1440p IPS monitor keuzen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:16
Ik twijfel tussen 2 1440p monitoren met allebei wat voor- en nadelen.
De eisen zijn dus 1440p, zo hoge mogelijk refreshrate, 27", zo lang mogelijke garantie & IPS.
Ik kom van een 1080p TN scherm af:

uitvoering: AOC G2590FX Rood, Zwart

Ik speel FPS games en zet soms in donkere games het gamma vaak (tijdelijk) lager om e.e.a. beter te zien.
Contrast/alles heel donker vind ik niet boeiend, een VA paneel vind ik dus te donker en ik denk dat ik met IPS vooruit ga t.o.v. TN?
Het nieuwe beeldscherm wil ik i.c.m. een GTX 1070 en RX 6800 XT gaan gebruiken (voornamelijk de AMD kaart).

Op internet heb ik al veel reviews gelezen (over de MSI is weinig professioneels te vinden) en specs opgezocht.

uitvoering: LG UltraGear 27GP850P-B Zwart

uitvoering: MSI G272QPF E2 Zwart

Onderstaande twee had ik eerder ook nog op het oog maar de Dell valt af i.v.m. de prijs(stijging) en de Samsung i.v.m. de blijkbaar verouderde DP 1.2 en HDMI 2.0 connecties... redelijk belachelijk voor zo'n recente monitor.
Wellicht heeft een medetweaker wat aan die info.
De Dell komt goed uit reviews en was recent nog veel beter betaalbaar maar ik twijfelde toen nog.
Beide hebben "maar" 8 bit kleuren diepte.

uitvoering: Dell G2724D Zwart

uitvoering: Samsung Odyssey G5 G50D 27" (DG502EU) Zwart

Hier nog de Tweakers vergelijking van de 4 genoemde monitoren.

https://tweakers.net/pric...;2046696;2087016;1959100/

De MSI springt bij mij het meeste in het oog.

+Sommige webshops geven 3 jaar garantie, dat is een jaar meer dan wat je bij veel andere schermen krijgt.
+Aantrekkelijke prijs
+Voldoet aan mijn eisen
+180 hz, iets meer dan de LG
+Voet is in hoogte verstelbaar
+De MSI is nieuwer dan de LG dus wellicht weer beter doorontwikkeld/betere techniek qua paneel.
De LG staat sinds kort in de pricewatch met een nieuwe naam (P-B) maar ik begrijp dat dit vrijwel hetzelfde beelscherm is van een paar jaar oud met alleen andere energie specs?

-Weinig (professionele) reviews over te vinden.
-De helderheid van 300 cd/m2 is dus 25% lager dan vergelijkbare beeldschermen.
-Geen HDR400, maar ik lees overal dat dit nogal waardeloos/een gimmick is.
-Geen speakers maar die zal ik absoluut niet missen.

Eigenlijk neig ik dus nu het meeste naar de MSI.
Ik ben er geen fan van maar ik overweeg om deze gewoon op de gok te bestellen en het maar te ervaren.

Zijn er nog medetweakers met tips en/of meer hands on ervaring met de MSI monitor?

[ Voor 16% gewijzigd door HugoBoss1985 op 13-08-2024 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:57

br00ky

Moderator Harde Waren

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:15
Wat mij opvalt is dat je strooit met termen zoals HDR, 8-bit, gamma en contrast om er een paar te noemen. Dus je hebt je ingelezen zo te zien, maar begrijp je wat elke eigenschap betekend?

Want je vraagt Tweakers om hulp, maar wij hebben geen idee wat de eisen zijn. Zelfs een budget ontbreekt, dus hoe kun je dan objectief advies krijgen?

Nu ben ik ook niet de expert op dit gebied, maar volgens mij is MSI gewoon een handelaar die panelen koopt, daar een sticker met "Game on" op plakt en weer verkoopt. Dus jouw claim dat nieuwer beter zou zijn geloof ik niet, grote kans dat al die panelen hetzelfde zijn en die 180 Hz overklokt zijn ten opzichte van de 165 Hz varianten.

Daarnaast wil je een zo hoog mogelijke verversingssnelheid, maar waarom? Een GTX 1070 gaat dat sowieso niet halen, zelfs niet in Minesweeper. Die 6800XT heeft nog wel potentieel, maar op 1440p haalt deze kaart ook niet zomaar 180 fps. Dus welke FPS-games specifiek speel je en doe je dit op native resolutie of op 1080p bijvoorbeeld en staan de settings op maximaal of speel je met lage instellingen?

Als je meer informatie geeft over de eisen kan er ook een degelijk antwoord komen.

Specs

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:16
Freaky Maus schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:41:
Wat mij opvalt is dat je strooit met termen zoals HDR, 8-bit, gamma en contrast om er een paar te noemen. Dus je hebt je ingelezen zo te zien, maar begrijp je wat elke eigenschap betekend?

Want je vraagt Tweakers om hulp, maar wij hebben geen idee wat de eisen zijn. Zelfs een budget ontbreekt, dus hoe kun je dan objectief advies krijgen?

