vvw vervangen of laten zitten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akoster92
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-05 13:38
In Oktober zullen wij naar alle waarschijnlijkheid ons eerste koophuis betrekken.
Het gaat om een woning uit 2004 waar sindsdien ook niet verbouwd is, zo te zien.
De woning is redelijk goed geïsoleerd, energielabel A, geen zonnepanelen.
Er ligt beneden vloerverwarming als bijverwarming en de woning is aangesloten op stadswarmte.

Idealiter zouden wij voor de verhuizing de benedenverdieping willen aanpakken, voornamelijk de keuken en vloer. Dan hoeven we later niet een paar weken in de rotzooi te zitten.

Mijn vraag:
Kunnen jullie op basis van onderstaande foto's inschatten of ik er verstandig aan doe de leidingen van de vvw te vervangen? Ik vind het lastig in te schatten hoe goed of slecht deze buizen zijn. Daarbij wil ik in de toekomst (binnen een jaar of 3) de stap maken naar een warmtepomp (full electric) + zonnepanelen zodat ik van de stadswarmte af kan. Ik zal dan de verdeler sowieso moeten vervangen door een systeem zonder pomp als ik het goed begrijp.

Alternatief is om dit systeem te laten zitten, dan kan ik eventueel de nieuwe vloer over de huidige vloer heen leggen, mits ik uitkom met de hoogte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1JvVnG14N8YLpNQI5HLvDKuQ2zA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5iK78I6kya6V5R8eWoO805Rv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5JZUm3eG6Xkxu5NXQ_gn0eHclv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iijoy6cFLAUgd4zP9S9iEEAt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3oViH2Y8ThEkrVMbl9b2xaILDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8LE4hLvQSVsTySehs83qiDr3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWkcZ8mJTnF_lLzluvojDhYpVVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0a7WM8IqGD8JqjY0VpQROkHG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Akoster92 op 13-08-2024 08:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-03 06:28

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Als dit dezelfde blauwe leidingen zijn als die ik eerder heb gezien, dan zou ik ze vervangen.

Ik heb ook blauwe leidingen gehad. Had ze daarvoor nooit eerder gezien en ook daarna niet meer tot dit topic. Bij mij was een koppeling stuk en gaf de installateur aan dat hij het systeem niet kende en waar geen koppelingen meer voor gemaakt worden. Na heel veel klooien is er een koppeling op gezet die eigenlijk niet helemaal lekker past, maar tijdelijk voldoende is.
Als je er nu toch bij moet, zou ik het dus zeker vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:03
Ik heb precies zo'n installatie in mijn keuken+hal+badkamer.

Toen wij eind vorig jaar de beneden verdieping hebben aangepakt, en een warmtepomp hebben geinstalleerd heb ik alleen de vloerdelen gedaan waar nog geen VVW was. Voor de bestaande VVW heb ik de verdeler vervangen door een pomploze.

Mijn ervaring nu is dat de vloer waar deze leidingen liggen merkbaar kouder is dan de rest van de (nieuwe) vloer. Dit zal mede komen doordat de bestaande VVW superdiep ligt, maar ook hele lange leidingen heeft.

Dit projecterende op jouw situatie: Zeker als je een warmtepomp wil moet het er uit. De simpelste methode is deze verwijderen, de leidingen kan je met een compressor leegblazen zodat het water eruit is.

Vervolgens kan je gewoon nieuwe vloerverwarming infrezen op een nette 10cm HOH. Mocht je dan al door deze bestaande leidingen heen gaan dan maakt dat niet uit, want ze zijn toch al leeg.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 24-05 12:34
Ik zou altijd je oude spul verwijderen...en dan de vloer opnieuw opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:26

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
De eerste vraag zou moeten zijn: wil je wel vloerverwarming?

En pas als het antwoord daarop ja is, dan pas beslissen of je het gaat vervangen. ;)
er zijn meerdere manieren om te verwarmen/koelen. maar ja als je het als afgiftesysteem voor een warmtepomp wil gebruiken is dit te minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:13

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

twain4me schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:29:
De eerste vraag zou moeten zijn: wil je wel vloerverwarming?

En pas als het antwoord daarop ja is, dan pas beslissen of je het gaat vervangen. ;)
er zijn meerdere manieren om te verwarmen/koelen. maar ja als je het als afgiftesysteem voor een warmtepomp wil gebruiken is dit te minimaal.
Is dat echt zo ja? Ik denk dat er amper 40M2 bedekt hoeft te worden. Kom je dan niet uit met 4 groepen?

Je weet natuurlijk niet hoe "dicht" de slangen liggen, maar zou dit niet ook prima kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:26

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
AtomicShockwave schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:44:
[...]

Is dat echt zo ja? Ik denk dat er amper 40M2 bedekt hoeft te worden. Kom je dan niet uit met 4 groepen?

Je weet natuurlijk niet hoe "dicht" de slangen liggen, maar zou dit niet ook prima kunnen zijn?
woning is niet verbouwd, dus warmteverlies is het zelfde, het systeem is toen bedacht als bijverwarming, als het toen niet genoeg vermogen had om hoofdverwarming te zijn, zou dat met een warmtepomp niet anders. zijn een warmtepomp heeft liever ook nog een lagere aanvoer en dus nog minder afgifte. als je de vloer toch niet gaan aanpakken zou ik het persoonlijk gewoon behouden met een fanccoil ernaast. maar als de vloer eruit gaat, en vloerverwarming is een wens, dan is vervangen eigenlijk een nobrainer. hoe meer afgifte en flow hoe lager de aanvoer temperatuur en hoe rustiger de wp kan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akoster92
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-05 13:38
Dank voor jullie antwoorden.

Als ik het zo lees is de tendens dat het voor een stukje "future-proofing" handig is om de gehele vloer opnieuw op te bouwen.
Als de boel dan toch open moet, pak ik ook meteen het toilet beneden maar aan denk ik.

Wat zouden jullie adviseren qua plaatsing/aantal groepen voor de vvw?
Aparte groep voor keuken, hal, toilet en meerdere groepen in de woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:35

franssie

Save the albatross

Hoe meer je apart kan instellen hoe beter, zo heb ik mijn badkamer gelijkvloers en die verwarm ik eerder dan de rest van het huis ivm comfort en vocht (al heb ik er sterke afzuiging, de wanden en spiegel reageren sterk op de stoomcabine).
Kan me voorstellen dat je hal en toilet apart wil inregelen bijvoorbeeld.
Als je het verwijdert (heb ik wel gedaan ivm andere plek keuken) kan je ook de hele vloer weer opbouwen naar de huidige standaarden, ik kwam 6 mm omhoog, dus ietsje van de deuren afgezaagd aan de onderkant.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loodyeeter
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12-12-2024
Mystic Spirit schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:54:Bij mij was een koppeling stuk en gaf de installateur aan dat hij het systeem niet kende en waar geen koppelingen meer voor gemaakt worden. Na heel veel klooien is er een koppeling op gezet die eigenlijk niet helemaal lekker past, maar tijdelijk voldoende is.
Op elke slang is er een koppeling die past. Je kunt voor elke mm wanddikte gewoon een koppeling krijgen. Klinkt alsof hij het wel prima vond.

Ik zou de slangen lekker laten zitten, tenzij het zwarte slangen zijn (niet diffusiedicht) is er niks aan de hand.

Bij mij ligt de vloerverwarming ook op 15cm/bijverwarming, is na 15 jaar nogsteeds voldoende geweest, ook bij -20°C.
Pagina: 1