[PV] Is mijn 6kW omvormer te groot? 2*8*430 oost/west stijl

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fiber44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-10 00:35
Recent is mijn PV-installatie opgeleverd. Ik twijfel eraan of de geleverde omvormer niet (veel) te groot is en of ik dit aan moet kaarten bij de installateur. De installateur heeft mij deze omvormercapaciteit geadviseerd.

De setup is:
  • 16 panelen van 430Wp Longi Hi-Mo6 Explorer. 8 in de nok op oost en 8 in de nok op west ieder een eigen string, geen schaduw, het is een steil schuin dak. .
  • GoodWe GW6K-DT-G2 3 fasen 6kW string-omvormer
Als voorbeeld de onbewolkte dag van gisteren. Piekvermogen haalt niet eens de 3kW. Met een opbrengst van 30.1kWh. In de grafiek is duidelijk te zien dat de zon oost naar west over de nok draait.

Ik maak me zorgen over de opbrengst van de installatie in de winter. Als de omvormer inderdaad een factor 2 te groot is, is het verlies zo groot dat ik hier een punt van moet maken bij de installateur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6chaB61sN95PBMMQNAx219JqQmg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pyVN1WR62WIezN7OpDqlxTqP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 1% gewijzigd door fiber44 op 13-08-2024 14:35 . Reden: typo's, verduidelijking daksituatie ]

Beste antwoord (via fiber44 op 13-08-2024 19:59)

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-10 15:26

Cr3ator

1 bar is geen bar

Ja, die omvormer is onnodig groot. (aanname: puntdak 45 graden) Je komt op de piekdag net niet boven 4kW uit. Een omvormer werkt minder efficient bij lage load, dus je zal inderdaad meer verliezen hebben dan noodzakelijk. Het zal niet schokkend veel zijn, maar je hebt sowieso onnodig hogere aanschafkosten gehad voor het zwaardere model omvormer.

zie ook: https://www.thomasberger....0&temp_coeff2=-.48&max2=0

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Je hebt helemaal geen verlies met een te grote omvormer, is puur je gevoel maar het maakt geen zak uit.

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Ja, die omvormer is onnodig groot. (aanname: puntdak 45 graden) Je komt op de piekdag net niet boven 4kW uit. Een omvormer werkt minder efficient bij lage load, dus je zal inderdaad meer verliezen hebben dan noodzakelijk. Het zal niet schokkend veel zijn, maar je hebt sowieso onnodig hogere aanschafkosten gehad voor het zwaardere model omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

Vergeet niet dat een piekdag in augustus hele andere waarden kan opleveren dan een piekdag in mei... Met zo'n hete dag als vandaag kom ik niet eens over de 4000W uit, gisteren kwam hij nog tot 4500W en zaterdag zelfs tot 5000W.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiber44
Cr3ator schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:48:

Bedankt, handige tool om mee te rekenen. Op basis van wat meer nauwkeurig ingevoerde gegevens (steiler dak en niet exact oost-west) kom ik op het volgende uit. Dit lijkt mooi overeen te komen met wat ik tot nu toe qua opbrengst kan zien. https://www.thomasberger....0&temp_coeff2=-.48&max2=0

Wat mij wel opvalt dat in deze tool een grotere omvormer dan nodig niet uitmaakt voor de opbrengst. Mijn aanname was dat ik in de winter nadeel heb van de lagere stringspanning waardoor de omvormer later opstart en ook wat minder efficient is. Blij om te horen dat dat niet veel is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mike201095
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-03 12:20
Zonnepanelen profiteren zeer van een koele dag. Denk aan 18 graden en veel wind. De PV-installatie van mijn werk doet maximaal 9 kW piek op een koele zonnige dag. Gister was dat, door de warmte, net onder de 7 kW piek. Zeg dat dat 75% van het maximale is dan zit je waarschijnlijk op een piek van 3,9 kW. Een inverter van 6 kW is dan wel wat groot, 4 tot 4,5 kW is dan inderdaad beter passend.

