Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phooney
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-04 17:35
Goedemorgen,

Aangezien ik door de bomen het bos niet meer zie, zou ik graag jullie advies willen.
Momenteel bekijk ik de optie voor een Hybride warmtepomp i.c.m. Zonnepanelen.
Momenteel heb ik alleen een oude CV ketel van Bosch uit 2002 die ik wil vervangen.

Historisch gasverbruik: 1600 m³/jaar inschatting voor huidig jaar op basis van huidige verbruik (Huis bewoond vanaf half Oktober 2023).
Huis is volledig geisoleerd en gebouwd in 2002!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/etjVIDM0Yy1nQQsn4x-GzL_ACCI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CgmI5nMOgaAsNh4BncKHIYUs.png?f=fotoalbum_large
Afgiftesysteem:
- 17 m² vloerverwarming
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RczQW6vhEm47jYXRJUj1tAYetGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3H23ddGkAMNUfutZhBMQa0Ir.jpg?f=fotoalbum_large
- +- 9 radiatoren (147m2 totale oppervlak woning, -17m2 vloerverwarming = 130m2.
We willen in de toekomst (niet in komende 2 jaar) de benedenverdieping wel aanpassen naar vloervrwarming is het idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUfaPcABM0DTkrl0eQ9k_JtVLns=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qrNXnDzPZzJo3K0Js3srKyLA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cg6qRya9PE_cTaFarl2HKbDHwZo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2XUX1FFqIzQ7fZO9BcGk6YK3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzKAvpQlFy6xd1alBaLKX60RZl4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HmdWvrQn8lVYLzp1fANL3FT1.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbSExmrRdSabea7mN2WhaT6I2A8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wYi14s0x4n23OFxYPr2ZZkSK.jpg?f=fotoalbum_large
SWW:
Er is plek voor een boiler bij de huidige CV ketel.
Er is is een douche en bad aanwezig en momenteel verwachten we een kind en mogelijk een tweede in de toekomst dus genoeg warm water nodig voor een groot gezin in een groot huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GF4PygR3s-Dmm0WMrooIY1Y8uoo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fNg6FoYLN2x83VLxy4hBOyIM.jpg?f=fotoalbum_large
Warmtepompvoorkeur:
L/W of W/W, zet op volgorde: goedkoop, stil, design, zuinig, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk

L/W, genoeg plek op garage voor een buitenunit.
Zuinig, goedkoop, stil, domotica-integratie, design, verkrijgbaarheid, milieuvriendelijk
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed

Plaats voor buitenunit:
Dak van de garage (beton)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-dcc33Uoy-9LZr0Pvg5NDiAY98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oejZsPfYhVG9APUavcLz4BOA.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ksPqV6OgfUA4eh3sgroCuSiwV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Yys0ECddscAW1hVXrXtfpBr.jpg?f=fotoalbum_large

Orientatie ZW, 36 graden helling

2) Beschikbare (dak)ruimte
+-/ 42 m2, installateur had het over 20/21 panelen.

3) Schaduw
Bijna geen schaduw, mogelijk alleen door het pijpje op dak van de buren.

4) Jaarverbruik
Verbruik momenteel +/- 3200 KWH. Na plannen hybride WP ongeveer 5500 KWH?
momenteel koken wij elektrisch op een 1 fase aansluiting. We willen in de toekomst wel de keuken verbouwen en waarschijnlijk 5 pits elektrisch koken. Daarnaast momenteel geen Elektrische auto (net 4 jaar lease benzine afgesloten bij werk, daarna misschien elektrisch)

5) Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase, moet naar 3 fase lijkt mij met panelen en toekomstplannen.

6) Budget en doel
+/- 5-7000 euro. voor panelen dacht ik aan. Doel is om minder afhankelijk te worden van energieleverancier en goedkoop energie op te wekken.

7) Wie gaat het project uitvoeren
uitbesteed

8 ) Bijhouden van data
Standaard is prima

9. Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGzjMBXYMfRks5Cdzi_ksgC9KuM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HKRim4kNBUDZlJZjMtFh8sEa.png?f=fotoalbum_large

Ik hoor graag jullie tips/advies en dingen die ik over het hoofd zie/vergeet.

[ Voor 1% gewijzigd door Phooney op 22-08-2024 08:40 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:03

bebopper

I'm an absolute beginner...

