Synology NAS vs. Desktop PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alicanto
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-06 00:21
Hi,

Ik zou graag mijn foto's en video's op een NAS willen zetten, zodat ik deze op mijn macbook en iphone kan bekijken zonder me scheel te betalen aan maandelijkse iCloud kosten.

Nu had ik bedacht een Synology DS923+ te kopen, met name omdat de software van Synology goed schijnt te zijn. Het plan was dan 2 x 22TB erin te stoppen (raid 1) en de 2 extra slots leeg te houden voor als ik over een aantal jaar van 22TB naar 66TB wil gaan (raid 5).

Echter staan me een paar dingen tegen, namelijk:
  • Geen Plex encoding - op zich geen ramp aangezien mijn Chromecast with Google TV het meeste wel ondersteund. De oudere versies met intel zijn dan weer oud en traag en de prio ligt toch wel bij de foto library.
  • Gedoe met scripts om NVME van andere merken werkend te krijgen. Met zo'n NAS wil ik uiteindelijk ook wel Docker apps draaien en dat gaat sneller met SSD's. Homeassistant draai ik nu op een Rpi4.
  • Trage netwerkpoorten, 10Gb uitbreiding te duur. Op dit moment niet zo belangrijk gezien ik alleen wifi gebruik (KPN superwifi v2), maar niet toekomstbestendig.
  • Geen USB-C poorten
Ik verwacht dat ze bij Synology ook wel de opkomende concurrentie voelen van bijvoorbeeld UGreen en dat er komende modellen wel wat gaat veranderen (in ieder geval usb-c en 2.5Gbit ethernet) en wil daarom toch nog even wachten tot een volgende versie, maar die komt waarschijnlijk pas ergens 2026-2027.

Daarom dacht ik: Kan ik niet mijn desktop pc die ik bijna nooit gebruik inzetten als NAS? In ieder geval tijdelijk tot ik wel een NAS heb aangeschaft waar ik een jaar of tien mee vooruit kan.

Ik heb een heel stille pc met i5-6600 3.3GHz, 16GB RAM en een MSI Geforce GTX1060 en hij verbruikt iets van 35-50W bij het draaien van Windows. Ik gebruik hem zelden eens om windows software te draaien die niet beschikbaar is voor mijn macbook en ik niet op mijn windows-werklaptop mag installeren.

Mijn idee was Wake on LAN te gebruiken om de pc op te starten. Ik moet dan uiteraard even geduld hebben ipv een NAS die direct beschikbaar is, maar vind dat niet erg.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Werkt dat een beetje?

Als ik bijv. Windows start met een Immich docker container, draait dat dan een beetje soepel op deze PC? Hoe verhoudt zich dat tot de Synology photo's app op de DS923+?

Of is het beter een dual boot te maken en standaard te booten naar iets als Proxmox of TrueNAS? En dan de ene keer per maand dat ik Windows wil gebruiken even vanaf de andere partitie booten?

Als ik een NAS koop met AMD zonder itegrated graphics card, die de Plex encoding niet aan kan, kan ik deze PC daar dan niet voor inzetten (icm Wake On LAN)?

Dat zijn nogal wat vragen, maar ik hoop dat iemand een beetje richting kan geven in wat hierin de handige keuzes zijn. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Alles kan maar wat heb je precies nodig?

Wanneer moet het beschikbaar zijn?
Welke functionaliteit zoek je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:39

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Apple Photos (Foto/Video) sync naar NAS is echt een dingetje, je moet echt hiervoor in verdiepen....
I.v.m. ACTIVE sync op achtergrond kan dingetje zijn, sync als app gesloten is etc

Ik heb ervaring met QNAP NAS icm Qsync daar werkend gekregen, maar dat ook met heel veel onderzoek en testen met sync apps....

Uiteindelijk tot conclusie gekomen dat er nog geen volwassen sync app is op QNAP die net zo goed Apple Photos synct....

