www.robbshop.nl/g...akelaar-outdoor-mat-zwart

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-05 11:25

V-8

Ik zou inderdaad Zigbee gebruiken, dit is doorgaans een stuk stabieler dan Wi-Fi.
Mooie is, zoals hierboven al genoemd, dat je lampen fungeren als repeater.

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Hue is wat mij betreft een heel degelijk ecosysteem voor verlichting. Via de hub van Hue evt te koppelen aan HA.
De lampen werken over het algemeen heel goed, en zien er goed uit. Ze zijn wel relatief kostbaar tov alternatieven.
Ik gebruik in de tuin gewone Hue-binnenlampen in een tuin-armatuur. Je hoeft dus niet per se hue outdoor lampen / spots te kopen.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Philips Hue lampen zijn fijn voor dit doel. Niet de complete armaturen, die kwaliteit vinden veel mensen na een paar jaar niet goed meer. De lampen zelf mits gebruikt in een IP55 of betere behuizing is prima.
Doordat Hue een Zigbee mesh netwerk creeert ben je onafhankelijk van wifi dekking in de tuin. Er zijn allerlei Hue compatibele schakelaars (Friends of Hue) die ook in normale behuizingen passen. Ook makkelijk dimbaar of uitbreidbaar met bewegingssensoren.
Ook je bedrading wordt simpel buiten. Je hebt overal waar je een lamp wilt alleen 220 V nodig. Geen losse schakeldraden meer nodig. Het houdt je setup ook flexibel in geval je extra lampen wilt of lampen wilt verplaatsen.

[ Voor 22% gewijzigd door masaman op 14-08-2024 13:35 ]

• pringelen
Bedankt voor all info en nieuwe inzichten.

Voor nu ga ik voor de goedkopere hue variant, yeelight GU10 in "gewone" buitenlampen.

Een van mijn accesspoint ga ik verplaatsen naar de achterkant van mijn woonkamer zodat de wifi in de tuin beter wordt.
De wifi lampen kunnen een voudig remote aan\uitgezet worden. Ook dmv een lichtknop. De vrouw is blij en heb ik meer tijd om te kijken naar andere opties zoals zigbee. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 17:18
Gewone buitenverlichting gebruiken waar een gu10 of e27 Hue zigbee lamp in past. Dan is elke lamp apart te schakelen en kan er ook nog een knop aan gekoppeld worden en automatisch in en uitgeschakeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pringelen
rorie schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:52:
Gewone buitenverlichting gebruiken waar een gu10 of e27 Hue zigbee lamp in past. Dan is elke lamp apart te schakelen en kan er ook nog een knop aan gekoppeld worden en automatisch in en uitgeschakeld worden.
Dat is voor nu de (tijdelijk) oplossing voor dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 17:18
pringelen schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 21:28:
[...]

Dat is voor nu de (tijdelijk) oplossing voor dit jaar.
Waarom tijdelijk? Zelf heb ik dit zo opgelost voor alle buitenverlichting die aan de gevel hangt. Gaan mooi met een hue filament lamp automatisch na zonsondergang aan en met opgang weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pringelen
rorie schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:01:
[...]

Waarom tijdelijk? Zelf heb ik dit zo opgelost voor alle buitenverlichting die aan de gevel hangt. Gaan mooi met een hue filament lamp automatisch na zonsondergang aan en met opgang weer uit.
Om op kort termijn toch licht in de tuin te hebben. Op dit moment hebben we geen verlichting in de tuin en dat is in veel situaties niet handig. Daarnaast geef ik mijzelf meer tijd om goed uit te zoeken naar een definitieve oplossing. Als dit goed bevalt, en we kunnen ermee wat we willen, laat ik het zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-05 17:46
rorie schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:52:
Als je daar dan een Ikea Tradfri GU10 lamp in doet heb je meteen ook Zigbee en dimbaar voor weinig, en hoef je dus helemaal niet apart te schakelen.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:17

mjl

Ugh

‘t is mischien niet wat gebruikelijk is om hier te roepen: Tuya spul is ook prima te gebruiken. Relatief goedkoop bij AliExpress en ook te integreren via home assistant. In jou geval dan inderdaad de Zigbee variant nemen als je geen wifi 2.4Ghz bereik hebt in de tuin. Je hebt inbouw modules die je kunt gebruiken en bedienen met een schakelaar ter plekke of stopcontact modules (zit een knop je op en kan uiteraard draadloos). Ik heb binnen een waar er 3 aan kunnen en die via een ‘scène’/smart regel gekoppeld aan lampen ‘zones’ in de tuin.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_jaro
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 18-04 08:18
Ik zou zigbee gebruiken! Heel veel apparaten gebruiken zigbee, en als je dan iets van een home assistant skyconnect koopt kan je gemakkelijk elk te bedenken zigbee apparaat toevoegen. Denk aan Philips hue, ikea, en nog veel meer. Aangezien je toch al home assistant hebt is dit erg gemakkelijk! Ik heb hetzelfde en ben er zeer tevreden mee! Makkelijk zigbee apparaten toe te voegen! Makkelijk te bedienen! Alles behave problemen mee! Raad het aan!

p_jaro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• turboproc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05 22:01
Inderdaad, Zigbee oplossing kiezen. De lampen hebben altijd voeding dus kunnen ze vanuit een Zigbee perspectief als router fungeren en daarmee maak je meteen een mesh in de tuin. Dat laatste is handig als je straks ook sensoren (temp, humi) in de tui wil plaatsen. Sensoren werken bijna altijd als een Zigbee End Device en kunnen dan de mesh in de tuin gebruiken om de hub te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_jaro
turboproc schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:00:
Inderdaad, Zigbee oplossing kiezen. De lampen hebben altijd voeding dus kunnen ze vanuit een Zigbee perspectief als router fungeren en daarmee maak je meteen een mesh in de tuin. Dat laatste is handig als je straks ook sensoren (temp, humi) in de tui wil plaatsen. Sensoren werken bijna altijd als een Zigbee End Device en kunnen dan de mesh in de tuin gebruiken om de hub te bereiken.
Exact! Helemaal mee eens!

p_jaro

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pringelen
Update!
Uiteindelijk ben ik toch uitgekomen op zigbee devices en toegevoegd in HA met zigbee2mqqt. Nu heb ik zigbee spots in de tuin en lampen, schakelaars, afstandsbediening in de woonkamer.

Hierdoor werkt het mesh netwerk echt goed, ook voor buiten. De yeelight lampen zitten inmiddels in een doos. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p_jaro
pringelen schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:46:
Update!
Uiteindelijk ben ik toch uitgekomen op zigbee devices en toegevoegd in HA met zigbee2mqqt. Nu heb ik zigbee spots in de tuin en lampen, schakelaars, afstandsbediening in de woonkamer.

Hierdoor werkt het mesh netwerk echt goed, ook voor buiten. De yeelight lampen zitten inmiddels in een doos. 8)
Aaaah das goed om te horen! Veel plezier met je nieuwe systeem! 😄

p_jaro

Pagina: 1