Het huis links op de foto van het dak van de garage is van de buren?

Overleg dan vooral ook met hen voordat je daar een buitenunit neer gaat zetten. Gezien de afstand en de strenge geluidseisen is de kans best aanwezig dat je niet aan de eisen zult voldoen (theoretisch). Als je in goed overleg met je buren plaatst en ze hebben er geen last van zal er nooit een haan naar kraaien. In het andere geval kun je veel gezeik krijgen en zul je mogelijk nog flink in de buidel moeten tasten voor een geluidsdempende omkasting (waarbij het zelfs daarmee de vraag is of je het redt).

Let ook goed op dat ze de unit op bigfoots oid plaatsen om eventuele trillingen te minimaliseren.

Je radiatoren lijken dubbel met lamellen ertussen te zijn, hier kun je kijken naar ventilatoren om de afgifte bij een LTV te verhogen zodat je toch genoeg verwarming ermee krijgt. Check hiervoor vooral Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phooney
@bebopper klopt dat is inderdaad van de buren, er zit geen raam aan de zijkant van de garage aan hun kant dus weinig geluidsoverlast vermoed ik. Overige buren hebben op eenzelfde plek een unit in de straat.
Dankje voor de opmerkingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:03

bebopper

I'm an absolute beginner...

Phooney schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:12:
@bebopper klopt dat is inderdaad van de buren, er zit geen raam aan de zijkant van de garage aan hun kant dus weinig geluidsoverlast vermoed ik. Overige buren hebben op eenzelfde plek een unit in de straat.
Dankje voor de opmerkingen!
Zit em vooral in het overleg vooraf, dat kan je heel veel ellende besparen.

Als je dat niet doet en ze zijn er niet blij mee (om wat voor reden dan ook, hoeft niet perse overlast te zijn, misschien vinden ze het ding gewoonweg niet mooi) en ze gaan naar de gemeente dan zul je op basis van de regeltjes heel snel merken dat je daaraan niet voldoet (40dB op de erfgrens als je warmtepomp maximaal draait en dat is heel weinig en die erfgrens is in jouw geval heel dichtbij). Ga vooral niet af op je eigen inschatting dat de overlast wel mee zal vallen, je kunt daarin best gelijk hebben, maar de gemeente zal alleen naar de regels en bijbehorende rekenmodellen kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:33
Phooney schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:51:
Goedemorgen,

Aangezien ik door de bomen het bos niet meer zie, zou ik graag jullie advies willen.
Momenteel bekijk ik de optie voor een Hybride warmtepomp i.c.m. Zonnepanelen.
Momenteel heb ik alleen een oude CV ketel van Bosch van +/- 15(?) jaar oud die ik wil vervangen.

Historisch gasverbruik: 1600 m³/jaar inschatting voor huidig jaar op basis van huidige verbruik (Huis bewoond vanaf half Oktober 2023).
Huis is volledig geisoleerd
[Afbeelding]
Afgiftesysteem:
- 17 m² vloerverwarming
[Afbeelding]
- +- 9 radiatoren (147m2 totale oppervlak woning, -17m2 vloerverwarming = 130m2.
We willen in de toekomst (niet in komende 2 jaar) de benedenverdieping wel aanpassen naar vloervrwarming is het idee.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]
SWW:
Er is plek voor een boiler bij de huidige CV ketel.
Er is is een douche en bad aanwezig en momenteel verwachten we een kind en mogelijk een tweede in de toekomst dus genoeg warm water nodig voor een groot gezin in een groot huis.

[Afbeelding]
Warmtepompvoorkeur:
L/W of W/W, zet op volgorde: goedkoop, stil, design, zuinig, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk

L/W, genoeg plek op garage voor een buitenunit.
Zuinig, goedkoop, stil, domotica-integratie, design, verkrijgbaarheid, milieuvriendelijk
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed

Plaats voor buitenunit:
Dak van de garage (beton)
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Orientatie ZW, 36 graden helling

2) Beschikbare (dak)ruimte
+-/ 42 m2, installateur had het over 20/21 panelen.

3) Schaduw
Bijna geen schaduw, mogelijk alleen door het pijpje op dak van de buren.