Maar, de efficientie van een inverter is boven 20% van het maximum vermogen aardig consistent.
Bij 50% meestal op zijn maximum: Bij Goodwe geven ze maximaal 97-98% op.
De efficientie daalt langzaam richting de 96% bij 100% belasting.
Pas onder de 5% kom je waarschijnlijk onder de 90% efficientie.

Dus het wordt pas inefficient bij een vermogen van onder de 300 Watt bij een 6 kW inverter en 200 Watt bij een 4 kW inverter. Dan mis je max 10%: dat is 20 tot 30 Watt.

Bij een zonnige dag zit je nu op maar 65% van de inverter met de 6 kW inverter.
Dat zou bijna 100% zijn bij een 4 kW inverter. In dat geval win je juist 1% met de 6 kW inverter wat vertaalt naar 30 Watt winst.

Ik denk dat de PV-installateur hier misschien ook standaard vanuit gaat. Bij groter dan 6 kW moeten ook de kabels vergroot worden en een grotere automaat geĆÆnstalleerd worden. Dus wie weet doet hij voor alles onder de 6 kW gewoon de 6 kW inverter en pas onder de 4 kW een kleinere installatie. Natuurlijk zou het anders zijn op een plat dak omdat je nu met de punt het heel mooi verdeeld over de dag in plaats van een korte piek. De specificaties van de twee inverters verschillen eigenlijk naast het max vermogen niet als ik de handleiding doorlees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
fiber44 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:24:

Wat mij wel opvalt dat in deze tool een grotere omvormer dan nodig niet uitmaakt voor de opbrengst. Mijn aanname was dat ik in de winter nadeel heb van de lagere stringspanning waardoor de omvormer later opstart en ook wat minder efficient is. Blij om te horen dat dat niet veel is.
De stringspanning is zomer en winter ongeveer (+/- 10%) hetzelfde. Waarbij de winter hoger ligt vanwege de lage temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remotica
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-10 14:30
Mijn paneeltjes uit 2019 zijn 300wp.
Destijds het een na hoogste wat normaal verkrijgbaar was en mijn 5kW inverter is daar optimaal op aangepast.
Wanneer mijn elektrische energiebehoefte gaat stijgen omdat ik bijvoorbeeld een laadpaal wil aanleggen zou ik makkelijk wat panelen kunnen toevoegen en/of vervangen voor efficentere.
Maar dat gaat met mijn huidige inverter maar zeer beperkt.

Kortom, ook in zo'n scenario kan je blij zijn met een ruimer bemeten inverter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

[...]

[...]

Ik verwacht dat het model op die site de inefficiency vd omvormer niet meeneemt en uitgaat van een vast rendement. Het model kijk wƩl naar aftopping.

In het model zie je ook dat je met een 3kW omvormer maar zo'n 20kWh per jaar door aftoppen misloopt tov. een grotere.

Als je echt voor het hoge omvormerrendement zou gaan, zou met 8 panelen per string een enkelfaseomvormer misschien zelfs nog wel betere resultaten hebben gegeven. Maar een 3-fase is voor dit vermogen wel sjieker.

[ Voor 22% gewijzigd door Cr3ator op 14-08-2024 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:42
[...]

Bedankt, handige tool om mee te rekenen. Op basis van wat meer nauwkeurig ingevoerde gegevens (steiler dak en niet exact oost-west) kom ik op het volgende uit. Dit lijkt mooi overeen te komen met wat ik tot nu toe qua opbrengst kan zien. https://www.thomasberger....0&temp_coeff2=-.48&max2=0

ach omvormer zijn aantal W, het doet zo weinig aan het rendement, dat het eigenlijk niet boeit.
en het aantal Voc is een vast getal uit de panelen, dus eerder of later starten is ook onzin. (kleine kanttekening, de temperatuur van de cellen doet de Voc en Vmpp wel aanpassen, grofweg +10% en -10%)

alleen als ik het zou aanleggen, dan kies ik in deze optie eerder voor:
2*8*430Wp op een 3,6kW 1 fase omvormer.
3,6kW is voldoende en kan simpel op 16A groep (lekker goedkoop dus)
1fase heeft een optimum van +/-350V en daar zit je wat dichter bij.
3fase heeft een optimum van 600V en daar zit je aardig ver van af.
hier de grove grafiek van 1 fase:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
denk er alleen niet te veel van, het is allemaal marginaal.

het is eerder de prijs van de set, het word allemaal een stuk goedkoper met 1 fase en kleinere omvormer.