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweaker_BE
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
Alicanto schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:09:
Echter staan me een paar dingen tegen, namelijk:
  • Geen Plex encoding - op zich geen ramp aangezien mijn Chromecast with Google TV het meeste wel ondersteund. De oudere versies met intel zijn dan weer oud en traag en de prio ligt toch wel bij de foto library.
  • Gedoe met scripts om NVME van andere merken werkend te krijgen. Met zo'n NAS wil ik uiteindelijk ook wel Docker apps draaien en dat gaat sneller met SSD's. Homeassistant draai ik nu op een Rpi4.
  • Trage netwerkpoorten, 10Gb uitbreiding te duur. Op dit moment niet zo belangrijk gezien ik alleen wifi gebruik (KPN superwifi v2), maar niet toekomstbestendig.
  • Geen USB-C poorten
Ik verwacht dat ze bij Synology ook wel de opkomende concurrentie voelen van bijvoorbeeld UGreen en dat er komende modellen wel wat gaat veranderen (in ieder geval usb-c en 2.5Gbit ethernet) en wil daarom toch nog even wachten tot een volgende versie, maar die komt waarschijnlijk pas ergens 2026-2027.
In mijn optiek zijn het vooral theoretische, en in de praktijk weinig merkbare, bezwaren die je denkt te hebben....

Enige wat voor sommigen een issue kan zijn is de hardware encoding met Plex. Maar wie draait er tegenwoordig nou nog met spelers die niet gewoon fatsoenlijke resoluties ondersteunen en die encodig helemaal niet nodig hebben? Zelfs bij mobiel gebruik is het nog amper een issue.

Verder is het vooral gezocht. Is een HDD voor je Docker te langzaam dan offer je 1 van je slots op voor een goedkope sata SSD en installeert alles daarop of je koopt de goedkoopste Syno NVME voor je apps. Feitelijke prestatiewinst tussen beiden is amper merkbaar.

Ook hier koop je gewoon en 10GB kaart voor, of je gebruikt beide poorten voor link aggregation. Ook hier feitelijke winst amper merkbaar of je moet een specifieke use-case hebben. En die heb je niet als je nu met een simpele 1GB of wifi verbinding draait.

Zo'n adapter van USB-C naar USB-A kost je toch gauw 5 euro.... verder is zo'n USB poort weinig zinvol behalve voor de periodieke backup naar een HDD.

Je kiest een Syno voor een belangrijk deel voor de software en dat alles gewoon zonder veel prutsen betrouwbaar werkt. En als je wel graag prutst ( ;) ) dan koop je voor de helft een pc/servertje en ga je zelf aan de slag.

[ Voor 3% gewijzigd door Tweaker_BE op 13-08-2024 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alicanto
Bedankt voor de antwoorden!

Ik wil graag mijn foto's organiseren in albums. Heb ik ooit gedaan in Lightroom, dus het staat nu gesorteerd in mappen per jaartal/maand op een externe HDD, maar dat is natuurlijk lastig zoeken als je geen Lightroom meer hebt :) Ook staan video's verspreid over meerdere 1TB / 2TB / 4 TB schijven en het is een hel iets terug te vinden. Het leek me leuk een netwerkschijf te gebruiken, zodat ik ze dan ook op m'n mobiel kan bekijken.

Apple photo's sync naar NAS hoeft niet. Ik vind het prima om voor bijv. van het huidige jaar (2024) mijn foto's en video's te syncen met iCloud en dat te gebruiken en daarnaast de NAS alleen voor de archieven (2023 en ouder), bijv. als ik even vakantiefoto's van 2018 wil terugzien.
Een file browser is niet voldoende, want één foto kan bijv. in twee albums voorkomen (bijv. een foto van een auto in het album vakantiefoto's 2018 en in het album mooie auto's). Apple foto's is top, maar iCloud te duur (vooral bij grote videobestanden). Lightroom is een ander goed voorbeeld, maar ik ben geen professional op dat fotografiegebied, dus heb de licentiekosten er niet voor over. Schimmig-verkregen-versies, die opeens niet meer werken zijn ook irritant. Daarom dacht ik aan een door Synology geleverd pakket hiervoor of het open source Immich of Proxmox of FreeNAS.

