Domotica 2.0

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sannevanopstal
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-11-2024
Ik lees op dit forum veel over domotica en smart home oplossingen maar het is voor mij nog niet de moeite waard om hier in te investeren. Waar ik naam op zoek ben lijkt nog niet te bestaan maar voordat ik die conclusie trek zou ik dat graag even tegen jullie aan willen houden.

Recentelijk heb ik een batterij, zonnescherm, airco, mesh, slimme warmtepomp, zonnepanelen aangeschaft. Verder heb ik een dynamisch stroom contract en heb ik verschillende smart home producten zoals een slimme thermostaat, Sonos, Google speaker en slimme screens voor tegen de zon.

Waar ik naar zoek is een centraal systeem dat ik in de meterkast kan plaatsen en mij helpt alle verschillende systemen aan elkaar te koppelen. Bijvoorbeeld, ik zou in de winter willen besparen door bijvoorbeeld op goedkope momenten mijn huis te verwarmen en zo min mogelijk stroom te gebruiken. Bijvoorbeeld, door in zo min mogelijk ruimten mijn lampen en apparaten aan te hebben. Anderzijds wil ik het in de zomer zo koel mogelijk willen houden en tegelijkertijd zo min mogelijk stroom te gebruiken en dus is het niet handig als we op stroom piek momenten de airco aanzetten maar al eerder en de verduisterende pergola en screens te gebruiken.

Volgens mij is dit mogelijk maar lijkt het allemaal wat plakwerk te zijn door bijvoorbeeld hubs achter mijn stopcontacten te bouwen en elke keer weer andere producten te moeten kopen alleen kan je die soms weer niet met elkaar koppelen. Kent iemand een oplossing die hier voor geschikt is? Dit moet toch ook voor de energie transitie een kans zijn omdat het kan helpen om stroomverbruik en net congestie helpen te verminderen.

Heeft iemand dezelfde wens en loopt die tegen deze order dingen aan? Ik leer graag van de ervaringen van anderen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sambaltegelkaas
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:47
Ik ben benieuwd hoe het kan dat als je veel op het forum leest dat je dan geen Home Assistant langs ziet komen 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:10
Home Assistant, Domoticz, Openhab en Homey kunnen die centrale rol uitvoeren, maar bij elke oplossing waarbij je een veelheid aan merken hebt, zonder te hebben nagedacht over protocollen is het inderdaad knip en plakwerk met plugins, drivers en regelmatig gedoe.

Het allerbelangrijkste bij slim spul zijn API's, bij voorkeur op basis van open standaarden en lokaal benaderbaar. Bijvoorbeeld Shelly (Wifi), Zwave en het meeste Zigbee spul functioneert prima in combinatie met de bovengenoemde controllers. Het grote probleem bij slim spul is zogenaamd slim spul. Goedkope (Chinese) troep waarbij alleen via de cloud en eigen apps zaken benaderbaar zijn. Niet bijzonder slim dus.

Het is tegenwoordig prima probleemloos te implementeren en super stabiel te maken. Moet je alleen net paar tientjes meer in hardware en wat tijd in manier van installeren investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sannevanopstal
Interessant, want ik ben home assistant inderdaad tegen gekomen maar ook dat werkt sub optimaal zo lijkt het. De energievoorziening in mijn huis wil op micro niveau graag optimaal benutten en dat lijkt ook met home assistent ook niet te doen. Schakelaars en apparaten slim instellen dmv scènes in te stellen begrijp ik, en daar is home assistent inderdaad goed in maar het slagje er bij met de warmtepomp, zonnepanelen, batterij, laadpaal en energieverbruik op basis van bijvoorbeeld weersomstandigheden of ‘vraag verwachtingen’ is/ lijkt nog altijd niet mogelijk. Zonneplan en Quatt hebben mij laten weten dat ze op termijn overwegen hun API open te zetten voor ontwikkelaars maar op korte termijn willen ze daar nog niet aan. Ondanks dat ze duim API open stallen, lijkt het met home assistent nog altijd niet mogelijk om op dat niveau de energiehuishouding te regelen. Het blijft dus een beetje bij het managen van de stopcontacten, zonneschermen en ander ‘slim’ apparatuur.

Ik ben zelf geen doorgewinterde home assistant gebruiken dus wellicht dat iemand mij hier kan corrigeren!