4) Jaarverbruik
Verbruik momenteel +/- 3200 KWH. Na plannen hybride WP ongeveer 5500 KWH?
momenteel koken wij elektrisch op een 1 fase aansluiting. We willen in de toekomst wel de keuken verbouwen en waarschijnlijk 5 pits elektrisch koken. Daarnaast momenteel geen Elektrische auto (net 4 jaar lease benzine afgesloten bij werk, daarna misschien elektrisch)

5) Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase, moet naar 3 fase lijkt mij met panelen en toekomstplannen.

6) Budget en doel
+/- 5-7000 euro. voor panelen dacht ik aan. Doel is om minder afhankelijk te worden van energieleverancier en goedkoop energie op te wekken.

7) Wie gaat het project uitvoeren
uitbesteed

8 ) Bijhouden van data
Standaard is prima

9. Reeds verkregen offertes
[Afbeelding]

Ik hoor graag jullie tips/advies en dingen die ik over het hoofd zie/vergeet.
Netjes voorbereid zo!

Meg jouw jaarverbruik zou een paneeltje of 18 meer dan zat zijn. Geen schaduw en maar 1 orientatie dus traditioneel string goede prijs kwaliteit keus. Denk.aan Growaat, goodwe etc..

Zonneplan ben ik niet kapot van, overige offertes te duur, zal je een DM sturen met een suggestie.

Met betrekking tot warmtepomp denk goed na over welke je neemt. Ikzelf zou kijken naar een die eventueel omgebouwd kan worden naar vol elektrisch, zoals de itho Amber. De remeha elga ace kan dit overigens niet. Denk ook eens aan Airco L/L warmtepomp om mee te verwarmen / koelen.

Je geeft aan dat je naar 3 fase moet, dit is niet persee nodig. Ik denk wel aan te raden met de hoeveelheid verbruikers. Als je dan toch bezig bent laat de zonnepaneel boer de meterkast ook gelijk doen. Scheelt weer in de BTW ;)

Tip van de dag, zeker met kids die lang douchen (iets met ervaring mee) neem een douch WTW als je je badkamer gaat verbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phooney
@bebopper dankje voor de tip, ik zal inderdaad vantevoren even overleggen met de buren!

@Chrisverst Ik vind Zonneplan juist wel vooruitstrevend en professioneel overkomen met innovatieve producten. Waarom ben je niet kapot van ze?
Ik zal even kijken naar de partij die je doorstuurde!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
Phooney schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:07:
@bebopper dankje voor de tip, ik zal inderdaad vantevoren even overleggen met de buren!

@Chrisverst Ik vind Zonneplan juist wel vooruitstrevend en professioneel overkomen met innovatieve producten. Waarom ben je niet kapot van ze?
Ik zal even kijken naar de partij die je doorstuurde!
Zonneplan geeft weinig tot geen maatwerk, klapt er vooral een standaard concept tegen aan wat vaak werkt maar niet optimaal is. Buiten dat gebruiken ze hun eigen branded Zonneplan Omvormer die ook via buitenom met hun cloud omgeving communiceert. Uiteindelijk KAN (Hoeft dus niet) dat zei op afstand jou omvormer gaan besturen zonder jou weet. je bent dus echt volledig 100% afhankelijk van Zonneplan ook in geval van calamiteiten.

• Phooney
Ik twijfel ook of ik niet meteen volledig elektrisch zou moeten gaan, aangezien een nieuwe ketel natuurlijk ook +/- 2000 euro is. Zou het dan niet beter zijn dat bedrag meteen in volledig elektrisch te steken i.p.v. een hybride oplossing met nieuwe cv ketel? Of is volledig elektrisch niet handig gezien onze huidige verwarming met oude radiatoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
Phooney schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:27:
Ik twijfel ook of ik niet meteen volledig elektrisch zou moeten gaan, aangezien een nieuwe ketel natuurlijk ook +/- 2000 euro is. Zou het dan niet beter zijn dat bedrag meteen in volledig elektrisch te steken i.p.v. een hybride oplossing met nieuwe cv ketel? Of is volledig elektrisch niet handig gezien onze huidige verwarming met oude radiatoren?
Vol elektrisch zou financieel interessant kunnen zijn, hierin zitten wel zoals je zelf ook al aangeeft wat haken en ogen aan zoals het volgende:
- Is de isolatie van de woning goed genoeg, oude radiatoren zou geen probleem moeten zijn, vloerverwarming is wel een pre met warmtepomp. je zult dus goed naar de isolatie moeten kijken en hoeveel vermogen van de radiatoren er aanwezig zijn per ruimte. goede vuistregel is op een koude dag de ketel op 50 graden zetten, als het dan nogsteeds behaaglijk is dan kan het.
- Hoe zit het elektro technisch in de vorm van meterkast?
- Vol elektrisch heeft naast de warmtepomp (Monoblock of split) een buffer vat binnen nodig en uiteraard leidingen vanaf de warmtepomp naar het buffervat toe, geen idee of dit mogelijk is. installateur kan hier het beste advies over geven.
- vol elektrisch is significant duurder dan hybride, bijvoorbeeld een Monoblock (De Itho amber, Quatt etc..) is een warmtepomp buiten plaatsen, op de CV leidingen koppelen en elektrisch aansluiten. en dus geen buffervat, extra leidingen de woning in, SWW aansluiten etc..