De rest is meer bijzaak: Ik heb al een raspberry pi die homeassistant draait, maar als ik een NAS van 600+ euro koop, ga ik hem vast meer gebruiken dan alleen voor de foto's. Dan ga ik er ook wel Docker, Plex e.d. op draaien, camerabeelden opslaan etc.

Wat betreft Plex; geen encoding lijkt me inderdaad niet zo'n issue, maar ik kan wel scenario's bedenken waarom het handig kan zijn:
- In het buitenland op een mobiel device bijv. 720p streamen van een 4K bestand om mobiele data te besparen
- Ouders die een filmpje van mijn NAS willen kijken en zelf geen moderne streamers hebben

Synology DS923+ vind ik op zich eigenlijk al erg duur, maar dan ook nog 157 eur per NVME schijf en 132 voor de 10G poort vragen, vind ik een vervelend verdienmodel van Synology en daarom kijk ik nu toch weer of zelfbouw een optie is. Alleen dan niet op basis van hardware die ik nog moet aanschaffen (doe dan toch maar een Synology), maar op basis van wat ik nog heb staan.

Op zich had ik niet zo veel zin in het prutsen, vandaar dat ik eerst naar Synology keek, maar als mijn PC ook een redelijke oplossing kan zijn geef ik wel 1000 euro minder uit en daarvoor wil ik best een dagje pielen.

Zou dat goed werken met die PC? Zo ja, met welke software oplossing? Of toch beter de huidige Synology kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
Alicanto schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:32:
Synology DS923+ vind ik op zich eigenlijk al erg duur, maar dan ook nog 157 eur per NVME schijf en 132 voor de 10G poort vragen, vind ik een vervelend verdienmodel van Synology
Ik zou lekker naar specs blijven kijken die totaal niet relevant zijn.... hoezo 10GB als je nu niet eens een fatsoenlijke netwerk infra hebt met een KPN wifi extender? Of denk je dat je met een andere NAS die 10GB switch en netwerkkaart die je dan ook nog voor een veelvoud nodig gaat hebben er dan gratis bij gaat krijgen?

Totaal zinloze snelheid toch voor jouw gebruik... en dus irrelevant.

Reken gewoon dat je bij Syno zo'n 50% voor de software en betrouwbaarheid betaald, en dat het dan gewoon werkt zonder veel moeite.

Anders lekker zelf bouwen en wat uren aan de inrichting besteden. Proxmox en TrueNAS liggen dan voor de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alicanto
Het is gewoon een wifi 6 mesh, waarvan één punt bedraad aan de router hangt. Dit werkt met houten vloeren gewoon prima hoor. Dat is ook een beetje een kip-ei verhaal, he? Waarom zou ik die switch, netwerkkaart en overal utp aanleggen, als ik nog geen devices heb die gebruik maken van de hogere snelheid?
Misschien liggen in mijn volgende woning wel loze leidingen of utp en is het zo gepiept en wellicht ondersteunt mijn volgende switch die snelheden al. Als ik dan ook al een nas heb staan is de stap naar video's direct van de nas editen zonder ze eerst naar een externe ssd te kopieëren veel kleiner. Dat bedoel ik met toekomstbestendig.
Verder heb je wel gelijk dat ik momenteel voor mijn toepassing niets heb aan die netwerksnelheid en de 10Gb kaart dus ook niet ga kopen.

