Ik heb een sloepje met een suzuki 15 pk buitenboordmotor. De motor maakt objectief gezien weinig lawaai. Subjectief gezien is het lawaai wel vervelend. Het is puur de motor, er zijn geen trillende dingetjes of een losse kap oid. Daarom overwoog ik om een elektrische motor aan te schaffen. Vanuit milieu oogpunt heel fijn. Vanuit geluids oogpunt ook heel fijn. Vanuit mijn portemonnee onhaalbaar.... Kortom misschien is het isoleren van de motor logischer: ik dacht aan een 'externe' kap rondom de motor. Iemand tips? Of is het mogelijk om de binnenkant van de eigenlijke motorkap te isoleren? Wie heeft hierin de ideeën of ervaringen?
Vraag
Alle reacties
Resonantie met de boot kan ook veel doen. En daar doe je niks aan, alleen een ander toerental gaan varen.
Is het een 4takt mag ik aannemen?
(Ik heb vroeger een luchtgekoelde 2 takt gehad, dat is dubbele bak herrie, maar wel vrijwel onderhoudsvrij)
Een nette kap met eventueel isolering binnenin kan inderdaad voor het directe geluid erg veel doen. Denk aan binnenboord motoren. Maar die liggen ook wel op rubberblokken om resonantie tegen te gaan.
(Ik heb vroeger een luchtgekoelde 2 takt gehad, dat is dubbele bak herrie, maar wel vrijwel onderhoudsvrij)
Een nette kap met eventueel isolering binnenin kan inderdaad voor het directe geluid erg veel doen. Denk aan binnenboord motoren. Maar die liggen ook wel op rubberblokken om resonantie tegen te gaan.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
4 takt inderdaad. Ik houd wel eens een hand op de kap of op de bevestigingswartel oid. Maar dat maakt niet uit. Alles zit kennelijk goed vast. Zouden er 'externe' motorkappen bestaan die je er overheen kan plaatsen?Mistraller schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:09:
Resonantie met de boot kan ook veel doen. En daar doe je niks aan, alleen een ander toerental gaan varen.
Resonantie is ook niet gelijk aan een voelbare rammel oid. Ik weet niet wat er voor jouw sloep te koop is. Ik had destijds een zeilboot.Jailhouse schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:19:
[...]
4 takt inderdaad. Ik houd wel eens een hand op de kap of op de bevestigingswartel oid. Maar dat maakt niet uit. Alles zit kennelijk goed vast. Zouden er 'externe' motorkappen bestaan die je er overheen kan plaatsen?
Je gaat het zeker nooit zo stil krijgen als een elektrische in elk geval. Wellicht ben ik daarom zeiler... zalig als de motor uit kan.
Met welke snelheid wordt het storend; hoe groot is je sloep, hangt het blok echt achter de spiegel of heb je zo'n "bak"? Hoe ver draai je de gashendel open dan?
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Je kan proberen het inlaatgeluid te denken (want dat is wat je hoort). B.v. door wat geluidsdemping aan te brengen op de binnenkant van de "motorkap". Goedkoop om te proberen is wat steenwol tegen de binnenkant bevestigen
Vaak bu'j te bang!
Je hebt voor auto's geluidsdempings matten voor in het motor compartiment, die kan je vast ook aan de binnenkant van de kap van je motor plakken, mogelijk dat dat iets helpt.
bijvoorbeeld:
YouTube: Outboard Motor Cowling Insulation. Quiet down engine sound
bijvoorbeeld:
YouTube: Outboard Motor Cowling Insulation. Quiet down engine sound
Pagina: 1