Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxdevries13
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13:33
Hey,

Wij gaan onze woning uit 1903 helemaal verduurzamen en denken na om op de eerste verdieping in de slaapkamers airco's te plaatsen in plaats van vloerverwarming. Mijn hart gaat uit naar vloerverwarming maar mijn rationale zegt dat een airco beter is :O
Echter is er één punt wat mij tegenhoudt: het design en de looks van een airco. Ik weet het, een eerste wereldprobleem. Ik ben gaan zoeken naar wand of vloer airco's die er goed uitzien. Ik kwam uit op de LG Art Cool. Zijn er andere modellen waar ik aan kan denken?

Ander vraagje: als je vloerverwarming plaatst op een tussenverdieping: moet je die dan ook isoleren om geen warmteverlies te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-10 19:25
Airco is beter als je ook wilt koelen, of het voor verwarmen ook beter is dan vloerverwarming ligt geheel aan hoe je de vloerverwarming van warm water voorziet en hoe je de vloerverwarming opbouwt, etc. + wat je doelen precies zijn bij het verwarmen. Wil je het bijv. continue verwarmen, of moet het ad-hoc snel een slaapkamer behaaglijk maken.

Wat je een mooie binnenunit voor de airco vind is geheel afhankelijk van je eigen smaak. Je kan een airco met kanaal systeem overwegen, die zijn beter weg te werken.

Isoleren van je vloerverwarming op een tussenverdieping helpt:
  1. Om te zorgen dat de warmte niet via je vloer naar je buitenmuren trekt, hoe sterk dit nadeel telt hangt heel erg af van hoe je gevels zijn geïsoleerd en wat voor vloer je hebt
  2. Het zorgt dat de vloer sneller op temperatuur komt
  3. Er lekt wat warmte na een verdieping er beneden als die beduidend kouder is, maar dat is niet persé een nadeel
  4. De isolatie zorgt dat je een zwevende dekvloer krijgt, dit helpt met het geluid te isoleren
Een nadeel van isolatie onder je vloerverwarming is dat je minder warmte in je constructievloer kan bufferen. Met zonnepanelen of dynamische energiecontracten kan dat wenselijk zijn.

Het zou helpen als je eens wat details geeft over wat je nou precies wilt qua verwarming, en verteld wat voor huis je hebt (wat voor soort vloeren, muren, niveau isolatie etc.).

Als je toch al flink gaat verbouwen zou ik zelf vloerverwarming nemen trouwens. Achteraf een airco bijplaatsen kan altijd nog makkelijk, met vloerverwarming wordt dat lastiger.