Geschikte multifunctionele monitor, wel of geen 4k?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel2
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 03-09-2024
Beste Tweakers
Ik ga studeren en op kamers wonen. Ik heb al een geschikte laptop voor de studie gekocht uitvoering: Lenovo IdeaPad Flex 5 14ABR8 (82XX00CRMH). In 1e instantie wilde ik een kleine tv kopen om b.v. netflix te kijken. Ik ben wat van mening veranderd mbt de tv, ik wil nu graag een 27 inch monitor waar de laptop aangekoppeld kan worden zodat ik een wat groter beeld heb wanneer ik thuis studeer. Mijn idee is om in de laptop een google 4k chromecast te zetten om middels deze weg te kunnen streamen. Mijn ouders hebben een 4k abonnement en zij kunnen mij voor 3.99 euro p/m extra toevoegen,

De monitor komt op mijn bureau te staan, als ik studeer zit ik dus aan mijn bureau. Als ik Netflix ga kijken zit ik ongeveer 2 meter van mijn monitor

Nu is mijn vraag of het zin heeft om een wat duurdere 4k 27 inch monitor te kopen en een 4k chromecast? of kan ik beter een een wat goedkopere full hd monitor en chromecast kopen omdat op een je op zo een scherm van 27inch het verschil niet gaat zien?

Ik heb aantal monitoren op een rij gezet, zowel 4k als full hd
4k
uitvoering: LG 27UL550P-W Wit
uitvoering: Philips 27E1N1800A/00

full hd
uitvoering: Philips Evnia 27M1C5200W/00 Zwart
uitvoering: LG UltraGear 27GS60F-B Zwart

Mijn budget is 250 euro

[ Voor 20% gewijzigd door Roel2 op 13-08-2024 17:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikey!
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:42
Evn los van het advies voor een monitor (niet helemaal mijn kennisgebied), vergeet niet dat je ook geluid wilt hebben.

Ik heb mijn thuiswerkplek gecombineerd met mijn gameplek (Xbox) en kwam er helaas snel achter dat de monitor die ik had geen speakers had. Geen probleem voor de laptop met ingebouwde speakers, maar voor de Xbox was het even onhandig. Uiteindelijk opgelost door een soundbar (Sound BlasterX Katana) erbij te nemen i.c.m. een HDMI audio/video splitter, maar achteraf gezien had ik het beter/anders aan kunnen pakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
4k op 27inch voor tv/media heeft niet veel zin, verschil tussen fullhd is praktisch niet te zien. 4k ga je pas zien vanaf ongeveer 40inch.

4k op 27inch voor een pc kan wel nut hebben omdat je dan veel dichter op het scherm zit en mogelijk veel verschillenden vensters open wilt hebben. Maar dan moet je grafische kaart wel 4k kunnen leveren.

[ Voor 43% gewijzigd door Prisma16 op 13-08-2024 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:10

Barrycade

Through the...

Heb je al gekeken naar Smart Monitoren? Hebben meestal een afstandbediening en vaak wifi of Cast aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel2
Mikey! schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:13:
Evn los van het advies voor een monitor (niet helemaal mijn kennisgebied), vergeet niet dat je ook geluid wilt hebben.

Ik heb mijn thuiswerkplek gecombineerd met mijn gameplek (Xbox) en kwam er helaas snel achter dat de monitor die ik had geen speakers had. Geen probleem voor de laptop met ingebouwde speakers, maar voor de Xbox was het even onhandig. Uiteindelijk opgelost door een soundbar (Sound BlasterX Katana) erbij te nemen i.c.m. een HDMI audio/video splitter, maar achteraf gezien had ik het beter/anders aan kunnen pakken :)
Totaal niet aan gedacht, beetje "knap" geluid voor films en muziek is zeer welkom. Een soundbar zie ik niet zo zitten vanwege de beperkte ruimte. Ik ga kijken naar een compact setje pc speakers, dit moet op mp genoeg te vinden zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Barrycade schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:25:
Heb je al gekeken naar Smart Monitoren? Hebben meestal een afstandbediening en vaak wifi of Cast aan boord.
Goede tip!
Zoiets dus?
https://www.bol.com/nl/nl...paign=CPS&utm_content=api

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel2
Prisma16 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:18:
4k op 27inch voor tv/media heeft niet veel zin, verschil tussen fullhd is praktisch niet te zien. 4k ga je pas zien vanaf ongeveer 40inch.

4k op 27inch voor een pc kan wel nut hebben omdat je dan veel dichter op het scherm zit en mogelijk veel verschillenden vensters open wilt hebben. Maar dan moet je grafische kaart wel 4k kunnen leveren.
Volgens mij heeft mijn laptop geen 4k mogelijkheden uitvoering: Lenovo IdeaPad Flex 5 14ABR8 (82XX00CRMH)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel2
Wat betreft de speakers, moeten wel compact zijn, 2.0 dus geen supwoofer , 3.5 mm jack om in de monitor te pluggen