Heb jij ook Proxmox of TrueNAS ook getest? Ik snap dat het configureren van Proxmox/TrueNAS meer effort kost, maar is het daarna vergelijkbaar of steekt Synology qua gebruikservaring dan alsnog met kop en schouders boven de goedkope oplossingen uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
Alicanto schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:23:
Verder heb je wel gelijk dat ik momenteel voor mijn toepassing niets heb aan die netwerksnelheid en de 10Gb kaart dus ook niet ga kopen.
Daar gaat het natuurlijk om.... je komt met allerlei argumenten over functies die je niet gebruikt en niet nodig gaat hebben.
Alicanto schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:23:
Heb jij ook Proxmox of TrueNAS ook getest? Ik snap dat het configureren van Proxmox/TrueNAS meer effort kost, maar is het daarna vergelijkbaar of steekt Synology qua gebruikservaring dan alsnog met kop en schouders boven de goedkope oplossingen uit?
Je kan met beiden uiteindelijk hetzelfde bereiken.... alleen wat met een Synology een paar uur (of minder) duurt om te installeren en in te stellen gaat je met Proxmox/TrueNAS veel, en veel meer tijd kosten. Zeker als je er, zoals het lijkt, nog niet mee werkt. Kan leerzaam zijn maar het gaat even duren voor je alles hebt draaien.

Ik werk met beide, alleen heb een Synology voor de dingen die gewoon moeten werken zoals mijn media en backups. De rest draait op een mini-pc om af en toe mee te spelen.

Ik zou zeggen, koop een 4 bay Synology NAS (423+ kan ook als het nog wat goedkoper moet), gooi er eventueel wat extra geheugen in. En ga draaien met 3 schijven in SHR (de eigen "raid" oplossing van Syno) en gooi er ooit nog een 4e schijf bij als je de opslag nodig hebt. Je schijven gaan ook een groot deel van de kosten zijn....

Vindt je het leuk om veel tijd te besteden aan het bouwen/inrichten dan moet je het zelf doen. Loop je alleen de kans dat je nog weken bezig bent voor er iets staat dat ook het nodige onderhoud vereist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Volgens mij is ieder hardware / platform geschikt voor wat je doet.

Gaat vooral om de apps die je gaat gebruiken voor de sync van je foto’s en indexeren / presenteren van je foto’s en dan kiezen op welk platform dat lekker werkt.

[ Voor 12% gewijzigd door Sethro op 13-08-2024 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alicanto
Ik ga denk ik aan de hand van het advies van @Tweaker_BE toch maar voor de DS923+. De iets goedkopere DS423+ heeft wel een heel trage processor en ik ben bang dat je dat merkt bij het bladeren door de fotoalbums en dergelijke.

Het gaat inderdaad wel voornamelijk om welke apps en het indexeren / presenteren van foto's en op welk platform dat lekker werkt, maar het probleem is dat ik de platforms nog niet geprobeerd heb en dat dan ook niet weet. Misschien is Synology's foto app sowieso wel ruk en moet ik naar bijv. Immich op Docker. En misschien loopt dat dan wel veel soepeler op die desktop pc van mij en trekt die DS923+ dat totaal niet? Dan geef ik liever 600 eur. minder uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaker_BE
Nee, de Syno apps zijn meer dan prima....... draai je veel containers dan is wat meer dan 4GB geheugen aan te raden. En de processor is op zich geen snelheidsmonster maar draait met DSM gewoon meer dan prima.

Veel kleine files zoals een fotoalbum duurt altijd even om de index van op te bouwen. Maar voor vaak gebruikte files is er altijd de optie om ze op een sata SSD te zetten. Of om een reguliere NVME als read cache in te zetten. Dat kan gewoon zonder problemen, alleen voor het gebruik als storage pool zit je vast aan Syno (of de script hack).

En zelfs de 423+ is nog best prima voor gewoon huis-tuin-keuken gebruik. Ik heb redelijk recent zowel een 1522+ gekocht (zelfde processor als de 923+) en een 423+ als remote backup. Merk wel wat verschil maar de 423+ is ook gewoon bruikbaar. Maar voor die paar centen extra zou ik ook voor de 923+ (of eigenlijk de 1522+ met 1 extra bay en 4GB extra geheugen) gaan. Met een beetje zoeken zijn er vaak nog wel aardige prijzen te vinden.

Maar wat let je om gewoon met een bestaande pc te beginnen als je daar de tijd in wilt steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alicanto
Ik ben tot nu toe erg tevreden met de Synology! Bedankt voor het advies.