@delpit de conclusie die je trekt heb ik ook getrokken maar ik hoopte op andere invalshoeken die ik nog niet had ontdekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:10
sannevanopstal schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:04:
Interessant, want ik ben home assistant inderdaad tegen gekomen maar ook dat werkt sub optimaal zo lijkt het. De energievoorziening in mijn huis wil op micro niveau graag optimaal benutten en dat lijkt ook met home assistent ook niet te doen. Schakelaars en apparaten slim instellen dmv scènes in te stellen begrijp ik, en daar is home assistent inderdaad goed in maar het slagje er bij met de warmtepomp, zonnepanelen, batterij, laadpaal en energieverbruik op basis van bijvoorbeeld weersomstandigheden of ‘vraag verwachtingen’ is/ lijkt nog altijd niet mogelijk. Zonneplan en Quatt hebben mij laten weten dat ze op termijn overwegen hun API open te zetten voor ontwikkelaars maar op korte termijn willen ze daar nog niet aan. Ondanks dat ze duim API open stallen, lijkt het met home assistent nog altijd niet mogelijk om op dat niveau de energiehuishouding te regelen. Het blijft dus een beetje bij het managen van de stopcontacten, zonneschermen en ander ‘slim’ apparatuur.

Ik ben zelf geen doorgewinterde home assistant gebruiken dus wellicht dat iemand mij hier kan corrigeren!

@delpit de conclusie die je trekt heb ik ook getrokken maar ik hoopte op andere invalshoeken die ik nog niet had ontdekt
Het probleem zijn dus partijen als Quatt en Zonneplan. Meer mensen zouden dergelijke partijen moeten vermijden zolang ze geen open api’s publiceren.

Het zou al helpen wanneer we zouden stoppen dit soort producten slim te noemen. Gesloten producten zijn nooit slim.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Ik kan met home assistant op basis van weer, teruglevering van de zonnepanelen, gedetecteerde mensen of dieren door onze camera's en nog een honderdtal variabelen de verlichting laten reageren, geluiden afspelen, notificaties krijgen, apparaten aanzetten (van de koffie tot de was), de weilandsproeiers aanzetten etc. Het vergt wat planning m.b.t. de juiste apparatuur kopen en alles instellen, maar het werkt wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nou, als hobbyist die heel voorzichtig stukje bij beetje wat meer met HA aan het doen is: begin klein en ga daarna eens verder kijken. Je kunt zeker wel op micro niveau bezig gaan, dus per apparaat aansturen op basis van een aantal voorwaarden. Je moet het alleen zelf zo maken en programmeren. Je warmtepomp moet "slim" zijn, of gemaakt kunnen worden. Je omvormer moet uit te lezen zijn door HA, dus wifi of ethernet hebben.

Voor Quatt is een integratie: https://community.home-as...ump-integration/553378/82 dat zou dus ook prima moeten werken. Zo zijn er nog wel meer dingen die je aan elkaar kunt knopen om jouw gewenste resultaat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:54

ThePsycho

Biertje?

Als ik systeem in de meterkast met deze eisen hoor denk ik meteen aan Loxone. Dit heb ik ook geïnstalleerd en warmtepomp, ventilatie, verlichting, zonnepanelen, accu (in de toekomst), laadpaal, zonwering zijn allemaal gekoppeld. Dit is dan niet zo goedkoop als dingen aan elkaar knopen met HA en een beetje vendor-lock, maarja het is maar net hoe erg je dat vind.

Ook de dynamische energieprijzen zijn geïntegreerd en je kan het systeem ook bijvoorbeeld de goedkoopste x uren laten kiezen per dag.

Er is een hoop mogelijk, zowel via HA of een systeem als Loxone. In ieder geval denk ik dat er genoeg is wat aan je eisen voldoet. Mits je natuurlijk hardware koopt die te integreren is. Energieleverancier specifieke hardware is niet altijd even handig als je het lokaal wil koppelen.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:39
@sannevanopstal
Zonneplan en Quatt zijn niet uit te lezen en kunnen dus in geen enkel domotica systemen. Overigens zijn er voor Quatt ondertussen wel community oplossingen bij HA.

Wat wil je met het uitlezen van Zonneplan bereiken? Als je een dynamisch contract hebt kan je natuurlijk ook een andere leverancier zoals ANWB gebruiken voor de prijzen.

Ik zou toch als ik jouw was gaan beginnen met Home assistant. Niet alles zal gaan werken (zoals bijvoorbeeld Google Nest omdat Google het tegen houdt). Producenten willen dat je in hun eco systeem gaat zitten en dat moet je gaan voorkomen. Koop Zigbee apparatuur die werkt op alle gateways. Koop geen Tuya Wifi apparatuur.