Budget voor speakers is 100 euro, mag ook 2e hands zijn

uitvoering: Edifier G2000 Zwart deze zijn mooi compact
uitvoering: Steelseries Arena 3 80 euro op marktplaats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamefull
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:51
Begrijp ik je goed en wil je de chromecast in je laptop doen om naar je tv/monitor te streamen?
Volgens mij werkt een chromecast precies andersom, deze steek je in je tv/monitor om hem "slim" te maken of content naar toe te streamen, dit kan oa vanaf een telefoon of laptop. Je moet de audio dan ook oppakken tussen de tv/monitor en de chromecast of rechtstreeks van de tv/monitor. De audiouitgangen (of interne speakers) van je tv/monitor zijn dus eigenlijk bepalend voor het apparaat waarop je geluid wil afspelen. Van de keuze tussen monitor of tv in het optische gebied heb ik helaas te weinig verstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel2
blamefull schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:24:
Begrijp ik je goed en wil je de chromecast in je laptop doen om naar je tv/monitor te streamen?
Volgens mij werkt een chromecast precies andersom, deze steek je in je tv/monitor om hem "slim" te maken of content naar toe te streamen, dit kan oa vanaf een telefoon of laptop. Je moet de audio dan ook oppakken tussen de tv/monitor en de chromecast of rechtstreeks van de tv/monitor. De audiouitgangen (of interne speakers) van je tv/monitor zijn dus eigenlijk bepalend voor het apparaat waarop je geluid wil afspelen. Van de keuze tussen monitor of tv in het optische gebied heb ik helaas te weinig verstand.
Klopt de chromecast gaat in de monitor, de speakers dan ook middels een 3.55 jack.

Ik ga morgen maar eens naar mediamarkt en coolblue in Hengelo om een paar schermen te aanschouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel2
Ben inmiddels naar de MM en Coolblue geweest, door beide wordt mij geadviseerd voor een quad hd te gaan.

o.a. uitvoering: LG UltraGear 27GP850P-B Zwart

Bovenstaande gezien, prima beeld., iemand anders nog een tip mbt een quad hd?

[ Voor 7% gewijzigd door Roel2 op 14-08-2024 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Roel2 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:47:
Ben inmiddels naar de MM en Coolblue geweest, door beide wordt mij geadviseerd voor een quad hd te gaan.

o.a. uitvoering: LG UltraGear 27GP850P-B Zwart

Bovenstaande gezien, prima beeld., iemand anders nog een tip mbt een quad hd?
Mooi! Hoe ga je het geluid doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel2
Prisma16 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:05:
[...]

Mooi! Hoe ga je het geluid doen?
Via de 3.5 mm jack., welke speakers weet ik nog niet.

Ik weet nog niet of ik voor de LG ga, vindt de voet wat groot, heb eeb klein bureau. Ik speur het internet nog even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:50
Roel2 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:16:
[...]

Via de 3.5 mm jack., welke speakers weet ik nog niet.

Ik weet nog niet of ik voor de LG ga, vindt de voet wat groot, heb eeb klein bureau. Ik speur het internet nog even af.
Een monitorarm kan dat oplossen, en je bent meteen een stuk flexibeler wat betreft de positie van de monitor..

apollo13

• Roel2
Ik heb een shortlist van 3 monitoren, volgende week ga ik naar de winkel waar ze alle drie staan, en ook aan staan en dan maak ik een keuze

1 uitvoering: Samsung Odyssey G5 G50D 27" (DG502EU) Zwart
2 uitvoering: LG UltraGear 27GP850P-B Zwart
3 uitvoering: LG 27UL550P-W Wit (4k)

Lichte voorkeur gaat uit naar de Samsung ivm de kleine voet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel2
Nog even een vraag

Ik neig naar de Samsung monitor, maar deze heeft 1 hdmi ingang, daar wil ik de Google Chrromecast aanhangen. Middels de Chromecast wil ik via mijn telefoon netflix streamen, hoeft mijn laptop niet aan te blijven.
Nu moet er dus nog een mogelijkheid zijn om mijn laptop op de monitor aan te sluiten, de hdmi is al vergeven, blijft er op de monitor alleen een display port aansluiting ove,r alleen mijn laptop heeft deze niet. De laptop heeft wel een video output via usb .
Zou dit een oplossing kunnen zijn?
https://www.bol.com/nl/nl...hDxuAAk2HOCAaAp1cEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 21:51

pmeter

Poes!

Roel2 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 18:42:
Nog even een vraag

Ik neig naar de Samsung monitor, maar deze heeft 1 hdmi ingang, daar wil ik de Google Chrromecast aanhangen. Middels de Chromecast wil ik via mijn telefoon netflix streamen, hoeft mijn laptop niet aan te blijven.
Nu moet er dus nog een mogelijkheid zijn om mijn laptop op de monitor aan te sluiten, de hdmi is al vergeven, blijft er op de monitor alleen een display port aansluiting ove,r alleen mijn laptop heeft deze niet. De laptop heeft wel een video output via usb .
Zou dit een oplossing kunnen zijn?
https://www.bol.com/nl/nl...hDxuAAk2HOCAaAp1cEALw_wcB
Een Lenovo usb c dock heeft vaak ook een displayport uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel2
Inmiddels de Samsubg gekocht, ben er zeer tevreden mee.
*knip* dit hoort in een apart topic inclusief eigen voorwerk en voorzet

[ Voor 54% gewijzigd door br00ky op 29-08-2024 11:07 ]

Pagina: 1