Wifi netwerk op pc zwak, op laptop prima

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wassie79
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 28-05 13:46
Hallo,

Ik heb mijn oude pc weer eens aangesloten. Betreft een pc met Intel® Core™ i7-4770 Processor. Ik heb problemen met de netwerkverbinding. Als ik mijn Wifi-netwerk al vind, dan is het signaal heel zwak. Wifi-netwerken in de omgevingen vindt hij wel.
Op mijn laptop en telefoon heb ik nooit problemen met het Wifi-netwerk. Router al eens opnieuw opgestart. Pc ook al een paar keer opnieuw opgestart. Is er verder nog iets dat ik kan doen? Heeft iemand van jullie een verklaring waarom ik op mijn laptop en telefoon prima Wifi heb, maar op mijn pc niet?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

En als je ze allebei op UTP zet?

[ Voor 9% gewijzigd door Fraggert op 13-08-2024 09:16 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef243
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-07 21:09
Goedemorgen,

Is het toevallig een oude PC waar je antenne's moet monteren aan de achterkant van de PC? drivers van de
wifi-adapter geüpdatet? toevallig een dfs kanaal gebruikt van je wifi netwerk? Telefoon/laptop op 5ghz en pc op 2,4ghz?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-07 13:34
De plaatsing van de antenne en voornamelijk de kast zelf doet vaak ook veel.

De kast zelf is vaak van metaal en zal veel signaal tegenhouden. Zet je hem vervolgens in een hoekje tegen de muur aan dan ben je in feite je antenne aan het afschermen.

Bij je laptop is de antenne in je scherm geplaats op een manier dat deze goed ontvangst heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wassie79
stef243 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:18:
Goedemorgen,

Is het toevallig een oude PC waar je antenne's moet monteren aan de achterkant van de PC? drivers van de
wifi-adapter geüpdatet? toevallig een dfs kanaal gebruikt van je wifi netwerk? Telefoon/laptop op 5ghz en pc op 2,4ghz?
Het is inderdaad een oude pc met antenne aan de achterkant van de pc. Ik zie dat mijn pc alleen 2,4 ghz ondersteunt. Zou dat het probleem kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wassie79
Hoe kan ik dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:16
Ga eens spelen met de oriëntatie van die antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:35
Laptops en telefoons hebben doorgaans betere antennes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wassie79
pickboy schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:25:
De plaatsing van de antenne en voornamelijk de kast zelf doet vaak ook veel.

De kast zelf is vaak van metaal en zal veel signaal tegenhouden. Zet je hem vervolgens in een hoekje tegen de muur aan dan ben je in feite je antenne aan het afschermen.

Bij je laptop is de antenne in je scherm geplaats op een manier dat deze goed ontvangst heeft.
Pc staat een stukje van de muur af. Ernaast staat wel een metalen ladenkast. Wellicht dat het helpt om die te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wassie79
anboni schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:37:
Ga eens spelen met de oriëntatie van die antenne.
Ik heb de antenne nu iets meer omhoog geplaats en dat lijkt inderdaad een verbetering te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wassie79
Zo simpel kan het zijn...
Ladekast verplaatst en wat aan de antenne gedraaid en nu heb ik een prima internetverbinding!

Dank voor het meedenken :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Met een UTP netwerkabel je pc en laptop (of in ieder geval je pc) bekabeld aan het netwerk hangen.

Je pc is dan waarschijnlijk net zo snel als je laptop, zo niet dan ligt het niet zo zeer aan een wifi gerelateerd compoment maar is er allicht iets meer aan de hand met je bak.

Puur even om dingen uit te sluiten in zo’n potje troubleshooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Wassie79 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:48:
Zo simpel kan het zijn...
Ladekast verplaatst en wat aan de antenne gedraaid en nu heb ik een prima internetverbinding!

Dank voor het meedenken :-)
Juist 🤣👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wassie79 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:36:
[...]

Het is inderdaad een oude pc met antenne aan de achterkant van de pc. Ik zie dat mijn pc alleen 2,4 ghz ondersteunt. Zou dat het probleem kunnen zijn?
Dat is wel heel oud/low-end.

2.4GHz is erg gevoelig voor verstoringen (en slechte configuratie), en mag je eigenlijk alleen toepassen waar stabiliteit en snelheid geen eis zijn (IoT-meuk). Typisch voor 2.4GHz is dat het ene keer wel werkt en andere keer niet.

Ik zou sowieso overwegen om dit te upgraden naar iets van afgelopen 10 jaar dat wel 5GHz ondersteunt. Als je bezig bent zou ik gelijk kiezen voor een adapter met antenne op verlengkabel zodat je het op/naast/voor je kast kunt plaatsen ipv erachter, of te gaan voor een USB adapter dat je met verlengkabel naar betere locatie kunt maneuvreren.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 13-08-2024 11:15 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wassie79
dion_b schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:00:
[...]

Dat is wel heel oud/low-end.

2.4GHz is erg gevoelig voor verstoringen (en slechte configuratie), en mag je eigenlijk alleen toepassen waar stabiliteit en snelheid geen eis zijn (IoT-meuk). Typisch voor 2.4GHz is dat het ene keer wel werkt en andere keer niet.

Ik zou sowieso overwegen om dit te upgraden naar iets van afgelopen 10 jaar dat wel 5GHz ondersteunt. Als je bezig bent zou ik gelijk kiezen voor een adapter met antenne op verlengkabel zodat je het op/naast/voor je kast kunt plaatsen ipv erachter, of te gaan voor een USB adapter dat je met verlengkabel naar betere locatie kunt maneuvreren.
[quote]dion_b schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:00:
[...]

Bedankt voor de tip! Dat is wel een goed idee inderdaad

[ Voor 27% gewijzigd door Wassie79 op 13-08-2024 11:49 ]

Pagina: 1