Ik heb nu 1 kpn superwifi v2 punt aan de router hangen (router's eigen wifi staat uit) en op zolder een ander kpn superwifi v2 punt staan. Volgens de web interface is de 5GHz wifi6 verbinding tussen die twee nu 1633Mbps.
Aan het punt op zolder hangt nu de NAS. Eerst had ik hem in de woonkamer staan, maar dat maakte te veel lawaai (met twee Seagate Exos X22 22 TB schijven).

Ik heb op de NAS een speedtest docker container geinstalleerd en de desktop pc die ook met utp-kabel aan hetzelfde wifipunt hangt haalt nu zo'n 980 Mbps download / 990 Mbps upload. Mijn laptop via wifi rond de 700-800 Mbps = 100MB/s.

Dit is naar mijn idee snel genoeg om bijv. redelijk snel door een 4K video (DJI drone footage) te scrollen zonder hinderlijke haperingen (dus bijv. zoeken naar het interessante stukje in de video). Als ik dan echt ga zitten video editen, kan ik er altijd nog voor kiezen het even weg te schrijven naar mijn externe SSD, die 1000MB/s doet.
100GB aan footage overzetten zou dan (gelimiteerd door de snelheid van de harde schijven) met 200MB/s = 12GB/min zo'n 8 minuten duren via USB of (gelimiteerd door wifi) met 100MB/s via wifi 16 minuten. Dat vind ik acceptabel, aangezien ik dat misschien enkele keren per jaar doe.

De setup van de NAS was super eenvoudig, het beheren van gebruikers en gedeelde mappen werkt als een zonnetje en de synology Photo's app sync't zo makkelijk met iPhone foto's dat ik helemaal ga stoppen met betalen voor iCloud. Verder nog geen ervaring hoe goed het indelen in mappen en AI herkenning van foto's e.d. werkt, maar tot nu toe denk ik dat dit een prima keuze is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaker_BE
Goed om te horen..... wat mij betreft is het gebruik van de standaard functionaliteit en de apps wat het het waard maakt.

En als je gewoon een deel van het aanschafbedrag toeschrijft aan de software dan valt het allemaal nog wel mee.

Natuurlijk zou het leuk zijn als ze eindelijk eens iets deden aan de 1GB Lan poorten. Maar voor normaal gebruik is het vaak ook gewoon wel genoeg. En met Link Aggregation kun je het ook nog bijna verdubbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:12

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Wat algemene punten: hoe ga je zorgen voor een backup? Raid =/= backup. Hoe belangrijk zijn je fotos voor je? Wat als je NAS gestolen wordt/ brand uitbreekt of een andere NAS calamiteit?

22 TB is wel een aanzienlijke hoeveelheid om in de cloud op te slaan idd, is dat een combi van RAW en JPG oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alicanto
Goed punt. Ik zet alle data van externe HDD's op de NAS en heb dan in ieder geval een 1TB schijf vrij voor Time Machine backups van m'n Laptop en een 4TB schijf voor backups van foto's / belangrijke bestanden. Af en toe even de schijf eraan koppelen en daarna weer meenemen naar m'n ouders of werk en daar laten liggen, is het plan.
De 22TB is wat ik nu beschikbaar heb. Zit nog lang niet vol hoor.

Ik maak denk ik geen backup van alle raw drone / gopro footage. Veel daarvan is 'nice to have', maar niet belangrijk. Alleen van de uiteindelijke edits maak ik een backup.
Zelfde geldt voor RAW + JPG. Ik heb nu niet veel in RAW, maar koop misschien nog wel eens een goede camera. Ik zou dan denk ik een mapje maken met alles rechtstreeks van de camera, wat wel beschermd is door RAID, maar niet geback-upt. Vervolgens na het maken van een selectie goede foto's / favorieten, verplaats ik alleen die foto's naar een mapje welke ik wel in de backup meeneem. Hoe pak jij dit aan dan?

Ik hoop dat de 4TB schijf groot genoeg is voor mijn huidige fotobibliotheek + wat video's. Later eventueel een grotere externe schijf kopen of een extra NAS voor op een andere locatie.