(1 fase leveren op 3 fase, dit is 0 probleem in dit geval, het is maar een paar Wp, dit is niet veel.
alles word toch op geteld en afgetrokken in de meter, dus financieel maakt het allemaal niet uit, zelfs niet als er geen salderen meer is.)

mijn oost-west met 6430Wp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 14-08-2024 11:57 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:57
De grafiek oogt als een zeer, zeer steil dak, misschien wel 60 graden!!!

En daarmee verwacht ik dat een enkelfase 3,6kW echt absoluut voldoet.

Enkelfase omvormers zijn een boel efficiƫnter.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
mike201095 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:29:
Zonnepanelen profiteren zeer van een koele dag. Denk aan 18 graden en veel wind. De PV-installatie van mijn werk doet maximaal 9 kW piek op een koele zonnige dag. Gister was dat, door de warmte, net onder de 7 kW piek. Zeg dat dat 75% van het maximale is dan zit je waarschijnlijk op een piek van 3,9 kW. Een inverter van 6 kW is dan wel wat groot, 4 tot 4,5 kW is dan inderdaad beter passend.

Maar, de efficientie van een inverter is boven 20% van het maximum vermogen aardig consistent.
Bij 50% meestal op zijn maximum: Bij Goodwe geven ze maximaal 97-98% op.
De efficientie daalt langzaam richting de 96% bij 100% belasting.
Pas onder de 5% kom je waarschijnlijk onder de 90% efficientie.

Dus het wordt pas inefficient bij een vermogen van onder de 300 Watt bij een 6 kW inverter en 200 Watt bij een 4 kW inverter. Dan mis je max 10%: dat is 20 tot 30 Watt.

Bij een zonnige dag zit je nu op maar 65% van de inverter met de 6 kW inverter.
Dat zou bijna 100% zijn bij een 4 kW inverter. In dat geval win je juist 1% met de 6 kW inverter wat vertaalt naar 30 Watt winst.

Ik denk dat de PV-installateur hier misschien ook standaard vanuit gaat. Bij groter dan 6 kW moeten ook de kabels vergroot worden en een grotere automaat geĆÆnstalleerd worden. Dus wie weet doet hij voor alles onder de 6 kW gewoon de 6 kW inverter en pas onder de 4 kW een kleinere installatie. Natuurlijk zou het anders zijn op een plat dak omdat je nu met de punt het heel mooi verdeeld over de dag in plaats van een korte piek. De specificaties van de twee inverters verschillen eigenlijk naast het max vermogen niet als ik de handleiding doorlees.
Installateurs doen helaas vaak maar wat. Ik heb hier 17 x430 panelen op Oost-West puntdak en installateur beweerde dat dit toch echt op micro's moest ivm schaduw en 3 fase want 7310 WP. Nee installateur ik wil een Goodwe 5000DNS 1 fase want zon draait over het dak heen dus die piek wordt zelden gehaald (PV calc precies) en de Goodwe heeft schaduwmanagement en scheelt me 2 mille. Dat gaat niet werken, jawel hoor. Okee op eigen risico, is goed. Ligt nu sinds november vorig jaar en heel af en toe piekt die af op 5500W (juni met koude wind) , te verwaarlozen en schaduwmanagement werkt als een tierelier. Helaas moet je alles zelf checken. Die ervaring heb ik ondertussen ook met WP's. Lang leven Tweakers en de kennis hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:36

dunklefaser

Point Of KnowReturn

MotorBeast schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:09:
[...]