Domotica is nu vooral nog eilanden en veel van die eilanden zijn te overbruggen met HA maar helaas nog lang niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-05 07:26
. Ondanks dat ze duim API open stallen, lijkt het met home assistent nog altijd niet mogelijk om op dat niveau de energiehuishouding te regelen. Het blijft dus een beetje bij het managen van de stopcontacten, zonneschermen en ander ‘slim’ apparatuur.

om met die laatste te beginnen, daar zit de oplossing. Ikzelf werk met OpenHab maar HA kan vergelijkbare dingen. API's zijn het belangrijkst, zoals al een paar keer gezegd. Als je ermee kunt praten is het nog slechts het vertalen van je functionele behoefte naar een stapeltje programmeer regels. Of kijk ook eens op de community, jou vraag is waarschijnlijk al beantwoord want hij is helemaal niet zo nieuw.
Je zult je dus moeten verdiepen in HA, maar dan gaat er ook een hele wereld voor je open ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sannevanopstal
Handig, ja ik heb nu op vakantie gelukkig de tijd om mij er in te verdiepen, leuke hobby voor aan het zwembad 😉

Loxone lijkt meet op wat ik zoek, dat is dan weliswaar redelijk beperkt tot hun netwerk en systemen maar dat is wel waar ik naartoe wil. HA community heeft voor mij nog niet helemaal de antwoorden die ik zoek helaas, wellicht kijk ik niet goed genoeg maar ondanks dat je er mooie dingen mee kunt doen, beperkt het zich dus tot de apparaten die veel voorkomend zijn en wordt het energie management nog niet (breed) ondersteund of ontwikkeld. Ik wil graag iets dat werkt en zich bewezen heeft en wil mij eigenlijk niet zelf verdiepen in de programmeertaal maar zoek naar een installateur. Zij komen veelal met HA en doen leuke dingen alleen wat ik zoek lijkt (tot nu toe) niet echt bekend. Maar goed, de community pagina’s zijn nogal uitgebreid dus ik zoek nog even vrolijk verder 🚨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Loxone kan ook met hoop andere systemen integreren, al dan niet via node-red.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sambaltegelkaas
@sannevanopstal

Ik denk dat het misschien handig is om meer onderzoek te doen naar de verschillende opties voordat je een systeem kiest.

Het komt misschien wat bot over maar ik kan haast niet geloven dat je op het forum hebt gelezen.
Punten die je maakt over dat sommige dingen die wel of niet werken kloppen gewoon niet. Alles wat in je reacties terug voorkomt, komt uit andere reacties in dit topic.

Daarom is mijn advies om eerst zelf wat onderzoek te doen naar de verschillende platformen en wat deze wel en niet kunnen. Als je dan een topic start heb je alvast wat basiskennis. Domotica en huis automatisering is zo'n gigantisch onderwerp dat je het eigenlijk niet in 1 vraag kan stellen.

Er zijn genoeg mensen (ik ook) die je met alle plezier willen helpen.
Dus wees niet bang om vragen te stellen maar ook niet om zelf op onderzoek uit te gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:08
@sannevanopstal je doet een boel aanames over homeassistant en dergelijke platforms die niet allemaal kloppen

Je openingspost is een beetje een klok-en-klepel verhaal, maar dat is niet eens gek als je je enkel oppervlakkige hebt ingelezen. Fabrikanten van domotica spul en platforms zoals google assistant en somfy schetsen vooral het beeld dat het een kwestie is van kopen, stekker erin en voila je hebt een mega slim huis wat altijd exact doet wat je wilt.

Dat is natuurlijk onzin. Huizen, systemen in huizen en hun bewoners zijn zo extreem verschillend dat er geen one size fits all systeem bestaat en dat zal ook nooit komen. Alleen het basale verschil in belang van fabrikanten (data, binding aan platform, betaalde abbo's) vs gebruikers (flexibel, toekomstbestendig en eenvoudig in gebruik) maakt dat jouw "domotica 2.0" met een commercieel platform waarschijnlijk nooit realiteit zal worden. In het beste geval ontstaat er een breed gedrangen standaard voor connectiviteit zoals nu met matter.

Verdiep je eens in home assistant. Home assistant en de door andere genoemde alternatieven zijn eigenlijk een soort lijm die van al die verschillende platformen van fabrikanten een goed functionerend geheel kan maken. Kijk eens op de website van home assistant en vooral de (gigantische) lijst met integraties. Zo krijg je snel een idee wat home asssistant kan met welke van je bestaande spulletjes. Dat hoeft echt niet complex te zijn, maar je zult zeker in het begin een wat stijle leercurve hebben.