Voor gedownloade items vind ik Raid goed genoeg. Mocht de NAS gestolen worden, download ik het wel opnieuw.

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-06 10:17
superduper schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:55:
Wat algemene punten: hoe ga je zorgen voor een backup? Raid =/= backup. Hoe belangrijk zijn je fotos voor je? Wat als je NAS gestolen wordt/ brand uitbreekt of een andere NAS calamiteit?
Precies, deze vraag had ik ook nog na het lezen van het topic. Ik kan me voorstellen dat je niet (teveel) wilt betalen voor cloud storage, je weet er alleen wel van dat het bij apple veilig staat (verwacht ik... >:) ).

Ik vind het persoonlijk het gesleep met externe harde schijven teveel gedoe en ik weet dat ik dat niet ga doen. Mijn oplossing is de volgende:
Een office 365 (Family) abonnement, met 6 x 1TB OneDrive aan opslag. Met Duplicacy (https://duplicacy.com/) wordt er op een x tijd verschillende backups gemaakt richting OneDrive. Alles wat richting OneDrive gaat wordt op de server ge-encrypt dus daar zouden ze bij Microsoft niks mee kunnen.

• Alicanto
Tja, cloud kan natuurlijk ook.

Data in de cloud zal wellicht niet zo snel verloren gaan door een inbreker, maar eerder door fouten in de synchronisatie software of fouten gemaakt door de gebruiker van die software.

Voorbeeldje: Ik heb een OneDrive waar allemaal .xlsx en .pdf bestanden op stonden die opeens 0 KB zijn geworden. Geen idee hoe dat gekomen is. Ik laat gewoon de officiële onedrive app z'n synchronisatiewerk doen. In versiegeschiedenis is niets beschikbaar, dus de data is gewoon weg. Probeer dan maar eens een microsoft medewerker aan de lijn te krijgen die je even helpt je data terug te krijgen.

Ik heb met het heen en weer kopiëren van data naar hardeschijven ook wel eens een foutje gemaakt (iets met rsync) en iets "verwijderd" wat niet moest, maar dan kan je tenminste nog data-recovery software gebruiken zolang het niet overschreven is.

Vandaar dat ik niet zo happig ben op Cloud backups. Wellicht gaat het soepeler met een goed stukje software als Duplicacy.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-06 17:32
Alicanto schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:08:
Tja, cloud kan natuurlijk ook.

Data in de cloud zal wellicht niet zo snel verloren gaan door een inbreker, maar eerder door fouten in de synchronisatie software of fouten gemaakt door de gebruiker van die software.

Voorbeeldje: Ik heb een OneDrive waar allemaal .xlsx en .pdf bestanden op stonden die opeens 0 KB zijn geworden. Geen idee hoe dat gekomen is. Ik laat gewoon de officiële onedrive app z'n synchronisatiewerk doen. In versiegeschiedenis is niets beschikbaar, dus de data is gewoon weg. Probeer dan maar eens een microsoft medewerker aan de lijn te krijgen die je even helpt je data terug te krijgen.

Ik heb met het heen en weer kopiëren van data naar hardeschijven ook wel eens een foutje gemaakt (iets met rsync) en iets "verwijderd" wat niet moest, maar dan kan je tenminste nog data-recovery software gebruiken zolang het niet overschreven is.

Vandaar dat ik niet zo happig ben op Cloud backups. Wellicht gaat het soepeler met een goed stukje software als Duplicacy.
Alleen cloud is natuurlijk ook geen backup.
Een backup is meerdere kopien van dezelfde data op verschillende locaties.
Bijvoorbeeld 1 kopie op je NAS en 1 kopie op je cloud.
Indien 1 van de 2 locaties problemen geeft, kan je de data herstellen via je andere locatie.

Vaak kom je de 3-2-1 regel tegen:
3: Maintain three copies of your data: This includes the original data and at least two copies.
2: Use two different types of media for storage: Store your data on two distinct forms of media to enhance redundancy.
1: Keep at least one copy off-site: To ensure data safety, have one backup copy stored in an off-site location, separate from your primary data and on-site backups.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1