Installateurs doen helaas vaak maar wat. Ik heb hier 17 x430 panelen op Oost-West puntdak en installateur beweerde dat dit toch echt op micro's moest ivm schaduw en 3 fase want 7310 WP. Nee installateur ik wil een Goodwe 5000DNS 1 fase want zon draait over het dak heen dus die piek wordt zelden gehaald (PV calc precies) en de Goodwe heeft schaduwmanagement en scheelt me 2 mille. Dat gaat niet werken, jawel hoor. Okee op eigen risico, is goed. Ligt nu sinds november vorig jaar en heel af en toe piekt die af op 5500W (juni met koude wind) , te verwaarlozen en schaduwmanagement werkt als een tierelier. Helaas moet je alles zelf checken. Die ervaring heb ik ondertussen ook met WP's. Lang leven Tweakers en de kennis hier.
Je kan een link naar deze draad nog naar je solarteur doorsturen, misschien wil hij nog wat leren.
Waarschijnlijk niet, want dan kan maakt hij minder winst.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
dunklefaser schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:30:
[...]

Je kan een link naar deze draad nog naar je solarteur doorsturen, misschien wil hij nog wat leren.
Waarschijnlijk niet, want dan kan maakt hij minder winst.
Ik heb later ook gebeld hierover en hij was zelf verbaast. Ook tijdens het offerte traject heb ik hem data verschaft. Maar wat je zegt.......greed is good. :'( Ik was in mijn eigen werk precies het tegenovergestelde. Liet vaak juist omzet liggen en was eerlijk maar kwam door mond tot mond reclame juist tot meer omzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiber44
Jammer inderdaad dat niet alle installateurs goed rekening houden met de oost/west richting i.c.m. een steil dak. Het opbrengstverlies lijkt gelukkig mee te vallen. Inderdaad had ik hierdoor een iets hogere aanschafprijs van de (te grote) omvormer, maar ook dat is op de totale installatie nauwelijks terug te zien. Voordeel is inderdaad dat ik later nog kan uitbreiden met beperkte kosten. Goed om te horen dat de schaduw die ik dan aan het eind van de dag krijg door de Goodwe wat gecompenseerd kan worden door de ingebouwde shadow scan functie.

Bedankt allemaal voor jullie meedenken.

[ Voor 24% gewijzigd door fiber44 op 14-08-2024 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:42
fiber44 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:45:
Jammer inderdaad dat niet alle installateurs goed rekening houden met de oost/west richting i.c.m. een steil dak. Het opbrengstverlies lijkt gelukkig mee te vallen. Inderdaad had ik hierdoor een iets hogere aanschafprijs van de (te grote) omvormer, maar ook dat is op de totale installatie nauwelijks terug te zien. Voordeel is inderdaad dat ik later nog kan uitbreiden met beperkte kosten. Goed om te horen dat de schaduw die ik dan aan het eind van de dag krijg door de Goodwe wat gecompenseerd kan worden door de ingebouwde shadow scan functie.

Bedankt allemaal voor jullie meedenken.
het is zeker jammer dat de kennis bij installateurs soms zo laag is.
(maar kan het ze ook niet helemaal kwalijk nemen, de klanten hebben ook weinig kennis om ze een beetje scherp te houden. ;)
in dat soort situaties kan niemand leren en slimmer worden.)

verlies is maar een paar %, laten we overdrijven en het op 5% houden.
dan betekend dat je 95% meer opbrengst hebt als dakpannen.
dat relativeert de zaak een beetje. :P

maar goed je hebt dus nu een 3fase omvormer, met grofweg 1000V als max.
daar moet je dan 10% van aftrekken, en dan dat delen door de Voc van de panelen.
grofweg 1000- 10% / 42Voc = 20 panelen per mpp als max.
2x een mpp, dus ook 2x20x430Wp en dan zit je aan een limiet van de omvormer.
dus ik hoop dat je nog genoeg dak hebt, maar er kunnen nog 24 panelen op de omvormer. >:)
(en dan kunnen we nog parallel gaan werken en zo, maar dit zal vast al aardig genoeg zijn voor nu.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1