Defecte zonnepanelen in huurhuis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derp12345
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-04 15:32
Goedemiddag,

Ik huur 3 zonnepanelen bij mijn appartement (dit staat in mijn contract). Middels het uitlezen van mijn slimme meter in Home Assistant ben ik erachter gekomen dat maar 1 van mijn 3 panelen werkt. Hierna heb ik het aangesloten servicebedrijf ingeschakeld. Deze constateerde dat de afwatering van het dak niet goed is, en dat als gevolg veel van de inverters (elk paneel heeft een eigen) verdronken zijn. Ik heb naderhand gecheckt, en het servicebedrijf heeft een offerte ingeschoten bij mijn verhuurder (dit is een vastgoed beheerder), echter hebben ze hier na meer dan een maand nog steeds niet op gereageerd. Ik vind het eigenlijk van de zotte dat ze hier niet sneller actie op nemen. Het mislopen van energie door defecte zonnepanelen is 1 ding, maar dit brengt ook risico's mbt kortsluiting/lekkage met zich mee..

Ik heb dit zelf reeds aan de verhuurder gemeld, en heb de andere bewoners gevraagd dit ook te doen. Echter heb ik tot op heden nog geen antwoord ontvangen. Zijn er andere stappen die ik kan nemen, om druk uit te oefenen op de verhuurder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:09
Niet alleen melden, maar per brief/email eisen dat het binnen 6 weken wordt hersteld. Is het dringend (in jouw geval kortsluitingsgevaar) dring dan aan op spoed.

Reageert de verhuurder nog steeds niet, dan kun je bij de huurcommissie controlerenof het echt dringend is, en dan de huurcommissie inschakelen.

Je kan ook de gemeente nog inschakelen, bouw- en woningtoezicht moet toezien dat een huurwoning voldoet aan het woningbesluit (maar ik weet niet of een defect zonnepaneel daar onder valt).

zie ook:
https://www.rijksoverheid...-slecht-onderhoud-aanpakt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:31
Kan je becijferen hoeveel dat ene wel-werkende paneel je in geld per maand oplevert? Want - aangenomen dat de drie panelen alledrie ongeveer even veel opbrengen - dan weet je ook wat je door nalatigheid van de huurder misloopt.

Stel dat je berekent hebt dat je in juli, ik noem maar wat, €25 bent misgelopen, dan zou je dat moeten inhouden op de huur van de maand daarop. En dan vooral wel per mail je motivatie en berekening met de verhuurder delen. En wellicht eerst even aan verhuurder melden dat als het niet snel opgelost is, je dit gaat doen. Dan heeft verhuurder in elk geval een financieele motivatie om aan het werk te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-05 15:12
vanaalten schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:40:
Stel dat je berekent hebt dat je in juli, ik noem maar wat, €25 bent misgelopen, dan zou je dat moeten inhouden op de huur van de maand daarop. En dan vooral wel per mail je motivatie en berekening met de verhuurder delen.
En als we 1 week slecht weer hebben, bij wie ga je dan de misgelopen inkomsten claimen?
Weet niet of TS huurt betaald voor zijn panelen maar dat zou hij dan natuurlijk kunnen inhouden.

[ Voor 8% gewijzigd door targaryanwolf op 14-08-2024 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:31
targaryanwolf schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:02:
En als we 1 week slecht weer hebben, bij wie ga je dan de misgelopen inkomsten claimen?
Dat speelt bij mijn aanpak toch helemaal geen rol?
Stel dat juli aan zon-opbrengst 25 euro was. TS heeft 1 werkend paneel en 2 defecte panelen. Doordat de verhuurder niet binnen een redelijke tijd de 2 panelen vervangen heeft, is TS toch 2 x 25 = 50 euro opbrengst misgelopen? En dat komt dan niet door slecht of goed weer, maar omdat verhuurder geen panelen vervangen heeft.
Weet niet of TS huurt betaald voor zijn panelen maar dat zou hij dan natuurlijk kunnen inhouden.
Ja, dat is zeker ook een goede oplossing, als die panelen los op de rekening staan.

En ik kan mij zelfs voorstellen dat je de panelen zelf kan vervangen en de nieuwe panelen bij verhuurder kan declareren. Of zelfs inhouden op de huur. Maar in beide gevallen zou ik wel even checken of dat juridisch verstandig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

derp12345 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:06:
Ik heb dit zelf reeds aan de verhuurder gemeld, en heb de andere bewoners gevraagd dit ook te doen. Echter heb ik tot op heden nog geen antwoord ontvangen.
Ik zou sowieso even gaan bellen. Het klinkt alsof je gemailed hebt. Bellen is wat directer. Let op dat het natuurlijk wel vakantieperiode is, waarbij reactietijden wel eens wat langer kunnen duren.

Staat er overigens nog iets in de huurvoorwaarden opgenomen over de zonnepanelen? Meestal huur je die dingen voor één of twee tientjes in de maand.

Als veiligheid een issue voor je is, zou ik ze gewoon afschakelen en het verzoek bij de woningstichting neer te leggen om de huurprijs van de panelen met terugwerkende kracht te verrekenen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derp12345
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-04 15:32
Ik heb contact gehad met de account manager. Ze zijn er mee bezig, en binnen een maand zou het opgelost moeten zijn. Er is geen sprake van restitutie, want dat staat kennelijk in het contract.. Ach, het wordt in elk geval gefixt :)
Pagina: 1