Staar je niet blind op vol elektrisch een terugverdientijd (Als je alleen financieel kijkt) van 8 a 9 jaar is niet gek. Nu met de terugleverboete op zonnepanelen (hopelijk doet de overheid hier binnenkort iets aan, maar ja...) kan het iets gunstiger uitpakken de terugverdientijd maar zal niet heel veel zijn.

Ikzelf ben persoonlijk iets meer gecharmeerd van nog op gas stoken en met Airco's verwarmen / koelen. dat is wat ik nu thuis doe en probeer mijn gas verbruik onder de 500m3 te houden per jaar, dit lijkt net wel net niet te lukken. na 2027 als de saldering eraf is ga ik verder kijken wat interessant is, maar voorlopig nog even gas. weg is ook echt weg. vastrecht en vaste kosten van 500 euro voor gas is ook niet misselijk dus hou hier wel rekening mee.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-08 14:14
Terugleverboetes zijn te ondervangen door het modelcontract af te sluiten. Dit is een variabel energiecontract waarin de voorwaarden van de ACM moeten worden aangehouden. De maatschappijen mogen er geen voorwaarden aan toevoegen zoals terugleverkosten/boetes. Ze zijn verplicht volledig te salderen en een terugleververgoeding te betalen voor de teruglevering boven je eigen verbruik.

Het tarief wordt in januari en juli gewijzigd, maar dit moet marktconform zijn. Maatschappijen zijn geen fan van deze modelcontracten en bieden ze ook niet actief aan. 9 van de 10 maatschappijen moet je bellen om het te kunnen afsluiten, en ook dan zullen e je er vanaf willen praten, het contract is namelijk "te duur" (lees: ze kunnen er niet genoeg aan verdienen t.o.v. hun eigen contracten) voor de maatschappij. Bij bijvoorbeeld Vattenfall kun je het modelcontract online afsluiten. Vindt je het te duur, dan heb je een opzegtermijn van een maand en ben je er weer van af.

Vergelijk de tarieven maar eens met je huidige contract en houdt dan rekening met de boetes die je nu wel kan krijgen en bij het modelcontract niet. En let vooral ook op de vaste leveringskosten, daar zit veel verschil in maar wordt nooit naar gekeken helaas.

• Phooney
Ik heb momenteel al een variabel contract en ben daar wel tevreden mee, deze komen ook voordeliger eruit t.o.v. vaste contracten tot nog toe.

Ik heb beginpost geupdate met wat nieuwe offertes voor alleen panelen. ik kreeg een offerte van partij 5 voor maar €0,65 per WP. Dit ligt zo ver onder de andere partijen dat ik mij afvraag of dit wel realistisch is?

Wachten is nu nog op 2 offertes van lokale partijen voor panelen+WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:16
Phooney schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:43:
Ik heb momenteel al een variabel contract en ben daar wel tevreden mee, deze komen ook voordeliger eruit t.o.v. vaste contracten tot nog toe.

Ik heb beginpost geupdate met wat nieuwe offertes voor alleen panelen. ik kreeg een offerte van partij 5 voor maar €0,65 per WP. Dit ligt zo ver onder de andere partijen dat ik mij afvraag of dit wel realistisch is?