Installeer home assistant eens op een raspberry pi om het uit te proberen. Vervolgens kan je dan pas goed overzicht krijgen of het wat voor je is en waar mogelijkheden liggen voor toekomstige uitbreidingen/aankopen.

[ Voor 6% gewijzigd door kwibox op 17-08-2024 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sambaltegelkaas
@kwibox Je kan het een stuk beter brengen dan dat ik deed, ik ben het daarom ook volledig met je eens _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
pagani schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:15:
[...]

Ik kan met home assistant op basis van weer, teruglevering van de zonnepanelen, gedetecteerde mensen of dieren door onze camera's en nog een honderdtal variabelen de verlichting laten reageren, geluiden afspelen, notificaties krijgen, apparaten aanzetten (van de koffie tot de was), de weilandsproeiers aanzetten etc. Het vergt wat planning m.b.t. de juiste apparatuur kopen en alles instellen, maar het werkt wel gewoon.
Sorry ik denk dan altijd aan deze als ik het lees. ;)
https://m.youtube.com/wat...WVyY2lhbCBvcGVuIGRvb3I%3D

Maar knap dat je dat allemaal voor mekaar krijgt.

Ontopic: ik zeg ook home assistent met name dat het ook niet stilstaat.
Maak zelf best leuke besturinkjes met esphome ook. Zoals de clack reader om de waterontharder uit te lezen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-05 07:26
sannevanopstal schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:10:
Handig, ja ik heb nu op vakantie gelukkig de tijd om mij er in te verdiepen, leuke hobby voor aan het zwembad 😉

Loxone lijkt meet op wat ik zoek,
als je alleen in de vakantie aan het zwembad tijd hebt voor dit onderwerp, dan zou ik inderdaad een installateur vragen om die magische toverdoos van Loxone te installeren en dan niet meer zelf aankomen.

Feit blijft wel dat wat jij zoekt gewoon kan met veel andere domotica systemen en daar is tijd voor nodig, en niet alleen vakantie tijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sambaltegelkaas
@emielbf Dat ben ik wel met je eens, zelf vind ik Home Assistant niet gigantisch moeilijk of tijdrovend maar alleen even in de vakantie doen dat gaat 'm niet worden.
(Probleem bij mij is dat het juist met zoveel apparaten en services werkt dat ik steeds alleen maar meer dingen wil integreren :+ )

En dan heb nog de keuze van Loxone of KNX, het blijft maar doorgaan 7(8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:26
sannevanopstal schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:10:

Loxone lijkt meet op wat ik zoek, dat is dan weliswaar redelijk beperkt tot hun netwerk en systemen maar dat is wel waar ik naartoe wil. HA community heeft voor mij nog niet helemaal de antwoorden die ik zoek helaas, wellicht kijk ik niet goed genoeg maar ondanks dat je er mooie dingen mee kunt doen, beperkt het zich dus tot de apparaten die veel voorkomend zijn en wordt het energie management nog niet (breed) ondersteund of ontwikkeld. Ik wil graag iets dat werkt en zich bewezen heeft en wil mij eigenlijk niet zelf verdiepen in de programmeertaal maar zoek naar een installateur. Zij komen veelal met HA en doen leuke dingen alleen wat ik zoek lijkt (tot nu toe) niet echt bekend. Maar goed, de community pagina’s zijn nogal uitgebreid dus ik zoek nog even vrolijk verder 🚨
Zover ik weet bestaat er geen kant en klare commerciële oplossing die alles aan elkaar kan knopen.

Maar home assistant is heel erg bezig met alles configureerbaar te maken via de UI, dus echt programmeren is bijna niet meer nodig. Binnen HA zijn ze heel erg bezig (alsin de community) met energie management. Vanuit HA zelf heb je het energie overzicht:

https://www.home-assistant.io/docs/energy/

Daarnaast zijn er dus blueprints die je kan importeren voor handige automations, en zelfs het aansturen van apparaten op basis van zonne energie:

https://community.home-as...excess-solar-power/552677

Maar het is zeker geen plug en play, je moet wel houden van beetje knutselen. Echt programmeren is het ook niet meer, maar vooral goede integraties vinden en beetje slim alles opzetten.

Succes!

Ik ben er paar jaar geleden mee begonnen en intussen draait het naar alle tevredenheid, incluis basic energie besparing automations.
Pagina: 1