Wifi werkt niet op Surface Pro 9 na overgang naar Odido

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Hi,

sinds vanmorgen hebben we odido. Alles werkt op 1 klein irritant dingetje na. De surface pro 9 van mijn vrouw wil niet op internet via het netwerk van Odido.

De router die we gebruiken is een EX5601-T1
Er hangen twee pi-holes tussen die DNS zaken afhandelen.
Verder zit er een kabel van de Zyxel naar het kantoor waar een tp-link switch tussen zit.
De Piholes doen naast DNS ook DHCP.
In de woonkamer hebben we nog een ubiquity wifi access point. Die geeft alleen internet door en verzorgt draadloos in de woonkamer.

Het rare is dat alle andere devices. Android telefoon, Iphone, 2 linux laptops geen enkel probleem hebben met zowel het bedrade netwerk als het wifi netwerk. Wanneer ik mijn laptop ( ubuntu ) aan de netwerkkabel van de surface dock hang heb ik gewoon internet. Heb al een paar keer de surface pro 9 opnieuw gestart, helemaal uitgezet en opnieuw gestart. Heb al een paar keer harde ip adressen in de settings gezet en toch blijft windows 11 vinden dat er geen internet is terwijl met exact dezelfde instellingen mijn andere devices wel gewoon op internet kunnen. Ben zelfs als zover gegaan dat ik de DNS naar 8.8.8.8 heb omgezet zodat ik zeker weet dat het geen probleem is van Pihole.

Wat zou het nog meer kunnen zijn?

Strava | AP | IP | AW

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:06

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Wat werkt er wel? Kan je de default gateway pingen?

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiral
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Heb je het wifi ssid en wachtwoord aangepast naar daarvoor?

Indien ja, expliciet het netwerk verwijderen in de surface en opnieuw aanmelden.

[ Voor 7% gewijzigd door Spiral op 13-08-2024 16:48 ]

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
Yariva schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:45:
Wat werkt er wel? Kan je de default gateway pingen?
Wanneer ik ipconfig /all uitvoer krijg ik te zien dat er netjes een ip adres is uitgedeeld op de eth adapter. Dat de DHCP servers zijn die ze moeten zijn. Echter wanneer ik de gateway probeer te pingen (of de dhcp server) krijg ik een 'general failure'. Dat zegt mij dus nog niks.
Spiral schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:47:
Heb je het wifi ssid en wachtwoord aangepast naar daarvoor?

Indien ja, expliciet het netwerk verwijderen in de surface en opnieuw aanmelden.
Heb alle bekende netwerken uit windows verwijderd en het odido netwerk dat ik heb aangemaakt als enige toegevoegd. En het probleem blijft helaas.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Staat DHCP op de router uit?
Is de interne IP van de router hetzelfde als dat van je van je vorige provider?
Gebruikte je de dns van je vorige provider als upstream dns in de piholes?

Het kan zijn dat je andere devices via IPv6 online zijn en je (mogelijke foute) IPv4 instellingen op de piholes negeren.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:17
Misschien wpa3?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:10
Webgnome schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:16:
[...]

Wanneer ik ipconfig /all uitvoer krijg ik te zien dat er netjes een ip adres is uitgedeeld op de eth adapter. Dat de DHCP servers zijn die ze moeten zijn. Echter wanneer ik de gateway probeer te pingen (of de dhcp server) krijg ik een 'general failure'. Dat zegt mij dus nog niks.
Ik ken de router niet die je hebt gekregen dus weet niet hoe geavanceerd die is. Maar wat zeggen de logs daarvan over deze specifieke client? Zijn er tools om vanaf routerzijde te troubleshooten, zowel op wifi als bedraad?

Doe op de surface ook eens een dns flush, ipconfig /flushdns op je cmd

EDIT:

Kun je vanaf je piholes wel de surface pingen? Weet je zeker dat hij een correct ip adres heeft en niet apipa (169.x.x.x) etc etc :)

[ Voor 9% gewijzigd door KnoxNL op 13-08-2024 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AapBart
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Defsult staat op de odido router idd wpa3 aan, bij mij werkte m'n telefoon daar ook niet mee. Aangepast naar wpa2 en dat werkte weer (en daarna eigen router opgehangen met vlan 300)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
AapBart schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:43:
[...]

Defsult staat op de odido router idd wpa3 aan, bij mij werkte m'n telefoon daar ook niet mee. Aangepast naar wpa2 en dat werkte weer (en daarna eigen router opgehangen met vlan 300)
Daar dacht ik ook eerst aan echter heb ik wifi uitgezet op de router aangezien ik een ubiquity heb die het een en ander regelt. De andere devices werken daar wel mee ( wpa2 ) dus waarom surface pro 9 dan niet?
KnoxNL schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:36:
[...]

Ik ken de router niet die je hebt gekregen dus weet niet hoe geavanceerd die is. Maar wat zeggen de logs daarvan over deze specifieke client? Zijn er tools om vanaf routerzijde te troubleshooten, zowel op wifi als bedraad?

