Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luther
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-05 14:36
Mijn huidige meterkast heeft nog één plekje vrij. Ik zou dit plekje graag vullen met een extra automaat. Dit zou gaan om een ABB Flexomaat B16.
Hierop zou ik een extra wandcontactdoos willen aansluiten, waar ik dan mijn thuisservertje op kan aansluiten.
Nu zit deze aangesloten op de groep waar een groot deel van ons huis op aangesloten is. Hierdoor moet ik de server afsluiten als er ergens iets gedaan moet worden met de elektra.

Ik heb hier verder geen ervaring mee, maar na wat uitzoeken lijkt het me wel een leuk klusje om ervaring op te bouwen. De Flexomaat kan je eenvoudig vastklikken, dus dat is simpel. Het daarna aansluiten op een kabel naar de wcd lijkt me ook niet heel ingewikkeld.

Mijn vraag is alleen: kan ik hier een YMVK kabel voor gebruiken, of moet dit met drie losse VD draden?
Voor wat ik kan vinden zou een YMVK wellicht niet zwaar genoeg zijn, maar er staat juist ook dat het gebruikt wordt voor het aansluiten van wcd-en.

De meterkast: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qm0dweJ31GuTU67EaVV12g-adJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDXiBeE4wFgvBbk8KG9telLS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nu dit op het oog:Edit: foto toegevoegd

[ Voor 13% gewijzigd door Luther op 13-08-2024 13:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je weet dus zeker dat je busboard hebt?

Als het er vlak bij komt zou ik voor stukje (flex) buis gaan. Zeker omdat je een YMVK ook nog in buis in dient te voeren in de kast.

Anders tijd voor een fotootje voor algemene indruk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luther
Zie edit!

Ik weet dat de andere van hetzelfde type zijn, dus ik ga ervanuit dat een extra ook zou moeten werken ;)

Ik zou de wcd rechts- of linksboven van de meterkast willen hebben. Het nare is dat er dus al allerlei buizen lopen. Dan zou je daar overheen moeten gaan, en dan zou ik een YMVK wat netter vinden, want die zou er onderdoor kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
YMVK zegt alleen maar iets over de opbouw en materiaal van de kabel, niet over de dikte van de geleiders.

Per definitie wordt in de groepenkast gewerkt met draden, liefst soepel met aderhulzen.

In de meterkast zou ik inderdaad YMVK/VMVK gebruiken met 3*2,5mm2 draden er in. Die mag je zo beugelen en aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 16:22
Vraagje voor de experts hier, ik zie 2 kookgroepen, tellen die als totaal 4 losse groepen? Want dan zitten de beide ABB aardlekschakelaars al vol. En zou er alleen nog een automaat bij de Attema aardlekschakelaar kunnen?

Of is die regel over max 4 groepen op een aardlek nu losgelaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19-05 15:37
SiErRa schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:53:
Vraagje voor de experts hier, ik zie 2 kookgroepen, tellen die als totaal 4 losse groepen? Want dan zitten de beide ABB aardlekschakelaars al vol. En zou er alleen nog een automaat bij de Attema aardlekschakelaar kunnen?

Ik vind het zoiezo een chaos kast, zou eerst eens goed in kaart brengen wat waaraan zit voor ik zou gaan uitbreiding.
De twee 'kookgroepen' viel mij ook al op, waarom twee. En als de busbar ingedeeld is in vier groepen per aarllek, dan zit de tweede dubbele groep op twee aardlekschakelaars...

[ Voor 9% gewijzigd door hfolkers op 13-08-2024 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luther
Ja, ik ben ook niet zo blij met de indeling van de kast. Maar zo was die (op de zonnepanelen na) toen we het huis kochten.
Het werkt, dus tja, waarom zouden we het dan allemaal opnieuw gaan (laten) aanleggen...

De twee kookgroepen zijn: 1 kookgroep en 1 jacuzzi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
SiErRa schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:53:

Kookgroep telt als 1 in dit geval.

Vraagje aan TS: weet je zeker dat je er nog 1 element tussen krijgt?

Ik zat met hetzelfde, maar ondanks dat die kasten zijn gemaakt voor 12 elementen, kon ik er geen 12de bij krijgen zonder de boel te forceren.

Heb het uiteindelijk opgelost door er een kastje bij te plaatsen en daar een aardlek en 4 groepen in te monteren.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:39
Waar gaan de draden naar rechts naar toe? Toch naar een 2e meterkast mag ik hopen? Aangezien ze rechtstreeks op de HS zijn aangesloten.

Zo te zien is het een 2x6 busboard. Dapper dat kookgroep én jacuzzi op 1 fase zitten.

[ Voor 25% gewijzigd door hesselbeertje op 13-08-2024 14:03 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luther
Haha, ik voel me nu toch behoorlijk bekeken... :P Zoveel opmerkingen over onze meterkast!
JukeboxBill schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:00:
[...]