Nu ben ik ook niet de expert op dit gebied, maar volgens mij is MSI gewoon een handelaar die panelen koopt, daar een sticker met "Game on" op plakt en weer verkoopt. Dus jouw claim dat nieuwer beter zou zijn geloof ik niet, grote kans dat al die panelen hetzelfde zijn en die 180 Hz overklokt zijn ten opzichte van de 165 Hz varianten.

Daarnaast wil je een zo hoog mogelijke verversingssnelheid, maar waarom? Een GTX 1070 gaat dat sowieso niet halen, zelfs niet in Minesweeper. Die 6800XT heeft nog wel potentieel, maar op 1440p haalt deze kaart ook niet zomaar 180 fps. Dus welke FPS-games specifiek speel je en doe je dit op native resolutie of op 1080p bijvoorbeeld en staan de settings op maximaal of speel je met lage instellingen?

Als je meer informatie geeft over de eisen kan er ook een degelijk antwoord komen.
Inmiddels heb ik gisteren de MSI besteld.
@br00ky Deze kan dus op slot, product review volgt wellicht nog in de pricewatch n.a.v. de aanschaf.

Dank voor je reactie.
Het enige behulpzame (wat als negatief over komt) is het feit dat de 180hz wellicht een overgeklokte specificatie is.
Het maakt mij geen bal uit, dan hoef ik dat overklokken zelf niet te doen en heb ik toch/wel 3 jaar garantie.

Verder heb ik eigenlijk helemaal niets aan deze reactie die op mij meer als negatief/kritiek geven over komt.

Heb je tips? Nee.
Heb je ervaring met de MSI monitor? Nee, ook niet.

Eisen staan er toch echt bij.

Budget ontbreekt inderdaad, mag wel duidelijk zijn gezien de 4 opties en het feit dat ik aangeef dat de Dell (nu) te duur is.
Maar voor uw gemak had ik het er bij kunnen zetten.

Ik claim niets (ik schreef "wellicht") over dat nieuwer beter zou zijn, hoe kom je daar bij?

Ik wil een zo hoog mogelijke refresh rate, omdat dat kan voor dit soort bedragen en/of met IPS panelen en omdat ik dat fijn vind.
Waarom moet ik hier mijn keuzes gaan verantwoorden terwijl ik daar helemaal niet om vraag?

Ga er voor het gemak dus vanuit dat ik alle(rlei) fps games speel.
Minesweeper is geen fps ;)

De gtx 1070 en 6800 xt heb ik inmiddels een tijd in bezit en getest, ik weet zelf wel wat die (en in welke game) halen aan fps op welke resoluties.

[ Voor 16% gewijzigd door HugoBoss1985 op 15-08-2024 10:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:15
HugoBoss1985 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:51:
[...]

Inmiddels heb ik gisteren de MSI besteld.
@br00ky Deze kan dus op slot, product review volgt wellicht nog in de pricewatch n.a.v. de aanschaf.

Dank voor je reactie.
Het enige behulpzame (wat als negatief over komt) is het feit dat de 180hz wellicht een overgeklokte specificatie is.
Het maakt mij geen bal uit, dan hoef ik dat overklokken zelf niet te doen en heb ik toch/wel 3 jaar garantie.

Verder heb ik eigenlijk helemaal niets aan deze reactie die op mij meer als negatief/kritiek geven over komt.

Heb je tips? Nee.
Heb je ervaring met de MSI monitor? Nee, ook niet.

Eisen staan er toch echt bij.

Budget ontbreekt inderdaad, mag wel duidelijk zijn gezien de 4 opties en het feit dat ik aangeef dat de Dell (nu) te duur is.
Maar voor uw gemak had ik het er bij kunnen zetten.

Ik claim niets (ik schreef "wellicht") over dat nieuwer beter zou zijn, hoe kom je daar bij?

Ik wil een zo hoog mogelijke refresh rate, omdat dat kan voor dit soort bedragen en/of met IPS panelen en omdat ik dat fijn vind.
Waarom moet ik hier mijn keuzes gaan verantwoorden terwijl ik daar helemaal niet om vraag?

Ga er voor het gemak dus vanuit dat ik alle(rlei) fps games speel.
Minesweeper is geen fps ;)

De gtx 1070 en 6800 xt heb ik inmiddels een tijd in bezit en getest, ik weet zelf wel wat die (en in welke game) halen aan fps op welke resoluties.
Spijtig dat mijn post zo over is gekomen, zo was het niet bedoeld namelijk. Het was een serieuze poging om advies te kunnen geven. Maar om dit objectief te kunnen doen is informatie nodig die volgens mij mist, daarom wellicht de kritische noot in mijn post die jij als negatief ervaart.

Voor jou is alles vanzelfsprekend, maar wij moeten het doen met de informatie op dit forum. Jij weet hoeveel budget er is, jij weet hoe je videokaarten exact presteren en of dit genoeg is voor die ene game die je speelt. Maar dit zie ik nergens terug in je post, hoe kun je dan verwachten dat iemand goed advies geeft?

Ik heb op dit moment wel een tip voor je:
Als je advies vraagt op een forum, wees dan geduldiger en vriendelijker naar de mensen die je proberen te helpen.

Ondanks de miscommunicatie wens ik je toch veel plezier met je nieuwe beeldscherm.

Specs