Doe op de surface ook eens een dns flush, ipconfig /flushdns op je cmd

EDIT:

Kun je vanaf je piholes wel de surface pingen? Weet je zeker dat hij een correct ip adres heeft en niet apipa (169.x.x.x) etc etc :)
Had een DNS flush uitgevoerd en alle trucjes die ik al kende. Ik kon vanuit de pihole het device ook niet pingen. Dat vond ik er zo gek aan. Heb uitendelijk maar de netwerk instellingen gereset via die windows wizard en nu werkt het weer.

Wat het nu was? Geen idee, Windows works in mysterious ways.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06:52
iets met IPv6? staat dat aan op de surface? uitzetten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:39
Webgnome schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:16:
[...]
Echter wanneer ik de gateway probeer te pingen (of de dhcp server) krijg ik een 'general failure'. Dat zegt mij dus nog niks.
Dat zegt heel veel. Dat betekent dat je probleem in de software zit. Je TCP/IP configuratie is ongeldig.

Heb je zelf nog lopen knutselen aan routes of metrics?
Driver settings?
Heb je de ip4/6 stacks uitgevinkt?

Iets is niet juist ingesteld.

Reset de netwerkinstellingen van Windows 11 eens, als het goed is hebben ze daar een knopje voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
@jeroen3 In mijn laatste reactie geef ik aan dat het inmiddels weer werkt door een reset van de netwerkinstellingen. Dat er een general failure gegooid word is leuk maar ik had graag geweten WAT er dan precies kapot was.

Het probleem is inmiddels opgelost dus

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:30
Ik wordt getriggerd door het feit dat je zegt dat je twee pi-holes hebt die DHCP en DNS functionaliteit leveren, hoe heb je het geregeld dat die niet elkaar in de weg gaan zitten?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
Ben(V) schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:44:
Ik wordt getriggerd door het feit dat je zegt dat je twee pi-holes hebt die DHCP en DNS functionaliteit leveren, hoe heb je het geregeld dat die niet elkaar in de weg gaan zitten?
  • Een aantal devices hebben static dhcp leases
  • Pihole 1 geeft dhcp range 10 tot 100 af ( fictief voorbeeld)
  • Pihole 2 geeft dhcp range 101 tot 200 af ( fictief voorbeeld)
  • Beide piholes geven elkaar door als zijnde primaire / secondaire dns
Dit heeft jaren gewerkt en is denk ik ook niet oorzaak van het probleem aangezien het hele windows apparaat niet wilde verbinden. Het was een general failure volgens windows en geen idee wat de oorzaak dan was

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:39
Zou het kunnen dat er een mac-collision was door de randomization die windows tegenwoordig toevoegt?

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 05-05 16:59
Webgnome schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:52:
[...]
  • Een aantal devices hebben static dhcp leases
  • Pihole 1 geeft dhcp range 10 tot 100 af ( fictief voorbeeld)
  • Pihole 2 geeft dhcp range 10 tot 200 af ( fictief voorbeeld)
  • Beide piholes geven elkaar door als zijnde primaire / secondaire dns
Dit heeft jaren gewerkt en is denk ik ook niet oorzaak van het probleem aangezien het hele windows apparaat niet wilde verbinden. Het was een general failure volgens windows en geen idee wat de oorzaak dan was
fictief voorbeeld of niet, in dit geval zou ik die 2e range dan laten beginnen op 101...

• Webgnome
  • Nu online
Sorry was een foutje in mijn bericht. Die begint ook met 101. Excuus.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heel bijzonder twee DHCP servers in een netwerk zonder gebruik van VLan's ? Of begrijp ik je verkeerd.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
Ik wilde niet helemaal in gaan op de situatie van het netwerk, mede ook omdat het probleem nu is opgelost zonder dat ik aan die kant iets heb aangepast maar ok.

Ik heb twee Piholes draaien die beide DHCP doen. De reden hiervoor is dat wanneer 1 van de twee piholes stuk gaat de andere de DNS requests over kan nemen en waarom dan niet ook meteen DHCP requests doen. Dit werkt al jaren naar tevredenheid en is, in mijn optiek, ook niet de oorzaak geweest van het probleem aangezien. Andere devices volledig goed bleven werken ook na herstarts
  • Android telefoon
  • Iphone
  • Robot stofzuiger
  • Homey
  • Linux Laptop
  • Linux desktop
  • etc..
Het enige dat ik nu kan bedenken dat daadwerkelijk roet in het eten gooide is misschien wel dat er op de surface pro nog een wireguard aan stond. Die verbind via DNS met ons interne netwerk ( en is waarschijnlijk nooit uitgezet na onze vakantie in Oostenrijk ). Ziggo er uit, Odido er in en dan heb je een ander extern ip adres => wireguard ligt er uit.

Na de reset van netwerk instellingen zag ik dat die netwerk adapter ook weg was. Wel fijn dat Windows er dan dus een general error van maakt en niet aangeeft wat er mis gaat

[ Voor 27% gewijzigd door Webgnome op 16-08-2024 17:22 ]

Strava | AP | IP | AW

Pagina: 1