Wachten is nu nog op 2 offertes van lokale partijen voor panelen+WP.
prijs is aardig realistisch en aardig wat het zou moeten zijn.

als je echt wil kan het nog iets lager, maar dan kom je wel een beetje op persoonlijke voorkeuren uit.
(niet alles wat ik nu zeg is mijn persoonlijke mening of wat ik graag mensen zie doen, wil gewoon eerlijk zijn.)
nu heb je een 3fase omvormer in de offerte staan.
en een 1fase gaat niet zo maar, maar je kunt de omvormer wel nog iets lichter maken als je nu hebt.
dan ga je voor 5kW omvormer en dan is 1 fase wel mogenlijk. en toch nog een stuk goedkoper (grofweg 500€).

is 1 fase omvormer op een 3 fase aansluiting een probleem?
nee, in de (slimme)meter zelf van het huis, worden alle fase bij elkaar opgeteld en afgetrokken.
je mag dus op fase 1 leveren een 1000W en dan op fase 2 1000W gebruiken en je reken dan na een uur 0kWh af.
het zit meer in het hoofd van de gebruiker dat het 3 fase moet zijn. (en ook noemen we dat krachtstroom en krachtstroom klinkt krachtig, maak klinken en zijn is iets anders.)

is meer Wp als W omvormer een probleem, ja dat is het wel, maar dat probleem is zo klein dat het verlies niet opweegt tegen de winst.
om je een idee te geven: 30% meer Wp als W omvormer, geeft minder als 5% verlies op de jaar opbrengst.
dus ook hier, het is meer de bloeddruk van de gebruiker die het moet aan kunnen om af en toe aftopping te zien in de logging.
(de 3 fase omvormer die je nu in de lijst hebt staan, kan gewoon 2x18x440Wp aan als max.
1 fase omvormer die kunnen max 2x12x440Wp aan, grofweg)

wil je straks naar een accu en een hybride systeem.
dan is accu duur, zonnepanelen goedkoop.
dus teveel zonnepanelen kan haast niet, de meer Wp op dak de vaker je de accu vol kunt krijgen en je daar ook plezier van hebt, te veel accu is gewoon te veel geld en te duur.

ik zeg dus niet dit moet je doen: maar zie ook de relativiteit en hoe simpel het eigenlijk is.
(Wp veel Wp, omvormer whoeaaa zo lang hij het aan kan en er is veel ruimte, boeit eigenlijk niet zo veel. ;) )

edit:
wat ik zou doen op jouw dak (gewoon ter info):
16X op je zuid dak.
dan is er ook een goede kans dat er 16x passen op het noord dak.
dit zou ik dan op de zelfde solax X3 omvormer hangen of ik zou een andere hybride 3fase omvormer kiezen van rond de 6kW.
noord levert ook leuk op (grofweg net iets minder als 50% van zuid) en met 2x16x430Wp heb je erg lekker veel Wp voor een goede accu te kunnen vullen.
en door de massale hoeveelheid Wp zul je zien dat de €/Wp ook flink zakt.
dan zie je eigenlijk dat je helemaal niet te moeilijk na hoeft te denken, gewoon veel Wp het dak op en de kWh's vliegen je om de oren. ;)

proberen precies genoeg kWh op te wekken, betekend elk jaar net te weinig te hebben.
ga gewoon voor een gezonde over productie, dan verkoop je een beetje voor een paar centjes, geen probleem.
sommige jaren leveren minder kWh op grofweg 10% minder.
sommige jaren zijn koudere winters, dus 10% meer kWh voor de warmtepomp.
dus probeer 20% te veel op te wekken om lekker te zitten.
iets te veel is veel minder probleem als de zure smaak van net te weinig. ;)

(deze moet je zelf beter berekenen, ik maak grote gokken hier, maar systeem wat ik gebruik klopt grofweg wel.)
je huidige gebruik is 3200kWh per jaar, dat geeft mij een 3200/365= 8,7kwh gebruik per dag.
de helft van de stroom komt uit de panelen overdag en word rechtstreeks gebruikt, dan heb je nog een nacht gebruik van 8,7/2= +/- 5kWh.
dus een 5kWh accu er bij en je bent er voor heel de zomer, een accu voor opslaan in de zomer en gebruiken in de winter, dat is veel te duur dat doet niemand met een beetje verstand. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door migjes op 22-08-2024 12:42 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1