Kookgroep telt als 1 in dit geval.

Vraagje aan TS: weet je zeker dat je er nog 1 element tussen krijgt?

Ik zat met hetzelfde, maar ondanks dat die kasten zijn gemaakt voor 12 elementen, kon ik er geen 12de bij krijgen zonder de boel te forceren.

Heb het uiteindelijk opgelost door er een kastje bij te plaatsen en daar een aardlek en 4 groepen in te monteren.
Ik vind het er wel uitzien alsof er nog eentje tussenpast. Maar wel een goeie check om nog even te doen!
hesselbeertje schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:01:
Waar gaan de draden naar rechts naar toe? Toch naar een 2e meterkast mag ik hopen? Aangezien ze rechtstreeks op de HS zijn aangesloten.

Zo te zien is het een 2x6 busboard. Dapper dat kookgroep én jacuzzi op 1 fase zitten.
Die draden naar rechts gaan naar de zonnepanelen doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wat een bijzondere mengelmoes zo. Dit zou geen situatie zijn waarin ik normaal een busboard zou verwachten...

Maar op zich zou daar een extra groep op mogen. Deelt natuurlijk nog steeds wel dezelfde aardlekschakelaar.

En deze is al zwaar belast doordat je 2x een kookgroep hebt zitten in een 3-fase kast. Afhankelijk van wat er achter hangt is dat eigenlijk al niet goed.

Daarnaast is die fase dus ook al zwaar belast.

PV kastje zit dus eigenlijk net buiten beeld? Een 3x16A?

Gezien de kast voorzien is van buis-invoer zal je ook bij YMVK nog stukje buis dienen te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:52

martijn v o

Certified by Enphase.

Geen adereindhulzen op de bel-trafo aansluiting er ernaast ook niet en daarnaast ook niet (en waarschijnlijk dan op de eerste ook niet), kabel beschadigd en wat is er boven bij die aftakklem aan de hand bij de nul?
En de kamrail had de monteur honger, heb je hem geen koffie met een koekje gegeven, nu heeft ie een hap van dat ding gegeten :-)
Hoe is de aardrail?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-05 19:18

Freakie1NL

Grote Baas

1) De 'eis' 4 groepen per aardlek is niet meer van toepassing. Het moet redelijk en logisch zijn opgebouwd.

2) Waarom zo moeilijk doen, pak een stuk flex wat daar al zit en knip dat in. Plaats daar een abb kabeldoos 3640 + WCD deksel. Et voila. Je geeft aan dat de server spanningsloos is als je dan moet sleutelen, maar dat is met een losse groep toch net zo. Daarnaast hoe vaak sleutel je aan iets?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-05 20:11
In plaats van de WCD die je aandraagt zou ik de volgende combinatie nemen:

https://www.sandervunderi...os-onderbak-3640-1-s.html
https://www.sandervunderi...oor-kabeldoos-3640-s.html
(standaard kreeg ik een aantal van de volgende mee: https://www.sandervunderi...oor-kabeldoos-3640-s.html, maar dit staat niet op de productpagina dus misschien handig om er 1 mee te bestellen voor de zekerheid).

Dan heb je ook je 4 wcd's, maar jij of een volgende inwoner kan er ook nog makkelijk voor kiezen om meer met die groep te gaan doen in de toekomst.

Die flexbuis linksvoor, kan je die niet één plekje naar rechts verschuiven, en dan helemaal links een nieuwe flexbuis die gelijk een bocht naar beneden maakt? Zou ook prima in spiegelbeeld aan de andere kant kunnen. Dan kan je normaal met VD draden werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:49
Ik zou deze erin gooien, dan kunnen je aardlekschakelaars eruit heb je meteen meer ruimte, kost wel wat.

https://www.sandervunderi...omaat-1p-n-b16.html?qty=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Die kamrail vertoont bloot koper, dat is niet toegestaan.

En waar gaat die zwarte flexbuis aan de linkerkant naartoe? Die zit rechtstreeks op de hoofdschakelaar aangesloten zonder beveiliging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-05 22:51
Er is een hoop aan te merken op de kast, maar zo erg is het ook weer niet (afgezien van wat bloot liggend koper)
Het bushboard heeft (zeer waarschijnlijk) 6 posities links en 6 posities rechts. Je gaat dus een extra automaat bij de linker groepen prikken. Dat kan en mag en jouw type past daar.
Het gaat je om het uit kunnen schakelen van een groep zonder dat de server uitgaat. Dat kan dan ook.
Als de aardlek van de linker 6 posities uitslaat, dan pakt die je server mee. Je zou dan kunnen kiezen voor een Alamat, maar de stroomtoevoer naar die automaat liijkt me wel lastig met de huidige volle kast.
Pagina: 1